Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Puber met handicap

Hoi, hopelijk vind ik hier ook ouders van pubers met een handicap, want oooohhh wat is dát lastig !! Ik weet dat pubers over het algemeen al het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen maar als je er dan ook nog eentje hebt, zoals ik, die niet onthoudt waarover we het net hebben gehad, dan blijf je aan het botsen! Mijn prachtige puber is 15, heeft Niet aangeboren hersenletsel, is een kop groter dan ik en een spetter en regelmatig verliefd. Helemaal leuk natuurlijk, ware het niet dat het meisje in kwestie vaak van niets weet.. en puber vertelt iedereen die het maar horen wil, dat ze verkering hebben. Vraag je aan hem wat dat nou is, verkering, dan komt hij niet verder dan de antwoorden waarvan hij weet dat je die wilt horen: 'vlinders in je buik'. Ja, en hoe voelt dat dan? 'Weet ik niet'. Wat doe je als je verkering hebt? 'Gewoon... weet ik niet'. Samen naar de film? 'ja' Samen zoenen? 'Getver! Echt niet! Trouwens, dat mag niet op school'. (Prima school!)
Thuis reageert hij zich af, natuurlijk ben ik stom en vervelend maar ik vind het zoooo moeilijk om hem op zijn dwarse gedrag aan te spreken, ik weet echt niet hoe ik dat moet aanpakken. Ik kan botweg zeggen 'joh, doe effe normaal' en ik krijg een grote mond. Ik kan vriendelijk vragen 'hoe is het met je lieverd, kan ik iets voor je doen?' en ik krijg een grote mond. Ik kan hem negeren en het is ook niet goed. Humor werkt het beste, maar alleen als hij daarin mee kan gaan, als hij het begrijpt. Het is lastig vooraf te weten wat hij begrijpt want dat wisselt door zijn handicap - soms is hij 'helderder' dan anders. Ik vind ook niet dat ik er dan maar niets aan moet doen omdat het 'toch niets uitmaakt', ik vind dat ik wel moet blijven opvoeden en hopen dat er iets blijft hangen van mijn pogingen daartoe. Klinkt dit hele verhaal als die van een moeder met een standaard puber? Zou best kunnen, hoor, ik heb geen idee en hoor het graag van moeders met pubers!
Ik hoor graag ook tips van ervaringsdeskundigen, ik kan alles gebruiken momenteel.
Alvast veel dank!
Petra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Petra!

Herkenbaar ware het niet dat zoon hier geen hersenletserl heeft maar autisme.

Mijn PGBer heeft een geweldig kwartet spel. Ik zal haar vragen hoe het heet. Aan de hand van dat spel kan je dus sexuele voorlichting geven en over gevoelens praten. Echt helemaal goed!!!!

jes

jes

08-04-2010 om 13:51

School

geven ze op school geen seksuele vorming? ik werk op zmlk en wij doen dat wel. ook handvatten hoe mee om te gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.