Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

27-10-2009 om 12:11

Positieve kanten van adhd

De ADHD-ers onder ons kunnen natuurlijk niet achterblijven, nu er een draadje gestart is over de plus-kanten van Asperger! Dus wat zijn de plus-kanten van jouw ADHD-er?
Ik begin:
- grenzeloos energiek en overal voor in!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Positieve kanten van adhd

- creatief en boordevol initiatieven!

Stelle

Stelle

27-10-2009 om 12:40

Ha, doe ook hier mee

Snelle denker, briljante en (daardoor) grappige associaties maken, geinteresseerd in ongeveer alles, gevoelig, opmerkzaam.

Bikkel

Bikkel

27-10-2009 om 12:47

Ook

Spontaan, vrolijk, grappig, energiek, superenthousiast, zoeken altijd een oplossing, ze gaan ervoor, rechtvaardigheidsgevoel, openhartig/van je hart geen moordkuil maken, niet snel saai, creatief, en je kunt er beroemd mee worden: heel veel beroemde mensen hebben adhd: Bill Clinton, Cher, Dali, Einstein, Spielberg.

Guinevere

Guinevere

27-10-2009 om 12:53

Bikkel licht o.t.

Hoe weet je dat eigenlijk, welke beroemdheden allemaal ADHD hebben? Van Einstein vermoedde ik het al, dat is nu het grote voorbeeld van mijn zoon, die ook interesse heeft in sterren etc.

Bikkel

Bikkel

27-10-2009 om 13:05

Guinevere en nog verder ot

Als je surft op beroemde of bekende mensen en adhd oid vind je heel wat, oa http://www10.antenna.nl/hersenstorm/Beroemd.html
En mijn zoon heeft de laatse keer dat hij bij de psychiater was, het adhd kwartet (wist niet dat het bestond )gekregen. Daar komen ook beroemde adhd'ers in voor, maar ook hoe kunnen vriendjes je helpen, wat zijn de voordelen etc. Eigenlijk een hele positieve benadering. Voor hem is dat heel goed geweest. Hij heeft namelijk altijd ontkend adhd te hebben en hij wilde er niet over praten. We hebben het kwartet een paar keer gespeeld,ook met de rest van het gezin. Hij heeft er kennelijk over nagedacht want ik hoorde hem ineens aan zijn vriendje vertellen wat adhd is en hoe het vriendje dat kan merken aan hem en hoe hij hem kan helpen. Goed, he?

Pippin

Pippin

27-10-2009 om 17:22

Mijn favorieten

Mijn favorieten zijn: actie, enthousiasme, humor, creativiteit en afwisseling.
En dat kwartet dat ga ik googlen.

anna van noniemen

anna van noniemen

27-10-2009 om 19:46

Kwartet!

Dat lijkt me leuk! Waar vind ik dat?

En verder: ja zoon is enorm creatief, behulpzaam, sociaal, slim, ongeremd (in de goede zin van het woord, gedreven is misschien beter), gedreven dus, vrolijk en heerlijk actief!

Jakiro

Jakiro

27-10-2009 om 21:35

Snik!

Ik weet niet wat van de ADHD komt en wat van het autisme Dus ik weet al helemaal niet waar ik wat moet zetten.
Maar het positieve van ADHD ? Dat mijn kind het heeft !! En ik blijkbaar sterk genoeg ben om mijn kind gelukkig te laten zijn (dus een continue veer in mijn reet, precies wat een ouder (en dus ook jullie !!!!) nodig heeft )
Jakiro

Pippin

Pippin

27-10-2009 om 22:36

Nog eentje

Deze ben ik nog niet tegen gekomen. Het niet opgeven. Juist als het moeilijk wordt, als je weerstand ondervindt, gaan waar je voor staat en steeds weer opnieuw proberen. Die veerkracht vind ik prachtig.

Bikkel

Bikkel

28-10-2009 om 09:35

Kwartet

Ik heb net gekeken of er een uitgever oid op het doosje staat maar dat is niet zo. Ik weet niet waar het vandaan komt, zoon heeft het van de psychiater gekregen, omdat hij nooit wil praten over adhd en de psychiater dacht dat dit wel een opening kon zijn. De volgende keer dat we weer naar hem gaan, zal ik het vragen waar hij het vandaan heeft maar dat is pas over een half jaar.

lizaa

lizaa

28-10-2009 om 09:47

School voor adhd-ers

Jammer dat er geen onderwijs bestaat dat speciaal inspeelt op al die positieve eigenschappen: het zou zoveel meer uit deze kinderen halen. Ik zie zo voor me: kortere lesuren, tussen de lessen even tijd om helemaal fysiek uit te leven, veel sport, kinderen verplicht op de fiets naar school (lekker voor school wat energie er uit fietsen), tijdens de lessen juist volledige stilte (beter voor de concentratie), duidelijke regels, duidelijke leerkrachten, veel creatieve vakken, enz.

Guinevere

Guinevere

28-10-2009 om 10:28

Knurf

Knurf, ik heb toch wel de indruk dat jouw ervaringen met je ex je beeld momenteel nogal kleuren. Wat ik me overigens goed kan voorstellen! Maar ik zelf vind het reuze fijn om te horen dat er mensen zijn die gek zijn op ADHD-ers en Aspergers!
Waar ik op hoop met mijn eigen ADHD-er is dat ik hem zodanig weet aan te pakken, dat hij bij die volwassen ADHD-ers gaat horen die het wél voor elkaar krijgen. Die niet achtervolgd worden door frustraties uit hun verleden, doordat ze niet tijdig en op de goede manier zijn behandeld/aangepakt. Vandaar ook mijn draadje een paar millimeter hieronder, over al dan niet structureren. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het komt dat het bij je ex zo is misgegaan?

Bikkel

Bikkel

28-10-2009 om 12:56

Kijk

Ik vind het persoonlijk fijn om de negatieve kanten van adhd om te buigen naar positieve. Door het impulsieve van adhd tettert mij zoon nog wel eens door iedereen heen en kan hij dingen uitroepen waar hij pas later over na gaat denken en dan oprechte spijt heeft. Nou kan ik zeggen dat hij bot is en dat hij maar door praat, maar je kunt het ook spontaan en recht door zee noemen. Of het springerige van hem: ik kan me er enorm aan ergeren dat hij voortdurend om mij heen staat te springen (deze vakantie gaat hij maar door bijvoorbeeld) en dansen en daar mee enorm aan ergeren, ik kan het ook energiek noemen en dan is het zowel voor hem als mij ook beter te hanteren. Het is een andere insteek zeg maar. En dat doe ik persoonlijk liever, is ook beter voor zijn zelfvertrouwen en mijn ergernis is dan ook minder. En natuurlijk proberen wij hem er wel op te wijzen dat hij op moet letten wanneer hij gaat praten en wat hij zegt. Wij sluiten onze ogen zeker niet voor de andere kant. Maar je staat zo fijner in het leven als je het positief benadert.
In jouw geval, Knurf, kan ik me voorstellen dat je er anders tegen aan kijkt maar ik denk dat het anders is als het gaat om je ex-partner dan je kind. Je kind kun je niet in de steek laten, die moet je, hoe dan ook, helpen. Ik probeer mijn zoon in ieder geval zijn plekje te laten vinden en hem te leren hoe om te gaan met adhd. En dan hoop ik maar dat hij er wat mee doet en dat hij doorheeft wat hij moet doen.
Goed, ik ga nu de kinderen laten uitrazen in het bos, het is zulk mooi weer.

Gaia*

Gaia*

28-10-2009 om 13:28

Mag ik er ook een roepen

Wat ik het mooie vindt aan mijn zoon is zijn zuiverheid. Naast al het moeilijke is hij gewoon helemaal wie en hoe hij is. Hij kan zich gewoon niet anders voordoen. Door zijn impulsieve karakter waarschijnlijk. En hij is dan ook echt heel lief. dus met zuiver bedoel ik niet alleen het mooie ook het mindere. Dat hoort bij iedereen. Hij kan het niet verhullen. Plop het is er.

Ik weet eigenlijk wel altijd waar ik aan toe ben met hem.

(als een ADHD'er niet de leuke en ondersteunende omgeving heeft kan het inderdaad flink mislopen. Het is dan eerder een slachtoffer van onbegrip, hoe rottig hij of zij als die uiteindelijke persoon ook geworden is. want er is veel te bereiken, net als met elk mens)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-10-2009 om 15:25

Mijn knul

Mijn knulletje ontroert me, verbaast me, maakt me verwonderd om de wereld om me heen, geeft me nieuwe inzichten, laat mij als persoon, mens en moeder groeien, verbreedt en verrijkt mijn wereld, leert mij relativeren, en maakt mij en anderen blij... Mijn ADHD jochie is naast alle dingen die hier voor in het draadje al genoemd zijn gewoon bijzonder; ik zou geen ander kind willen!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-10-2009 om 14:04

Generaliseren

Je hebt leuke en minder leuke mensen en dus ook mensen met ADHD die leuk zijn en mensen met ADHD die minder leuk zijn. En of bepaalde problemen nou veroorzaakt worden door de ADHD of door karaktereigenschappen of verslavingsgevoeligheid doet er niet eens zoveel toe m.i. Mijn zus heeft ADD en heeft haar leven prima op orde sinds ze gediagnosticeerd is en Concerta slikt. Een vriend van me heeft ADHD, slikt geen medicatie en ook al mag ik hem graag, ik heb hem liever niet in de buurt omdat hij zo ontzettend veel energie vreet; ik wordt knettergek van hem. Een andere vriend van me heeft geen AD(H)D of iets dergelijks maar is ontkennend alcoholist en maakt een zootje van zijn leven. Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen in allerlei vormen en kleuren komen ongeacht ADHD, ADD, PDD-NOS, autisme etc. en dat zowel mensen met deze aandoeningen als mensen zonder in de problemen kunnen komen; wellicht dat deze aandoeningen mensen gevoeliger maken voor bijvoorbeeld verslavingen, impulsiviteit en andere zaken maar iedereen is gewoon anders dus je kan niet generaliseren. Ik ken ADHD kinderen die ik niet om me heen wil hebben en andere die ik wel kan "handlen". Net zoals ik kinderen ken zonder iets als ADHD die ik hartstikke vervelend, wild of brutaal vind. Ook mijn zoontje kan met sommige ADHD kids wel en met andere niet overweg, heel normaal lijkt me. Je kan gewoonweg niet iedereen over een kam scheren. Enne, ik heb ook geen AD(H)D maar ben ook heel creatief hoor

anna van noniemen

anna van noniemen

29-10-2009 om 21:04

Jammer ja

dat in een draadje voor positieve dingen van ADHD nu zoveel wederom negatieve dingen staan. Wij kennen die echt wel en sluiten daar echt niet onze ogen voor. Maar ADHD is zoveel meer!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.