Jessy69
16-11-2009 om 14:31
Reactie 11-jarige met asperger op ziekte familielid , tips?
Mijn schoonvader ligt sinds donderdag ernstig ziek in het ziekenhuis. Is donderdag geopereerd en vrijdag werd de naaste familie opgeroepen omdat het niet goed ging. Uiteindelijk is hij deze dag toch bijgekomen en gaat hij nu heeeeel langzaam de goede kant op.
Gisteren zijn we er met de kinderen heen geweest zodat ze opa konden zien. Heel even maar want opa ligt nog op de ic.
Nu merken we dat oudste (11 en Asperger) eigenlijk verzuipt in zijn eigen emoties. Hij kan alleen nog maar over opa praten, zich niet concentreren op school, wil niet naar school en wil alleen maar naar opa toe (wat niet kan, omdat de hele familie nog heen wil en het anders te druk wordt). Hoe vind ik nou een goede manier voor hem om hiermee om te gaan?
Ik ga al elke dag met hem (en zijn zusje) iets moois maken voor opa, zodat oma dat kan meenemen of we het bundelen als boek wat we later gaan geven. Hij mag elke dag oma bellen en we kunnen brieven of kaartjes schrijven.
Iemand eventueel nog tips om hem te helpen hiermee om te gaan en het even een plek te geven?

toja
16-11-2009 om 16:25
Moeilijk
Moeilijk hoor; maar ik vind dat je het al goed doet. Misschien moet je met hem (en oma) afspreken wanneer hij weer wel een keer mag. Dan kan je daaromheen afspraken met hem maken.
Dan gaan we naar opa; nu kan het niet en ga je naar school. Op die manier zo duidelijk mogelijk zijn? Mijn zoontje is nog wel jonger; maar het wel om de gevoelens voor hem te benoemen; zodat hij meer begrijpt wat hij nu voelt. De onduidelijkheid is voor jullie al niet fijn; voor hem is dat helemaal moeilijk om in te schatten/een plekje te geven. Indergeval sterkte voor jullie.

Jessy69
16-11-2009 om 16:35
Toja
Bedankt voor je reactie. Het lastige is dat ik écht niet weet wanner we heen kunnen. Ik schat volgend weekend weer, maar die belofte kan ik niet maken. Het ligt er maar net aan hoe goed het gaat met opa. Aangeven dat we misschien heen kunnen in het weekend is weer geen optie voor hem want dan pint hij zich erop vast.
denk dat ik het misschien nog maar voor hem ga opschrijven misschien verduidelijkt dat wat

Sancy
16-11-2009 om 19:34
Inderdaad
Wat naar en lastig voor je, Jessy! Goed dat je je zo bewust bent dat hij hier even in vastloopt. Wat Toja al zegt, dat is belangrijk: probeer zijn gevoelens voor hem te verwoorden want dat is moeilijk voor hem, om wijs te worden uit die brij die hem overspoelt. Daarnaast is duidelijk zijn ook belangrijk. Ik heb in tijden van grote onzekerheid ook wel eens momenten gehad waarop ik niets kon toezeggen. Dan zei ik ook duidelijk: "ik kan je nu nog niet vertellen hoe dat gaat omdat... (vul maar in). Maar zodra ik het wél weet, zal ik het jou ook vertellen.", eventueel aangevuld met het moment waarop je terugkomt op de vraag. Misschien kun je ook nog iets duidelijker zijn in hoe lang hij over opa praat: na het eten gaan we wat voor opa maken en even praten, daarna kijken we nog een half uurtje tv en dan is het tijd om te slapen, iets in die geest.
Sterkte.

Jessy69
16-11-2009 om 20:20
Sancy
bedankt voor de tip. Dat is idd nog wel een goed idee, om even 'opatijd' in te stellen. Dan is dat ook duidelijk in de dagstructuur.

ozzieozzie
17-11-2009 om 07:51
Goed!
allereerst sterkte met de ziekte van je schoonvader!
verder denk ik dat je het hardstikke goed doet met je zoon - structureren! dat heeft hij nu heel hard nodig. en wanneer je niet weet wanneer hij weer op bezoek kan, dan dat dus ook zeggen. werkt altijd prima bij mijn zoon!

Jessy69
17-11-2009 om 11:29
Dank je!
Gistermiddag ging het goed. Hij heeft gewoon lekker gespeelt en zijn dingen gedaan. Vanmorgen merkten we de stress weer. Elk klein dingetje leed tot ontploffing en tot overmaat van ramp waren we door alles vergeten zijn engelse toets te leren. Gelukkig hebben ze daar op school dan wel weer begrip voor, maar het was even stress die er eigenlijk niet bij kon.

PDD-ertje
17-11-2009 om 12:12
Mapje openen en mapje sluiten
Zoals Collete de Bruin altijd zegt . Ik kan me voorstellen dat het welzijn van opa zo'n grote invloed heeft op het leven van alledag, dat het mapje opa continue openstaat. Inderdaad een vast moment waarop we het over opa hebben, een tekening maken etc zou dan kunnen helpen om op andere momenten het mapje opa dicht te houden. Het lijkt erop of mapjes sluiten hem kan helpen de rust voor overige dingen te bewaren.

toja
18-11-2009 om 10:28
Jessy
Hoi,
ik snap dat als je nog geen tijd weet er inderdaad niets over wil zeggen. Moeilijk hoor. Ik vind zelf bovenstaande wel een mooie uitspraak (Mapje openen en mapje sluiten) Kan ik zelf ook nog wel iets mee.
Veel sterkte verder.

Jessy69
18-11-2009 om 20:05
Pdd-ertje (en toja)
mapje openen en mapje sluiten is idd een goede! Achteraf wist ik het al, maar het is goed dat iemand dat dan nog even zegt! Bedankt daarvoor!
Voorlopig heerst hier de griep, dus is het helemaal geen vraag of we heen kunnen. Met opa gaat het nu wel zo goed dat we het weeekend heen zouden kunnen, maar ja dan mogen we natuurlijk geen griepbacillen meenemen.