Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Rebound medikinet 10 mg kind

Goedenavond.

Mijn "bonus" zoon heeft dus adhd en gebruikt daarvoor medikinet 10 mg.
(20 in de ochtend en 15 in de middag)

Nu heb ik al van alles geprobeerd.
Tablet weg leggen, playstation uit, vroeger naar bed, strafwerk geven maar tot op heden dringt het niet tot hem door.

Zelf heb ik ook ahdh en hoopte ik dat ik hem daarmee wat beter kan begeleiden.
Maar nu ben ik toch op zoek of er mensen zijn die tips hebben wat te doen.

Ik ben zelf bang dat als hij zo door gaat het gedrag van zijn vader gaat over nemen en dat is wel het laatste wat ik zou willen.

We hebben erover gedacht om een paar uurtjes voor het slapen gaan wat te geven maar ja, als die dan zijn uitgewerkt dan ja....
Slapen ho maar, maar als die ze net neemt dan is het ook niet slapen.

Gelukkig is alles NOG heel in huis.

En daarbij is het ook niet goed voor onze kleine meid die bijna 4 maanden is.
Die krijgt dat ook allemaal mee.
Zeker omdat we in een klein appartement wonen.

Dus als iemand tips heeft, graag..

Alvast bedankt

Mijntje

Mijntje

26-05-2019 om 19:05

contact

Contact opnemen met de behandelend arts.

Mijntje

Mijntje

26-05-2019 om 19:07

morgen

Morgen dus. Mogelijk is dit niet het juiste middel of de juiste dosis. Maar straf geven helpt zeker niet. Ik zou eerst kijken naar hoe je hem met hem omgaat voordat je overgaat op medicatie. Misschien heeft iemand een tip voor een boek met handvaten.

Kets

Kets

26-05-2019 om 19:14 Topicstarter

Re. Mijntje

Met hem om gaan is denk ik niet echt het probleem want sinds hij bij mij is, is hij wel op een positieve manier veranderd.

Maar ja, hij is ook ouder aan het worden en de pubertijd gaat ook in de buurt komen.
Dat zal misschien wel mee spelen.
Hij is 8 jaar.

Ik ben zelf, wat ik ook van andere mensen hoor, de rust zelve... 😊

Pubertijd?

Dat duurt nog wel wat jaartjes. Hij is pas 8 jaar, nog lang geen puber, gewoon basisschoolleeftijd. Is het een grote flinke knul, de medicatie van 35mg. per dag klinkt als erg veel?

Je hebt van alles geprobeerd qua straf geven, maar waarvoor krijgt hij straf? Voor een rebound die het gevolg is van de medicatie?
"maar tot op heden dringt het niet tot hem door.", er zal niet snel iets doordringen als hij stuitert door de ADHD.

Helpt het als hij bijvoorbeeld een ontspannen bad/douche neemt, samen een boek lezen of een spelletje?

Natuurlijk ga je een kind niet op eigen initiatief slaapmiddelen geven, neem contact op met zijn arts en leg zijn probleem voor.

Pien

Pien

26-05-2019 om 20:10

Waarom

Gebruikt hij 2x Medikinet op een dag? Medikinet heeft een langwerkende werking. Of heeft hij voor de tweede gift de kortwerkende? (Zonder CR achter het woord Medikinet).

Ik vind 35 mg veel. Dat betekent volgens mij dat hij meer dan 35 kg moet wegen.

Je kunt voor het slapengaan melatonine proberen. Maar EERST moet je contact opnemen met de kinderarts.

Straf geven voor iets waar een kind helemaal niks aan kan doen, is waanzin.

Pennestreek

Pennestreek

26-05-2019 om 20:16

Gereguleerde afgifte?

Mijn zoon gebruikt ook Medikinet, maar dan juist vanwege de gereguleerde afgifte. En dus geen rebound. Dus ik begrijp niet zo goed waarom jouw bonuszoon 2 maal per dag slikt? Hier overigens een volwassen zoon, 19 jaar, hij slikt per dag 60 mg. Dus ik vind 35 in totaal voor een 8-jarige ook wel veel. Vuistregel voor maximale dosering is volgens mij een mg per kilo lichaamsgewicht per dag. Dus het kan op zich wel.

Ik zou overleggen met de behandelend arts. Straffen is natuurlijk zinloos, als hij het niet kan helpen, dus daar direct mee stoppen.

Wat me niet duidelijk is, is wat er nou gebeurt waar hij straf voor zou moeten hebben. Als het helpt, laat hem dan lekker op die tablet klooien.

Kets

Kets

26-05-2019 om 22:55 Topicstarter

Te veel

Even terug komen op wat ik een paar keer lees dat het teveel is.

Hij mag wel 8 zijn maar hij is erg groot voor zijn leeftijd (vader 2 meter) en hij weegt zelf 40 kilo en nee, hij is zeker niet te dik. 😋

Maar oké...
Ik zal ook zeker contact opnemen met de arts voor de medicatie.
Hij had ook al ritalin en ook al methylfenidaat alleen daarbij was zijn rebound heel erg groot en bij deze in het begin niet maar nu dus wel.

En straf geven?
Ik waarschuw altijd eerst op een rustige manier.
Blijf rustig, of geen grote mond.
Geef tevens ook aan dat als de klok op 19:00 uur moet staan dat die dan moet douchen en als het dan 19:00 uur is dan is het gelijk een grote mond en dat hij nooit eens op zijn tablet mag (zit er dan al een poosje op)
Dan zeg ik dat die rustig aan moet doen en dat die al wist dat die moest douchen en ja, dan is het antwoord.
DAT WEET IK TOCH NIET!!!
En dat bijna elke dag.
Dan krijgt die straf als in schrijfwerk.

Bijvoorbeeld dat die 3 of 5 keer een zin moet overschrijven en aangezien hij nog niet goed kan schrijven dacht ik van, dan leert die ook gelijk beter schrijven. 😊

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-05-2019 om 23:07

Stoppen met straffen

Ik zou allereerst stoppen met straffen en kijken naar wat hij nodig heeft. Voorspelbaarheid, regelmaat en een liefdevolle aanpak. Hij kiest er niet voor om zoveel drukte in zijn hoofd te hebben, en doet dus niet zoals hij doet om jou dwars te zitten.

Flavia

Flavia

26-05-2019 om 23:15

Maar

Meld je ook om 5 voor 7 dat hij nog 5 minuten heeft om af te ronden of is het ineens 7 uur?

Mijn niets aan de hand dochter van 13 heeft dat ook nog nodig om van de ene activiteit naar de andere over te schakelen.

Hij is nog maar 8. Dan heb je nog gewoon hulp nodig bij het schakelen tussen de ene en de andere activiteit.

Balans

https://balansdigitaal.nl/over-balans/

Het is mogelijk handig om lid te worden van de oudervereniging Balans.
Daar zit de kennis en de vertegenwoordiging. Om jezelf wat beter te informeren.

http://wp.watisdiejongendruk.nl/over-jacob-klompstra/
Wat het betekent om ADHD te hebben is beschreven door Jacob Klompstra. Het kan je een goede indruk geven, wat er omgaat in iemand die het altijd druk in zijn hoofd heeft, door dit boek te lezen.

Goede medicatie is met name ook belangrijk om verslaving te voorkomen.
Het kan ook belangrijk zijn om veel samen te doen en goede vaardigheden en routines extra vanzelfsprekend in te prenten.

https://www.stichtingdester.nl/
Overweeg Sterkamp waar kinderen expliciet sociale vaardigheden op een plezierige manier leren.

Zoek goede hobbies als scouting, judo, of een sport waarin ze zich goed kunnen uitleven of leren balanceren.

Een muziekinstrument leren bespelen kan helpen met de nadruk op focussen.
https://wij-leren.nl/hyperfocus-vastgehouden-aandacht-executieve-functie-adhd-flow.php

Medicatie.

Geen idee hoe lang hij al medicatie slikt maar gaat het op school en in de dagelijkse omgang veel beter met hem door de medicatie? Het is een bonuszoon schrijf je, bedoel je daarmee dat hij een kind is van gescheiden ouders en dat er meer volwassenen voor hem zorgen op verschillende adressen?
Je bonuszoon heeft adhd, jij hebt adhd en je hoopt niet dat hij het gedrag van zijn vader gaat overnemen. Wat bedoel je daarmee? Is zijn vader jouw partner en welke invloed heeft hij op zijn zoon? En welk nadelig gedrag bedoel je dan? Heeft hij ook adhd?

En wij kunnen wel zeggen dat je beter kunt overleggen met de arts van je bonuszoon maar is dat misschien de taak van zijn biologische ouders?
Of ben jij de "hoofdopvoeder"?

Kets

Kets

27-05-2019 om 06:36 Topicstarter

Re. Uuhh, meerdere..

@Vlafia

Ja, ook al zeggen wij om bijvoorbeeld 18:55 uur dat die nog 5 minuten heeft, dan zegt die, oké, is goed.
Dan is het 19:00 uur en dan is het dat die nooit eens even rustig op zijn tablet ofzo mag.
Dat die de hele dag nog niet op de tablet mocht.
(is de hele dag buiten wezen spelen ofzo)

@AnneJ

Dank u wel voor de links en zal we eens naar gaan kijken.

@wil40

Op school gaat het wel beter met meds maar ook omdat die, sinds die bij mij is ook op speciaal onderwijs zit ipv regulier onderwijs.

En ja, klopt ja.
Zijn ouders zijn gescheiden en heeft daarna nog ergens anders gewoont waarbij erg veel ruzie heersde de laatste jaren.
Sinds die dus ook bij mij woont is er natuurlijk veel veranderd.
Andere woonplaats, andere school, andere "vriendjes", geen ruzie meer om hem heen, wordt meer begrepen dan voorheen, hoeft niet echt meer elk dubbeltje om te draaien.
Ik snap dat de situatie heel erg moeilijk was/is voor hem en dat dat ook een impact is op hem al weet ik wel dat het verhuizen naar een andere woonplaats waar die nu woont wel ergens beter is, zeker ivm zijn school waar die nu wel begrepen wordt.

Zijn vader heeft ook adhd en qua gedrag?
Ik zal daar niet te diep op ingaan maar ik zou dan zeggen, geweld tonen naar zelfs dierbaren.
Nee, niet naar zijn zoon toe!!!!

En ook al heb ik niet de voogdij gekregen van zijn vader ben ik samen met zijn moeder wel de hoofdopvoeder en zijn vader is het daarmee wel eens.
Zijn echte vader heeft mij ook gezegd dat hij blij is dat zijn zoon bij mij is want hij ziet wat ik allemaal voor hem doe enzo.

Veilig.

Wat fijn dat je bonuszoon bij jou een warm thuis heeft gevonden. Hij heeft op jonge leeftijd al veel meegemaakt en zijn nieuwe leven moet nog wennen, dat heeft zijn tijd nodig. Maar dat moet goed komen, jij hebt wel aandacht voor hem en je steekt tijd in zijn ontwikkeling.

Op school gaat het al beter en dat is al een mooie vooruitgang. Nu zoek je thuis nog naar handvatten.
Is het een idee dat hij zelf zijn tijd op de tablet in de gaten moet houden? Je spreekt af dat hij bijvoorbeeld iedere dag 1of 2 uur op de apparaten mag. Heeft hij een horloge of een wekkertje?
Iets meer overleg, afspraken maken en hem zelf de controle geven, kan hij dat?

Beeldschermen hebben enorme aantrekkingskracht, je kan je lekker afzonderen, je komt tot rust, misschien telt dat voor kinderen met adhd nog extra. Zelf natuurlijk het goede voorbeeld geven. Gooi je telefoon/tablet opzij en ga wat leuks met hem doen.

Pluk

Pluk

27-05-2019 om 14:45

Tablet

De overgang van tablet (leuk!) naar douchen en naar bed (niet leuk!) is te groot. Dus ik zou hem op de tablet laten op een ander moment van de dag. Na dat moment moet hij dan stoppen voor iets anders dat hij leuk vindt (verzin maar iets: eten, samen lezen, stoeien op bed, maakt niet uit wat). Dan is het veel makkelijker om te stoppen. Vervelende dingen kun je dan weer beter plannen als hij toch al met iets anders bezig is. Dus bv als hij een hekel heeft aan douchen, dan doe je dat meteen na het eten. Dan is hij nergens mee bezig en gaat dat veel makkelijker.

Kasten

Kasten

29-05-2019 om 16:21

Medicatie

Is de medikinet kortdurend dat hij het twee keer per dag slikt? Ik zag dat iemand deze vraag al gesteld had maar volgens mij was er nog geen antwoord op.
Mijn zoon (13) slikt een evenhoge dosis als uw zoon, maar alleen in de ochtend. Hij heeft dan ook geen last van rebound.

En waar is de straf precies voor? Ik zie staan dat jullie al een heleboel geprobeerd hebben aan straffen, maar het is mij niet helemaal duidelijk waar voor precies.

vraag

wat gebeurt er dan precies waar je straf voor wilt geven/ welk gedrag vind je ongewenst?

Wat betreft beeldschermgebruik zou je samen met hem een wekker in kunnen stellen. Als de wekker gaat moet hij stoppen. Dan is het niet iemand die het tegen hem zegt, maar een ding dat hem eraan herinnert. Misschien maakt dat het makkelijker voor hem om te accepteren.

Hier ook een ADHD-er en mijn ervaring is dat met name fysieke activiteiten bijzonder goed werken. Ik zou je daarom aanraden om je bonuszoon bijvoorbeeld voor het eten een uurtje beeldscherm te gunnen, en om dan na het eten (samen!) te gaan sporten/fietsen/wandelen/... en daarna douchen en naar bed.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-05-2019 om 10:59

Hier

Mijn nadh-zoon vindt het ook lastig om zijn geliefde tablet los te laten om naar bed te gaan. Hij mag na het eten er niet meer op. Hij mag wel gewoon tv kijken. Ook een beeldscherm, maar dat laat hij makkelijker los.

Hier ook

Een nadh-dochter van 17 die stikchagrijnig kan worden als de beeldschermtijd op is. Terwijl ze zelf zegt dat ze zich zoveel creatiever en meer voldaan voelt als ze een avond iets anders heeft gedaan dan naar dat schermpje kijken. Maar als ze eenmaal in heen fimpje of de game gezogen is, verdwijnt alles.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2019 om 00:47

Knurf

Hoewel ik snap dat het verstandig kan zijn om niet tot bedtijd naar een beeldscherm te kijken (ik sla dat duidelijk in de wind ), verbaas ik me over dat een kind van 17 jaar 'beeldschermtijd' heeft. Hoe ga je dat doen als kind 18 is geworden, Over nog geen heel jaar dus?

Kaaskopje

Over 7 maanden al

Ze heeft zelf gevraagd of ik haar wil waarschuwen op een bepaalde tijd 's avonds. Omdat ze anders veel te lang doorgaat en de volgende dag misselijk van slaaptekort naar school moet. En dan 's avonds toch weer doodleuk ...
Ik maak haar ook nog wakker 's ochtends. Vindt ze makkelijker dan zelf een wekker zetten of de tijd in de gaten houden

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2019 om 08:24

Knurf

Oh aha, dan is het een slimme meid. Slimmer dan ik . Ik merk deze week ook dat ik mezelf echt tekort doe door deze slechte gewoonte. Ik moet een aantal dagen een uur eerder opstaan dan gebruikelijk (normaal 8.20) en tóch krijg ik het maar niet voor elkaar om dat uur ook eerder naar bed te gaan. En het idiote is dat ik dan nog te vroeg wakker word ook. Vanmorgen kwart over 6, kwart voor 2 lag ik erin. Dit gebeurt wel vaker, zo irritant.

Guppie

Guppie

11-06-2019 om 00:46

Deplete

Medicijnen zorgen natuurlijk voor een verminderde opname, verhoogde uitscheiding van voedingsstoffen. Stimulerende middelen als methylfenidaat onder andere aan magnesium, vitamine B en C, en doen niks aan oorzaken, zoals minder gezonde darmflora, teveel aan exorfinen, tekorten aan voedingsstoffen, scheefstand van de atlas etc. Je kan je lichaam helpen zelf stoffen als dopamine en andere neurotransmitters aan te maken.

Flavia

Flavia

11-06-2019 om 06:49

Guppie: bewijs voor je beweringen.

Meeuw.
Flats en weer weg.

Klopt

'Stimulerende middelen als methylfenidaat doen niks aan oorzaken'

Net als een bril, en die wil je toch ook niet afraden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.