Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Tineke

Tineke

04-02-2009 om 12:08

Problemen bij autisme op vo?

Mijn zoon met autisme zit nu in groep 7, tijd dus om zorgen te maken over het VO.
Ik verwacht op veel terreinen problemen: de grootte van de school en klas (teveel prikkels), het steeds van lokaal wisselen, steeds een andere docent met eigen manieren, de mondelinge informatie (ipv visueel aanbieden), de grote hoeveelheid aan vakken, het moeten kunnen omgaan met plotseling anders (lessen die uitvallen, etc.), het huiswerk (plannen en maken), en zo zijn er nog tientallen zaken die ik nu al zorgelijk vind.
Wat is herkenbaar? wat viel mee en wat viel tegen? En wanneer is het toch beter te besluiten tot VSO?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Becel

Becel

04-02-2009 om 12:58

Kaatje

Hoi,
Ik heb onderhand al best veel ervaring met mijn kinderen op het VO. Bij de een ging dit makkelijker en bij de ander weer dat. Bij de een liepen vooral aan tegen dit en bij de ander juist weer meer tegen dat.
Ik wil graag mijn ervaringen met je delen, misschien heb je er wat aan. Maar dat doe ik liever niet allemaal hier op het forum ivm herkenbaarheid. Is jouw mailadres nog hetzelfde als ruim een jaar geleden? Dan mail ik je binnenkort persoonlijk even. Tenminste, als je dat op prijs stelt...

Tineke

Tineke

04-02-2009 om 13:12

Mailadres

[email protected]

Astrid

Astrid

04-02-2009 om 13:14

Hier is de overstap dit jaar al

Mijn oudste met autisme zit nu in gr. 8 en gaat na de zomer vakantie de grote sprong wagen. Hij is dan net 11. Hij gaat het proberen op een gewone V.O. school. Een cluster 4 school doen we pas als het werkelijk niet gaat.

Zoon zit nu op een gewone basisschool waar ze hem helemaal in de watten leggen, dus het zal straks behoorlijk tegenvallen. Qua leren is zoon 1 van de beste leerlingen, maar sociaal en motorisch 1 van de slechtste. Van alle dingen rondom de lessen en van zo wie zo alle praktische dingen snapt hij niks.

Hier is de keuze gevallen op 2 V.O. scholen. 1 met veel ervaring met deze kinderen en 1 met veel minder ervaring. Nou wil zoon perse naar die school met minder ervaring! Mijn man ook! De reden is dat ze daar 2-talig aanbieden en zoon heeft in z'n hoofd dat hij dat moet en kan! Qua leren zal dat wel lukken, maar je moet daar ook veel praten en dat doet hij niet. Op de basisschool zegt hij ook alleen het hoognodige. De toelating is daar behoorlijk zwaar en ergens hoop ik dat hij niet wordt aangenomen en naar die andere school moet. Ook daar zal het afwachten zijn, maar ik verwacht er meer van.

Ik zit er nu dus al over in hoe hij op de fiets (gevaar in het verkeer) met zo'n zware tas moet (hij is nu al zo onhandig met een lichte tas). Dan beginnen ze ook nog meteen met een werkweek, wat doet hij in de pauzes, hoe gaat hij om met les uitval/ verandering etc. Ik vind het best ingrijpend en er is dan geen juf die hem een handje helpt. Helaas ken ik slechts 1 persoon met een zoon met autisme in het V.O (toevallig op die 2-talige school, maar die jongen is zo totaal anders dan mijn zoon.

Mari

Mari

04-02-2009 om 13:23

Hier bijna

Dochter is nu groep 8 en ik moet voor eind volgende week een keuze maken. Het is een process waar ik 2 jaar geleden mee ben begonnen. Informatie verzamelen, ervaringen verzamelen, zowel van zorgkinderen als gewone. Vorig jaar nog even de optie van VSO voorbij laten komen, want psycholoog gaf aan dat veel van haar clienten stranden in de brugklas. Maar VSO zegt wel VWO te bieden, maar zonder examen garantie en met een zeer beperkte vakkenpakket. Daarnaast is dochter erg gegroeid het afgelopen jaar en school geeft aan dat ze met extra ondersteuning naar het regulier VO kan.
Maar toch de problemen die jij boven noemt, zullen hier ook gaan spelen. Voorspelt is dat zij het wel erg moeilijk zal krijgen en dit terwel haar stoornis redelijk licht is. Ondersteuning vanuit de rugzak is minimaal op het VO. Ze bieden een extra mentoruur aan met een persoonlijke mentor, echt 1 op 1 begeleiding zit er niet meer in. Misschien dat ze enige huiswerkbegeleiding kunnen bieden.
Nu doet ze het heel goed op school, want het is klein en overzichtelijk. Keuze voor school is ook erg belangrijk. Niet alle scholen zijn bereid om een rugzakleerling te nemen. Het wordt ook apart getoetst, scholen bepalen zelf of ze een leerling nemen of niet. Ik heb al bij 2 scholen gesprekken gehad, voorwaarden is eigenlijk dat die extra mentoruur voldoende moet zijn om mee te draaien. Alle docenten krijgen wel uitleg, maar dat wil niet zeggen dat alle docenten bereid zijn om er rekening mee te houden. De scholen eisen dat ook niet van hun docenten. Dus je kan mazzel of pech hebben.
Als ik je wat advies mag geven, kijk naar zowel VSO als regulier. Wees eerlijk naar jezelf toe over wat je zoon aan kan en nodig heeft. Ik kreeg advies vanuit school om naar de kleinste school te kijken, het liefst een categorale gymnasium. Helaas liggen die niet in mijn woonplaats en dochter is erg onzelfstandig wbt. reizen. Ook een factor om rekening mee te houden. Belangrijk is ook de sfeer op school. Hoe groot zal de kans zijn dat kind gepest wordt, scholen gaan er anders mee om en bv. op de meer kunstzinnige scholen is de sfeer wat relaxter (sorry ik kan het niet zo goed uitleggen).
Dochter gaat nu naar een openles middag. Ben erg benieuwd hoe dat zal gaan.
Sucess met de overwegingen.

gr. Mari

Minet

Minet

05-02-2009 om 15:46

Spoor 1

http://www.capellen.nl/leerlingen.php?locatie=lassuslaan&id=nieuws.read_0101&nwsid=218

Op de school van mijn kinderen doen ze het zoals je het in bijgaande link kunt lezen. Misschien is er bij jullie ook zoiets in de buurt Kaatje?

Groetjes, Minet

Tineke

Tineke

06-02-2009 om 09:15

Wow minet

Dat klinkt wel heel fantastisch! Ik heb zoiets nog niet in onze buurt gevonden.
Wel hebben we het OPDC (ortho pedagogisch didactisch centrum), het nadeel daarvan is dat het hoogste niveau havo is, en dan maar gaat tot en met havo 3. Maar goed, wie weet is het toch de beste keuze voor onze zoon.
Hier trouwens ook problemen met vervoer, zelf fietsen lijkt vooralsnog geen optie, behalve dat hij in iedere bocht valt, zou hij nooit zelf durven oversteken, hij hoort altijd wel ergens een auto.
Dus Astrid, ik deel al je zorgen...en ik zou ook niet weten hoe die zorgen kunnen verminderen.

Sandra

Sandra

06-02-2009 om 11:08

Kaatje

Zelf geen ervaring met een kind met autisme in VO, maar ik ken wel iemand die dat wel heeft. Zij hebben nadrukkelijk voor een aparte gymnasium-school gekozen. Klein, overzichtelijk, strak georganiseerd. Maar de belangijkste overweging was dat daar toch vooral heel slimme kinderen rondlopen, die relatief veel begrip kunnen opbrengen voor kinderen die een beetje 'anders' zijn. Bovendien zijn daar wel meer 'aparte' kinderen (lees: slimme kinderen die ook niet allemaal sociaal even handig zijn). Meisje zit nu in tweede en het gaat boven verwachting goed. En inderdaad heel veel begrip en acceptatie van klasgenoten en leerkrachten (ze kan zelf ook goed uitleggen hoe ze in elkaar steekt).

Hier op school in groep 8 ook autistisch jongetje dat nu naar VO gaat. Wat ik van zijn ouders ondermeer hoor: voorkeur voor school met 80 minutenrooster (veel minder vakken per en leerkrachten per dag).

Heirthe

Heirthe

06-02-2009 om 11:10

Even een update van mij

Een tijdje geleden reageerde je op een berichtje van mij over de schoolkeuze voor mijn zoon (asperger).
Wij hebben inmiddels allerlei scholen bezocht in Groningen, we moeten nog naar het Willem Lodewijk Gymnasium maar de rest hebben we al gezien. Wij hebben zelf een goed gevoel bij het Praedinius Gymnasium. Autistische kinderen kunnen begeleidt worden door een extra mentor in de klas en er zijn veel meer kinderen op deze school met een autisme stoornis. Deze kinderen worden niet gepest en kunnen en mogen gewoon zichzelf zijn. De sfeer op de school is wel redelijk 'vrij', hierover hebben we nog wel onze twijfels omdat het misschien voor onze zoon te vrij is..
De andere optie die wij hebben is het Hogeland College in Warffum. Met deze school zijn we ook in gesprek en zij staan ook zeer positief en open tegenover een kind met autisme. Deze school biedt wel wat meer structuur heb ik het idee. Onze zoon kan hier op de fiets naar toe, naar het gym zou hij met de bus gaan.
Verder zijn wij nog in Haren naar het Zernike college geweest. Ook wel positief maar toch te ver weg voor ons. In Zuidlaren hebben ze van Zernike nog VWO extra, dat is nog iets meer dan VWO plus in Haren. Ook daar heb ik wel goede verhalen over gehoord i.v.m autistische kinderen.
Ik zou je zoon niet naar een Havo doen als hij meer kan, ws gaat hij uit verveling zich alleen maar gefrustreerd gedragen en dan ben je nog verder van huis..
Het WL gymnasium gaan we volgende week kijken maar ook daar heb ik veel goeds over gehoord.
Ik ken jou zoon natuurlijk niet en weet ook niet in hoeverre hij autischtisch is, ik kan alleen maar vanuit onze eigen situatie vertellen en wat voor mijn zoon geldt, is voor jou zoon misschien totaal anders. Mijn zoon is bv. wel redelijk zelfredzaam dus dat scheelt een heleboel. Toch weet ik ook niet hoe hij zal reageren als er op school iets onverwachts gebeurd. Dat moeten we allemaal nog zien. Ze worden toch uit het veilige basisschool wereldje gehaald..

Villa zwolle

ik wil toch even een kanttekening bij deze zorgvilla maken. Het klinkt prachtig in theorie, maar helaas heb ik nu wel van twee ouders al vernomen dat de prakrijk bar weinig voorsteld.
Zoon van vrienden voel een enorme drempel om daar binnen te stappen. Voelt zich niet 'gezien' daar en voelt ook een soort stempel, omdat hij daar dan naar toe loopt en andere leerlingen dat 'zien'.
Ander heeft een rugzakje dat ook naar de villa gaat....is nog nooit opgeroepen of wat dan ook...ouders zijn er zelf heengestapt....o, ja effe vergeten.

Kortom, je moet als ouders wel erg goed bij de les blijven.

Maar goed, ik heb zelf nog geen kinderen in het vo en geen ervaringen op dit terrein, maar ik wilde het je wel even meegeven wat ik gehoord heb.

Succes met je zoektocht.

groetjes van Purk

Mari

Mari

06-02-2009 om 16:01

Vso

Ook al weet je nog niet wat het beste is, schrijf je zoon al wel in bij een VSO voor de zekerheid. Want de wachtlijsten zijn erg lang en als je wacht tot volgend jaar dan ben je waarschijnlijk te laat. Van de wachtlijst afhalen is makkelijker dan er op zetten! Misschien anders in jullie regio, maar hier wel al in groep 7 inschrijven.

Becel

Becel

06-02-2009 om 17:43

Theorie en praktijk

Purk: "ik wil toch even een kanttekening bij deze zorgvilla maken. Het klinkt prachtig in theorie, maar helaas heb ik nu wel van twee ouders al vernomen dat de prakrijk bar weinig voorsteld."
Idd Purk, ik heb exact eenzelfde verhaal gehoord over Villa Zwolle. Theorie is mooi maar praktijk wijst helaas toch wat anders uit. Mogelijk dat het te maken heeft met startproblemen... Maar afgezien daarvan is dit een veel meer gehoorde klacht in het VO. Ik gaf het in het draadje hierboven over openheid ook al aan. Theorie is vaak mooier dan werkelijkheid (helaas!)

Jun

Jun

07-02-2009 om 10:25

Spoor 1

Dat klopt Purk, ik heb dezelfde verhalen gehoord en het is een hele grote school. Mijn zoon klapte er direct dicht. MTV aan op grote schermen, veel te veel prikkels. Mijn oudste is gelukkig wel goed zelfredzaam en gaat daarom naar een andere VO waar ze wat meer verwachten van de kinderen. Maar wel goede begeleiding geven als puntje bij paaltje komt.
Kaatje: Wij zijn begin groep 8 begonnen met afspraken maken met alle coordinaten onderbouw van alle scholen die wij geschikt vonden. De ambulant begeleidster van de basisschool is met enkele van de gesprekken meegeweest.
Wat mijn zoon echt nodig heeft, naast goede begeleiding is een plek waar hij heen kan om hulp te vragen. Dat geeft hem rust. Op de basisschool heeft hij die plek maar een keer nodig gehad, maar toen was het echt noodzakelijk. Geen persoon, want die kun je in paniek niet vinden. Op de VO die we uitgekozen hebben kan hij dan naar de lerarenkamer, dat mogen alle leerlingen met een probleem. Zijn mentor zal dan opgeroepen worden. Dat doen ze voor alle leerlingen daar, dus dan is hij ook geen echte uitzondering.
Wat nu in de komende weken/maanden volgt is een groot gesprek met huidig ambulant begeleider (A , nieuwe AB, ons als ouders, met onze zoon, zijn mentor enzovoort. Om alles op goed spoor te zetten, het is dus niet zwemmen in het diepe, maar aan het handje zachtjes erin zakken.
Het fijne is dat hij nu al een project doet op die school, om te kijken of het wat lijkt op deze opleiding. Dan kan hij wat wennen aan die school.
Zover lijkt het beter te gaan dan verwacht, maar het is lopen op een heel dun lijntje.
Groetjes van Jun.

Jun

Jun

07-02-2009 om 10:29

Wachtlijst

Daarnaast hebben we hem inderdaad op de wachtlijst staan voor een cluster 4 school, zodat als het te hoog gegrepen is hij geen jaren thuis hoeft te zitten.

Minet

Minet

07-02-2009 om 18:31

Villa zwolle

Ook ik heb inderdaad gehoord dat dit nieuwe project nog niet helemaal draait zoals het de bedoeling is. Toch ken ik ook kinderen die gebruik maken van de mogelijkheden van de villa, en daar wel veel baat bij hebben.
Ik hou het erop dat het opstartproblemen zijn.

Groetjes, Minet

Minet

laten we het hopen, want het project an sich is natuurlijk fantastisch.

groetjes van Purk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.