prinses01
06-10-2009 om 09:06
Pictogrammen gebruiken bij kind pdd nos
Via GGZ kwam ik achter een site met heel veel pictogrammen die we ook thuis kunnen gebruiken voor mijn dochter van 7 met PDD NOS.
We hebben al eens eerder gewerkt met pictogrammen maar dan in de vorm van foto's die we met behulp van klittenband ophingen aan een balkje dat in de huiskamer aan de muur hing. Dat balkje is niet meer en we gebruiken nu liever de pictogrammen omdat die een stuk rustiger van opzet zijn.
Mijn vraag voor wie ook met pictogrammen werkt, waar hangen jullie deze op in de kamer en vooral waarop? Ik bedoel: een groot memobord of op een papier? Het moet natuurlijk makkelijk te wijzigen zijn. Ik ben benieuwd naar jullie tips.
Hoop dat mijn vraag duidelijk is, anders hoor ik het wel. Bedankt en groetjes,
Ingrid

Anneque
06-10-2009 om 10:51
Deuren
Hoi,
Ik hang ze op de deuren, op ooghoogte voor zoon. Ik pluk mijn picto's ook van een site, ben wel benieuwd naar de jouwe, miss staan er nog wat op die ik kan gebruiken.
Ik haal ze van: http://www.sclera.be/index.php?taal=NL

mirreke
06-10-2009 om 13:44
Welke site? en ook wat vragen omtrent picto's
Hallo, Ik ben wel benieuwd van welke site jij de picto's hebt.
Verder lees ik graag even mee met je draadje. Ik ben ook nog steeds bezig een goede voor ons prettige methode te vinden om met picto's te werken. Onze zoon (8, pdd-nos) hoeft niet overal picto's voor, maar een gestructureerd ochtendritueel zou wel handig zijn (understatement...).
En hoe doe je zo'n ochtendritueel dan met picto's?: aankleden, brood smeren, brood in bakjes, tas inpakken, schoenen en jas aan, tas pakken, weg. Doen jullie die wel bij elkaar, achter elkaar? Dus op een rijtje?
En bij ons is er ook een behoefte aan de picto WC-doortrekken?
Ik vind het moeilijk, waar moet ik beginnen, hoe pak ik het precies aan? Ik wil ook niet na 2 weken het weer moeten veranderen. En hoe doe ik dat met de andere kinderen, laten jullie een jonger kind meedoen? De jongste is hier 5. Voor de ouderen (11 en 13) is het niet nodig.

ishtar
06-10-2009 om 13:49
Site
ik heb ook picto's van sclera.be. DStaan er erg veel op.
Verder kregen wij de tip om voor het ochtendritueel een soort van boekje te maken. Waar hij dan zelf in kan zien waar hij is, dmv omslaan van gebruikte picto's.
Wij hebben daarvoor een fotomapje gehaald. Ik ben nog niet begonnen met het gebruik ervan.
Picto voor wc doortrekken zou ik op de wcdeur plakken, net boven de klink.
Ik laat de andere kinderen niet meedoen, dit is specifiek voor oudste.

mirreke
06-10-2009 om 14:27
Hehe, ik ben blind geloof ik
Ik zag dat anders ook al sclera noemde, en nu net ook ishtar. Kom ik zelf ook aanzetten...

mirreke
06-10-2009 om 14:28
Pff, ik bedoel natuurlijk
anneque, ipv anders. Sorry, ik ben er niet bij geloof ik...
Nou, die site gbruik ik dus ook

heli
06-10-2009 om 20:26
Hema-bord
Wij gebruiken het Hema-week-overzicht-bord. Weet niet hoe ik het anders moet noemen
Het is eigenlijk bedoeld als een weekkalender voor het hele gezin, maar als je hem in de breedte gebruikt kun je het voor 1 of 2 kinderen gebruiken en de dag in delen verdelen.
Het is een soepel magnetisch whiteboard waarbij je een whiteboard stift en vele pictomagneten krijgt. Heel veel van die picto's vond ik niet geschikt. Ik heb de picto's van sclera op de goede grootte uitgeprint (die we nodig hadden dan) en op die magneten geplakt met plakplastic. Het werkt heel goed en bovendien niet duur.
heli

heli
06-10-2009 om 20:28
Even opgezocht
http://www.hema.nl/nl-nl/winkel/kantoor/jaaragendas/weekplanner-(14690500).aspx en maar vijftien euro!
Het heet dus gewoon een weekplanner... Hier hangt hij overigens aan onze koelkast (het bord zelf ik ook magnetisch en we hebben geen inbouwkoelkast dus hij hangt eigenlijk als een reuzekoelkastmagneet aan de koelkastdeur). Elke ochtend na het tandenpoetsen nemen we even de dag door.

addie
06-10-2009 om 20:53
Wat een goede tip heli
Geweldig! Wij gebruiken sinds kort picto's voor onze zoon met ADD.
Ik ben steeds aan het mutsen met A4-tjes enzo.
Maar dat bord is precies wat ik zoek!!
Thank you!!!
groetjes,
Addie

addie
06-10-2009 om 21:02
Ochtendritueel
Ik heb dus voor het ochtendritueel een apart A4tje.
In een tabel in word gemaakt (tip: sclera site, staat stap voor stap hoe je dat moet doen)
wij hebben in volgorde 2 picto's naast elkaar:
wassen en aankleden: picto's washand en kleding
broodje eten en theedrinken: picto's broodje en beker
sokken en schoenen aandoen: picto's sokken en schoenen
Medicatie innemen: picto medicijnen
tanden poetsen: picto tanden poetsen.
Hoop dat je er wat aan hebt.
groeten,
Addie

Anneque
06-10-2009 om 22:09
Ja, die hema weekplanner
Die lijkt me erg handig. Maar is iedere keer supersnel uitverkocht...dus als je die wil hebben, moet je er heel snel bij zijn als hij weer verkrijgbaar is.

heli
06-10-2009 om 22:13
Hema weekplanner
is volgens mij tegenwoordig standaard in het assortiment! Tenminste, hij staat hier gewoon in de schappen terwijl ik er toen ook als de kippen bij moest zijn. Ik had bij eerdere aanbiedingen al eens achter het net gevist. Heb er toen ook meteen twee gekocht; voor beide kids toen één.
Trouwens via de link die ik hierboven noem kun je hem ook online bestellen.
(nee geen aandelen )

jacci
06-10-2009 om 23:22
Frobelen
Als je van frobelen houdt kun je het zelf ook maken. Ik heb een groot karton geplastificeerd met plakfolie en de picto's van internet geplukt en zo groot geprint als ik handig vond. Plakken met plakgum. (plaatjes ook plakken met folie, voor je gaat knippen)De kids zijn nu wat groter, dus minder plaatjes maar dan schrijven met whitebord marker. En hij hangt in de keuken, zodat we het zien als we ontbijt maken.

Jakiro
06-10-2009 om 23:41
Magneetverf
Ik heb op verschillende plekken in huis de muur behandeld met 3 lagen magneetverf, daaroverheen de gewone muurverf.
Pictogrammen uitgeprint, geplastificeerd en op de achterkant met dubbelzijdig plakband een minimagneetje geplakt.
Overal in huis hebben we nu dus magneetruimtes hangen waar we pictogrammen op kunnen hangen. (maar ook de meest mooie kunstwerken van de kinderen)
Jakiro

mirreke
07-10-2009 om 07:05
Goede tips!
Het hemabord maar ook de magneetverf, beide lijkt het me erg handig! Die weekplanner voor het overzicht, ook gemakkelijk!
Het ochtendritueel moet ik me nog wat gaan voorstellen. Een apart A4tje misschien wel, zoals addie schreef. Wel handig om dat uitgebreid te doen, juist omdat het toch in een soort straf tempo moet doorgaan.
Jammer dat onze lamineerder net kapot is...

Mari
07-10-2009 om 08:50
Pictomaat
Ik heb pictos hangen waar nodig is, want het moet ook nog eens voor 2 kinderen. Ik gebruik pictos van pictomaat. Dit is niet gratis, maar ze zijn echt geweldig. Onze thuisbegeleider vond ze veel duidelijker dan van sclera. Je kan ook op maat bestellen. Er is een vel voor de wc, nu standaard in de assortiment, maar destijds kon ik naar wensen laten maken.
Ik heb geen tijd en puf om te froebelen en geen lamineer apparaat, dus ik betaal er graag voor. Ik gebruik de vrije besteedbare deel van de PGB ervoor.
Op de kast in elk slaapkamer staat de ochtend ritueel. In de woonkamer hangt voor zoon de vervolg van de ochtend ritueel en bij de deur de pictos voor het naar school gaan. Verder heb ik een planbord van de kruidvat.
gr. Mari

Mamarijke
07-10-2009 om 12:45
Ook pictomaat
Ook wij gebruiken de picto's van pictomaat. Vind ze inderdaad duidelijker dan die van sclera.
De picto's hang ik onderaan het weekoverzicht van de HEMA. Verder een apart fotomapje met picto's voor onderweg/kerk/club.
's Ochtends werkt ze eigenlijk alles af zonder picto's. Is er nu echt ingeslepen.

mamamiekie
07-10-2009 om 17:04
Magneetplakband
Wij gebruiken ook het hemaplanbord.
Zelf kun je ook picto's maken, en aan de achterkant magneetplakband bevestigen. Dit is te koop bij (je raad het al) de Hema.
Overigens zag ik dat planbord vandaag gewoon in het schap staan, zit nu toch echt in het standaard assortiment.

Jakiro
07-10-2009 om 23:12
En ook nog
OP www.magneetverf.com kan je ook magneetpapier bestellen.
Kan je heel makkelijk je eigen pictogrammen ontwerpen en uitprinten.
Jakiro