Kallisto
23-08-2011 om 10:03
Regulier met rugzak of cluster 2?
Mijn zoontje (5) is slechthorend. Hij zit in groep 2 van het regulier onderwijs. Omdat hij moeite had met de grote groep, veel miste van wat er wordt verteld, en zich vaak terugtrok en het liefst rustig iets voor zichzelf ging doen, hebben we een rugzak/plaatsing in cluster 2 aangevraagd. De beschikking van de indicatiecommissie zou binnenkort moeten komen. Even daarop vooruitlopend: heeft iemand van jullie ervaring met cluster 2-onderwijs (en dan vooral voor een slechthorend kind)?
Ik vind het heel lastig om te beslissen wat het beste voor hem is. De rust en aandacht in een kleine groep lijken me heel goed. Dat er een vanzelfsprekend begrip is voor zijn probleem, lijkt me voor ons allemaal een hele opluchting. Aan de andere kant zijn er het taxibusje, het feit dat hij niet met kinderen uit de buurt op school zal zitten, en mijn zorgen over het (eind)niveau van het speciaal onderwijs. Zoon is een slim mannetje, hij kan al lezen en sommetjes maken. Helpt het hem als hij als slechthorende in een klas komt met kinderen met spraak-taalproblemen die hij al helemaal niet kan verstaan? Zelf articuleert hij ook nog niet altijd vlekkeloos, maar hij praat wel veel beter dan de kinderen met ESM die ik ken. Kortom, ik twijfel. Al weet ik niet of zijn huidige school het met hem aandurft (ook al gaat het tot nu toe in groep 2 eigenlijk heel goed), dus misschien valt er wel niets te kiezen. En misschien wordt onze aanvraag wel afgewezen omdat hij het cognitief te goed doet. Maar hoe dan ook, ik zou graag horen wat jullie ervaringen zijn. Veel dank vast!

Anneque
23-08-2011 om 10:31
Wel cl.2, niet slechthorend
Mijn zoon heeft ruim 2 jaar op een cluster 2-school gezeten, vanaf volgende week gaat hij naar een reguliere school. Hij is niet slechthorend (heeft ESM), maar misschien heb je toch iets aan mijn ervaring.
De groep waarin hij zat, was heel klein (gem. 10 kinderen), met één leerkracht en minimaal één onderwijsassistent. Er is dus heel veel aandacht voor de kinderen, en ook wat ruimte voor begeleiding op maat. Dit komt ten goede aan de kinderen met extra problemen, maar kan vast ook wel ingezet worden bij kinderen die iets vóórlopen. Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je kind absoluut aan de bovenkant zal uitsteken. Toen mijn zoon geplaatst werd, werd er een verwachte einddatum vastgesteld (doen ze standaard, en daarvan kan natuurlijk afgeweken worden indien nodig, maar ze maken een inschatting of en zo ja wanneer het kind terug zal kunnen stromen). Toen ik ernaar vroeg, werd me verteld dat kinderen die hun hele basisschoolperiode op cl. 2 doorbrengen, idd een achterstand oplopen: in groep 8 zouden ze dan ongeveer het niveau hebben van gr. 6/7. Het is haast niet mogelijk om de hele basisschoolstof tot op het hoogste niveau in cl. 2 aan te bieden, zo begreep ik. Maar goed, dit speelt nog niet in de kleutergroepen hoor, mijn zoon stroomt nu dus uit en is helemaal klaar voor gr3. Eerlijk gezegd had ik hem nog graag een jaartje op de cl.2 school gehad, maar diep in mijn hart weet ik wel dat het beter voor hem is om verder te gaan. Hij zat daar echt aan zijn plafond, kon zich nergens meer aan optrekken.
Ik begrijp je aarzeling goed, ben heel enthousiast over cl. 2 en wat het mijn zoon gebracht heeft, maar als je kind nu al een behoorlijk goed niveau heeft en al beter praat dan veel kinderen met ESM, zou ik ook twijfelen.
Kan me voorstellen dat hij met een rugzak al erg geholpen zou kunnen zijn: net als jouw zoon, mist mijn kind veel van wat er in een grote groep plenair wordt aangeboden. Hiermee wordt hij het komende jaar ondersteund dmv preteaching en wat er verder met zijn rugzak gedaan kan worden (moet nog precies bekeken worden). Je zou ook kunnen denken aan beginnen met een rugzak, en als dat toch onvoldoende blijkt, alsnog uitstromen naar cl. 2. De stap van regulier naar speciaal lijkt me nl. erg groot, veel groter dan wat mijn zoon nu doet (en dat is al vrij ingrijpend moet ik zeggen). Ik neem tenminste aan dat jouw kind al wat vriendjes/contacten heeft in de klas?
Oja, nog 1 ding, je schrijft: "Dat er een vanzelfsprekend begrip is voor zijn probleem, lijkt me voor ons allemaal een hele opluchting.". Dat vond ik idd héél prettig van cl. 2. Aan de andere kant: onze kinderen moeten het later ook weer zien te redden in de gewone maatschappij, op school, sportclubjes e.d. Het was idd de reden dat ik het zo moeilijk vond om mijn kind weer weg te halen uit het speciaal onderwijs (lekker veilig), maar het is denk ik echt beter voor hem.
Ik hoor het wel als je nog vragen hebt, veel sterkte in elk geval met het nemen van een beslissing!

Vera*
23-08-2011 om 11:01
Rugzak
Mijn dochter heeft een rugzak voor cluster 2 gehad i.v.m. ESM. Wij hebben ook gedubd over speciaal of regulier onderwijs. Er is ons echter aangeraden om zo lang mogelijk regulier onderwijs te blijven volgen. Om de reden die Anneque al noemde, het uitstroomnivo en dat de vele gedrags- en soc-/emotionele problemen die die kinderen vaak (ook) hebben. Ik denk wel dat dat in de kleutergroepen nog niet zo zou spelen maar in de hogere groepen wel.
Ook al is de rugzak nog niet binnen je kunt wel (als school) een collegiale visitatie aanvragen bij de ambulante begeleidingsdienst om tips en advies te vragen. Dan is je zoon voorlopig vast geholpen.
Vera

Kallisto
23-08-2011 om 11:51
Dankjewel, anneque
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Het is prettig om ervaringen van anderen te lezen. En wat spannend voor jullie dat je zoon naar het regulier onderwijs overstap! Ik hoop dat hij er zich gauw thuisvoelt.
Mij lijkt een rugzak ook een goede tussenweg, maar ik vraag me af of de school het ziet zitten. Ze hameren er erg op dat zoon niet goed kan meedoen in de kring, dat hij geen klassikale toetsen kan doen en dat hij zich terugtrekt als het hem te druk wordt. Een deel van die problemen zal in groep 3 wel minder worden, zeker als zoon dan echt goed leest. Lezen heeft hij overigens thuis geleerd, juist de methode die ze in kleuterklassen gebruiken (goed luisteren om de eerste en laatste letter van een woord te horen) is heel lastig voor hem. Gewoon maar letters aan elkaar plakken blijkt juist prima te gaan. De school wil heel graag dat hij op dezelfde manier zou leren als andere kinderen, terwijl ik denk dat de school zich wel iets flexibeler en creatiever zou kunnen opstellen. Daar zou het rugzakje misschien bij kunnen helpen. Pre-teaching klinkt goed, ik heb er ook wel eens aan gedacht om dan maar zelf de "stof" van de dag vast eens met hem door te nemen.
En ja, het is ook jammer om hem uit zijn vertrouwde omgeving weg te halen, en daar komen dan nog de praktische beslommeringen (zoals het gevreesde busje en de naschoolse opvang) bij. Het is inderdaad een heel grote stap. En ik denk ook dat hij juist in een horende wereld moet leren functioneren. Maar het zou wel helpen als ze op school niet stiekem zouden denken dat hij alles best zou kunnen horen als hij maar heel graag zou willen. Ik word wel eens moe van de niet aflatende strijd voor een beetje begrip. Daarom lijkt een veilige wereld waar iedereen begrijpt wat er met zoon is, soms toch wel heel aantrekkelijk, al weet ik ook wel weer dat het niet de echte wereld is. En dat niveauverschil zou ik echt zonde vinden.
Ik heb zelf altijd gedacht dat hij het zou kunnen redden in het regulier onderwijs. En dat denk ik nog, maar het lijkt een geval van "met onwillige honden is het kwaad hazen vangen". Ik zal eens op de meest voor de hand liggende cluster 2 school gaan kijken, wie weet levert dat nog nieuwe inzichten op. En dan maar wachten op de commissie en hopen op wijsheid.
Nogmaals dank voor je reactie!

Kallisto
23-08-2011 om 11:56
Dankjewel, vera
Dankjewel voor je reactie. Ja, de ambulante begeleidingsdienst is wel op school geweest. Dat heeft ook wel geholpen, althans, ze hebben tips en adviezen gegeven, maar de school vindt die te ingrijpend en tijdrovend om ze ook echt uit te voeren. Het heeft wel geholpen om hem naar groep 2 te krijgen, daar was ik heel blij mee.
Zo lang mogelijk regulier onderwijs, dat klinkt als een goede tip. Zoons enige probleem is dat hij slecht hoort (en daardoor slecht articuleert), ik ben ook wat huiverig om hem in een omgeving te plaatsen waar de meeste kinderen meer of andere problemen hebben dan hij. Maar dat is misschien een vooroordeel.

Anneque
23-08-2011 om 13:01
Kallisto
Graag gedaan hoor.
" ik ben ook wat huiverig om hem in een omgeving te plaatsen waar de meeste kinderen meer of andere problemen hebben dan hij. Maar dat is misschien een vooroordeel."
Hm, weet niet of dat een vooroordeel is, het gaat in elk geval wel op voor "onze" cl. 2-school: in de laatste groep van mijn zoon zaten 12 kinderen, waarvan zeker 6 nog andere problematiek hadden (vnl. ass). Van die 6 weet ik het zeker, maar het kunnen er meer zijn. Op cl 2-scholen bestaat de populatie tegenwoordig voor 80% uit kinderen met ESM (dus maar 20% doof/slechthorend), en het komt nu eenmaal vaak voor dat die spraakmoeilijkheden niet op zz staan, maar secundair zijn aan een andere stoornis als bijv. autisme. En lang niet alle kinderen met ass belanden in het cl. 4-onderwijs.
Of dit het onderwijs aan de dove/primaire ESM-kinderen hindert, kan ik niet zo goed beoordelen. Ik zag wel in de klas van mijn zoon dat m.n. één jongen door zijn ongelofelijk drukke en moeilijk corrigeerbare gedrag heel veel aandacht vroeg. Maar, dat is het fijne van speciaal onderwijs: die aandacht wás er ook wel, omdat er alijd minstens één assistent rondloopt.
Het blijft moeilijk hoor, zo’n beslissing.
Ik vind het wel schandalig dat jouw school zo weinig begrip heeft voor zijn beperking. Is een andere reguliere school + rugzak nog een optie?

Kallisto
23-08-2011 om 13:23
Anneque
Ja, dat is precies waar ik een beetje bang voor ben. Wat schiet hij er dan mee op? Het lijkt me alleen al een Babylonische spraakverwarring worden, terwijl hij er veel meer aan heeft om met goed sprekende kinderen om te gaan. Daar steekt hij weer wat van op. Hij is erg goed in imiteren, dan heb ik ook liever dat hij een kind imiteert dat zich goed kan uitdrukken dan een heel druk type (hij is zelf heel rustig).
De school is nogal tobberig en dol op gemiddelde kinderen die gewoon het programma kunnen volgen. Dat is natuurlijk ook het makkelijkst, maar er zijn soms ook andere wegen die naar Rome leiden, denk ik dan. Kijk naar het leren lezen, dat ging heel goed zonder klappen en beginletters noemen (al kan hij dat thuis wel). Een andere school is niet zo eenvoudig, er is in ons dorp niet zo heel veel te kiezen (nog twee andere scholen, en die zitten "vol"). Maar misschien moet ik het toch nog eens proberen.

Andrea
23-08-2011 om 13:41
Gaat het wel redden
Is dat genoeg?
Wij hebben ervaring met een esm-school, ook cluster 2. Heerlijk onderwijs, kleine groepen, veel kennis in huis en veel opties.
wij hebben het als prettig ervaren en ook het niveau van het onderwijs was (is) goed. De leerlingen krijgen daar een waar taalbad. Leerlingen met een hoorprobleem zaten niet samen met de esm leerlingen.
Voor de esm leerlingen was het de bedoeling dat ze, in dien mogelijk, weer instromen in het reguliere onderwijs.
Ook met leerlingen met hoorproblemen, stromen weer terug in het reguliere, ook na het gewone middelbare onderwijs.
De kinderen die op een cluster 2 school zitten zijn geen stommeriken. Het zijn kinderen met gewone leercapaciteiten en een hoorprobleem (of spraakprobleem) waar dan extra aandacht aan wordt besteed.
Tijdens de aanmeldingsprocedure werd ons duidelijk gemaakt dat er geen sprake mocht zijn van andere problemen (gedragsproblemen).
Echter komen sommige andere problemen pas later op de voorgrond.
Slecht horende kinderen zitten samen met kinderen met een spraak/taalprobleem. En ook binnen de SH kinderen was er nog verschil, kinderen die leren liplezen, gebarentaal, gebaarondersteunend, met een CI.
Een kind kan het cognitief niet te goed doen, voor plaatsing op een cluster2 school. Wel omgekeerd, als er te veel leerproblemen zijn, dat een kind niet geplaatst kan worden.
Heb je niet de optie om een afspraak te maken op een cluster 2 school? Dan krijg je een indruk van het onderwijs en het leerniveau daar.

Kallisto
23-08-2011 om 13:59
Dankjewel, andrea
Dankjewel voor je reactie. Ik denk zeker niet dat ze stommeriken zijn! Ik ken juist een paar zeer slimme kinderen met ESM. Wel lijkt de communicatie tussen een slechthorend kind en ESM-kinderen me heel lastig. Zoon verstaat toch eigenlijk alleen mensen die duidelijk articuleren. Dat eindniveau zit me wel dwars, en het feit dat hij het volgens mij best zou kunnen redden op de school waar hij nu zit als iedereen dat maar echt zou willen. Als hij echt goed leest, en dat kan niet lang meer duren, kunnen ze de instructies voor hem gewoon op het digitale schoolbord zetten, denk ik dan. Vooral de kring is het probleem. Nou ja, ik denk nog even en ik ga ook zeker op zo'n school kijken. Het is en blijft tenslotte een grote stap. Overigens is me wel verteld dat hij voor de indicatie een leerachterstand moet hebben. Die heeft hij niet, dus het is nog even afwachten wat de commissie zegt.

Anneque
23-08-2011 om 14:06
Niveau (andrea)
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat kinderen die een cl.2 -school bezoeken niet dom zijn, uiteráárd niet. Goed voorbeeld is mijn eigen zoon, die een bovengem. intelligentie heeft, én ESM. Toch werd op "mijn" cl.2-school gesteld dat het niveau van eind gr. 8 niet gelijk is aan het niveau van eind gr. 8 regulier. Niet omdat die kinderen niet slim genoeg zijn, maar omdat het taalprobleem de verwerving van andere kennis/vaardigheden in de weg gaat staan, mettertijd.
Verder heb ik dezelfde positieve ervaring als jij, idd een waar taalbad. Ik heb zelfs weleens stiekem gedacht dat ik mijn andere kinderen (zonder taal-spraakprobleem) er óók wel op zou willen hebben

Kallisto
23-08-2011 om 14:14
Taalbad
Taalbad klinkt inderdaad goed, al heeft zoon geen taalprobleem. Hij scoort in elk geval prima op de logopedische tests (behalve dan de uitspraak, maar die hangt samen met zijn slechte gehoor).

Andrea
23-08-2011 om 14:25
Stommeriken
Het kwam er bij mij heftiger uit dan bedoeld.... sorry
Ik ken er een die via regulier naar cluster 2 naar gymnasium is gegaan. Met een SH probleem. Dus het niveau is goed.
Ik weet niet hoe ernstig het hoorprobleem van je zoon is, maar het fijne aan een cluster 2 school lijkt me de mogelijkheid om vaardigheden te leren om zich beter staande te kunnen houden. Want in het reguliere onderwijs kunnen ze wel hulpmiddelen toepassen, zoals de opdrachten op het digibord schrijven, het cluster 2 onderwijs heeft alle expertise in huis.
Toen bij zoon voor een REC2 indicatie in aanmerking kwam, hebben ze nooit geopperd dat hij een leerachterstand moest hebben om daar geplaatst te kunnen worden. Wel werd hij meerdere keren getest, om zijn probleem in kaart te brengen, de ernst ervan, IQ testen en nog meer. Van een leerachterstand was geen sprake.

Andrea
23-08-2011 om 14:27
Gr 8
Mocht jouw zoon tot gr 8 op de cluster 2 school blijven? Onze zoon is terug ingestroomd in het reguliere... hij heeft nog lang terug gedacht aan 'zijn' school

Kallisto
23-08-2011 om 14:33
Leerachterstand
Ik weet niet of het anders is voor een ESM-indicatie, maar hier staat als voorwaarde dat zoon een leerachterstand heeft (= E's op de citotoetsen). Dat wordt nog lastig. Een iq-test hoeft weer niet.
Zoon hoort met zijn hoortoestellen heel redelijk, zonder is het niet veel soeps. Zoals ik al schreef lijkt het vanzelfsprekende begrip me een verademing. Maar het blijft een hele stap en ik zou het heel fijn vinden als het met een rugzak ook op te lossen zou zijn. Thuis geeft het helemaal geen problemen, dat is misschien het verraderlijke.

Anneque
23-08-2011 om 14:48
Andrea en kallisto
Is jouw vraag aan mij gericht (over blijven tot gr. 8)? Mijn zoon heeft gekleuterd in cl. 2, en stroomt nu uit naar gr 3 regulier. Ik denk dat ook hij met heimwee zal terugdenken aan zijn oude school, het afscheid was in elk geval moeilijk en emotioneel.
Kallisto, ik vind het heel lastig in jouw situatie. Hij heeft geen taalprobleem, ik begrijp dat het vnl. gaat om het het goed horen en opnemen van plenair verstrekte informatie, en het zichzelf verstaanbaar maken. Dat is heel andere problematiek dan die van mijn zoon (taalbegrip was ernstig verstoord, woordenschat erg laag etc., maar dan weer geen spraakprobleem). Ik weet niet of de criteria voor slechthorend en ESM verschillen. Wel weet ik dat bij twijfelgevallen problemen met het taalbegrip heel veel zwaarder woog dan problemen bij de taalproductie (gehoord ve moeder die iem van de commissie gesproken had).
Misschien zou je zoon best geholpen zou kunnen zijn met pre-teaching (heb me ook al voorgenomen de stof hier thuis door te nemen), rugzak en een flexibelere houding van school. Maar ja, dat laat zich moeilijk afdwingen.
Oja: "Wel lijkt de communicatie tussen een slechthorend kind en ESM-kinderen me heel lastig."
Dat ging hier gewoon met gebaren

Kallisto
23-08-2011 om 20:41
Anneque
Ja, ik vind het ook lastig. De school is ervan overtuigd dat die indicatie er komt, maar ik moet het nog zien.
Toevallig las ik vandaag in Fosstaal (blad voor ouders van slechthorende kinderen en kinderen met spraaktaalmoeilijkheden) over een jongetje dat precies hetzelfde probleem heeft als mijn zoon. Hij is inmiddels 9 en heeft jaren rugzakloos in het regulier onderwijs gezeten omdat hij het te goed deed voor een rugzak. Dat liep langzaam maar zeker toch mis. Nu heeft hij de rugzak wel en met wat extra hulp lijkt hij het wel weer te redden.
Zoon kent (nog) geen gebaren(taal), maar dat is natuurlijk een mogelijkheid.

Andrea
23-08-2011 om 22:45
Esm
Mijn kind zat er dus echt voor een spraaktaalprobleem. Zijn woordenschat was altijd erg groot, alleen was hij niet te verstaan. Begrijpen deed hij ook goed, alleen konden anderen hem niet begrijpen. Hij heeft heel veel gehad aan alles was de esm school hem te bieden had.
Voor kinderen met een hoorprobleem lijkt het me erg fijn dat ze een van de kinderen zijn met een hoorprobleem en niet de enigste met een hoorprobleem. Dat de schoolomgeving het makkelijk maakt om de lessen te volgen, niet dat alles nog uitgevonden moet worden nadat je eerst tegen het probleem bent aangelopen.
De ambulante begeleiding vanuit de esm school was overigens ook erg goed.
Het communiceren met de kinderen van de sh afdeling was geen probleem, ze pikken wat gebaren op, want ook op de esm afdeling maken ze gebruik van gebaren om dingen te onderstrepen. Zoals gebaren bij het vormen van klanken. Het is dus niet raar voor ze.

jootje
24-08-2011 om 23:36
Tot groep 6 basisschool nu naar speciale school
Wij hebben voor de zomervakantie de beslissing genomen dat ze naar speciaal onderwijs gaat
Ze is aan beide oren slechthorend en we kwamen er pas achter toen ze 4 was
Altijd wel moeite gehad met spelling en rekenen dus ook wel denk ik als ze goed horend was( grote zus heeft zelfde leer problemen maar niet slechthorend) en ook alles niet goed mee kunnen krijgen ondanks solo apparatuur
Ik herken veel in jou verhaal ook dat alles soms te druk is
Ze is er zelf blij om eindelijk naar een school waar ze niet appart is en alles goed kunnen horen veel herhaling
Haar zusje mag volgend jaar naar de basis school is ook slechthorend en die gaar meteen naar de speciale school ( cluster 2 allebij )
En hopelijk heeft ze dan een goede basis om later naar de gewone basis school te gaan
Maar o wat vind ik dat lastig zol lang met de taxi en vriendinnetjes minder zien
Ik ga straks 3 x zelf brengen zo zit ze niet zo lang in de taxi en maak je ook nog wat van school mee
Het is een stukje rust en ook zo moeilijk als ze verdrietig is
groetjes jootje

Kallisto
25-08-2011 om 13:38
Dank
Dank voor jullie reacties. Goed om te weten dat veel kinderen na een paar jaar toch weer teruggaan naar het reguliere onderwijs. Ik ga er nog maar even goed over nadenken. Ik houd het gevoel dat zoon het zou moeten redden in het reguliere onderwijs "als de school maar...". Maar als de school niet dat extra stapje wil zetten, maak ik het zoon misschien nodeloos moeilijk. En mezelf, want dan ben ik er toch niet gerust op en zit ik voortdurend frustrerende gesprekken te voeren met juffen en intern begeleiders. Ik ga binnenkort op een cluster 2-school kijken, ben wel benieuwd. Het blijft jammer dat we er niet naast wonen, dat zou het leven wel makkelijker maken. Zie erg tegen de taxi op.
Dank voor het meedenken!

gonniegans
25-08-2011 om 21:12
Kijk bij meerdere scholen
Mijn advies is: kijk bij meerdere scholen. Tussen de scholen onderling bestaat niveauverschil, mede afhankelijk van het type leerling waar zij zich op richten. Is er sprake van meer bijkomende problematiek, zoals ass. dan kan het niveau eindlager liggen. Hier zijn 2 scholen in de buurt die ee verschillend uitstroomniveau hebben. De ene school is de andere niet...

Kallisto
29-08-2011 om 12:33
Dank, gonnie
Dank voor je reactie. Helaas valt er niet zo heel veel te kiezen. Er is een school op ongeveer tien kilometer van ons huis, de andere zijn toch alweer veel verder (minimaal zo'n 25 tot 30 kilometer, is dat nog te doen?). Als ze in een andere vakantieregio vallen, wordt het leven al helemaal ingewikkeld, want hoe ik negen weken zomervakantie zou moeten overbruggen weet ik echt niet.

carlas
01-09-2011 om 10:31
Cluster 2 verder van huis
Mijn dochter van bijna 7, doof, meervoudig gehandicapt gaat naar cluster 2 onderwijs, 65 km van huis, er was geen mogelijkheid voor dicgterbij. Ze blijft dan slapen in de zorginstelling er vlakbij.
Bij haar op school zitten kinderen met spraak/taalmoeilijkheden op een andere plaats in school als de dove/slechthorende kinderen, die zitten zoveel mogelijk met kinderen van hetzelfde niveau in 1 klas, die overigens uit niet meer dan 3/4 leerlingen bestaat. Dat krijg je nooit in het reguliere onderwijs voor elkaar.....