Nikus
24-01-2011 om 16:58
Pgb [nieuwe regels]
Per 1 januari ziojn er nieuwe pgb regels van kracht. 1 van de regels is dat budgethouders elkaar niet mogen inhuren. De controle is fors. Ik stond er niet bij stil dat ik het zelf in de gaten moest houden. Informeer daarom bij je ingehuurde krachten of ze zelf budgethouder zijn. Na rrn belletje met het zorgkantoor bleek je 1 a 2 maand de tijd kan krijgen om een nieuwe kracht te vinden. Dit meot je echter wel aanvragen bij het ZK

koentje
24-01-2011 om 17:05
Oh...
bedankt voor de tip......... waarom zouden ze dat zo ingesteld hebben? Zouden er mensen zijn die dealtjes met elkaar maken om geld te kunnen opstrijken?
Wij hebben zelf alleen officiele organisaties. Dat is toch heel wat makkelijker, geloof ik w.b.t. de administratie.
Heb jij er last van Nikus, dat je het nu anders moet doen?
Bij mijn zoon in de logeerclub zit een jongetje die niet meer komt omdat zijn ouders geen PGB meer krijgen. Ik weet het fijne er niet van, misschien hebben ze ook wel iets niet goed gedaan met aanvragen herindicatie, maar zijn de regels zo veranderd dat het daaraan kan liggen?

Nikus
24-01-2011 om 17:31
Koentje
Ja ik heb een professioneel iemand met een budget in dienst maar die kan er prima naast werken. Het een staat niet in verband met het ander. Ik had er niet bij stilgestaan en het is ook niet het eerste waar je naar vraagt in een sollicitatie gesprek. Ik ben blij dat ik het door de goede verstandhouding wist. Bij ons dus geen dealtjes (het gaat om een gediplomeerde zorgverlener)
Ik snap de maatregel maar iets onlogisch is hij wel. Stel je hebt iemand in dienst die zelf 's nachts sondevoeding krijgt maar prima haar werk kan doen. Dan zie ik niet in waarom dat niet via het PGB mag!

A.
24-01-2011 om 20:32
Nikus
Ik heb 2 kinderen met een PGB, zelf werk ik als huishoudelijke hulp via pgb mag dit wel ???

koentje
24-01-2011 om 21:01
Ik heet geen nikus
maar geef wel antwoord: waarschijnlijk niet: ervan uitgaande dat je met je kind een gezamelijke rekening hebt vopor de PGB? Of klets ik onzin?
Is de budgethouder alleen degene voor wie het ten goede komt?
In dat geval kunnen ouders onderling evengoed sjoemelen...

A.
24-01-2011 om 22:35
Koentje
Dank je wel voor je reactie koentje
Mijn beide kinderen zijn budgethouder en hebben allebei een eigen rekening voor hun PGB ik ben alleen maar vertegenwoordiger van hun omdat ze nog jong zijn. Ik ben niet in dienst van mijn kinderen ik besteed alles uit en werk dus in een ander gezin als huishoudelijke hulp.
Jee zou toch wat zijn als dat niet mag, ik had geen flauw idee dat deze regel ingevoerd was....

Nikus
24-01-2011 om 23:27
A, ik heb geen idee!
Even het zorgkantoor bellen!
Het lijkt mij dat jij geen budgethouder maar beheerder bent. Maar ik weet dit niet zeker!

koentje
25-01-2011 om 09:35
Dat
denk ik ook hoor. Dat zou anders wel heel ingewikkeld worden om bij te houden voor het zorgkantoor denk ik.

Juanna
25-01-2011 om 11:32
Begeleiding max 57 euro per dagdeel
Dat is ook een nieuwe regel. Daarmee kom ik wel in de problemen. Mijn kind gaat naar vakantieopvang van 155 euro per dag, Vanaf 1 januari zal ik dus per dag zelf 41 euro moeten bijdragen. Ik begrijp ook niet waar die 57 euro per dagdeel op is gebaseerd. Het ene kind kan bv. in een groep met 1 op 4 begeleiding en de andere (zoals die van mij) moet echt 1 op 2 begeleiding hebben. Toch valt dat allebei onder begeleiding groep.

Mamarijke
25-01-2011 om 19:01
Juanna
Dat laat je het toch begeleiding individueel noemen, probleem opgelost.

Gonzo18
25-01-2011 om 20:50
Als je kind een pgb heeft
Als je kind een pgb heeft ben je als ouder vertegenwoordiger, geen budgethouder. Je kind is budgethouder. Dus je mag jezelf dan wel inhuren als hulpverlener voor je kind.
Over de maximumtarieven, daar komen uitzonderingen op. Die worden momenteel uitgewerkt en daar wordt over gebakkeleid. Wellicht ook bij vakantieopvang als er maar een of twee kinderen per begeleider zijn. Als er meer bekend is laat ik het weten.
Groetjes
Gonzo