Elisa Gemani
13-07-2009 om 15:09
Ritalin en misselijkheid
Mijn zoontje van acht krijgt nu al weer een paar maanden Ritalin, 2x daags 5 mg. Hij blijft echter misselijk en zijn eetlust is overdag gewoon weg. 's Avonds (als hij dus geen Ritalin krijgt) vreet hij zich een ongeluk maar hij is toch afgevallen en hij is al zo'n spriet; hij weegt maar 22 kilo. Hij is ook erg moe en heeft het snel koud. Weet iemand of die misselijkheid blijft? Ik had gehoopt dat die na een tijdje wel zou verdwijnen. We hebben pas ergens in augustus weer een afspraak met de kinderpsychiater en ik vind dit niet echt iets wat nog veel langer zo moet doorgaan...

Pippin
13-07-2009 om 15:52
Wisselend
Onze zoon heeft soms wel veel last van misselijkheid, soms niet. Het is wel lastig. Soms lust hij opeens zijn lievelingseten niet bijvoorbeeld. Heel vervelend. Ik laat hem nu meestal zo'n beetje mee beslissen wat we eten, zodat hij in ieder geval iets heeft wat hij lekker vindt. Als hij dan trek heeft kan hij dan bijeten. Het heeft ook veel met het weer te maken, als het warm is, eet en drinkt hij weinig.
Hij groeit wel goed, en is de laatste maanden ook weer iets zwaarder geworden.

Guinevere
13-07-2009 om 16:56
Hier niet
Hier gelukkig nooit misselijkheid gehad. Misschien kun je hem iets geven? Komt het bijv. door maagzuur of is het "gewone" misselijkheid?
Bij ons helpt entosorbine altijd goed om de maag tot rust te brengen, volgens mij zit er een soort kalk in ofzo. Bel anders even met de psych, wie weet wil de assistent het even voorleggen op een rustig ogenblik, of kun je er telefonisch met hem/haar zelf over overleggen.

Elisa Gemani
13-07-2009 om 19:29
Misselijk
De misselijkheid komt echt door de Ritalin. Als hij die niet slikt, is hij niet misselijk en eet hij veel. De psych komt pas in augustus terug van vakantie maar zoonlief is anders nooit moe en niet lekker. En hij slaat zeker geen ijs of snoep af, dat is niets voor hem...

Pinkelot
13-07-2009 om 20:20
Wel andere medicijnen
Maar wel herkenbaar. Onze zoon heeft eerst Ritalin (werkte niet goed) toen concerta geslikt en nu medikinet. In het begin dus wel misselijk, wat helpt is dan juist even iets te eten, dan zakte het gelijk. Werd toen ook geadviseerd. Onze zoon heeft overdag ook minder eetlust, maar eet 's avonds weer goed en overdag gewoon voldoende. Bij de concerta viel hij erg af, omdat zijn eetlust totaal weg was, nu met de medikinet gaat het goed. Was goed gegoeid zowel in lengte en gewicht.
Probeer eens om heb bij misselijkheid juist iets te laten eten. Onze zoon had in het begin dan een extra plakje ontbijtkoek bij zich op school en mocht dat dan ook ondertussen opeten.
Succes, Pinkelot

Elisa Gemani
13-07-2009 om 20:34
Eten
Zoonlief krijgt nu gewone methylfenidaat. 's Morgens ontbijt hij eerst, dan krijgt hij zijn tabletje en s' middags probeert hij eerst te lunchen op school of naschoolse (woensdag) en dan pas zijn tabletje maar soms komt het gewoonweg niet uit. Ik had al op de naschoolse gevraagd of hij tussendoor s' middags niet even wat kon eten als hij bij de lunch maar een boterham naar binnenkrijgt maar dat kan volgens hen niet ("we kunnen niet met alle kinderen rekening houden"). Hij moet van hun twee boterhammen bij de lunch eten ook al is hij misselijk nadat hij zijn tabletje heeft gehad. Ik hoop gewoon dat de misselijkheid minder wordt of helemaal verdwijnt en dat de psych hem straks medikinet of iets anders voorschrijft.

Guinevere
13-07-2009 om 20:39
Bso
Hoezo kan de BSO daar geen rekening mee houden? Mooie boel is dat. Op verzoek moeten ze tenslotte ook medicijnen toedienen, dus waarom geen voedsel als een kind dat nodig heeft? Lijkt mij een reden om de leidinggevende aan te spreken. Het klinkt als een fabriek ipv een bedrijf waar kinderen individuele aandacht krijgen.
Ik zou toch eens Entosorbine proberen, of gewoon een pepermuntje.

Bikkel
13-07-2009 om 21:29
Misselijk
Hier geen misselijke zoon (medikinet cr), maar wel een niet hongerige zoon, die vaak zijn lunch laat staan. Ik stop hem maar wat extra dingen in de tas, zoals een mini bifi worstje, wat ongezouten noten of een stukje kaas, zodat hij nog een beetje op gewicht blijft want bij hem vliegt het er ook af als hij een paar dagen slecht eet. Hij is wel wat zwaarder dan jouw zoon, 30 kg bij 1.44, maar hij is ouder dan jouw zoon.
Hij krijgt geen medicatie in het weekend, zodat hij dan tenmiste weer wat bijeet en vanaf eind volgende week heeft hij 6 weken vakantie en dan krijgt hij ook geen medicatie. Ik hoop dat hij dan goed eet en een flinke groeischeut krijgt, want zijn vriendjes groeien wat sneller dan hij.

Pippin
13-07-2009 om 22:54
Twee boterhammen?
Zelfs als zoon niet misselijk is, eet hij echt geen twee boterhammen tussen de middag hoor. Dat begrijp ik niet van de overblijf. Ik vind dat te veel gevraagd. (maar ik houd zelf absoluut niet van boterhammen, misschien ben ik bevooroordeeld) Als je misselijk bent is het goed om íets te eten, maar een halve boterham is dan echt alles wat zoon op kan hoor. Misschien is het een idee om je zoon geen boterhammen meer mee te geven, maar crackers, matzes of iets anders wat licht verteerbaar is? Of een handje musli, ontbijtkoek, zoutjes, nootjes of rozijnen. Zodat ze hem niet kunnen dwingen brood te eten? Volgens mij wordt je van dwang alleen maar misselijker.
En verder eet zoon ook vaak in de namiddag iets en voor het naar bed gaan. Dan eet hij meestal worst, chocopops of musli of zoutjes of zo.

wil40
13-07-2009 om 23:45
Nso
Ik snap werkelijk niets van de reactie van de NSO. Krijgen kinderen daar tot ze opgehaald worden dan niets te eten/drinken? Je ziet dat ik geen ervaring heb met NSO. Welk probleem levert het nu op als je zoon bij de NSO even een boterhammetje eet, krentenbol, appeltje of iets dergelijks?
Ik zou het je 8 jarige zoon zelf makkelijk maken. Voor de overblijf een trommeltje met kant en klaar èèn boterham/drinken en een voedzaam extraatje. Voor de NSO een apart trommeltje met boterham, drinken en extraatje. Aparte trommeltjes blijven fris en aantrekkelijk.Eventueel een mooie sticker erop "Overblijf" en "Na School". Hoeveel moeite is het dan voor een leidster? Misschien even je zoon een seintje geven? Verplicht 2 boterhammen eten als je misselijk bent kan je niet verwachten, begrijpen ze dat niet? Met een klein beetje aandacht krijgt je zoon dan overdag toch wat meer binnen.

Elisa Gemani
14-07-2009 om 13:40
Nso
NSO (of bso) moet ik even uitleggen: op woensdag krijgt zoonlief om 12.15 zijn Ritalin op school, dan wordt hij opgehaald door de nso en dan gaan ze daar lunchen tussen 12.30-13.00. Ze nemen dus niet zelf eten mee van thuis maar het eten wordt verzorgd door de nso. Voorheen at hij rustig drie of vier boterhammen maar met die Ritalin krijgt hij er met moeite een half boterhammetje in.

Guinevere
14-07-2009 om 13:57
Dan....
Dan eerst eten op woensdag, en dáárna pas de ritalin laten geven. Ze zijn m.i. verplicht om kinderen die dat nodig hebben hun medicijnen toe te dienen, wel moesten wij eerst een medicijnformulier invullen en ondertekenen. Inmiddels hoeft het niet meer, dankzij de Medikinet CR.

Elisa Gemani
14-07-2009 om 14:06
Guinevere
Daar dacht ik ook al aan maar dan krijgt zoonlief zijn Ritalin weer te laat. Zucht. Ik hoop dat we straks ook Medikinet krijgen...

Guinevere
14-07-2009 om 14:09
Juf?
Kan de juf dan een uitzondering maken voor hem, en hem voor zijn pilletje snel zijn boterham laten wegwerken?
Heb je trouwens verschil bemerkt als hij zijn ritalin een half uurtje later krijgt?

Elisa Gemani
14-07-2009 om 14:18
Eten
Hij luncht niet op school, maar op de bso Dan zou hij zijn Ritalin ruim een uur later krijgen.

Guinevere
14-07-2009 om 21:23
Snap ik
Dat begrijp ik, maar als je nu aan de juf uitlegt dat hij vóór zijn medicatie iets moet eten? Kan hij dan niet even een boterham wegwerken tijdens die laatste 10 minuten van de woensdagles? Je hebt er tenslotte een goede reden voor.