Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Gerritjan

Gerritjan

29-09-2019 om 11:19

Rekening en verantwoording

Hallo Allemaal,

Wij zoeken contact met ouders die ervaring hebben met rekening en verantwoording bewindvoering aan kantonrechter.
Hoe moeten wij die verantwoording maken wat kan wel en niet?
Onze zoon Tim word binnenkort 18 jaar is geestelijk en verstandelijk gehandicapt cognitief 6 maanden.

Groetjes Gerritjan

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

29-09-2019 om 11:29

Verantwoording afleggen

Het is allemaal niet zo moeilijk.
Hier https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Paginas/Rekening-en-verantwoording.aspx kun je of een pdf downloaden of het digitaal invullen.
(Ik doe het meestal op papier)

Als je het formulier hebt gedownload dan zie je al snel wat je in moet vullen.

Mocht je dan nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag en help ik je.

Helemaal niet moeilijk

Zorg dat er een aparte bankrekening is en betaal daar alles van.
Maak in een spreadsheet elk jaar een totaal van inkomsten (uitkering oud) en uitgaven (hele bedrag) en splits het globaal, naar werkelijkheid, op in uitgaven voor kleding, zorg, plezier en overige uitgaven.
Specificeer bijzondere uitgaven apart.

Veel meer hoeft het niet te zijn.
Die rekening en verantwoording wordt niet letterlijk nagerekend. Het gaat erom dat het niet te gek is en naar alle redelijkheid aangenomen kan worden dat het geld ook werkelijk aan hem besteed wordt.

Gerritjan

Gerritjan

30-09-2019 om 07:25

Helemaal niet moeilijk

Hallo M Lavel,

Bedankt voor de reacties
Nog een vraag we hebben een eigen rekening op de naam van onze zoon is dat voldoende of moet ik nog een aparte rekening hebben?

Gr,Gerritjan

Flavia

Flavia

30-09-2019 om 07:47

Voldoende

Dat de rekening op zijn naam staat is voldoende als daar alle inkomsten binnen komen en uitgaven van gedaan worden, dus ook zijn ziektekostenverzekering en de zorgtoeslag, de Wajong en eventueel PGB.

Als je een overschrijving doet naar jezelf duidelijk aangeven waarvoor het is ook naar eventuele broers of zussen. Het is gewoon mogelijk dat zij een bijdrage van hem vragen om bij te dragen aan een gezamenlijk kado voor jullie voor een bijzondere gelegenheid zoals bv een huwelijksjubileum of verjaardag.

juf Ank

juf Ank

30-09-2019 om 16:40

als je zoon

cognitief op 6 maanden zit, dan hoef je helemaal geen officiële bewindvoerder aan te stellen. Dan kun je gewoon zijn geld beheren voor hem.

Wel doen

Ja juf Ank, dat moet je wel.
Vooral om te voorkomen dat anderen zich over hem en zijn inkomsten zullen “ontfermen”.

Gerritjan

Gerritjan

01-10-2019 om 07:47

Bedankt voor de reacties iedereen

Dag Juf Ank,

Waarom denk u dat het niet hoeft een bewindvoerder aan te stellen?
Onze zoon woont thuis en heeft 24 uur per dag zorg nodig.

Gr.Gerritjan

Tihama

Tihama

01-10-2019 om 22:03

Curatele

Hallo

Je hebt het over bewind, maar er zijn 3 verschillende dingen:
Curatele, bewind en mentor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap/vraag-en-antwoord/taken-curator-beschermingsbewindvoerder-of-mentor

Als ik jullie situatie lees, dan denk ik dat je eigenlijk curator wil worden. Het gaat namelijk niet alleen over geld, maar ook over het beslissen over zijn zorg. Alles wat je nu als ouders van een minderjarig kind vanzelfsprekend mag doen. Maar zodra hij 18 wordt, verandert er veel. Je wil geen ingewikkelde discussies met artsen over de wet Privacy of handelingsbekwaamheid. Dat kan jullie zoon helaas niet zelf.

De rekening en verantwoording valt reuze mee. Het schema geeft netjes aan wat je in moet vullen. Je doet er dan de bankafschriften bij en klaar.
Ik ben het een aantal jaar geweest voor onze pleegzoon. De rechtbank heeft ook een prima bewindsbureau die je kunt bellen met vragen. Ik vond ze altijd heel behulpzaam.

Maar ik zou echt een stap verder gaan en curatele gaan regelen.

Gerritjan

Gerritjan

02-10-2019 om 08:06

Tihama

Bedankt voor uw reactie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.