Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Roos Vicee

Roos Vicee

07-10-2010 om 10:51

Pgb ik zie even door de bomen het bos niet meer

Wij hebben 3 kinderen met een PGB.
Oudste van de 3 krijgt alleen voor IB, jongste twee krijgen zowel voor IB als voor TV.
Ik heb nu na een paar maanden de administratie van mijn man overgenomen omdat het niet goed liep. Wat blijkt: hij heeft alle bedragen op één en dezelfde rekening laten komen en dat ook nog eens op onze gewone lopende rekening. En dat niet alleen, er blijken alleen voor middelste maar bedragen binnengekomen te zijn, voor de andere 2 helemaal niets terwijl het wel is toegekend. Zorgkantoor gebeld en idd bij jongste mist iets in zijn dossier waardoor ze nog niet tot betalen zijn gekomen (dat wordt nu opgelost en we krijgen met terugwerkende kracht alsnog het toegekende bedrag). Bij oudste zit de fout ergens anders maar dat wordt nu uitgezocht en daar hoor ik zsm over. Al met al een hele puzzel.
nu ik de hele (PGadminstratie heb overgenomen kom ik tot de conclusie dat ik volgens mij beter 3 verschillende rekeningen kan openen om het overzichtelijk te houden.
Hoe hebben andere PGB-ouders die geregeld?
Heb je voor het PGB een afzonderlijke rekening?
En als je meerdere kinderen met een PGB hebt, heb je dan ook per kind nog een afzonderlijke rekening of is het overzichtelijk genoeg?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

07-10-2010 om 12:05

Tja, ik zou gewoon doen wat voor jou het handigst is

Al wil je tien rekeningen
Zonder gekheid, drie rekeningen lijkt me handig ja, omdat je dan zelf veel minder hoeft terug te rekenen. Het is ook nog eens zo dat je geacht wordt al het geld te verantwoorden, en dat moet natuurlijk per kind. Alles wat je dan overhoudt moet eigenlijk terug, dus je moet weten wat je per kind krijgt, en wat je per kind uitgeeft. Dat lijkt me een heel gepuzzel op een gezamenlijke rekening waar natuurlijk ook nog salaris of leefgeld op binnenkomt, en de gewone boodschappen en huur en zo misschien wel weer afgaan.
Ik denk dat ik ook drie rekeningen zou openen, dan kun je de betreffende hulpverleners oid ook telkens vanaf de juiste rekening voor het juiste kind betalen.
Maar gek vraagje? Heb je dan niet gemerkt dat je geld tekort had (want natuurlijk wel de uitgaven voor het pgb) of was dat oa. de reden dat jij het bent gaan overnemen?
Ik heb zelf een vreselijke hekel aan de administratie (heb geen pgb, jammer voor onze zoon, maar gelukkig voor mij want ik hoor overal dat de administratie echt een taak erbij is) en ik zou willen dat mijn partner dat eens overnam

koentje

koentje

07-10-2010 om 12:29

Nee,

ik zou per kind een rekening openen. Het werd ons toen ook aangeraden om een rekening te openen een en/of rekening van ouder met kind. Als je dit niet heel goed gaat scheiden hou je het nooit uit elkaar!
veel succes met de uitzoekerij. Hou er rekening mee dat je de bedragen ook moet gaan verantwoorden!

ishtar

ishtar

07-10-2010 om 13:05

Wij moesten

een speciale rekening voor het kind openen.
Daarnaast heeft man een prachtig excelsheet gemaakt waarin ik bij kan houden per halfjaar wat er binnenkomt en wat er aan wie uitgaat. Met controle op de totaalbedragen zodat je het ook gelijk ziet als je een fout maakt. Heel handig voor de verantwoording! (en voor de opgaven die je aan de zorgverleners doet)

ishtar

ishtar

07-10-2010 om 13:07

ik neem aan tijdelijk verblijf? Dat heb ik omgezet in ZIN, omdat de kosten voor het logeerhuis (officiele instantie)het dubbele waren dan wat ik er voor aan PGB kreeg. Vanuit de ZIN wordt het wel vergoed, scheelt ook PGB administratie!

Hier 2x een PGB (een voor kind, een voor mij), maar allebei een aparte spaarrekening. Zo krijg ik er ook nog rente op, is mooi meegenomen.
Ik heb het in eigen beheer, SVB doet gedeelte van de salarissen.

Hoe ik het doe:
Voor mezelf is maar 1 hulpverlener. Ik maak het geld van de (PGspaarrekening over naar de lopende rekening. En ik betaal daarvan de rekening. Ik zet dit niet in Excel, want is maar eentje, en dat kan ik wel overzien.

Voor onze dochter hebben we verschillende hulpverleners. Een aantal krijgen hun salaris via de SVB, een aantal betaal ik zelf bruto uit.
Als ik de urenregistratie (online) invul, zet ik gelijk per hulpverlener dit een een excelbestandje. Hierin zet ik ook de bedragen van de overige hulpverleners in. Ik tel (nou ja Excel) alles bij elkaar op. Dat bedrag maak ik over van de (PGB2)spaarrekening naar de lopende rekening. Op dat moment betaal ik ook de hulpverleners uit die niet via SVB gaan. Rond de 18e schrijft SVB dan van de lopende rekening het overige geld af. Omdat dit soms een dag wisselt, doe ik het op deze manier, zodat ik niet zelf in het rood komt te staan, doordat zij een dag eerder afschrijven.

Als de halfjaarlijkse verantwoording komt, pak ik mijn excelbestandje en schrijf ik de bedragen over. Zo gebeurt dus.

TV hebben wij trouwens in PGB en niet in ZIN gekozen, omdat we voor een gastgezin hebben gekozen. Dit is goedkoper dan een organisatie, dus meer logeertijd.

Roos Vicee

Roos Vicee

07-10-2010 om 16:59

Ok dus toch 3 rekeningen

Inderdaad (Mirreke), dat is één van de redenen waarom ik het ben gaan overnemen. Ik regel hier verder al die dingen (rugzak, pgb, enz. enz.) Maar mijn man regelt hier alle financiën, dus ook de PGB's. En dat liep dus niet omdat ik dus geen zicht had op wat er binnenkwam en of dat wel klopte met wat er binnen moest komen. Ik had dus wel op een rijtje (voor mezelf) wat de bedragen waren die we zouden moeten krijgen en ook wel wat er uitging, maar had verder dus geen zicht op de praktijk zeg maar. En mijn man zag wel wat er binnenkwam en zei ook wel tegen mij dát er PGB binnen was gekomen, maar verdiepte zich er verder niet in. (tja, beetje knullig allemaal maar zo liep het bij ons dus... :s)
En nu kregen we kortgeleden een laatste herinnering voor de PGB verantwoording van het eerste half jaar. Dat zou niet zo moeilijk zijn dacht ik, eventjes voor gaan zitten en klaar, want ik had alles keurig op papier staan. Maar toen mijn man ineens aangaf dat er veel meer uitging dan dat er binnenkwam aan PGB, ben ik me er toch eens goed in gaan verdiepen en toen ontdekte ik pas dat we dan weliswaar meerdere bedragen binnen hadden gekregen, maar dat dat allemaal (kleinere) bedragen waren voor een en hetzelfde kind en dat de rest, voor de andere twee, dus gewoon niet binnen gekomen is. Na een paar telefoontjes met Zorgkantoor komt dat nu gelukkig wel weer goed en krijgen we het alsnog wel. Maar het heeft mij wel laten zien dat het een heel gepuzzel is op deze manier idd. En dat het goed in de gaten gehouden moet worden omdat er ook nog wel eens dingen misgaan...
Ik ga dus toch maar voor 3 verschillende rekeningen. Alleen het stomme is dat die rekeningen alleen het eerste jaar gratis zijn en dat je daarna dus mooi 1,95 per maand moet gaan betalen. Dat tikt aardig aan als het er 3 zijn... Maar goed, dat is van later zorg, voorlopig is het nog gratis.
Ik heb overigens ook een hekel aan administratie hoor, niet omdat ik het rotwerk vind, maar gewoon omdat het zoveel tijd kost en ik dat altijd te kort kom
Bedankt voor jullie reacties in elk geval.

Roos vicee

Ik heb dus 2 spaarrekeningen en die zijn gewoon helemaal gratis hoor. Zie mijn verhaal.
Andere optie: dat geld voor de rekeningen mag je betalen uit je VVB. (of Tog als je die hebt)

Roos Vicee

Roos Vicee

08-10-2010 om 09:07

Mamarijke

Dat hebben we dus in eerste instantie ook gedaan maar die werden (bij ons) afgewezen, het mochten geen spaarrekeningen zijn werd ons verteld. Vandaar dat mijn man toen ook alles op één rekening heeft willen laten zetten. En daarom is er ook iets mis gegaan waardoor we voor nog maar 1 kind pgb uitbetaald hebben gekregen ipv voor alledrie. De kopie van het recente bankafschrift is dus maar in 1 dossier terecht gekomen.
En die extra bankrekeningen worden als het nodig is wel betaalt hoor, dat is het punt niet, maar ik vind het gewoon zonde van het geld. Dus als er andere opties zijn grijp ik die liever aan natuurlijk
De TOG loopt trouwens ook bij ons af.
(heel erg OT: de envelop is gisteren op de post gegaan hoor. Als het goed is valt hij vandaag bij jou door de bus.)

Spaar

Je kan het niet laten storten op de spaarrekening, dat is het probleem.
We laten het dus storten op onze lopende rekening, en sluizen het gelijk door naar de spaarrekeningen. Dan is de constructie dus wel mogelijk zoals ik meldde in een eerder draadje.

Ook ik wil nl. aan zulke dingen geen geld uitgeven, en zo levert het zelfs nog iets op.

Roos Vicee

Roos Vicee

08-10-2010 om 16:38

Idd

Ja idd, dat bedacht ik me vandaag tussen alle bedrijven door ineens ook ja (hoe simpel kan het zijn?). Het zijn dan alleen wel weer extra handelingen (3x) maar goed, als je daarmee geld in je zak kunt houden, zelfs nog erbij gaat krijgen dan is het de moeite denk ik wel waard. (tjonge ben wel een gup op financieel gebied zeg. Heb me er ook jaren niet mee bezig gehouden... :s Maar we komen er wel )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.