Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
jessica5

jessica5

29-01-2011 om 01:10

Prematuur en hoe gaat het op de bassischooll

Wie heeft er ook ervaring met prematuren die het niet redden op de bassischool?.
Onze tweeling geboren in augustus (zou begin november moeten zijn).Zijn als jonge leerlingen naar groep 3 gegaan. Oke wij hadden onze twijfels maar gezien hun voortgang zou dit weing problemen geven.
Halverwege groep 3 al wat achterstand en volgens de docenten geen reden tot doubleren. Het zelfde verhaal van 3 naar 4 en van 4 naar 5. Een van de tweeling is getest en is dyslexties en krijgt daarvoor en goede begeleiding. IQ testen wijzen niet naar een lager gemiddeld. Nu in groep 5 is de achterstand nu al meer dan een half jaar. Op sociaal emo gebied zouden ze goed naar groep 6 kunnen.Het betreft hier wel een montessorie school. Dus werken op eigen niveau. Maar waar ik van baal is dat er niet wordt gekeken naar hun vroeg geboorte. Als ze op tijd waren geboren,dus in november was die diskussie er niet geweest en hadden ze nu dus gewoon in groep 4 gezeten en w.s gewoon gemiddeld. Waar ze naar mijn mening gezien hun ontwikkeling gewoon aan toe zijn. Wij hebben dit ook aangegeven tijdens de tafeltjes avond,maar er werd meer de nadruk gesteld op het sociaal en emo gebeuren dan op het leervermogen om ze door te laten gaan. De cito toetsen zijn niet erg hoopgevend en dat verbaast ons dus niets. Wij hebben het idee dat ze nog niet rijp zijn voor de stof van groep 5 laatstaan voor de stof van groep 6 op reken en taalgebied. Wel op de andere gebieden daar ligt wel hun interesse en weten ze al veel. Dit komt ook door oudere kinderen hier in huis en ze pikken daar veel van op en zijn op dit gebied al wel verder dan leeftijds genootjes die dit thuis niet hebben. Wij zijn bang dat ze de dupe worden van het systeem van 8 jaar bassis onderwijs. Er is wel een voorstel gedaan om groep 6 twee jaar te gaan doen. Daar kunnen we ons wel enigsinds in vinden maar vragen ons af of dit de oplossing zal zijn.
Zijn er hier ouders die dat ook hebben meegemaakt? en Hoe hebben jullie dat dan aangepakt?.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

29-01-2011 om 06:59

Vraag

Jessica, waarom wordt er nu al voorgesteld om groep 6 2 jaar te gaan doen, terwijl ze pas in groep 5 zitten. Waarom niet groep 5 straks nog een keer?

En dan even over het verrekenen van de periode dat ze te vroeg geboren zijn. Mij is altijd verteld dat je dit tot de leeftijd van 2 jaar doet. Mijn premature tweeling had het geluk in febr. geboren te worden, dus daardoor een half jaar extra groep 1.
HIer kun je meer info lezen over onderzoek naar onder andere leerprestaties bij prematuren.
http://www.kenniscentrumprematuren.nl/thema/ontwikkeling/op_tienjarige_leeftijd

Judith.t

Judith.t

29-01-2011 om 07:56

Onze

tweeling is ruim 12 weken prematuur. Advies was: waarschijnlijk 3 jaar kleuteren, liever dat dan later moeite en geen Montessori maar Ontwikkelingsgericht. Deze kinderen hebben teveel moeite om tot zelfstandige planning te komen die vereist is voor Montessori. Tenzij de Montessori heel strak geregeld is. Ondertussen veel onderzoeken naar het horen, zien, leren... dwz: naar de organen (schade?) en naar de vertaling ervan: de waarneming. Dyslexie is bijv een verstoring in de waarneming.

Jammer dat er zo weinig tot geen ondersteuning en begeleiding is en delen in kennis vanuit de vereniging, ziekenhuis of andere instanties. Als je wilt, kan je mailen: laat even je adres achter.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-01-2011 om 11:48

Prematuur

Ik denk dat je een aantal zaken uit elkaar moet halen. Dat is ten eerste het feit dat jouw kinderen danwel prematuur geboren zijn maar de problemen van premature kinderen zijn heel divers en kan je niet over een kam scheren. De dag van geboorte ligt verder vast en daar kan je verder niks mee. Mijn zoon is vier weken te vroeg geboren; was hij "op tijd" geboren was hij een vroege leerling geweest, nu is hij een late. Tja, het zij zo.
Ik was zelf drie maanden prematuur en ben als gevolg daarvan ernstig slechthorend en ik was hypertoon. Toch ben ik naar een "gewone" basisschool gegaan en met veel inzet van vooral mijn moeder en de nodige hulp, therapie en aanpassingen heb ik het Gymnasium gehaald. Op sociaal gebied was ik een nul dus daarom kan ik niet zeggen dat ik een leuke schooltijd heb gehad (veel gepest) maar cognitief bleek ik hoogbegaafd te zijn ondanks het ernstige zuurstofgebrek dat ik heb opgelopen.
De ontwikkeling van ieder kind verloopt sprongsgewijs en niet in een opgaande lijn en dat geldt ook (en misschien wel met name) voor prematuur geboren kinderen. Sommige problemen blijven, anderen verdwijnen of worden minder met het ouder worden.
Waar liggen de specifieke problemen van jouw kinderen? Is de aandacht en begeleiding die ze op school krijgen wel voldoende en de juiste? Is er een handelingsplan gemaakt? Hoe is de achterstand ontstaan? Wat is daaraan gedaan?
Je moet ieder kind als individu op zich beschouwen en daarop een persoonlijk plan stellen. Prematuur of niet, tweeling of niet.
Tja en wellicht is dit niet de juiste school voor je kinderen. Mijn zoon (hb en ADHD) heeft het goed gedaan (wel met de nodige problemen en extra hulp) op de Montessori maar dit was dankzij een paar geweldige betrokken en kundige juffen. Ondanks het feit dat hij heel slecht zelfstandig kan werken en moeite heeft met taakplanning etc.
Als ouder moet je de vinger aan de pols blijven houden bij zorgenkinderen en school gaat meestal niet zonder slag of stoot. School moet de behoeften inzien van deze kinderen en daarmee om moeten kunnen gaan en daarop in kunnen spelen. Succes!

Elisa

Ik ben zelf 6 weken tevroeg geboren en dat heet tegenwoordig niet meer prematuur. Ik geloof dat tot met 30ste zwangerschapsweek je spreekt over immatuur. Dat is van een heel andere orde dan prematuur. Het is waar dat de problematiek van deze groep kinderen divers is en ook weer niet. Er is een groot onderzoek naar prematuren gaande: oa inderdaad hypertoon of hypotoon of wisselende spiertonus. Voorheen werd de foutgemaakt dat er iets is of kan zijn met het IQ als je veel te vroeg geboren bent.. dat is niet perse zo. Er kan wel sprake zijn van (en dat is ook vaak) van onrijpheid. Nu rijpen alle organen nog goed na, vaak, behalve het brein, neurologisch is er toch wel eens sprake van schade. Als je kijkt naar de lijst van aandoeningen bij deze tevroeg geboren kinderen, kan je naar veel diversiteit maar eigenlijk kijk je naar neurolische schade of stoornissen. En uit ervaring ben ik het niet met je eens. Er is weldegelijk heel veel reden om prematuur geboren kinderne te blijven volgen en niet te scharen onder 'op tijd geboren kinderen'. Ik heb geen zin om dat te moeten verdedigen want daar is dit draadje niet naar.

Maylise

Maylise

29-01-2011 om 12:57

Hier

Mijn dochter (geboren met ruim 27 weken) is pas later op de kleuterschool begonnen en heeft in totaal meer dan 3(!) jaar in groep 1/2 doorgebracht. Toch is dat voor haar goed geweest. De eerste jaren van haar leven is ze heel veel ziek geweest en heeft toch een achterstand opgelopen in haar ontwikkeling. Ze is nu 14 en wat kalenderleeftijd betreft een van de oudsten in haar klas maar uiterlijk en emotioneel gezien behoort ze nog steeds tot de jongste kinderen. Ze heeft kinderen in haar klas die bijna 2 jaar jonger zijn en die ouder overkomen, niet alleen wat uiterlijk betreft maar ook wat gedrag betreft.

Hoewel ik normaal gesproken blijven zitten in de kleuterklassen niet echt een goede keuze vind denk ik dat we er bij haar goed aan hebben gedaan. Ze kan nu goed meekomen wat het cognitieve niveau betreft en sociaal gesproken zit ze ook redelijk op haar plaats.

Een jaar overdoen zou ik in dit geval dan ook niet persé een verkeerde keuze vinden.

Maylis

NaShA

NaShA

29-01-2011 om 13:38

Ook als ze in november waren geboren

hadden ze nu in deze groep moeten zitten...dus in die zin maakt het weinig uit. Als ze toch montessori doen maakt het toch niet uit? Die werken toch niet echt met jaarklassensysteem dacht ik?

Nancy

Nancy

29-01-2011 om 14:23

Volop ervaring - 2 extreem prematuren van 26 weken, nu 11 jaar

Hallo,

Mijn tweeling is extreem prematuur geboren met een zwangerschap van 26 weken. Inmiddels zijn onze dochters 11 jaar oud.

Onze tweeling werd begin augustus geboren (en zou half november moeten zijn). Ze hebben mede op ons verzoek 3 jaar gekleuterd omdat wij vonden dat ze daar gezien hun prematuriteit zeker behoefte aan zouden hebben. Achteraf was dit zeker een goede beslissing.

Bij de jongste van de 2 werd in groep 3 beelddenken geconstateerd en een vermoeden van dyslexie. In groep 4 vermoedden de leerkrachten bij haar absences waardoor ze in de mm terecht kwam. Uiteindelijke diagnose te gecompliceerd om hier zo even neer te zetten maar het gevolg van haar prematuriteit is o.a. NAH als gevolg van een herseninfarctje en in groep 5 is ze uiteindelijk met leer- en ontwikkelingsachterstanden naar een cluster 3 school voor langdurig zieke kinderen gegaan, alwaar ze nu in de voorlaatste klas zit. De andere dochter zit nu in groep 7 en bij haar is een vermoeden van dyscalculie. Ze heeft moeite met het tempo van de klas maar doet enorm haar best en krijgt Remedial Teaching. Bij mijn dochter op school voor langdurig zieke kinderen (REC3) wordt gezien haar medische problematiek wel gekeken naar haar vroeggeboorte. Bij mijn extreem premature dochter in het reguliere onderwijs wordt allang niet meer gekeken naar haar vroeggeboorte, ze wordt als eenieder ander kind behandeld die gewoon leerproblemen (in haar geval dus rekenen) heeft. - Als ze op tijd waren geboren - tja, als..... daar zit ik nu ook mee nu de schoolkeuzes voor het VO er volgend jaar aankomen. Ik weet zeker dat als ze op tijd waren geboren ze niet tegen de problemen waren aangelopen waar we nu tegenaan lopen. maar het is zo. In jouw geval zou ik erop staan om hen nu een jaar te laten doubleren. Misschien dat je kunt ingaan op het voorstel om groep 6 twee jaar te gaan doen. Of dit de oplossing zal zijn kan ik je niet zeggen maar ik denk dat je af moet gaan op je gevoel. Omdat mijn dochters een extra kleuterjaar hebben gehad is dit nooi bij ons aan de orde geweest en inmiddels is bij de ene dochter sowieso een ander soort situatie ontstaan. Tuurlijk blijft de vroeggeboorte hier in huis ook iets waar we dagelijks mee geconfronteerd worden maar ik tel steeds mijn zegeningen dat ik ze nog heb, en hoe ! tja dan is school slechts een bijzaak toch? Veel geluk met je kinderen ! Het zijn vechters dat hebben ze allang bewezen dus ik ben ervan overtuigt dat de juiste oplossing zich voor hen aandient

Nancy

Nancy

29-01-2011 om 15:16

Toch wel

Hallo Beemer

Ik vond het niet nodig om helemaal uit te wijden maar nu dan toch. Ik schrijf dit zo stellig omdat mijn ene dochter NAH heeft als gevolg van haar prematuriteit en de andere een hersenbloedinkje heeft gehad en meningokokken als gevolg van prematuriteit dus in hun geval gaat het echt wel op dat de leerproblemen hiervan afkomstig zijn.

Ondanks dat je gelijk hebt, vind ik dat je een beetje cynisch schrijft dat ik niet zou weten dat kinderen tussen de 38 en 42 weken niet in speciaal onderwijs zouden zitten of regulier onderwijs. Natuurlijk weet ik dat, het is alleen bij mijn dochters duidelijk wat de oorzaak is. Natuurlijk hadden zij, waren ze op tijd, ook leerproblemen kunnen hebben, daar ben ik me zeker van bewust.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-01-2011 om 15:33

Judith

Ik praat natuurlijk over ruim 40 jaar geleden en toen was er nog niet zoveel aandacht wat betreft de gevolgen van prematuur geborenen. Het is al een wonder dat ik het uberhaupt heb overleefd met 28 weken en ja, ik heb wel tot mijn 16e onder controle gestaan van een kinderarts en een neuroloog omdat men een kleine cerebral palsy vermoedde. Uitvoerig onderzoek had dat kunnen bevestigen of niet maar zowel mijn moeder als ik vonden dat niet nodig.
Dat er nu verenigingen bestaan als de VOC en dat er langlopende onderzoeken zijn is harstikke goed maar ik bedoel dus toch wel degelijk te zeggen dat er ook prematuren zijn die wel goed mee kunnen komen net zoals er niet-prematuren zijn die om een of andere reden niet goed mee kunnen komen.
En je moet je dan op de problemen en hun oplossing focussen en niet zozeer op de oorzaak.
Mijn zoon is dan wel redelijk "op tijd" geboren maar heeft wel zuurstoftekort opgelopen en wellicht dat dat mede een oorzaak kan zijn voor zijn ADHD en andere problemen maar dat interesseert me niet echt. Het gaat erom dat hij iets heeft en dat daar nu op dit moment adequeaat naar gehandeld wordt.
Ik ben het verder met je eens hoor

Elisa (deels ot)

"Dat er nu verenigingen bestaan als de VOC en dat er langlopende onderzoeken zijn is harstikke goed maar ik bedoel dus toch wel degelijk te zeggen dat er ook prematuren zijn die wel goed mee kunnen komen net zoals er niet-prematuren zijn die om een of andere reden niet goed mee kunnen komen."

Die onderzoeken zijn niet 'hartstikke goed'. Die zijn heel hard nodig. Want de techniek is wel voortgeschreden maar de kennis niet! Hoe lang bestaan die couveuse nu al ? nooit is er in al die tijd een uitgebreid, landelijk onderzoek geweest. Pas na ruim 40 jaar. Waarom doe jij 'prematuren' af ? Ik ken zoveel prematuren die heel goed mee kunnen komen en hier en daar een handje nodig hebben. Jij vindt dat een groep zieligerds waar jij absoluut niet toe wil behoren ?

In VOC heerst er een taboe om te praten over het medische en daarmee is het ook heel moeilijk om over schade te kunnen praten binnen de VOC die te maken heeft met het medische. Want sommige handelingen hebben een levensreddende noodzaak maar kunnen ook schade veroorzaken.
Ik hoor hier net een andere moeder zeggen "het was zo'n traumatische ervaring, we hebben voor de dood gestaan en zijn er aan ontkomen, ik ben blij met de schade die er is want misschien had ik ze anders wel niet gehad". En dat wordt geslikt dat want "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" en "heb het het maar niet over ellendige dingen, want daar kan men niet tegen". Dat zegt wat over het onbegrip om ons heen, het trauma wat er is opgelopen en vooral de inadequate nazorg voor patiënten en ouders.
En die is er nooit geweest want men dacht altijd dat die groep het niet zo goed deed vanwege het verdriet en er is nooit goed naar gekeken of onderzocht. Nu pas. En ook een beetje knullig onderzoek, helaas. Maar nog steeds na tientallen jaren nicu nog altijd fel tl-licht schijnt of waarom er wel stille stofzuigers gemaakt kunnen worden maar zo'n couveuse van binnen een hels lawaai maakt, waarom deze kinderen (die te licht zijn om zich rond te kunenn maken en zich dus hol maken vanwege de zwaartekracht) niet in een hangmatje liggen ? Die kennis loopt nog erg achter.

Over niet of wel goed mee kunnen komen als prematuur.
Nu lees ik jouw pijn. Jij bent bestempelt als prematuur dud die zal het wel niet zo goed doen. Er was toen, en wees gerust die is er nu nog eigenlijk niet, geen kennis wat prematuur nu precies kon inhouden en wat er nodig was. Misschien maar iets heel kleins. Zelf ben ik er met een schok achtergekomen dat de antwoorden op onze vragen niet liggen in het medische (de oorzaak wel) maar in de hbo-hoek: het praktische, hier en nu. Dus niet bij neurologie maar bij revalidatie. Daar vind je veel mensen met neurologische (kleine of grote) schade en is er kennis hoe je het brein nog kan helpen daar mee om te gaan. En dat is natuurlijk helemaal taboe: je prematuur naar de revalidatie brengen. Iedereen wil eigenlijk kunnen zeggen: die vroeggeboorte hebben wij achter ons gelaten, we zijn nu 'normaal'. En dus wordt veel ontkend. Dat proef ik ook uit jouw posting. Ik snap het maar daarmee komt er nog altijd geen goede blik op deze groep kinderen. Je spreekt vanuit een visie van 40 a 50 jaar geleden. Er is weldegelijk schade, ook kleine die te maken heeft met prematuur geboren worden. Bijvoorbeeld dat van een prematuur de schildklier niet of veel te weinig functioneert en dat heeft zeker gevolgen voor het brein. Maar het brein is meer dan IQ.

Verder is het bekend dat prematuren niet per definitie een laag IQ hebben. Wel meer leerproblemen maar we weten nu toch wel dat dat niets te maken heeft met IQ?! Dat schrijf jij toch ook. Een neuroloog met meer adekwate kennis had je beter kunnen verwijzen ipv je zinloos onder zijn hoede te houden. Aan de andere kant, goed dat het serieus genomen werd. Misschien vonden jouw moeder en jij dat wel heel vervelend: hou nu eens op ons te herinneren aan dit trauma. Daarmee poets je het niet weg. Het wordt niet verwerkt, het wordt ontkend en de pijn blijft.

"En je moet je dan op de problemen en hun oplossing focussen en niet zozeer op de oorzaak."
Huh ? Dit vind ik een zeer aanmatigende uitspraak. Zeker als jij in jouw posting de 'vroeggeboorte' van je zoon vergelijkt met die van jou of van mijn kinderen. Wie kan ooit nog de oorzaak wegnemen ? Dat vraagt de originele poster niet.

"Mijn zoon is dan wel redelijk "op tijd" geboren maar heeft wel zuurstoftekort opgelopen en wellicht dat dat mede een oorzaak kan zijn voor zijn ADHD en andere problemen maar dat interesseert me niet echt."

Dat een maand te vroeg je doet schrikken, ja dat snap ik wel. Na week 34 ben je rijp genoeg om geboren te worden (alle organen zijn klaar als maar kan zijn) maar is het alleen nog een kwestie van flink aankomen in de buik. Die maand zal het niet zijn kwa ADHD. Ook zuurstofgebrek kan leiden tot neurologische schade. Prematuren, vergeten vaak te ademhalen dus ja, zuurstofgebrek ligt er op de loer, net als hersenbloedingen, geen stoffen aanmaken om het afweersysteem 'aan te kunnen' zetten, om de haverklap bacterien, bloedvergiftigingen etc.

Ik lees uit de eerste posting een vraag met een summiere achtergrond. Geen verdriet-vraag maar een praktische vraag. En tweeling ja. Wist je dat tweelingen vaker dysmatuur worden geboren? Men is er pas niet zo lang geleden achtergekomen dat dysmatuur nog ernstiger is dan prematuur. En prematuur en dysmatuur.. Dus ook die informatie is niet perse onbelangrijk.

Zo dit moest ik even van mij afschrijven.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-01-2011 om 14:01

Judith (o.t.)

Judith, je hebt absoluut gelijk. Dat mijn mening natuurlijk zeer gekleurd en niet objectief is komt vanwege mijn eigen ervaringen en die van mijn moeder.
Ja, er is nog te veel onbekend over de schade die prematuren en dysmaturen oplopen en dat onderzoek is heel erg nodig en noodzakelijk.
Wat ik bedoel te zeggen is dat er dus zeker ook niet genoeg kennis danwel helemaal geen kennis is op scholen omtrent deze kinderen en hun leerproblemen en dat ze dus wel moeten uitgaan van de problemen op zich; concentratieproblemen, sociaal-emotionele problemen etc. net als bij andere zorgenkinderen.
Naar de datum waarop een prematuur kind normaal gesproken geboren had moeten worden wordt uiteraard niet gekeken bij het al dan niet overgaan naar een andere groep. Daar houdt een school geen rekening mee.
Ik bedoelde verder niet dat die ene maand van mijn zoon zo zorgwekkend was (ik ben ingeleid vanwege een problematische zwangerschap) maar om aan te geven dat die datum van geboorte dus net zo kan uitvallen dat een kind een vroege leerling of een late leerling is.
Rest nog dat ik echt hoop dat er meer onderzoeken worden gedaan naar de ontwikkeling van premature en dysmature kinderen op de lange termijn zodat de kinderen bijvoorbeeld van jullie daar nog profijt van kunnen hebben.
Wie weet, mochten ze mij nog benaderen zoals ze een aantal jaren geleden hebben gedaan dan zou ik wellicht toch meewerken. Is het niet voor mij, dan wel in het belang van anderen.
En ja, prematuren zijn vechters

Nancy

Nancy

30-01-2011 om 16:42

Judith (ot)

Wat je schrijft is zo waar. 'n pijnlijke plek voor ouders van veel te vroeg geboren kinderen. De vroeggeboorte van mijn tweeling is lang geleden dus anderen doen het vaak af als, waar heb je het nog over? Ikzelf vind dat mijn meiden het prima doen. Ze waren 14 weken te vroeg. Ze wogen minder dan een kilo. Ik hoorde meteen na hun geboorte van de mogelijke gevolgen op langere termijn, en ja, tot 8 ! jaar verliep hun ontwikkeling behoorlijk vertraagd maar toch alles wat ze moesten kunnen gebeurde uiteindelijk. Toen werd er een beroep gedaan op hun leercapaciteiten en bleek na onderzoek toch het nodige in de hersenen te zijn "misgegaan" althans bij mijn ene dochter. Eerder dan haar 8e jaar was er voor verder onderzoek geen aanleiding geweest en heeft men ook in het ziekenhuis geen follow-up gedaan. Ik denk ook dat er best licht wordt gedacht over vroeggeboorte en dan is er echt wel verschil tussen die ene week of die paar dagen, zeker als je het over de ondergrens van behandelen hebt. 25/26 weken behandelt men nu, 24 weken is de abortusgrens. een dunne lijn tussen leven en dood...
Wat dat betreft snap ik dus best dat Jessica vindt dat school wel rekening mag houden met de vroeggeboorte van haar tweeling. Net als jij denk ik dat er nog best veel te winnen valt op de behandeling van prematuren....

Nancy en jessica

Dat jij nog voorgelicht bent. De voorlichting die ik kreeg was meer van "overlevingskansen zijn zo: meisjes overleven vaker een premature geboorte dan jongens en zwarte meisjes nog beter". Niks, niets, nada over mogelijke leerproblemen later of wat dan ook. Ik heb dan ook op een gegeven moment gevraagd (en na lang aandringen gekregen) naar een lijst met problemen waar de groep prematuren meer/vaker last van had dan de groep 'a terme'. En verder is er ons vooral niets verteld en eea verzwegen. Alsof iedereen op de hoogte was behalve wij, de ouders. DAn heb je niet het gevoel dat je ouders bent.

Maar goed, prematuriteit en school. Ik denk niet dat school iets weet van prematuriteit aangezien die kennis al nauwelijks gedeeld wordt in ziekenhuizen: kennis op de NICU* of revalidatie-afdeling vinden hun weg niet naar andere artsen of andere afdelingen in het ziekenhuis. School heeft natuurlijk ook maar beperkt inzicht en zijn niet per definitie geschikt om elk kind met lichte stoornis (waar het kind veel last van heeft) goed door te verwijzen. Bij prematuren is het vaak vooral iets van; er is iets, maar wat is het eigenlijk. Het is soms klein, maar het zit het kind wel gigantisch dwars. Soms lukt het wel, soms niet.. maar wat het is..

Dus ik denk Jessica, dat je veel zelf zal moeten uitzoeken of laten uitzoeken. Allereerst een goede kinderart met kennis van/over prematuren.. misschien juist wel een kinderarts in de sociale geneeskunde om daarmee hun toegang tot bepaalde netwerken te vernemen.
Dit samen met bijv toch een sensorisch fysiotherapeut om te kijken naar adhd/concentratiestoornis/sis en ontwikkelingsachterstanden etc.. En die twee netwerken afwegen. Jessica, ik weet niet in welke regio je zit ?

(*bijv toen ik aan de broeder op de nicu vroeg of wij nu overdreven bezorgde ouders zouden worden, antwoordde die: nee eerder onderbezorgde ouders: je zult je kind nooit meer zo ziek zien maar dit is wel je referentiekader. *Daar* schrok ik van. Ondertussen word je wel zo aangekeken en behandeld (als overdreven bezorgd) door de rest van de ziekenhuisafdelingen, huisarts etc.. En dat staat (mi) snelle en adequate zorg in de weg voor mijn kinderen in de weg. Ik kan natuurlijk alleen voor mijn kinderen spreken, Maar ik gok dat dat ook voor veel andere prematuren is bijv.

Rosase

Rosase

30-01-2011 om 22:21

Jessica

Ik heb vernomen dat er in het Catharinaziekenhuis in Eindhoven of in het Maxima Medisch Centrum in Veldhoven iemand onderzoek doet naar de invloeden van vroeggeboorte op de cognitieve ontwikkeling. En wat ik begrepen heb, is dat er wel wat leerproblemen toegewezen kunnen worden aan een vroeggeboorte. Dat had volgens mij te maken met de verlate rijping van de voorste hersenkwab en dat verschil kan zeer lang aanhouden.

Ik heb ook vernomen dat er wel wat dingen zijn die gedaan kunnen worden (door leerkrachten) om deze kinderen te helpen in hun ontwikkeling. Het heeft te maken met de manier waarop dingen uitgelegd worden aan en teruggekoppeld worden met de kinderen.

Precies gezegd weet ik het eerlijk gezegd allemaal niet, het is echt een klok en klepel verhaal.

Maar misschien dat je je licht eens kunt op steken bij deze ziekenhuizen. Het volgens mij in de hoek van de kindergeneeskunde.

Als je wil kan ik mijn licht eens opsteken bij de bron van dit verhaal.

Jessica

Je kan ook zoeken of vragen naar het STIPP: stedelijk interventie-nog iets prematuren. Maar dat is een iet wat knullig opgezet onderzoek. Maar zoek dan liever iemand die daar kennis van heeft, een arts of psycholoog oid die dan met school praat.

Van prematuren is bekend dat ze prikkelbaar zijn en dat dit een goede concentratie in de wegstaat. Mijn kinderen hebben moeite om in de juiste concentratiebandbreedte te komen en te blijven. Zoals zoveel prematuren. Daar hadden we geen onderzoek voor nodig. Maar het zorgt wel voor een ontwikkelingsachterstand terwijl het IQ normaal is. En dan blijf je achterstand op achterstand op achterstand houden. Een school heeft daar niet de kennis of middelen voor om die uit te zoeken maar moet de uitkomsten daarvan aangereikt krijgen in praktische handvatten. Je kan die kinderen met simpele dingen wel in de juiste concentratie krijgen. Wat en hoe ? Dat kan je laten uitzoeken bij de sensorisch integratie therapeut. Dus niet in het ziekenhuis. En daar hebben jouw kinderen en jullie ontzettend veel plezier van. Een neuroloog kan niet zien of er concentratieproblemen zijn aan de hand van een scan alleen. En die heeft er geen therapie voor en weet vaak de weg niet naar de sensorische int. therapeut. Wat betreft reden om te doubleren: wij hadden/hebben een kinderspycholoog gehad met veel kennis van prematuren die dat heeft verteld en een brief kan opstellen daarover. Het medische en paramedische circuit weet van elkaar niet goed wat ze doet en kan. Het paramedische wat meer van het medische. ZIt je een maal in het medische dan heb je kans dat je daar blijft hangen en ronddolen omdat je niet perse vindt wat je zoek/nodig hebt.

Als je nu het artikel alleen geeft aan school geef je school de zeggenschap over iets terwijl het artikel veel beter geplaatst moet worden met een brief van een sens. intgr. th. of een kinderpsycholoog of..

Ik snap de afkeer van ziekenhuizen maar laat die afkeer niet het uitzoeken hoe bij de prikkelbaarheid verminderd kan worden in de weg staan.

Ik heb mijn kinderen zo zien bloeien. En ben heel blij dat, ondanks een zware zoektocht, wij al snel op een goed spoor zaten met kinderpsycholoog (uitleg naar ons en die ons op het spoor bracht van) de kinderfysio en sens. integr. therapeut. Je zoemt niet in op een probleem, je maakt het kleine dat ze nodig hebben duidelijk en daarmee zie je ze bloeien.

Pelle

Ja sorry, misschien reageer ik wat vaak in dit draadje maar dat komt door de herkenbaarheid en de betrokkenheid zeg maar.

Jessica schreef:
"'Er is wel een voorstel gedaan om groep 6 twee jaar te gaan doen. Daar kunnen we ons wel enigsinds in vinden maar vragen ons af of dit de oplossing zal zijn."

Mijn prematuren kennende, andere ouders met hun verhalen over prematuren etc.. is het waarschijnlijk een *en* *en* verhaal: en doubleren zodat ze even niet op hun tenen hoeven te lopen en uitvogelen op welk gebied ze ondersteuning nodig hebben. Wat dat betreft: lees mijn eerdere postings in dit draadje.

Guinevere

Guinevere

31-01-2011 om 10:17

Even inmengen

Mag ik me dan als niet deskundige even met een vraag in deze draad mengen? Ik zie parallelen met de doubleervraag over mijn zoon, zie bovenaan in deze rubriek. Over dat achterlopen op executieve vaardighedenvlak en steeds op de tenen moeten lopen. Dan allicht niet ivm prematuriteit maar door andere oorzaken. Is dit vergelijkbaar?

Guinevere

Ik weet niet of dat opgaat voor Jessica maar jouw/jullie verhalen kennende in vergelijking met de mijn/onze.. zeg ik ja heel herkenbaar met nog iets extra;s.

Jessica5

Eerlijk gezegd begrijp ik de vraagstelling niet zo goed; jouw kinderen hebben problemen op school en daar moet wat mee gedaan worden. Of dat nou komt door hun prematuriteit of niet. Ik snap natuurlijk wel dat jij ook graag wilt dat de leerkrachten weten dat hun achterstand evt. komt door de prematuriteit maar dat lost de problemen natuurlijk niet op.
Wat ik zo'n beetje meegekregen heb van jaren lid van de VOC en inmiddels ook een aantal jaren vrijwilliger zijn voor die club is dat het kenmerkende van deze groep kinderen (< 37wk blijkt inmiddels uit het Pinkeltje-onderzoek) vooral problemen hebben op velerlei gebied. Dat het niet alleen bij motoriek blijft, maar dat het en, en en is. En dan, over het algemeen(!), hoe eerder geboren hoe meer problemen. (Mijn eigen zoon 35wk, maar behoorlijk dysmatuur was voor ons bewijs dat dat niet altijd opgaat.)
Dat er vaak op meerdere gebieden problemen zijn maakt het voor leerkrachten en andere hulpverleners lastig. En het is natuurlijk goed te weten dat dat door prematuriteit kan komen. Maar dan nog is het toch een kwestie van werken aan die problemen? En als jij denkt dat het komt doordat ze nog niet rijp zijn voor groep 5 dan moeten jullie kijken wat je daar aan kunt doen.

Judith-t

Prematuur is nog altijd geboren voor de 37 weken. En er is een landelijk onderzoek 'het POPS-onderzoek' (http://bit.ly/i3t7WK) waarbij kinderen lange tijd gevolgd worden. Nu zijn die kinderen geboren in 1983 dus in die tijd was de behandeling natuurlijk wel anders, maar toch een langlopend onderzoek is er wel.
Verder loopt het onderzoek Pinkeltje vanuit Groningen (http://www.pinkeltje-onderzoek.nl/) waarbij een kinderen geboren tussen de 32 en 37wk worden gevolgd. Daaruit blijkt dat ook deze kinderen duidelijk meer problemen hebben dan voldragen kinderen.

Overigens deel ik je mening niet dat het bij de VOC zo is dat er niet geproken mag worden over problemen die je nu ondervind met je ex-prematuur. Ik heb juist heel vaak het gevoel dat het alleen maar over die problemen gaan en dat 'buitenstaanders' ons wel een klaagclubje zouden vinden. Naast het geluk dat ouders voelen (mijn kind heeft het gered) heb ik zelf altijd ervaren dat er ook ruimte is voor het delen van ervaringen rondom problemen die zich voordoen.
Maar misschien is dit ook wel mijn perceptie en is het de afgelopen jaren veranderd. Dat zou ik overigens wel jammer vinden, juist bij 'zo'n club' mensen die waarschijnlijk aan een half woord genoeg hebben zou het prettig zijn ook dit kwijt te kunnen.

Prematuur

Mijn beide kinderen waren prematuur. Mijn beide kinderen bleken ziek dus is het voor mij lastig om te zien wat bij de vroeggeboorte hoorde en wat niet. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik na het 2e levensjaar ophield met het rekening houden van oudste zijn vroeggeboorte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.