Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-06-2010 om 21:02
Enige tijd geleden hebben wij voor drie van onze kids tegelijk een PGB aangevraagd. Voor alledrie was het zeer wenselijk maar voor middelste daarnaast ook nog eens heel hard nodig!
Een paar weken geleden hebben we voor alledrie een positieve indicatie en de conceptrapporten gekregen. Voor kind 1 en 2 individuele begeleiding klasse 2 en voor kind 3 groepsbegeleiding + tijdelijk verblijf klasse 2.
Net in die week van de ontvangst van de conceptrapporten hoorden wij over een perfecte mogelijkheid voor kind 2. Alleen, dat was in de vorm van tijdelijk verblijf. Maar dan was ook gelijk het hele PGB op en bleef er geen mogelijkheid meer voor de ook broodnodige individuele begeleiding. Gelijk gebeld met Jeugdzorg en gevraagd of we niet óók tijdelijk verblijf konden krijgen voor haar. Ze ging kijken wat ze voor ons kon doen. Een paar dagen later belde ze me terug met de mededeling dat het kon maar dat het dan wel klasse 1 zou worden. Op dat moment wist ik nog niet exact hoe het allemaal zat met die klasses en met het bedrag dat daarbij hoorde, dus ik vond het prima. Was allang blij dat we nu beiden konden doen voor haar.
Aangezien de nood voor haar ook echt heel hoog was hebben we gelijk spijkers met koppen geslagen en hebben de hulp gerealiseerd. Ze is onderhand al twee keer een weekend weg geweest en het werpt al enkele vruchtjes af (weliswaar klein maar toch). Dat het mogelijk toch niet helemaal uit zou kunnen daar hielden we al rekening mee. Maar aangezien ze toch ook nog individuele begeleiding zou krijgen dachten we dat gat wel te kunnen dichten met een stukje van dat budget. Dat we moesten gaan puzzelen en mogelijk bij individuele begeleiding zelf wat bij moesten betalen zagen we niet als een heel groot punt. Wel jammer, maar het was niet anders.
Gisteren kregen we eindelijk de beschikking binnen en las ik tot mijn grote verontwaardiging dat we alleen maar een budget voor haar krijgen voor tijdelijk verblijf klasse 1. Dus geen individuele begeleiding. Terwijl dat wel op de indicatie stond! Nu zijn we er alleen maar heel erg op achteruit gegaan omdat we in eerst instantie al klasse 2 zouden krijgen. Het kan nu dus helemaal niet meer uit. Maandelijkse weekendopvang alleen al niet, laat staan ook nog de individuele begeleiding.
Voor de jongens hebben we wel exact gekregen wat we vroegen en wat ons was toegezegd terwijl het voor hen veel minder van belang is. Maar helaas kunnen we natuurlijk niet alles in een pot gooien....
Vanmiddag gelijk gebeld maar natuurlijk was de betreffende persoon niet aanwezig en is pas halverwege volgende week weer terug.
Heeft iemand van jullie ervaring met zulke tegenvallers?
Is de indicatie die Jeugdzorg afgeeft niet 100% zeker (itt wat ze zelf zeiden) en klopt het dat die toch kan afwijken van de uiteindelijke beschikking? Of zou er gewoon een fout gemaakt zijn? Of kun je omdat het twee verschillende soorten PGB's zijn misschien twee beschikkingen krijgen en dat die voor individuele begeleiding misschien morgen of overmorgen nog door de bus valt?
Ik vind dit zo'n tegenvaller! Vooral omdat het juist voor haar zo vreselijk nodig is. Als ik dan moet inleveren dan zou ik liever iets inleveren dat voor een van de jongens bestemd is....
11-06-2010 om 10:03
Fout denk ik
Verblijf tijdelijk moet altijd samen gaan met Begeleiding groep of begeleiding individueel dus als die functie er niet bij staat is er een fout gemaakt. Ik zou vlgd week gewoon even bellen.
groet Mente
11-06-2010 om 10:10
Zorgkantoor
Dag Roos Vicee, ik kan me goed voorstellen dat je hier flink van in de stress schiet. Ik begrijp dat Jeugdzorg een indicatie heeft afgegeven met én verblijf tijdelijk én individuele begeleiding, en dat het zorgkantoor niet alles in pgb heeft omgezet?
Voor zover ik weet heb je altijd de keuze om de geïndiceerde zorg in natura of als pgb in te zetten. Ofwel heeft het zorgkantoor een fout gemaakt, ofwel staat op de indicatie van Jeugdzorg een foutje zoals 'voorkeur voor zorg in natura' (ZIN) ipv pgb.
Je moet idd eerst uitleg vragen bij het zorgkantoor en als dat niet voldoende is: bezwaar maken.
Ik heb ook een keer een indicatie van BJZ gehad die volgens het zorgkantoor niet 'kon' (heel ander verhaal) en toen kreeg ik ook zonder enige uitleg (!) minder pgb dan de indicatie waard was. Was toen snel opgelost door aanpassen van de BJZ-indicatie tot iets wat volgens zorgkantoor wel 'kon'.
Mocht het niet lukken: als je haar begeleiding bij dezelfde instantie inkoopt als die van de jongens kan het de moeite waard zijn het probleem daar eens te bespreken. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt Het gaat erom dat al je kinderen krijgen wat ze nodig hebben en als dat enig creatief denken vraagt, so be it, daar zou ik geen probleem van maken.
Succes!
MM
14-06-2010 om 10:26
Klopt!
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben net teruggebeld en het is dus inderdaad een fout, gelukkig. Ze gaan het direct aanpassen.
Verder heb ik idd ook al even zitten denken om met het PGB-buro te overleggen dat ze het misschien zo kunnen gaan factureren dat we het allemaal wel kloppend kunnen gaan krijgen zodat er geen eigen geld bij hoeft en we van de jongens terug moeten gaan geven. Maar ja, aan de andere kant weet ik niet of ik dat zo wel wil gaan doen... het klopt niet natuurlijk. Maar ja, het is ook wel krom om bij de een tekort te komen en bij de ander weer terug te moeten geven. Nou ja, het wordt in elk geval aangepast nu en het gat is in elk geval vele malen kleiner dan dat het eventjes leek