Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Nickelo

Nickelo

26-02-2009 om 10:33

Regulier of speciaal: welke middelbare voor zoon met asperger?

Onze zoon is 11, zit in groep 8. We worstelen al jaren met hem, hebben heel veel gedaan om hem te helpen. Hijzelf heeft diverse trainingen en gesprekken gehad met psychologen. Wij hebben verschillende oudertrainingen gevolgd en die in de praktijk gebracht. Een half jaar geleden hebben we besloten een psychiater te zoeken en sindsdien we dat hij Asperger heeft. Dat verklaart een heleboel. Tegelijkertijd maakt het dat ook moeilijker, want we weten nu dus dat ondanks al onze inspanningen er problemen zullen blijven.
Zijn enige probleem is zijn woede-uitbarstingen. Hij kan goed structureren, hij heeft zelfs vriendjes, hij heeft behoorlijk geleerd om zich redelijk sociaal te gedragen. Dat doet hij dan wel grotendeels cognitief, maar hij wil het graag doen. Hij is erg zelfstandig en behulpzaam. Hij is bijzonder intelligent en erg leergieirig. Heel veel gaat dus goed. Maar die woede-uitbarstingen zijn een serieus probleem.
Hij heeft nu een geweldige basisschool, die er ook fantastisch mee omgaat.

We zijn momenteel m.b.v. van de technieken die Tony Attwood aanraadt heel druk bezig om hem te helpen die woede-uitbarstingen onder controle te krijgen. Hij doet zelf erg zijn best en we zien ook regelmatig dat het hem gelukt is. Maar makkelijk gaat het niet.

Nu de keuze: hij moet over een half jaar naar de middelbare school. We hebben 2 keuzen: of een reguliere school, die wel ervaring heeft met kinderen met Asperger, die een schoolpsycholoog heeft waar ik goede verhalen over hoor. Die school heeft ook een speciale Betaklas met projecten wat hem bijzonder aanspreekt. Of het Aurum, een speciale school in Lelystad voor kinderen met ASS.
We zijn gisteren naar de open dag op het Aurum geweest.

Op dit moment is hij op beide scholen ingeschreven. De komende maanden gebruiken we om te kijken of het hem lukt om zijn woede te hanteren. Als dat lukt, dan kan hij naar het regulier. Als het niet lukt, dan is het Aurum het alternatief.
Het rampscenario dat ik voor me zie is dat hij naar het regulier gaat en daar binnen no time geschorst wordt. Aangezien het Aurum (om begrijpelijke redenen) geen kinderen na de start aanneemt, komt hij dan thuis te zitten. Van nabij ken ik zo’n situatie en daar word ik niet vrolijk van.
Het alternatief is dat hij start op het Aurum, maar hoe werkt dit in de toekomst op zijn ontwikkeling? Op het einde van de open dag was hij aan het klieren. Dus ik corrigeerde hem. Zijn antwoord: ‘ja, maar mam, dit is toch een school waar ze dat begrijpen?’. Ik dacht toen: oh, wordt het dan een vrijbrief om jezelf niet meer aan te passen?.

De andere kant is dat de puberteit eraan komt en ik vrees dat de problemen dan niet minder worden maar juist groter.

Kortom: ik twijfel me suf. Kan iemand me wat tips en overwegingen meegeven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Astrid

Astrid

26-02-2009 om 11:34

Zelfde keuze

Mijn zoon moet nog 11 worden, heeft ook Asperger, en gaat ook na de zomer naar de brugklas. Wij kiezen in 1e instantie wel voor regulier onderwijs. Er is 1 reguliere school met erg veel expertiese op het gebied van autisme met goede leerling begeleiding. Zoon wil daar echter niet naar toe. Hij wil naar een andere reguliere school, waar ze duidelijk minder kennis hebben, waar een VWO + richting is waar hij perse naar toe wil. Ik ben het daar zelf niet zo mee eens, maar mijn man vindt dat zoon gemotiveerder is als hij de school van zijn keuze heeft. Lastig dus, zeker omdat ik niet heel veel verwacht van de begeleiding.

Speciaal onderwijs is niet in onze woonplaats. Op een ruim half uur rijden met de auto is hier een VO school voor autisten. Ik zie dat meer als zoon het niet redt op het regulier onderwijs. De ambulant begeleider van de basisschool is het met deze stelling eens.
Ik heb wel makkelijk praten omdat zoon juist extreem stil is op school. Een soort muurbloemetje waar niemand last van heeft. Hij zelf des te meer.

Roos Vicee

Roos Vicee

26-02-2009 om 15:55

Ervaringsverhaal

Onze zoon is 15 en zit dus al een tijdje op het VO.
Op de BS weinig problemen met hem. Een jochie dat amper opviel, vrij stil was (of men moest hem heel erg kwaad gemaakt hebben want dan flipte hij wel helemaal), en zijn eigen gang ging. Weinig (behoefte aan) vriendjes, hij ging gewoon lekker zijn eigen gangetje en was daar gelukkig mee. Presteerde gemiddeld met af en toe wat uitschieters naar boven.
Uit de schooleindtoets bleek ineens een heel hoog IQ. En in vergelijking met zijn schoolresultaten werd gedacht aan onderspresteren. Zeker omdat hij nogal stilletjes zijn eigen gang ging, weinig van zich liet horen, en dus niet opviel in de klas.
We kozen voor VWO+ op een grote VO scholengemeenschap. En toen begonnen de problemen waardoor wij op den duur met hem in het onderzoekstraject terecht kwamen. Daaruit bleek uiteindelijk ASS. Hij neigt heel erg naar asperger; hij voldoet aan heel veel criteria maar omdat hij verbaal niet extreem sterk is werd het pdd nos.
Nu zijn we weer twee jaar verder maar het reguliere onderwijs kan hij niet (meer) aan.
Hou er rekening mee dat een puber erg kan veranderen. En juist kinderen met ASS kunnen daar nog wel eens veel meer problemen mee krijgen en nog sterker veranderen.
Als ik alles van te voren had geweten (diagnose in of voor groep 8 o.a.) en zou weten hoe sterk een ASS-er als puber kan veranderen (totaal geen stil muurbloepje meer), dan had ik direct gekozen voor een speciale school. In elk geval een school met veel kennis over ASS en waar veel individuele begeleiding mogelijk is.

Mari

Mari

26-02-2009 om 18:28

School vragen

Mijn dochter gaat na de zomer naar het VO en heeft Asperger. Ik merk dat je je kind niet zomaar overal kan plaatsen. Scholen willen graag zelf bepalen welke kinderen ze aannemen. Oeps, ik ga er nu vanuit dat je zoon al een rugzak heeft. Is dat niet zo, dan lijkt het mij toch belangrijk om in gesprek te gaan met de zorgcoordinator van de reguliere VO. Wees eerlijk naar school toe hoe je zoon is. Je loopt dan de kans dat ze plaatsing afraden. In dat geval is je keuze snel gemaakt. Mijn ervaring is dat ze alleen zorgkinderen nemen als ze gewoon mee kunnen draaien met de klassen en alleen een beetje extra ondersteuning nodig hebben in de vorm van een extra mentor gesprek per week.
Als hier in de buurt een fatsoenlijk VSO met volwaardig VWO was geweest, dan was mijn keuze snel gemaakt. En mijn dochter toont meer internaliserend gedrag dan externaliserend.
Sterkte met je keuze, is niet makkelijk!!!

gr. Mari

Astrid

Astrid

26-02-2009 om 21:57

Veel nadelen speciaal vo

Ik weet niet hoe het op die Aurumschool is, maar die V.O. school bij ons die VWO biedt heeft voor ons meer nadelen op dit moment dan voordelen. Helaas worden deze nadelen ook nogeens bevestigd door 3 verschillende mensen die daar werken.

Mocht hij daar als nog terecht komen, wat ik op zich geen probleem vind, dan blijven die nadelen. Om er een paar op te noemen: bijna alleen maar jongens, erg geisoleerd wereldje, beetje buiten de maatschappij. Niet streven naar een VWO diploma, het is meegenomen, maar geen doel op zich. Certificaten voor een aantal vakken vinden ze ook prima. Geen volwaardig VWO programma, niet alle vakken worden gegeven. Ik vind dit behoorlijke nadelen. Heeft zo'n kind daar straks 6 jaar gezeten komt het als nog in de boze buitenwereld met misschien nog geeneens een diploma.

Kijk, als gewoon regulier VO geen optie is dan is dit prima, maar als een kind ook naar regulier zou kunnen, zou ik dat altijd eerst proberen. Weggaan kan altijd nog.

Ik hoop eigenlijk dat mijn zoon gewoon zijn VO diploma gaat halen en daarna naar de universiteit gaat. Met speciaal onderwijs acht ik die kans nihil.

Wat wij ook nog hebben is dat zoon zich op de basisschool jaren verveeld heeft. Ben bang dat hij dat op speciaal onderwijs ook gaat doen. Ben bang dat dat te weinig uitdaging biedt. Vervelen op school heeft als gevolg dat hij thuis enorm agressief is. Zo erg dat hij z'n zusjes (maar ook ons) schopt en slaat. Daar heb ik geen zin meer in. Overigens kan overvragen het zelfde resultaat opleveren.

Hoe zoon zich straks als puber zich gaat ontwikkelen blijft nog een verrassing, maar we zien wel.

Zoon gaat straks in de brugklas in iedergeval weer z'n spreekbeurt over autisme houden. Vindt hij zelf leuk om te doen. Wij zijn altijd heel open over z'n autisme geweest. Hier weten ook alle ouders en alle leerlingen van de basisschool wat hij heeft. Wij hadden de diagnose met 4 jaar al en het hoort gewoon bij hem.

Nickelo

Nickelo

27-02-2009 om 20:58

Geplust en gemind

Met dank voor jullie opmerkingen. Voorlopig ligt de sterke voorkeur bij het regulier. Ik heb inmiddels ook met de IB-er van school overlegd. Ook haar mening is dat onze zoon verreweg het beste naar het regulier kan gaan.
Ze is niet zo huiverig voor een situatie zoals ik die beschreef om 2 redenen: de middelbare school die wij willen is veel beter toegerust en gemotiveerd om kinderen met Asperger te begeleiden en onze zoon beschikt over zoveel capaciteiten (zowel cognitief als sociaal) om heel veel aan te kunnen.
Hetzelfde hoorde ik van een paar bekenden die vakinhoudelijk verstand hebben van autisme en speciaal onderwijs én onze zoon kennen.

We gaan wel met de psychiater praten over medicatie om te kijken of we hiermee hem verder kunnen helpen. Intussen gaan we door met CGT, want dat werpt echt vruchten af.

Mocht de toekomst nog wat anders brengen, dan is het vroeg genoeg. Het is in elk geval wel fijn om te weten dat het Aurum er is.

Bedankt voor al jullie reacties.

Roos Vicee

Roos Vicee

27-02-2009 om 22:42

Vraagje (aan m.n. aurummoeder)

@Aurummoeder: "Het scheelt zeker als je kind sociaal wat sterker is, bij mijn zoon is dat helaas niet goed. Dat is de reden waarom een gewone school voor hem uitgesloten is, het zou teveel aandacht en begeleiding vragen."
Wat denk jij, zou een kind dat sociaal wel vrij sterk is maar juist weer moeite heeft met o.a. informatieverwerking, structurering en planning van zijn school- en huiswerk, en moeite heeft met hoe moet ik leren e.d., sociaal gezien kunnen aarden op een school waar vooral juist kinderen op zitten die vooral sociaal erg zwak zijn?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.