Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

01-09-2010 om 14:44

Pictogrammen gezocht

Hallo,
ik zoek voor jongste wat picto's voor het ochtend ritueel, dus opstaan, ontbijten, aankleden, tandepoetsen dat soort dingen.
ben al de hele tijd aan het zoeken op google maar ik zie door de bomen het bos niet meer...
wie weet een goede site voor mij waar er een aantal op staan?
groet, polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rozenstruikje

rozenstruikje

01-09-2010 om 14:50

Hier:

Hier misschien:
http://www.sclera.be/index.php?page=pictos&sort=cat

Hier heb ik picto's gezocht en gevonden en heb nu al een poosje zo'n kaart als jij beschrijft, voor ochtend- en avondritueel en het werkt erg goed.
Jongste wil nu ook een checklist, zo noemen wij de kaart.
Ik heb zelf picto's gedownloaded en een kaart/ programma in word gemaakt. Als je je mailadres geeft, wil ik het je mailen?

Groet, Rozenstruikje

Polly Shearman

Polly Shearman

01-09-2010 om 15:18

Ja graag

goede site maar het zijn er zooooveeel pfff dat word nog een heel werk,
je mag me mailen op karin . fred @ casema . nl maar dan natuurlijk aan elkaar, dan kan ik kijken hoe jullie dat hebben gedaan,

groet, polly

Picto's

Hoi Polly,

Ik heb zelf lang gezocht naar iets en inderdaad is die site id rozenstruikje noemt een zeer uitgebreide. Maar ik vond de picto's toch wat saai en te eenvoudig zeg maar.. ik heb zelf fotos gemaakt van onze situatie. Zo heb ik fotos gemaakt van de deuren van de nso, van school, van ons huis om de dagindeling (met magneettape) op de ijskast duidelijk te maken (school, lunch, school, nso).
Dat bevalt wel heel erg goed.

Polly Shearman

Polly Shearman

01-09-2010 om 16:19

Daar heb ik idd ook aangedacht

gewoon foto's van zijn eigen tandenborsten, eigen schooltas, eigen bakje beker enz....

bij mijn oudste zoons heb ik nooit pico''s gebruikt, want toen we bedachten dat het handig was konden ze allebei goed lezen en dus staat hun volgorde van ochtend ritueel gewoon opgeschreven.

anna van noniemen

anna van noniemen

01-09-2010 om 16:38

Programma met picto's

http://www.pictoselector.eu/

Via deze website kun je een programma downloaden waarme je heel eevoudig een picto-overzicht kunt maken. Ook kun je daar zelfgemaakte foto's voor gebruiken. Werkt zeer eenvoudig!

Rafelkap

Rafelkap

01-09-2010 om 19:27

Kijken wat werkt

Voordat je er een boel tijd insteekt, kijk eerst wat werkt bij je kind. Daarvoor kan je gewoon printjes uitproberen of je zoontje het snapt. Ik had eerst (sinds kort bezig hiermee) grafische afbeeldingen, maar ik wil nu over op foto's (vnl via google-afbeeldingen en wat eigen foto's)
Je kan ook kant en klaar pakketten kopen via internet. Dat had ik dus gedaan maar vond hier ook een heleboel zelf al niet duidelijk. Dus ik ga ze toch maar zelf maken mbv laminator.

Polly Shearman

Polly Shearman

02-09-2010 om 11:21

Anna

dank voor dat programma, ik heb daar gisteren al wat mee gedaan en een ochtend ritueel gemaakt,
vanmorgen aan zoon laten zien en hij begrijpt de picto's zonder uitleg!! knap he!
anyway, zitten mooie dingen tussen,
jas aan kapstok bijvoorbeeld, die zou ik wel in het groot aan de muur willen als schilderij ofzo whahah in de gang..
Ik moet me inhouden want straks hangt ons hele huis vol!

groet, polly

Asa Torell

Asa Torell

02-09-2010 om 19:34

Vraagje

over picto's: wat ik me altijd afvraag is waarom je zulke plaatjes niet zelf zou kunnen tekenen? Hier heb ik wel eens het ochtendritueel uitgetekend, dit was zoons suggestie naar aanleiding van de picto's die ze in de klas hadden (toen nog groep 1). Dat werkte heel goed.
Al kreeg ik ook meteen zin in een huis vol picto's van die site van Anna, dat dan weer wel! Prachtige plaatjes zeg.

Asa Torell

Asa Torell

02-09-2010 om 19:34

Oja

ik kan dus niet bepaald mooi tekenen, voor de duidelijkheid! Maar een tandenborstel of fiets valt nog wel te herkennen.

Polly Shearman

Polly Shearman

02-09-2010 om 20:53

Whahah asa

ik kan zoooo slecht tekenen dat zelfs een tandenborstel niet meer te herkennen is! LOL

Ik ga helemaal los op die picto's! je zou bijna blij worden dat je kind ze nodig heeft whahahahhaha

Fianna

Fianna

02-09-2010 om 20:59

Haha

Nou ik kan dus ook echt niet tekenen! Echt heel slecht.

Ik heb trouwens wel een vraag over die picto's. Hoe doen jullie dat 's ochtends. Vaak is het hier zo dat het oudste grut vroeg wakker en naar beneden gaat totdat ik eens mijn bed kom uitrollen (als baby wakker wordt, meestal rond 6.45). Gaan die picto's al in werking als zij opstaan, want ze gaan naar beneden om tv te kijken, dus dan zou ik een picto met een tv ergens (waar?) moeten ophangen.
Of is het handiger om met het picto gebeuren te beginnen als ik opsta. En waar hang je die dingen?
Of loop je er 's ochtends mee door het huis en houdt je het hen af en toe onder hun neus ofzo?
Sorrie als ik oenig overkom hoor

Polly Shearman

Polly Shearman

02-09-2010 om 21:14

Fianne

hier, hebben de oudste 2 al tijden een lijst op de badkamer deur hangen, de eerste deur die ze tegen komen ( ze slapen op de tweede verdieping, de badkamer is op de eerste)
Ik lag dan vaak nog in bed met jongste ( moest bij mij in bed medicijnen krijgen, en had opstart problemen)
dus als oudste naar beneden kwamen, eerst even kroelen in mijn bed, plassen in de badkamer. en dan aan je lijst beginnen heren!!! oja: wassen, aankleden, ontbijten, tas klaar maken, jas en schoenen klaar leggen, tandenpoetsen, haren kammen.. en DAN tv kijken, hoe sneller ze hun lijst af werkte, hoe eerder ze tv konden kijken. ( man zet altijd ontbijt klaar beneden) dan is het alleen maar een kwestie van: jongens TIJD!! en hup jas aan schoenen aan,tas pakken, en de deur uit.. als je het goed doet kan je wel een uur tv kijken smorgens
want om 7 uur gaat de wekker en om half 9 moeten ze de deur uit.

Nu, moet jongste dus mee gaan draaien in ochtend ritueel, die zal ik dus gaan helpen met zijn lijst, waar dus picto;s op staan ( bij de grote staat het gewoon geschreven)

groet, polly

Hou vast

Fianna, je moet het zo zien: het is een houvast.. de een heeft daarin meer ondersteuning nodig dan de ander. Bij de een kan je je veroorloven dat het soms net even anders is. Ik zou de pictos inlaten gaan zodra ze wakker zijn want dan begint hun dag.
Vergeet geen picto met 5 min iets voor jezelf doen en mamma niet storen !

Fianna

Fianna

02-09-2010 om 22:17

Hmm

moeilijk. Het probleem hier is een beetje dat 3 oudsten vaak errug vroeg wakker zijn (6 uur) en dan wil ik eigenlijk liever niet dat ze al aan hun schema beginnen met wassen en aankleden, waarbij ze de baby wakker maken. Dan heb ik liever dat ze naar beneden sluipen en even tv kijken. En ik heb geen zin om al om 6.15 ontbijt klaar te hebben (het helpt ook niet dat mijn man al om 6 uur de deur uitgaat). Maar goed, ik kan het natuurlijk zo doen, op het moment dat ik opsta, roep ik de heren naar boven en zeg: schema tijd!
Het komt er eigenlijk op neer, dat ik te beroerd ben om al in actie te komen zo vroeg als ik nog even in bed kan soezen als zij braaf nickelodeon kijken oid...

Fianna

Fianna

02-09-2010 om 22:20

Judith-t

Picto met 5 min iets voor je zelf doen: hoe ziet die er uit? Een foto van een moeder snurkend op de bank

Ja!

uit neus peuterend, op de wc, aan de telefoon.. of misschien gewoon een grote 5 oid.. na 3x weten ze wat het betekend.. al heb je al picto een zeehond. Enige logica natuurlijk wel handig

Prakje

Prakje

03-09-2010 om 07:36

Fianna

Hier hetzelfde ritueel. We staan hier op, en zetten de TV aan. Dan krijgen de mannen hun brood en drinken ze wat.

Als de TV uitgaat, dan gaan de picto's in werking

's Morgens bij het opstaan hebben mijn (ASS)mannen echt geen picto nodig om in alle stilte de TV te vinden hoor... het 'probleem' is er pas als ze dingen moeten doen waar ze niet al te veel belang bij hebben (tanden poetsen, kamer opruimen)... haha

Hier een rij picto's op de slaapkamerdeur.

Polly Shearman

Polly Shearman

03-09-2010 om 11:13

Ja logisch

Als je de tv uit moet zetten om een boel dingen te doen die je niet wil doen heb je idd behoorlijk wat aanmoedigng nodig...
waaarom niet andersom dan?
manlief gaat om 6 uur de deur uit zeg je.. ja hier ook.. dus hij heeft het ontbijt klaar staan! Als jongens uit bed komen.. en al is dat om 6 uur dan gaan ze gewoon snel hun lijst afwerken, geheel zefstandig en als beloning is er die tv. Wij eten smorgens niet gezellig met zijn alle aan tafel, maar gewoon allemaal op ons eigen moment in ons eigen tempo.
Ze hebben hier trouwens wel wekker op hun kamer, en mogen pas naar beneden als die afgaan 7 uur dus, zijn ze eerder wakker, jammer dan, dan mogen ze zachtjes op hun kamer, spelen of lezen.

groet, pol

Fianna

Fianna

03-09-2010 om 14:00

Polly

Ik denk dat het scheelt dat jouw zonen al wat ouder zijn. Mijn oudste is 7 en dan nog een van bijna 5 en dan een van 3 (baby tel ik natuurlijk niet mee). Mijn man kan dan wel ontbijt klaarzetten, maar ze kunnen echt nog niet zelf hun boterhammen smeren (behalve de oudste), ook kunnen ze niet zelfstandig die lijst afwerken (behalve oudste dan). Bovendien vind ik het heel belangrijk om met zijn allen aan tafel te ontbijten. Ik heb gemerkt dat dat een stuk structuur is dat bij ons heel belangrijk is.
En die wekker, tja dat helpt helaas echt niet bij dochter van 3, dus als zij haar kamer afgaat volgt de rest.
Maar goed, ik denk dat ik het doe zoals bij Prakje.
Op zich is het niet echt nodig nu hoor, want het gaat nu prima 's ochtends. Maar dat is wel eens anders geweest en voor het geval het weer een zooitje wordt heb ik al iets achter de hand.

Polly Shearman

Polly Shearman

03-09-2010 om 16:19

Idd

de mijne zijn een stuk ouder, maar manlief heeft ook heel lang boterhammen gesmeerd en klaar gezet op een bordje met folie erover hoor!
maar tegenwoordig hebben ze weer een cornflakes fase en dat gaat ook prima.
anyway kleine kinders worden vanzelf groter.
Met jongste nu al 2 dagen het ochtendritueel volgens zijn nieuwe picto lijst gedaan, en hij vind het prachtig. Ookal hoeft hij nog geen tas te pakken voor school, die slaan we gewoon over. En dat geeft geen verwarring.
Heerlijk! Ik kan niet wachten tot ze echt naar school gaan!!

al kroop hij daarstraks huilend op mijn schoot: ik wil niet naar mijn juf ik wil bij jou thuis blijven... snik snuf snik...

ik ben heel blij dat hij gaat.. dat zeg ik eerlijk.. het is een blok aan mijn been... ppfff hopelijk kan ik straks meer van hem genieten als ik hem niet meer 24/7 aan mijn lijf heb hangen...
weg ermee! hup naar school! tjakkaaaaaaa

Fianna

Fianna

03-09-2010 om 20:20

Hahaha polly

Ik moet toch altijd erg lachen om jouw berichten.
Ik kan me erg goed voorstellen hoor dat je snakt naar wat rust! Is maandag de grote dag?
Goed dat die picto's zo werken. Ik ga ze denk ik in ieder geval voor de avond invoeren. Vooral mijn 1 na oudste zoon is dan moeilijk aanspreekbaar en kan bijna geen instructies opvolgen.

En nee, ik wil het toch niet, al gesmeerde boterhammen beneden. Vooral als ik er geen zicht op heb. Ik ken mijn kinderen, vooral mijn dochtertje. Het wordt een puinhoop!
En ik vind het echt een belangrijk moment hoor met zijn allen aan de ontbijttafel. Ik ben nu erg ouderwets??

Polly Shearman

Polly Shearman

03-09-2010 om 20:47

Niet ouderwets

Ik wilde dat ook altijd, samen ontbijten, maar dat werd hier een heel onaangenaam gedoe. We zijn geen ochtend mensen, dus als iedereen zijn eigen ritme sochtens aanhoud gaat het het beste. Het leeftijds verschil tussen de kinderen is hier ook wel groot, als ik de baby lag te voeden in bed, wilde de oudste echt eten.. het ritme past gewoon nooit.
Misschien dat het ons nu 1 jaar gaat lukken, omdat ze 1 jaar op dezelfde school zitten. Daarna vertrekt oudste naar het VO, en zal ook het schema en ochtend ritme weer heel anders zijn.
Hier is de keuze dus gevallen op individueel ontbijten, maar dat heeft niks met ouderwets of modern te maken hoor.
Lijkt me zalig om rustig allemaal aan tafel te zitten, doen we in het weekend vaak wel... best gezellig.

groet, polly
enne dinsdag is de grote dag, hier beginnen de nieuwe kindjes in groep 1, een dagje later als de rest.

Fianna

Fianna

03-09-2010 om 20:51

Rustig, neuh

'Lijkt me zalig om rustig allemaal aan tafel te zitten'

Nou rustig is hier dan niet hoor! Maar op zich vaak wel gezellig (als ik mijn ochtendhumeur bedwing).

Weet je al wat voor leuks je voor jezelf gaat doen dinsdag? Je verbazen over de oorverdovende stilte ??

Polly Shearman

Polly Shearman

03-09-2010 om 21:05

Dinsdag

ga ik taart halen, en vraag ik alle loslopende moeders bij de schoolpoort om bij mij taart te komen eten!! whahahahah ik geef gewoon een mini feestje!!
moet donderdag zelf beginnen met werken.. geloof je dat ik dat voor mijn rust ga doen??

Fianna

Fianna

03-09-2010 om 21:16

Ik geloof je onmiddellijk. Ik ben zelf anderhalf jaar geleden begonnen met 2 dagen in de week werken na 6 jaar tbm-er geweest te zijn. De rust!!! Onbeschrijflijk! Je kan een kop koffie drinken zonder dat er iemand over je heen klimt of in je oor tettert. Na een dag werken heb ik veel meer energie dan na een dag thuis met de kinderen. Werken is mijn therapie

Sanrica

Sanrica

04-09-2010 om 20:54

Beetje laat maar nog wel een leuke link

Hoi Polly,

Hier heb ik nog een link van een site met echt heel veel pictogrammen. Ik gebruik ze zelf ook voor mijn zoon en het werkt goed. Zelf vind ik de pictogrammen ook erg leuk. En met een beetje knutselen op de computer lukt het ook om ze zelf aan te passen in paint. Kijk maar even of je het wat vindt. http://diddldagritme.jufnaomi.nl/index.php?act=zoeken

Groetjes Sandra

Polly Shearman

Polly Shearman

05-09-2010 om 20:11

Sorry sandra

Ik heb ze bekeken maar ik vind die diddle kaarten niet duidelijk, en ik weet ook zeker dat mijn zoon het niet leuk gaat vinden... diddle is toch echt iets voor meisjes?
nee ik vind ze niet leuk.. maar ieder zijn meug

Sanrica

Sanrica

05-09-2010 om 20:31

Geeft niet polly,

ieder zijn eigen smaak. Ik heb er alleen geen moment bij stil gestaan dat ze voor meisjes zijn. Nouja mijn zoon vindt ze leuk en weet waar de plaatjes voor zijn en dat is voor ons het belangrijkste. Ik was allang blij dat ik pictogrammen had gevonden want dat was niet echt gemakkelijk. Ik hoop dat je andere, wel leuke, hebt gevonden.

Groetjes Sandra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.