Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Marjan

Marjan

29-11-2018 om 19:01

Psychologische hulp kind alcoholist

Een vriendin van mij is aan het scheiden van haar zwaar alcoholische man (lees: fles whiskey per dag en nog bier en wijn). Haar dochter van 14 heeft het heel moeilijk met de scheiding en alles maar ziet ook dat hij vrijwel altijd dronken is. Ze vindt het zielig voor hem.
Nou is er wel hulp voor kinderen van alcoholici maar alleen als die al in een traject bij een afkickkliniek zit. Deze man vindt dat hij totaal geen probleem heeft.
Weten jullie specifieke hulp voor dit meisje in Zuid-Holland?

Bedankt alvast

Kopp kinderen?

Zijn hulp groepen voor kinderen van ouders met psychische problemen (Kopp) misschien dat daar ook alcohol problematiek bij zit?

Kopp

Daar gaat het juist over. Het is ook mijn ervaring dat de ouder waar het over gaat wel al een diagnose moet hebben of formeel voor de betreffende problemen hulpverlening krijgt.

Begrijpelijk uiteraard want je kunt van alles over iemand roepen maar het moet wel gesubstantieerd zijn.

Paasei

Paasei

29-11-2018 om 21:27

Medewerking

Ik weet (uit ervaring) dat kinderen alleen in de Kopp groep geaccepteerd worden als beide ouders daar toestemming voor geven. Dus ook de patient, die zichzelf geen patient vindt en het probleem niet ziet. Dat zal dus niet werken.

Ik zou je vriendin adviseren hulp voor haar kind te regelen bij een onafhankelijke therapeut. Vraag advies aan de huisarts of eventueel de vertrouwenspersoon op school.

mijk

mijk

29-11-2018 om 21:56

Vnn heeft ook een chatfunctie waar ze kinderen

voor uit nodigen. En lijkt ook wat meer hulpaanbod voor kinderen te hebben https://www.vnn.nl/chat

mijk

@Emma

@Emma

29-11-2018 om 21:59

Ouders met verslavingsproblemen

Ik weet dat er hulpgroepen bestaan voor kinderen van ouder(s) met verslavingsproblemen. Ik ken een kind dat daar baat bij heeft gehad, haar moeder zat niet in een hulpverleningstraject. Ze kreeg ondersteuning en praktische tips. Via de zorgcoördinator of maatschappelijk werk op school of via de huisarts zou je er achter kunnen komen of er zo'n groep in de buurt is.

VNN

Liever zoek je een vrijgevestigde therapeut.

Verslavingszorg Noord Nederland

https://www.vnn.nl/sites/default/files/2018-09/Kwaliteitstatuut%20VNN.pdf

"11b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld ""

VNN kreeg in 2018 voor het derde jaar het keurmerk BasisGGz toegekend. Hiermee voldoet VNN aan een aantal belangrijke kwaliteitsnormen voor zorg in de BasisGGz.

https://www.ggznederland.nl/actueel/meeste-zorgaanbieders-hebben-meldcode-huiselijk-geweld-en-kindermishandeling-op-orde

"GGZ Nederland reageert verheugd op het onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, waaruit blijkt dat de meeste zorgaanbieders het gebruik van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling op orde hebben. Zo wordt er bij een intake gevraagd naar de thuissituatie van de cliënt en is er aandacht voor thuiswonende kinderen. Vroegtijdig signaleren, aanpakken en het doorbreken van de intergenerationele overdracht is een maatschappelijke opgave waar GGZ Nederland zich sterk voor maakt. Zorgaanbieders werken hierbij nauw samen met de ketenpartners, zoals gemeenten, jeugdhulp en jeugdbescherming, politie en Veilig Thuis-organisaties."

http://www.al-anon.nl/

http://www.al-anon.nl/

"AL-ANON FAMILIE GROEPEN
voor familie & vrienden van alcoholisten"

Misschien kun je hier wel wat bruikbare informatie krijgen. Ze zijn in elk geval geen zorgmelders maar een lotgenotenvereniging.

Bezorgdheid

https://kenniscentrum-kjp.nl/wp-content/uploads/2018/04/Chronisch-trauma-diagnose-Bascule.pdf

Het is begrijpelijk dat je bezorgd bent over een meisje waarvan de ouders in scheiding liggen over een alcoholprobleem bij vader.

Echter dat geeft je in de kindermishandelingswereld per direct een aantal vinkjes waar men op aan kan slaan. Vooral als er dan geen klik is met de therapeut, de therapeut ziet geen opties, of je gaat van hand tot hand, veel grotere organisaties hebben een groot verloop van personeel of bepalen eerst een probleem en dan door naar een andere therapeut, stagiaires, leerlingen, zwangerschapsverlof, en zaken worden onduidelijk.

Een communicatieprobleem kan snel aan de orde zijn.

Scheiding en alcoholproblematiek, hoe jij ook voor hulp komt en daar terecht mee bezig bent, kan je een zorgmelding bezorgen.
En dat helpt je alleen van de wal in de sloot want denk niet dat dat hulp is. Dat is justitie. En dat kun je juist niet gebruiken als je je best doet om je leven met je kind na scheiding op orde te krijgen.

Kijk even of je hier al vinkjes van kunt scoren. Dan zie je dat men altijd ook op de tour van 'kindermishandeling' kan gaan waar jij je kind wil helpen om orde in haar hoofd te krijgen, haar eigen grenzen te leren bewaken, zijzelf en haar leven doen er toe, en leert dat je ouders wel kunt leren begrijpen en van ze houden maar niet kunt 'redden' door jezelf op te offeren.

"Pubers/adolescenten
▪ Verminderd functioneren op school: (prestaties, aanwezigheid, sociaal gedrag)
▪ Schaamte voor gevoel van kwetsbaarheid
▪ Schaamte voor afhankelijkheid van ouders
▪ Radicale gedragsveranderingen
▪ Risicovol ('thrill seeking') gedrag
▪ Alcohol-/drugsmisbruik
▪ Woede en wraakfantasieën
▪ Angst voor controleverlies daarover
▪ Beperkt toekomstperspectief

Schoolkinderen
▪ Concentratieproblemen
▪ Agressieve of angstige fantasieën
▪ Overdreven bezorgdheid over eigen veiligheid of die van anderen*
▪ Herhaling in spel met andere kinderen, tekeningen of woordgebruik, 'reenactment'
▪ 'Omen-formatie'
* In mindere mate ook bij pubers

Enver

Zorgverleners van Enver heb ik zeer goed ervaring mee. Of ze specifiek kunnen helpen hiermee weet ik niet zeker...maar hun visie en manier van werken ervaar ik als heel prettig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.