Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Plan agenda ADHD

Mijn ADHD-er van 13 heeft moeite met het plannen van zijn huiswerk. Ik weet dat hier een aantal agenda's voor zijn. Heeft iemand een tip over welke agenda het lekkerste werkt?

Angela67

Angela67

11-12-2015 om 09:12

1 blik online!

online agenda is hier (ADD puber) succesvol! je kunt op smartphone huiswerk intypen overdag en als je thuiskomt open je de agenda op je pc of laptop, plan je alles in en ga je aan het werk.
gr Angela

Angela67

Angela67

11-12-2015 om 09:18

en als niet online. . .

de eerste twee jaar gebruikte hij een A5 multomap (zwart)met daarin zelf gemaakte blaadjes met bepaalde indeling (voldoende ruimte etc), zonder afleidende plaatjes oid.
Hielp niet .

Ik denk dat online agenda een succes is omdat het heel prettig overzichtelijk werk om te *plannen* maar dan moet je natuurlijk wel dingen opschrijven/intypen op school. Dat is hier het probleem. Dus de routine moet worden: zoveel mogelijk wel op schrijven/intypen op school, thuis controlerne of je van elk vak weet wat je had moeten weten óf je moet het nog opzoeken (magister, elo, whatsapp).

Dus wat is het probleem van je puber en als dat plannen is doe dan die online agenda!

gr Angela

alcedo atthis

alcedo atthis

11-12-2015 om 10:24

1 blik

Hier ook een 13-jarige ADHD. Sinds dit schooljaar heeft hij een (papieren) 1 blik agenda. Werkt goed. Er staat een uitgebreide uitleg in hoe je hem kan gebruiken. Je moet voor jezelf kijken wat je daar wel of niet van gebruikt. Zo is het eigenlijk de bedoeling dat je het huiswerk noteert op de dag dat je opkrijgt. Daarna schrijf je het (thuis) over op de dag dat het af moet zijn en geeft het een kleurtje. En dan plan je in op welke dagen je eraan gaat werken. Die eerste stap slaat mijn zoon over. Hij noteert het gewoon direct bij de dag dat het klaar moet zijn. Dat houdt de agenda ook wel wat overzichtelijker.

In de praktijk plan ik nu nog alles voor hem. Ik bekijk regelmatig welk huiswerk in magister staat (magister is leidend op deze school, daar staat alle huiswerk in). Vaak blijkt dat hij maar half of niet in zijn agenda had geschreven. Ik betrek hem uiteraard wel bij het plannen, maar ik neem het initiatief. Ik vrees dat dat voorlopig ook nog wel nodig. Repetities hakken we minstens in 6 stukjes (week van te voren beginnen), SO's meestal 3 of 4.

Annika

Annika

11-12-2015 om 11:27

1 blik

Wij hebben ook de 1 blik papieren agenda. Werkt wel ok, al gebruiken wij ook niet alle stappen. HIj schrijft er huiswerk in, ik plan dan en schrijf dat in het daarvoor bedoelde vak bij de dag dat het gemaakt of geleerd moet worden.

Helaas is hier het grootste probleem dat hij 3 van de 4 keer géén huiswerk in de agenda schrijft. Hij hoort het niet, ziet het niet, of heeft agenda niet bij de hand einde les als er snel wat geroepen wordt en hij naar ander lokaal moet... Magister is helaas zelden gevuld op onze school en dat krijgen we ook niet voor elkaar. Frustrerend.

Katniss

Katniss

11-12-2015 om 11:39

Whiteboard

Mijn dochter gebruikt gewoon haar schoolagenda voor huiswerk, en belangrijke dingen (zoals werkstukken of leren voor de proefwerkweek) komen op haar whiteboard.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-12-2015 om 13:46

1 Blik

Mijn zoon (14, 4 VWO)) had eerst de Citruspers agenda maar sinds dit schooljaar gebruikt hij ook de 1 Blik agenda. Niet de online versie, maar de papieren versie. Bevalt heel goed. Ook lekker groot dus genoeg ruimte om alles in te vullen.
Qua leren plannen krijgt hij een keer per week begeleiding van de leerlingbegeleider op school en ook ik help hem intensief. Gelukkig begint nu het kwartje te vallen dus het gaat hem allemaal steeds beter en makkelijker af en kan ik hem wat meer loslaten

Maankind

Maankind

11-12-2015 om 13:52

1Blik

Op papier. Prima ding (al slaan wij ook stap 1 over), maar verder gaat het vooralsnog net zoals bij Annika. Hij schrijft de helft er niet in. Hoop dat dat verbetert. Verder bevalt hij goed.

Kayden

Kayden

11-12-2015 om 13:58 Topicstarter

Blik

Heb zojuist blik online geregeld. Hij schrijft niet zo netjes...

Het huiswerk opschrijven is trouwens bij ons nooit een probleem. Onze school heeft Somtoday. Dat is online, zo kan ik precies zien welk huiswerk wanneer af moet zijn en wat zijn behaalde cijfers zijn. Ook zie ik exact of hij te laat op school komt of niet is komen opdagen. Werkt echt super voor mijn ADHD-er die inderdaad nogal moeite heeft na de les huiswerk te noteren.....

Jamie

Jamie

11-12-2015 om 21:55

open deur

'Werkt echt super voor mijn ADHD-er die inderdaad nogal moeite heeft na de les huiswerk te noteren.....'

Dat heeft de meerderheid van de pubers. Ik begrijp dus ook nog steeds niet waarom magister niet overal leidend is. Laat die volwassenen eens het werk opknappen en als zij het al niet kunnen hoe kunnen ze het dan onze pubers leren? Gewoon alles in magister.

Het enige probleem binnen magister is dat als er een les uitvalt het lastig is om het huiswerk op te laten schuiven, ook als de leerkracht per ongeluk een proefwerk op donderdag zet maar het op vrijdag wil houden staat het proefwerk vrolijk op twee dagen. Toch is alles beter in 2015 dan dat ouderwetse gedoe met de papieren agenda en huiswerk opgeven aan het einde van de les.

Jamie, amen

Helaas is nog altijd wat in de les wordt opgegeven/gezegd op de beide scholen van mijn kinderen leidend. En mijn ADD-er pikt dat niet op. Het NADH-kind overigens ook niet zo, maar die heeft wel vriendinnen die dat soort dingen via whatsapp rondtoeteren. Bij zoon (ADD) staan lange-termijn-dingen nooit in Magister, omdat het rooster te vaak wijzigt en dan dan al het huiswerk dat al in Magister stond verdwenen is. Dus dat is altijd maar max 1 week vooruit gevuld...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.