Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12-09-2026 om 14:07
hallo,
Sinds een jaar is de zoon ( 19 jaar oud,) van mijn partner komen inwonen bij ons. Wij zijn naar het buitenland verhuisd Ik heb de woning helemaal zelf gefinancierd (partner had geen inkomen). Van de éne dag op de andere werd er beslist dat de zoon bij ons zou komen inwonen, zonder eerst een gesprek daarover samen, dus daar stond ik voor een verrassing. Nu een jaar verder lijkt het meer en meer dat ik amper nog zeggenschap heb in dit huis. De zoon regelt zijn vader zijn geld, beslist wanneer de rekeningen betaalt worden enz.... alles staat op mijn naam ook de telefoonabonnementen. Is het normaal dat de partner toelaat dat als het er op aankomt dat de zoon hier de beslissingen neemt? Zelf werkt de zoon hij niet, slaapt tot na de middag en doet verder niets dan gsm kijken, spelletjes spelen en tv kijken. Dus hij zit hier op hotel. Ik en mijn partner zijn ondertussen 3 jaar samen waarbij ik het laatste jaar en een half degene was die het gezin hier eten gaf en alles financieel regelde, dus ervoor zorgde dat ze alles hadden wat ze nodig hadden. Nu begint mijn partner stilaan terug een inkomen te hebben, waar ik amper iets van weet en vernam ik dat de zoon zijn geld beheert en ook beslist wanneer er facturen dat op mijn naam staan worden betaald.... dit is toch niet normaal? Ik kan toch niet toestaan dat de zoon beslist hoe wat en waar alles gebeurt, laat staan dat hij alles weet van mij, en al zeker niet financieel. Het lijkt er naar dat hij stilaan begint te denken dat alles hier van hem is....zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Praten met de partner daarover lijkt niet te lukken want die vind dat doodnormaal, ik moet alles zeggen en delen maar omgekeerd niet? ......
17-09-2026 om 11:41
Poezekat schreef op 16-09-2026 om 16:09:
[..]
Wel heftig dit! Nu begrijp ik hoe en waarom jullie daar zijn gaan wonen.
Nou ik niet eerlijk gezegd. To heeft niets met dat land. Komt er niet vandaan, spreekt vermoedelijk de taal niet. En gaat nu verhuizen vanwege haar partner en zijn ex. Als hij zijn dochter wil zien kan hij zelfstandig naar Servië reizen. Of dochter laten overkomen voor vakanties etc. Daarvoor hoeft to niet daar te gaan wonen. Komt nog eens bij dat partner niet eens een eigen inkomen had (of heeft) en to het huis en de verhuizing moest bekostigen.
To jij laat over je heenlopen. Eerst met zo'n enorme internationale verhuizing. En dan komt er opeens een volwassen kind inwonen die jouw leven overneemt. Terwijl jij niet eens met je partner kan praten. Ik lees nergens wat jij in Servië te zoeken hebt. Keer terug naar je eigen vertrouwde omgeving en sociale netwerk. Deze man heeft een boel ellende.
17-09-2026 om 11:45
Wenneken schreef op 16-09-2026 om 14:42:
[..]
Klopt helemaal....jammer dat er amper te praten valt met mijn partner als het op zijn zoon aankomt!
Heel jammer maar dat is het probleem niet. Het punt is jouw partner. Is hij geestelijk beperkt, psychisch niet in orde of gewoon lui? Want geen normale volwassene laat dit zo gebeuren he.
Als er geen gesprek mogelijk is met je partner over je partner (en jullie relatie). Dan heb je eigenlijk geen relatie. En zeker geen gelijkwaardige. Het is aan jou of jij dat accepteert en de boel gewoon zo laat.
17-09-2026 om 13:16
Izza schreef op 17-09-2026 om 11:41:
[..]
Nou ik niet eerlijk gezegd. To heeft niets met dat land. Komt er niet vandaan, spreekt vermoedelijk de taal niet. En gaat nu verhuizen vanwege haar partner en zijn ex. Als hij zijn dochter wil zien kan hij zelfstandig naar Servië reizen. Of dochter laten overkomen voor vakanties etc. Daarvoor hoeft to niet daar te gaan wonen. Komt nog eens bij dat partner niet eens een eigen inkomen had (of heeft) en to het huis en de verhuizing moest bekostigen.
To jij laat over je heenlopen. Eerst met zo'n enorme internationale verhuizing. En dan komt er opeens een volwassen kind inwonen die jouw leven overneemt. Terwijl jij niet eens met je partner kan praten. Ik lees nergens wat jij in Servië te zoeken hebt. Keer terug naar je eigen vertrouwde omgeving en sociale netwerk. Deze man heeft een boel ellende.
Ik zou zelf die keuze niet maken, dat is wat anders maar ik begrijp nu wel de link met dat land.