Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anita

anita

03-11-2010 om 19:36

Psychologisch onderzoek

Hallo,
Mijn zoontje, 10, heeft heel erg veel last van geluiden. Daarnaast heb ik een vermoeden van een soort van autisme. Tot een paar weken geleden kon hij nog om gaan met alle geluiden, maar de laatste weken heeft hij er zoveel last van dat hij er erg verdrietig van is.
Volgende week woensdag kunnen we eindelijk bij een psycholoog terecht voor een intake-gesprek. Daarna komen we op een wachtlijst waarvan we pas na de intake te horen krijgen hoelang de wachttijd zal zijn. Dit is mede afhankelijk van de onderzoeken die men wil verrichten. Maar ik begreep al dat 3 maanden eigenlijk normaal is....

Zojuist heb ik weer een heel verdrietig mannetje bij me gehad en eigenlijk wil ik dat hij zo snel mogelijk geholpen wordt. Dit verdriet vind ik zo verschrikkelijk dat ik wil kijken of hij op korte termijn misschien geholpen kan worden. Weet iemand een goede kinderpsycholoog in de regio Tiel/arnhem/nijmegen waar hij wel op korte termijn geholpen kan worden. Op dit moment interesseert het me echt niet wat het kost, maar hij moet geholpen worden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Helpen

Een onderzoekstraject wil niet zeggen dat je kind direct hulp krijgt. Het is vaak eerst gericht op het stellen van een diagnose.
Handiger is gaandeweg hulp te bieden en gelukkig kan dat ook voorkomen hoewel ik graag hoor van snelle effectieve hulp waar dat wel schijnt te gebeuren.
Een klacht als overgevoeligheid voor geluid die zo plotseling opkomt kan wijzen op stress. Rust bieden kan dan al helpen.
Als je aan autisme denkt kun je zelf al de tips uitproberen die op deze site royaal te vinden zijn. Denk dan vooral aan zaken als een voorspelbare dagindeling en concrete uitleg over veranderingen of nieuwe dingen. Contacten tussen andere kinderen op de overblijf of de naschoolse proberen te beperken. Thuis een vast rustuurtje op de kamer, afijn, die zaken die je zelf snel in de hand hebt om te regelen alvast doen.
Afhankelijk van de school kun je ook daar zaken bespreekbaar maken en proberen de stress voor je zoon te verminderen. En ook op de opvang kun je mogelijk zaken bespreken.
Vergeet niet je zoon uit te leggen wat je doet en waarom. Dan kan hij zelf meedenken hoe hij het voor zichzelf wat makkelijker kan maken.
Ook als je naar een psycholoog of psychiater gaat is een belangrijk onderdeel de ouderbegeleiding, jij bent zelf degene die acties onderneemt om je kind te begeleiden. Eerst rust bieden en dan aan vaardigheden werken. Wel iets waar je in kunt groeien.

Auditieve integratiestoornis

Dat heeft mijn zoontje. Hij wordt er letterlijk 'gek' van als mensen tegen hem praten of zelfs fluisteren. Wij hebben hier heel veel baat bij de ergotherapeute, dat is behandeling op korte termijn, kun je zo terecht. Verder hebben we een koptelefoon die helemaal om zijn oren gaan, zodat omgevingsgeluiden niet te horen zijn, een geluidsreductie hoofdtelefoon(bij de bouwmarkt) en een stel oorwarmers voor als hij er wel bij wil zijn, maar de geluiden te hard zijn. Hoeft hij niet altijd te gebruiken, maar hij pakt het als het nodig is.
Bij mijn zoontje is het onderdeel van zijn ADHD, maar het kan ook op zichzelf staan, of door kinderen met autisme worden ervaren.
Succes!

anita

anita

04-11-2010 om 09:11

Bedankt

voor de reacties. Ik weet dat er niet zo een oplossing zal zijn voor zijn probleem, maar ik zou al gerust zijn als we er mee bezig zijn. Het was gisteren zo sneu, het breekt mijn hart als ik hem zo verdrietig zie. Tot nu toe kan hij er altijd goed mee omgaan, denk ik, maar gisteren knakte er weer iets. Dat iets is dus ook een paar weken geleden geknakt waardoor we besloten hebben om hulp te gaan zoeken.

Hij begon zelfs over zijn toekomst dat hij later nooit ergens kon gaan werken omdat hij overal met mensen te maken heeft die geluiden maken. Naast de irritatie die het bij hem oplevert, lijdt het hem ook veel af.

Nu, zonder tranen in mijn ogen , kan ik wel weer tot woensdag afwachten. Hopelijk begrijpen zijn probleem en kunnen ze op een kortere termijn dan maanden iets voor hem gaan betekenen.

Hij heeft op school al een oorbeschermer (zo een soort als uit de bouw) en mag die pakken wanneer hij wil. Daarnaast heeft hij zijn tafel apart gezet, helemaal vooraan tegen de muur zodat hij geen contact heeft met andere kinderen. School maakt daar gelukkig geen probleem van omdat hij heel stil is in de klas. En op deze manier hebben ze geen "last" van hem.

Gr,
anita

Graag info!

Ik lees jouw bericht over auditieve integratie stoornis. Ik ben daar zo naar op zoek (geweest). Heb jij informatie, site of een naam, of boek voor mij ? Graag hoor ik hier meer over. Wil je ook graag mijn mailadres geven mocht je het bezwaarlijk vinden om dit en plein public te gooien.

Guinevere

Guinevere

04-11-2010 om 17:17

Judith, boek

Judith, een boek wat je zou kunnen lezen is: "Uit de pas" van Kranowitz. Dat gaat over sensorische integratie in het algemeen, auditieve integratie is daar een onderdeel van.

Judith- t

Hoi,
Het genoemde boek 'uit de pas' is een boek waar veel tips in staan. Verder kan je googlen op sensorische integratie stoornis. Nu ik dit eenmaal weet, zijn mijn ogen geopend wat betreft het signaleren van kinderen met welke sensorische integratie- problemen dan ook. Kinderen met een tactiele informatieverwerkingsstoornis, kinderen met een proprioceptieve stoornis blijken vaak niet eens te beseffen waar hun vingers beginnen en hun tenen eindigen. Heel interessant en heel leerzaam. Iets om over te lezen, maar ook zeer zeker te observeren.

Schanulleke

Schanulleke

08-11-2010 om 21:46

Dansen in de regen

leestip: Dansend in de regen van Annebel Stehli.

Hoofdpersoon van dit waar gebeurde verhaal is een meisje dat fors autistisch is (was) en ook totaal niet tegen geluiden bleek te kunnen. Zij is de eerste bij wie auditieve integratie training is gedaan en zij raakte daarna haar beperkingen grotendeels kwijt. Zij bleek vooral beperkt te zijn door haar auditieve prikkelverwerking die niet goed werkte.

In nederland wordt deze training ook geboden: AIT.
Dan vogelen ze uit van welke geluiden je last hebt en je kunt je oren dus trainen om wel tegen die geluiden te kunnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.