hasse
06-12-2011 om 22:32
Regulier-cluster4
zoon, 14 jaar, adhd en asperger, zit nu in havo 3, regulier met een rugzakje. Vanuit die rugzak is er begeleiding en wordt er gecoacht. zowel zoon als leraren.
Maar nu loopt hij toch steeds meet vast, zowel sociaal emotioneel in de klas, als op leergebied. Vooral talen zijn lastig. Hij vindt het moeilijk, maar is ook een betweter die overal een discussie van wil maken....
school geeft aan begeleiding steeds moeilijker te vinden, kan hij niet toch beter naar speciaal onderwijs?
Ik zou dit heel erg vinden, wij kiezen juist speciaal voor deze school (=vrije school).
Wat kunnen we nog meer doen om zoon te ondersteunen? (sinds een week of 6 heeft hij nu medicatie wat nog niet helemaal dat laat zien wat we ervan verwacht (gehoopt) hadden)

T&T
07-12-2011 om 09:02
Speciaal
Moeilijk hoor. Mijn dochter zit op een vrije basisschool, maar voortgezet onderwijs wordt nog een hele kluif (ze heeft pdd-nos) ik hoop dat ze havo kan doen, want cognitief is dat geen probleem, ze kan goed leren, sociaal emotioneel is het een stuk moeilijker.
Daar zit meteen de olifant op de weg; jou zoon zit nu nog op de havo, speciaal onderwijs gaat zelden verder dan vmbo, en dan is het maar de vraag of die vmbo variant nog de kans bied om door te stromen naar havo... als ik in onze regio kijk is er eigenlijk geen speciaal onderwijs op havo niveau. (maar elders in het land wel hoor)
Dus eigenlijk is mijn eenste reactie: zo lang mogelijk in het regulier blijven! de toekomst kansen zijn daar altijd beter. Wat vindt hij er zelf van? gaat hij graag naar school?
groetjes, Tess

mari39
07-12-2011 om 09:16
Hasse
Tja, itt tot Tess zijn mijn ervaringen met de vrije school en zoon met ass (basisschool) niet zo goed, dus mijn eerste reactie was:zijn er nog andere reguliere VO-scholen waar hij heen zou kunnen, waar ze op een andere manier met je zoon zouden kunnen omgaan? Ik ben het wel met tess eens dat ik zou proberen zo lang mogelijk in het regulier te blijven, zeker als er geen havo SVO is in de regio. Maar een vrije school is wel een heel specifieke school en dat hoeft voor een kind met ass niet altijd de beste keuze te zijn. Mijn ervaring is dat ze juist weinig ervaring hebben met zorgenkinderen, en daarom ook snel praten over speciaal onderwijs.
Waar loopt het precies spaak op school?Is het vele discussieren en het beter weten het enige waar ze tegenaan lopen? Is er een deskundige (ab, onderwijsconsulent) die de school daar handvaten kan bieden?
En als het leren ook niet goed gaat, dan zou ik eerder denken aan een stapje terug dan aan speciaal onderwijs. Waarom zou hij daar dan wel havo nivo kunnen halen?
Groet

T&T
08-12-2011 om 12:44
Ambulante dienst
Waar ik nu aan denk... de vrije school heeft ook een eigen ambulante dienst (op antroposofische basis dus), zij ondersteunen scholen bij de omgang met deze kinderen, en kunnen ook weer een nieuw inzicht geven. Bij ons op de basisschool wordt er wel eens gebruik van gemaakt, ik weet niet of ze ook voor de middelbare scholen werken, maar dat zou je kunnen navragen.
groetjes, Tess

hasse
13-12-2011 om 11:43
School weet het idd niet meer....
school weet het dus idd niet meer.... heeft flinke handelingsverlegenheid met zoon. Zoon kan geen hoofd en bijzaken uit elkaar houden, alles komt ongefilterd binnen op 1 grote hoop. Zowel het leren als het sociale...
medicatie die hij heeft slaat niet aan, hij wordt er juist drukker van lijkt wel...
als alternatief naast cluster 4 noemen ze ook een cluster 3 school op die in samenwerking met cluster4 wel eens kinderen daarvan aanneemt. iemand ervaring mee?
Ook hoorde ik van iemand dat cluster2 soms ook een kind met ass aanneemt, dan wordt ass gezien als communicatieprobleem. (zal bij zoon nietw erken ivm adhd...)

Karmijn
13-12-2011 om 14:09
Hasse
Wat vervelend zeg. Ik heb niet zoveel zinnigs voor je bij te dragen. Ik wens jullie sterkte.
Als ik je post lees, gaat het ook veel mis op leerstrategieen en informatieverwerking. Is het mogelijk om daar gerichte training op te geven? Door een professional buiten school?

Quin van der Veer
13-12-2011 om 16:36
Die medicatie
Hoe lang gebruikt je zoon die medicatie? Het kán zijn dat een kind er in het begin heftig op reageert, feitelijk doordat het voor het eerst een soort orde in zijn hoofd krijgt. Het kan een tijd duren voordat oud zeer verwerkt is en je het verwachte resultaat van de medicatie te zien krijgt.

Knijster
14-12-2011 om 09:37
Naar gewoon regulier onderwijs
Probeer hem op gewoon regulier onderwijs te plaatsen en zijn rugzakje mee te nemen. De vrije school kan absoluut niet met kinderen omgaan die waar dan ook in afwijken. Dat dat was vroeger al gezien bij klasgenootjes en mijn broertje toen ik zelf op de vrije school zat. En dat is helaas bij mijn kinderen die ik desondanks ook op de vrije school heb gedaan ook weer gebleken. Helaas als je een school uit zoekt wanneer je kind 2-3 jaar is weet je vaak nog niet of ze ergens in afwijken. Mijn dochter (13) met dyslexie heeft een vrij moeilijke basisschool tijd gehad op de vrije school. Is sinds dit schooljaar gestart op een gewone VO school en gaat nu met plezier naar school en haalt prachtige cijfers.
Zoon (10) ook dyslexie, heeft doordat de vrije school hier dus totaal niet mee overweg kan zo'n achterstand opgelopen dat hij na de Kerstvakantie op het speciaal onderwijs gaat starten.

T&T
14-12-2011 om 11:34
De ene vrije school is de andere niet
Dat wil ik toch even gezegd hebben, zonder te verzanden in een groot pleidooi VOOR de vrije scholen
Hier juist een bijzonder rustig en zorgzaam plekje, waar het kind juist mag zijn zoals hij is. Mijn dochter is echt opgebloeid na haar overstap van cluster 4 naar vrije school, en ook het leren gaat haar hier veel beter af. (en nee, niet omdat het hier gemakkelijker is, integendeel!) Mijn zoon is al vanaf de kleuters op de vrije school, en gruwelt nog steeds van zijn "oude" katholieke school... vreselijk vondt hij het daar. Maar ja, ook de ene katholieke school is de andere niet, wij troffen niet de beste... wat we wel vonden was een hele goede vrije school. En zo zijn er ook goede en slechte montessori scholen. Doe met een negatieve ervaring niet het hele systeem af als slecht!
groetjes, Tess

Knijster
14-12-2011 om 12:35
Sorry tess
Het is niet mijn bedoeling geweest om het hele systeem van de vrije school af te doen als slecht. Zelf heb ik daar vroeger een hartstikke leuke lagere schooltijd gehad. Mijn neef even oud als ik zat in een andere stad ook op de vrije school, die week ergens in af, vrije school kon er niet mee omgaam en is ook op het SBO terecht gekomen.
Vrije school in het algemeen is gewoon een leuke school alleen wat ik zie en dat is dus niet bij 1 vrije school ( mijn kids zaten/zitten ook op een andere vrije school dan ik vroeger) is dat als een kind ergens in afwijkt de vrije school er slecht mee om kan gaan.