Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Rechten op school bij autisme

Hallo,
afgelopen week de diagnose autisme gekregen bij onze zoon, 10 jaar, groep 7.
Naast zijn autisme is hij zwaar dyslectisch waarvoor hij onder behandeling is geweest conform de regels van de zorgverzekering (toen was het autisme nog niet bekend en hij kan zich zeer goed gedragen waardoor het niet opvalt, compensatie door intelligetie)
Bij dyslexie hebben je allemaal hulpmiddelen die je mag gebruiken en daarnaast heeft je kind rechten op bv toetsverleningen, tafelkaart etc. Nu ben ik op zoek naar rechten voor mijn zoon m.b.t. autisme binnen het reguliere basisonderwijs. Wat kan ik van school verlangen?
Zo heeft mijn zoon veel last van geluiden in zijn omgeving. Hierdoor kan hij zich minder concentreren op school. Maar hij kan natuurlijk niet de hele dag in een apart lokaal zitten. Maar kan ik bv verzoeken dat mijn zoon bij zelfstandig werken apart op de gang kan gaan zitten? Of is dit af te raden omdat het dadelijk op het vo niet meer mogelijk is. Zijn er aanpassingen voor bij toetsen?
Zoekende op internet heb ik nog niet veel gevonden. Kan iemand mij op weg helpen?
Alvast bedankt,
Anita

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rechten weet ik niet, wel kan je het vragen

Ik heb nog nooit van rechten gehoord, die er uit voort vloeiden, maar wel kan je om dingen vragen.
Zo gaat onze dochter 2x per dag een half uur uit de klas om te rusten (even tot zichzelf te komen). Verder gebruikt ze af en toe oordoppen om minder geluiden te horen. Heeft ze een plekje achteraan, zodat ze alles kan overzien. Ook heeft ze aangepast meubilair om beter te blijven zitten op haar plaats, dit is vergoed. (ze heeft klassiek autisme met ADHD)
Ik denk dat er in overleg met de groepsleerkracht/IB-er veel mogelijk is.
Zo zou je ook aan een kamerscherm kunnen denken, om zich wat af te sluiten.
Als school tegen veel zaken aanloopt, kan je nog een 'rugzak' aanvragen, al verloopt die per 2012. Hieruit kan ambulante begeleiding, en extra hulp op school van worden bekostigd.

T&T

T&T

09-02-2011 om 12:41

Ja, dat rugzakje...

Dat is inderdaad voor dit soort "gevallen", dan kan er een ambulant begeleider van buitenaf, met de nodige kennis van autisme, kijken wat er in de klas voor hem aangepast kan worden.
Mijn kinderen zitten op deze manier op een reguliere school. Maar het rugzakje wordt binnenkort afgeschaft...dus ik weet niet of het zin heeft nog een nieuwe aanvraag te doen, gaat nogal wat tijd overheen. Ik ga in ieder geval geen herindicatie meer aanvragen.
groetjes, Tess

Astrid

Astrid

09-02-2011 om 13:27

Rechten? nee, maar je kan wel veel voor elkaar krijgen

Je hebt nergens recht op, maar als je het goed en leuk brengt krijg je heel veel voor elkaar. Hoe beter de verstandhouding met school, hoe meer ze voor je doen. Ik heb voor zoon op de basisschool heel veel voor elkaar gekregen. Op het VO is het lastiger, maar ook dat gaat nu weer redelijk. Is daar elk jaar weer afwachten. Daar naast heb je er geen zicht op.

Mijn zoon heeft Asperger en kreeg die diagnose al in groep 1. Dat hij autistisch was vermoeden we al toen hij 1 jaar was. Hij heeft op de basisschool vaak op de gang gewerkt en later ook in de lerarenkamer. Bij de basisschool (Dalton) weken heel veel kinderen op de gang, dus het werd te druk.

Verder was zoons tempo enorm traag. Hierdoor mocht hij minder werk doen dan de rest van de klas. Ook hoefde zijn taakjes niet af. Wel af was wel een beloning. Verder kreeg hij van af gr. 6 extra aandacht in de klas voor zijn tempo. De juf/ meester ging elke 5 min. naar hem toe om het aan te sporen. Daarnaast kreeg hij extra begeleiding bij uitstapjes/ kamp e.d. Vanaf gr. 7 had zoon een rugzakje, maar daarnaast heb ik een PGB-er van zoon een dag per week op school gezet voor nog meer extra begeleiding. Dat heeft, met het oog op het VO, heel goed uitgepakt.

Zoon zit nu in 2 gymnasium met voor het 4e jaar een rugzakje. Op het VO krijgt hij extra tijd bij S.O.'s en repetities (zelden nodig, dan is hij wel opeens snel)) en krijgt hij vooraf informatie per e-mail wat de rest van de klas nog niet mag weten. Dit betreft klassen indeling voor het volgend schooljaar, groepsindeling bij excursies, vooraf info over wat er komen gaat qua leerstof/ werkstukken etc. Zoon gaat nu bv. komend voorjaar een week met de klas naar Engeland en dan vraag en krijg ik nu al alle info. De rest van de klas krijgt dat in april. Ze doen daar ook niet moeilijk over.

ishtar

ishtar

09-02-2011 om 14:07

T&t

ik begreep van de ambulant begeleider van mijn zoon dat het rugzakje niet acuut per augustus '12 stopt. Wat er dan al aan indicaties is verstrekt blijft geldig tot de einddatum. Als jouw rugzakje(s) binnenkort eindigen is het, lijkt mij dan, juist wel handig om het nogmaals aan te vragen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-02-2011 om 18:56

Rugzakje

Ik heb net het rugzakje toegekend gekregen voor zoon (zie draadje onder). Voorzover ik heb begrepen blijven alle ruggzakjes toegekend voor augustus 2012 geldig tot de bewuste indicatie afloopt. Het rugzakje van zoon verloopt pas in 2014 dus tot die tijd mag hij (zijn school dan) er gebruik van maken.
Overigens heb ik hier de aanvraag 6 januari de deur uit gedaan en vandaag heb ik bericht gekregen dat het is toegekend dus er zijn maar vier weken overheen gegaan...

T&T

T&T

10-02-2011 om 08:44

Oke...

De verhalen hier geven me weer een beetje hoop, ik dacht echt dat het acuut ging stoppen met de rugzakjes. Dat wil zeggen dat mijn oudste nog een jaar, en jongste zelfs nog twee jaar door kan gaan op deze manier. pfoeh...
Tess

anita42

anita42

11-02-2011 om 10:25 Topicstarter

Bedankt

voor de reacties. Ik zal binnenkort met school contact opnemen om te kijken hoe we verder kunnen.
Een rugzakje is denk ik niet van toepassing omdat we (nog) geen problemen op school hebben.

ishtar

ishtar

15-02-2011 om 12:43

Rugzakjes lopen toch niet door

vertelde onze begeleidster (vanuit rec3) vanmorgen. Vorige week schijnt er een brief uit te zijn gegaan dat alles acuut per 1 aug 2012 stopt.
Samenwerkingsverbanden (die ook per postcodegebied ingedeeld gaan worden, opgelegde samenwerkingsverbanden dus) krijgen dan een bedrag waarmee ze de huidige rugzakjes moeten herbeoordelen. Te veel verwijzingen naar speciaal onderwijs gaat het budget verlagen. Dat wordt dus tegenhouden bij de aanmelding bij enige verdenking van zorgleerlingen, die worden letterlijk het kind van de rekening

PDD-ertje

PDD-ertje

22-02-2011 om 15:58

Omgevingsgeluid

tip voor omgevingsgeluid. Het helpt vaak om met muziek op te werken. Dit helpt tegen onverwachtse geluiden en zo weten ze welk geluid er komt. Ook in het vo zonder dyslexie is het vaak mogelijk om toch een pasje te krijgen zodat ze meer tijd voor hun proefwerken en so's krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.