Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Pippin: beertjesmethode

Pippin, ik zag in het archief )http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&usrkey=12627238241313847921&archief=1&thread=136364&zoek=beertjes&forumsel=0&forum=14&post=2174134) dat jij deze link had gepost. Nu doet die link het niet en misschien komt dat omdat de site zo gemaakt is dat je 'in de site van link naar link de weg moet weten".
Ik ben nl aan het zoeken op Meichenbaum, Timmerman en beertjesmethode. Er zijn wel sites over maar nogal rommelige hobbysites lijkt wel. Ik vraag me dus af of die wel volledig zijn. Gezien de positieve reacties op jouw posting dacht ik, laat ik het nog eens vragen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

30-10-2010 om 12:13

Judith

Ik moest even sterk nadenken. Dat komt doordat het wat mij betreft niet om de beertjesmethode gaat. Het is een publicatie over adhd in het onderwijs. Deze link doet het volgens mij wel.
http://www.kpcgroep.nl/Publicaties/Kinderen-met-speciale-rechten-ADHD.aspx
Die beetjesmethode hebben ze bij ons op school ook. Maar ik ben het met je eens dat het er hobbyachtig uitziet. Volgens mij komt het doordat het allemaal voortkomt uit de probleemoplossingsstrategieen. Je kent het wel: Probleem, Doel, Actie, Evaluatie. Bij onze kinderen werkt het soms heel verhelderend om een specifiek probleem, heel intensief te gaan analyseren. Bijvoorbeeld het maken van een tekening. Wie zijn probleem is het, Wat lukt er niet, Bij welke stapppen loopt het vast, Wat gaat er mis?
Nou ja, ik vind mijn post zelf een beetje vaag worden, ik hoop dat je er toch wat aan hebt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-10-2010 om 12:53

Eenvoudig

't Is een heel eenvoudige methode. 't Kan best dat er hele theorieën achter zitten, maar die heb je niet nodig om er mee te werken.
De vier plaatjes (die je in allerlei zelf-geknutselde varianten tegenkomt) hebben allemaal het zelfde doel: structuur aanbrengen. Eerst even denken en dan doen. Je kunt het gebruiken om heel intensief te analyseren, maar ik zie het vooral als een hulpmiddel bij de alledaagse huis-tuin-en-keuken-taken.

Philou

Philou

31-10-2010 om 10:29 Topicstarter

Pippin en ijsvogeltje

Gebruikt school het voor jullie kinderen: klassikaal of individueel ? Hoe gebruiken jullie het thuis ? Ik wil ermee starten maar onze SIT is met vakantie dus ik kan niet overleggen.

Vera*

Vera*

31-10-2010 om 10:55

Tafeltje

Bij dochter werden op school de plaatjes op haar tafeltje geplakt. Toen ze jong was waren het de beertjes en later vier fotootjes van poesjes met de tekst erbij. Nu heeft ze het niet meer nodig.
Thuis gebruikten we niet de plaatjes maar soms namen we bij een bepaalde aktiviteit de 'procedure' door.

Vera

Guinevere

Guinevere

31-10-2010 om 11:24

Grappig

Ja, wij hebben het hier ook geprobeerd met die beertjes. Hier werd zoon zó afgeleid door die plaatjes, dat het averechts werkte. Afleidbaar in het kwadraat, dat is ie. danwel
Nu hebben we het basisidee er maar op een andere manier ingepompt. Mondeling dus, en steeds blijven herhalen.

Pippin

Pippin

31-10-2010 om 12:15

Klassikaal

Bij ons op school wordt de methode klassikaal gebruikt, ik geloof tot groep 4. De plaatjes zijn op het bord geplakt en de juf of meester verwijst ernaar als hij een opdracht geeft. Ik ben er natuurlijk niet bij, ik weet dus niet hoe consequent dit gebeurd.
Voor onze dochter hielpen reminders die onder folie op haar tafeltje geplakt worden, goed. Zo had ze ook een briefje met de tientallen (ze draaide steeds cijfers om, 12 werd 21).
Nu heb ik aan het begin van het schooljaar een blad voor haar gemaakt met punten waar ze op school aan wil werken. Ze heeft dat in haar laatje. Het stelt wederom niet zoveel voor: Een a4 met vier punten: eerst mijn werk afmaken, dan pas gaan kletsen, als iets niet lukt, niet boos worden op mezelf, maar hulp vragen, niet tekenen in mijn schriften, netjes schrijven.
Of het door dit blaadje komt weet ik niet, maar het gaat wel erg goed met deze punten. Ik moet wel op blijven letten dat ze bij blijft met rekenen (elke dag even checken en anders zorgen dat ze huiswerk mee neemt) maar verder gaat het goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.