Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

08-06-2010 om 11:32

Ritalin versus concerta

Kinderarts adviseerde bij zorgverzekering te informeren of concerta ook werd vergoed, want dan kon hij dat voorschrijven.
Maar wil ik dat wel?
Nu met 3 keer per dag ritatlin gaat het tot 20.00 uur goed!! maar heb al aantal verhalen gehoord van concerta die om 1700 uur al uitgewerkt raakt.... dan heb je nog een hele avond voor de boeg??!??
dat lijkt me verre van iedeaal.

Hoe denken jullie daar over~!?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

08-06-2010 om 12:45

Wij zijn

alleen overgestapt op Concerta omdat zoon van de slikmomenten af wilde. Het werkte prima. Ik zou als ik jou was gewoon doorgaan tenzij zoon zelf liever overstapt. En anders kun je altijd nog informeren. Zorg en Zekerheid vergoed het tot 750 euro per jaar. (en ik ben tevreden!)

Norah

Norah

08-06-2010 om 14:24

Zo laten

Hoi Polly,

Als het zo goed gaat met de Ritalin (en dus ook de slikmomenten) zou ik daar niets aan veranderen.

Wij denken er niet over om over te gaan stappen op Concerta zolang onze zoon geen probleem maakt van de meerdere slikmomenten op een dag.

Ik wilde graag Concerta, het leek mij veel gemakkelijker en praktischer om 1 moment per dag te hebben om medicatie in te nemen. Maar ook hier gaat het zo goed dat ik er niet over peins om er verandering in aan te brengen Zoonlief vindt het innemen geen enkel probleem. De rebounds vallen enorm mee en het slapen gaat uitstekend. Bovendien hebben wij de 'pech' bij VGZ verzekerd te zijn. Bij deze zorgverzekeraar wordt de Concerta niet vergoed.

Maar goed, mochten wij ooit wel overstappen op Concerta, dan is een koud kunstje om over te gaan naar een andere zorgverzekeraar die wel Concerta vergoed.

Groetjes Norah.

an mien

an mien

08-06-2010 om 16:52

Zoon wel concerta

zoon slikte ongeveer 7 maanden ritalin toen wij op vakantie gingen en toen vonden wij (en zoon ook) het heel lastig om al die pilletjes op tijd naar binnen te krijgen, voor de grote vakantie hebben toen concerta gevraagd en dat was zooooo fijn dat we niet meer zijn overgestapt op de ritalin (ondanks de hoge kosten) de tussentijdse stuitermomenten zijn er niet meer en dat is fijn. hier werkt het meestal lang genoeg tot ongeveer 19.00. op sommige dagen een feestje 's avonds oudjaar of sinterklaas krijgt hij 'smorgens ritalin en dan rond de middag concerta. in de vakantie neemt hij hem later en dan werkt het ook later door. voor ons dus concerta maar als jullie geen moeite met de ritalin hebben dan zou ik denk ik ook niet overgaan, en het kan altijd nog.

groetjes
An mien

Terug van concerta naar ritalin

Wij zijn juist weer teruggegaan naar ritalin...

Zoon heeft eerst ritalin gehad en om bovengenoemde redenen (door anderen) overgegaan op concerta. Dan bijna 3 jaar concerta, maar hij bleek uiteindelijk toch bijverschijnselen te krijgen (depressiviteit). wij dachten in eerste instantie dat het uit het kind zelf kwam, leek ons ook logisch, hij mankeert nogal wat en dat begint hij zelf ook steeds meer te zien (vandaag 11 geworden, overigens). Wie zou er dan niet depressief worden...

Nu zijn we sinds een week of 3 weer terug op ritalin en het is bijna een wonder! Hij lacht weer, praat weer, is mbeter bereikbaar en niet meer zo ontzettend boos en chagrijnig.

Onze psych zegt ook dat als het goed gaat met de ritalin, blijf er dan op!

Het zal voor ieder kind anders zijn, maar dit is in ieder geval ons verhaal.

groetjes,
Jons

Janeway

Janeway

08-06-2010 om 22:47

2 x concerta

Hier 2 kinderen met concerta.. Het wordt voor ons niet volledig vergoed maar we krijgen wel wat terug..
Hier overgestapt omdat bij oudste de ritalin al na 2,5/3 uur uitgewerkt was. Ze had dan ook rebounds, en ze slikte 4x per dag ritalin. Toen kwam zoon, hij redde het wel op 3x maal daags ritalin maar had ook wel rebounds die we niet altijd konden voorkomen. Dus ook concerta. Als er hier een feestje oid is krijgen ze beiden nog wat ritalin erbij.. Als ze in een weekend lang geslapen hebben geven we ze ritalin.. Maar oudste vind dat toch niet zo prettig.. Ik vind het ideaal maar als ritalin werkt voor jullie dan is het toch ook ok.

Scarlet

Scarlet

09-06-2010 om 09:12

Concerta

Mijn zoon had te veel last van pieken en dalen met ritalin, daarom zijn we overgestapt op concerta. Op zich vind ik het een fijn idee dat ik de medicijnen zelf kan geven. Met ritalin moest ik altijd maar hopen dat niemand het vergat. Op school deden ze dat helemaal goed met wekkertjes en zo, maar op de naschoolse opvang ging het wel eens mis. Dan kwam hij depressief thuis. Nu geef ik hem zijn medicijn in de ochtend. Zet daar mijn wekker voor, ook in de vakantie. Ga daarna gewoon mijn bed weer in. Bij mij is de uitwerking een stuk minder heftig. Als hij 's avonds langer wakker is merk ik wel wat meer onrust, maar het is niet zo explosief als bij het ritalin. Als het goed werkt prima, maar ik vind het toch wel heel erg fijn dat ik het toedienen helemaal zelf in de hand heb en niet op anderen hoef te vertrouwen.

Mijn gezinspolis van Zorg en zekerheid die ik via de stichting balans heb afgesloten vergoed concerta voor mij volledig, terwijl de premie niet torenhoog is. Als je overgaat op concerta is dit een goede aanrader....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-06-2010 om 16:00

Concerta

Hier ben ik heel blij dat we overgestapt zijn van Ritalin naar Concerta. Het geven van de Ritalin was een ramp op school, de naschoolse en bij vriendjes. Het werd vergeten, te laat of te vroeg gegeven. Bovendien had zoonlief veel last van misselijkheid en gebrek aan eetlust. Met de Concerta heb je maar een slikmoment per dag en zoonlief eet weer als vanouds de oren van mijn hoofd Met Ritalin was het inslapen veel lastiger dan met de Concerta ook al krijgt hij melatonine. Helaas wordt de Concerta bij mijn AV-TopGemeente verzekering van Zorg en Zekerheid nauwelijks vergoed dus nu moet ik het volle pond (34 euro per maand) betalen met mijn minimum-inkomen maar ik ga voor eind van dit jaar overstappen naar de AV-Gezin polis van Z&Z waarbij de Concerta helemaal vergoed wordt en de rest van de vergoedingen ongeveer gelijk blijft. Wat de keuze voor Ritalin/Concerta betreft, als Ritalin voor jouw kind werkt, lekker Ritalin blijven geven. Het is nu eenmaal heel persoonlijk hoe een medicijn werkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.