Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
An

An

24-09-2010 om 15:05

Puberende adhd'er

Hallo allemaal, zoals wellicht bekend, zit mijn puberende ADHDer dit jaar in groep 8. Zelfstandigheid wordt vereist, maar is erg moeilijk: vergeten gymspullen, vergeten lunch, vergeten afspraak, vergeten huiswerk, vergeten agenda, vergeten toets, slechte cijfers vanwege wegdromen, werk niet af, want afgeleid door boek, rondvliegend mugje of andere zaken, gymspullen/ agenda van klasgenoot mee naar huis, afijn vast zeer herkenbaar. Gelukkig worden ook een paar goede cijfers gehaald, moet ik hem wel enorm voor achter zijn broek aanzitten, maar zoals altijd doen we dat met Liefde . Nu is er heibel in de tent. Mijn puber is 's nachts een beugelbekkie. Maar het werkt niet echt geweldig, want hij doet hem 's nachts uit, legt hem ergens en gaat er vervolgens op staan, zitten, liggen, weet niet precies wat hij ermee doet, maar het ding is dan kapot (al twee keer een behoorlijke reparatierekening gehad). Nu heeft 'ie van de ortho een preek gehad, want loopt al maanden zonder verbetering van zijn gebit in de rondte. Hij moet dus van de ortho plakband(!) gaan gebruiken om dat ding 's nachts in zijn mond te houden. Nu vindt mijn puberzoon het een zeer goed idee om, in plaats daarvan, die beugel naar school te gaan dragen. Dat hij dan totaal niet verstaanbaar is, dus dan uit doet en dan vergeet in te doen, er waarschijnlijk op gaat zitten, of zonder dat hij het door heeft van zijn tafel op de grond schuift, verzin maar iets geks, of dat hij hem kwijtraakt bij de overblijf of vergeet mee naar huis te nemen, of nog gekker, de beugel van zijn klasgenoot meeneemt (die heeft dezelfde): "jaaaaa, dat gebeurt eeeeeecht niet, mam." Hij houdt bij hoog en laag vol dat hij superverantwoordelijk is en is behoorlijk boos, dat ik het geen kans geef. Ik hou mijn poot stijf, hij moet eerst maar eens laten zien hoe verantwoordelijk hij met zijn huiswerk kan omgaan. Die kosten rijzen boven mijn pet uit en dat rolletje plakband past nu net precies in het budget. Hem de reparatiekosten laten betalen zit er niet in, van de laatste keer zou hij de helft moeten betalen, maar dan krijgt meneer tot medio 2012 geen zakgeld meer. Hoe krijg ik dat nou in zijn hoofd geprent. En die pubertijd duurt nog zo lang...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jeetje

Wat een verhaal, jouw kind is wel extreem chaotisch. Ik kan je beter sterkte wensen. Ik heb je verhaal 2x gelezen maar ik begrijp niet goed wat de vraag is? Je wilt niet van mij weten of hij van mij de beugel in mag naar school. Je hebt al nee gezegd, en "je houdt je poot stijf."
Je wilt niet van mij weten of ik hem zelf voor eventuele onkosten op zou laten draaien want je hebt al besloten dat dat niet kan omdat hij dan 2 jaar geen zakgeld zou krijgen. Dus je hebt al besluiten genomen en als je daar achter staat moet je die ook volgen.Ik begrijp niet zo goed wàt je in zijn hoofd moet prenten?
En ik heb hier ( pubertijd 12/18) wel eens gelezen dat de pubertijd minstens tot hun 21e duurt....

Polly Shearman

Polly Shearman

24-09-2010 om 16:14

Tja

wat wil je van me horen? wil je een oplossing voor zijn chaos in zijn hoofd? wil je een schema en een plan voor al zijn taken? wil je voorbeelden voor een belonings systeem? Wil je ducktape?
Wil je gedragstherapie? wil je en dieet? wat wil je!

An

An

24-09-2010 om 16:25

Ow ja, sorry

Eerlijk gezegd was ik eigenlijk even stoom aan het afblazen. Rust, geduld en kalmte is de redding bij mijn ADHDer, dus heb ik er voor gekozen hier maar even uit te razen, bij collega adhdmoeders.
Hoe geduldig, rustig, en kalm ik de redenen uitleg aan mijn puberzoon, hij is dit keer echt onvermurwbaar en behoorlijk dwars, omdat ik het, in zijn ogen, geen kans geef. Als ik er even over nadenk, zou de vraag dus kunnen zijn: hoe krijg ik hem zover, dat hij zelf aanneemt/ inziet dat het echt geen goed idee is om zijn beugel mee naar school te nemen.
Okee, dus nog maar 9 jaar puberen te gaan...

An

An

24-09-2010 om 16:40

Polly

"wat wil je van me horen? wil je een oplossing voor zijn chaos in zijn hoofd?" Heb de hoop op dit moment tijdelijk opgegeven "wil je een schema en een plan voor al zijn taken?" Voorzien " wil je voorbeelden voor een belonings systeem?" Ook al helemaal voorzien "Wil je ducktape?" Volgens mij hebben we dat ook nog
"Wil je gedragstherapie?" ook al voorzien "wil je en dieet?" een dieet?! Hier mis ik iets "wat wil je!" voornamelijk mijn frustatie kwijt

koentje

koentje

24-09-2010 om 16:57

En, an.......

Je frustratie al kwijt?
Of komt er nog meer aan?

Heeft jouw zoon medicatie?

An

An

24-09-2010 om 17:45

Nee hoor

er komt niet meer.
En ja, mijn zoon heeft medicatie. Hij slikt concerta, zijn dosis is recentelijk verhoogd.

Complimenten!

Ik vind het alleen maar goed dat je hier stoom hebt afgeblazen. "Rust, geduld en kalmte",precies, niet afreageren op je kind maar zelf even ergens anders afreageren. Lekker toch? Ja joh, die pubertijd duurt nog maar effe ( hahaha), houdt moed!Een tip om je zoon duidelijk te maken dat het echt niet gaat gebeuren dat hij zijn beugel mee neemt naar school?
Wat een herkenning voor mij.
Hier ook zo`n volhouder, wat er in zijn hoofd zit moet gebeuren zoals hij wil. Je hebt er een goed gesprek met hem over gehad, korte uitleg waarom je antwoordt nee is. Einde discussie. Je weigert er verder nog over te praten. Hij loopt nog 2 dagen te zuurpruimen, zelf gewoon je normale dingen doen, je niet aan hem storen, proberen neutraal vriendelijk te blijven. Maar niet ingaan op het gezeur over die beugel.
Kijk, dat was nog eens een goede tip, ik zal `m zelf ook weer eens wat consequenter toepassen. Pfff, moeilijk hoor, "consequent" zijn. Als mijn zoon bij een nee van mij ook maar iets twijfelachtigs hoort, dan ruikt hij zijn kans om me om te praten.
Sterkte alvast voor het komende weekend, met een volhardende puber in huis.

Polly Shearman

Polly Shearman

25-09-2010 om 09:34

Gooi het er maar uit

Het is ook vreselijk frustrerend!
Ik vind het zoiezo raar dat je zoon liever met de beugel naar school gaat, dan hem snachts thuis draagt? sinds wanneer is het hip geworden om een beugel te dragen.
Ik kan je niet helpen om je zoon te overtuigen, ik denk dat het een kwestie is van: zo is het niet anders, geen discussie mogelijk.
Sterkte ermee!!

groet, polly

Ann

Ja natuurlijk wil hij hem in naar school. Even zwaaien, de hoek om en hup beugel in de tas. Hier was het ook jaren een strijd. Wij zijn gestopt met strijden en toen ging het beter! Overigens is het alsof je onze zoon omschrijft alleen heeft deze geen adhd. Ach en time flies when youre having fun! Het schijnt ooit goed te komen. Het is een helpende gedachte hahahah Verder spampvoet je maar lekker verder!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.