Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Vliegje

Vliegje

15-06-2009 om 17:22

Pillen slikken

Morgen hebben we een gesprek om te kijken of we toch een testfase met ritalin zullen doen. Maar kindlief heeft grote problemen met pillen slikken. Een paar vraagjes heb ik dus nu. Hoe groot zijn de ritalintabletten? Kun je ze gewoon doorbijten? Smaken ze erg smerig of neutraal?
Vla met stukjes of soep met vulling gaat ook niet echt lekker.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

15-06-2009 om 17:53

Merkafhankelijk

Dat verschilt per merk. Die van 10 mg van Sandoz zijn erg klein in elk geval. Je hebt ook kans dat je kind capsules krijgt omdat ze eerst een proef met de hoeveelheid willen doen. Of omdat de hoeveelheid die hij/zij voorgeschreven krijgt niet kant-en-klaar op de markt is.
En dan maakt het ook nog uit welk soort methylfenidaat het wordt. Hier Medikinet langwerkend, dat zijn ook capsules.
Of het vies smaakt weet ik niet, zoon heeft er nooit op gekauwd (in eerste instantie slikte hij het in een lepel vla of siroop, nu gewoon met zijn melk). Kauwen mag in elk geval niet met langwerkend spul, kortwerkend weet ik niet.

Juanna

Juanna

15-06-2009 om 18:22

Niet vies

Mijn zoontje kan ook geen pilletjes slikken, dus ik heb ze altijd door het eten gegeven. Met de gewone ritalin pilletjes kun je het fijnmaken door het pilletje tussen twee lepels fijn te drukken. Het poeder doe je dan op een boterham door de boter heen. Als je bv. pindakaas er op doet proeven ze het zeker niet. Maar mijn zoontje proeft het helemaal niet, het maakt niet uit wat ik op de boterham of ontbijtkoek doe. Nu heeft hij medikinet gekregen, en daarbij kan ik gewoon de capsule openmaken en de korreltjes die er in zitten op de boterham doen. Ik hoor van andere ouders ook wel dat ze het door vla of appelmoes doen, dat kan dus ook.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-06-2009 om 19:16

Ritalin

is vrij klein, dus dat slikt wel makkelijk. Zoon heeft nu Concerta, die capsules zijn wel iets groter, maar toch nog vrij klein en slikt ook makkelijk weg.

Guinevere

Guinevere

15-06-2009 om 20:45

Juanna

Een vraagje Juanna: is dat Medikinet CR? Die mag je namelijk NIET kauwen! Dus ook niet op brood doen. Er zit een laagje om een deel van de korrels, dit zorgt er voor dat een deel snel vrij komt en een deel langzamer. Als je de korrels kapot kauwt komt er dus te snel teveel vrij.

Juanna

Juanna

15-06-2009 om 21:47

Klopt

Het is medikinet CR inderdaad, en ik weet dat je de bolletjes niet kapot mag bijten voor de werking. Dit hebben we ook besproken met de kinderarts. Maar door uit te proberen weten we dat hij de bolletjes niet kapot kauwt bij het eten, want het werkt gewoon prima gedoseerd. Ze zijn zo klein dat ze waarschijnlijk ook niet snel kapot gaan. Bij ons werkt het in ieder geval prima op deze manier en ik doe ze gewoon op zijn brood.

Pippin

Pippin

16-06-2009 om 09:42

Hier

Zoon klemt het pilletje tussen zijn tanden en neemt dan een grote slok sap waarbij hij de pil gelijk doorslikt. Soms gaat het mis, dan komt die pil op zijn tong en griezelt hij. (en drinkt gelijk nog een glas om de smaak weg te spoelen)

Guinevere

Guinevere

16-06-2009 om 10:39

Ah, nou, als de kinderarts het zegt, Juanna, heb ik er natuurlijk niets aan toe te voegen!

Vliegje

Vliegje

16-06-2009 om 17:26

Testfase

Wij gaan kijken of ritalin iets zal doen. De eerste week is de dosering 5 mg 's ochtends en 5 mg tussen de middag. Na een week wordt de ochtenddosering 10 mg. Dochter krijgt het omdat ze (chronisch) moe is van prikkels en dat wreekt zich steeds meer op school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.