Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Calippo

Calippo

14-09-2018 om 18:05

Ritalin voor emotieregulatie?

Hallo allen,

Mijn zoon van negen jaar heeft op school gedragsproblemen. Hij is erg verstorend in de klas, ook sociaal onhandig en ook heeft hij best moeite met de lesstof (ondanks behoorlijke Cito resultaten tot nu toe).
Er is al veel hulp ingezet maar zijn gedrag is nog niet veranderd. Nu opperde een vriendin van me, wiens man psychiater is, dat mogelijk ritalin kan helpen.
Mijn zoon is psychologisch onderzocht en daar is geen diagnose uitgekomen, alleen een disharmonisch intelligentieprofiel.
Mijn vraag: zou ritalin kunnen helpen? Hij heeft geen ADHD en ook geen ADD.

Groeten,

Calippo

juf Ank

juf Ank

14-09-2018 om 21:41

het zou

misschien wel iets kunnen doen, maar als er geen ADHD of ADD is aangetoond dan zou ik het niet doen. Ik zou eerst willen weten wat er aan de hand is voor je zo'n medicijn inzet.
In welke zin is hij disharmonisch?Hoe groot is de kloof? Is verbaal of juist performaal hoger?
Ik vraag me ook af of er een arts of psychiater bereid is dit voor te schrijven voor een kind wat geen ADHD heeft. Ik hoop eigenlijk van niet.

Mijn eigen zoon heeft dit heel lang geslikt hij heeft een ernstige vorm van ADHD. De bijwerkingen zijn best heftig: slechte eetlust/misselijkheid en niet kunnen inslapen. Voor dat niet slapen kun je dan weer melatonine slikken. Voor de slechte eetlust kun je e.e.a. verzinnen om hem op gewicht te houden. Ook komen groeistoornssen voor.

Mams

Mams

14-09-2018 om 22:00

Tja

Ik vind t nogal wat. Onze zoon was net 8 jaar toen we hem lieten onderzoeken omdat hij vastliep op school en faalangst ontwikkelde, erg impulsief was (en zichzelf hierbij ook echt in gevaar bracht soms) en problemen had met emotieregulatie. Geen ADHD of andere diagnose. Wel een enorm disharmonisch intelligentieprofiel. Verschil van 43 (!) punten tussen verbale en performale intelligentie. Waarbij hij enorm uitviel op executieve functies. GZ psycholoog die hem onderzocht heeft, zei destijds dat het rond start middelbare school mogelijk anti ADHD medicatie (denk ritalin) nodig zou zijn om zijn impulsieve gedrag wat in te perken.

Inmiddels zijn we 3 jaar verder en merken we dat de scherpste randjes van zijn gedrag eraf slijten. Tijdje behandeld met reflexintegratie, dat heeft hem ook erg geholpen. Op dit moment zijn zijn problemen zeker niet ernstig genoeg meer voor behandeling met ritalin. Gelukkig maar. Want ik zou dat een zeer zeer lastig besluit gevonden hebben...

Om kort te gaan, ik denk dat ritalin zeker iets zou kunnen doen als zijn brein anders functioneert dan gemiddeld. Of je een -mogelijk- positief effect van ritalin vindt opwegen tegen de risico’s en nadelen, dat is een persoonlijke afweging. Sterkte!

Emmawee

Emmawee

14-09-2018 om 22:04

Hulp

Wat lastig voor jullie, niet in de laatste plaats voor je zoon. Er is al veel hulp ingezet zeg je. Wat voor hulp? Heeft hij het probleem alleen op school?
Ritalin is geen wonderpil. Als je ervoor naar een kinderpsychiater gaat zou ik hopen dat ze andere wegen bewandelen. Zit hij wel op zijn plek op deze school?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2018 om 22:09

Juf Ank

Wat ik me afvraag bij de klachten van je zoon, is of de dosis niet te hoog was. Of niet goed in balans, waardoor hij last had van rebound. Wat mij zo ingewikkeld lijkt met kinderen, is dat ze krijgen wat voorgeschreven wordt, maar misschien niet goed kunnen aangeven, of uitproberen wat goed voelt, zoals volwassenen dat wel kunnen doen.

Dit is niet bedoeld als kritiek, voor het zo lijkt.

Emmawee

Emmawee

14-09-2018 om 22:19

Dosering

Het is vreselijk ingewikkeld. Dan is het ook nog eens zo dat kinderen groeien, wat invloed heeft op de dosering.
Met melatonine, wat vrij verkrijgbaar is, speelt ook het tijdstip waarop het wordt geslikt. Bij verkeerd gebruik kan het zelfs leiden tot (meer) slapeloosheid.
Ritalin kan echt een oplossing zijn, maar het geeft vaak ook weer andere problemen.

juf Ank

juf Ank

14-09-2018 om 23:39

kaaskopje

Hoezo heb jij het over klachten van mijn zoon? Ik heb daar niets over gezegd.
Ik heb het al helemaal niet over rebound gehad.
Het enige wat ik schrijf is dat mijn zoon dit ook geslikt heeft en wat de bijwerkingen van dit medicijn vaak zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2018 om 01:54

Juf Ank

Zie het als meedenken. Het was geen aanval. Ik slik zelf methylfenidaat en weet daardoor dat je je vervelend kunt gaan voelen als een dosis uitgewerkt is, of als de dosering te hoog is. Het is dan even zoeken tot je gevonden hebt wat het beste voelt en gaat.

Jij noemt een aantal bijwerkingen, daar reageerde ik op. Ik ben kennelijk op het verkeerde been gezet omdat het leek of je het over je eigen zoon had. De bijwerkingen kúnnen zijn dat je minder eetlust hebt en slecht kunt slapen, maar dat geldt lang niet voor iedereen. De kunst lijkt vooral te zijn dat je bij slaapproblemen het laatste pilletje eerder in moet nemen, of weg moet laten. Als ik bijvoorbeeld om 8 uur 's avonds de laatste ronde inneem, zit ik om 1 uur nog klaarwakker hier berichten te schrijven. Neem ik dat rondje niet in, dan zit ik tegen het eind van de avond te knikkebollen.

Als je in de avond op een beeldscherm kijkt, zoals een computer of telefoon, wordt melatonine afgebroken door het blauwe licht van het scherm en kan dus zijn werk niet meer doen. Het is om te beginnen verstandig om het schermlicht dan op de nachtstand te zetten en/of maximaal een uur voor bedtijd alle schermen uit te zetten. Ik zeg eerlijk dat ik mijn eigen tips, behalve die van de nachtstand, aan mijn laars lap, ik slaap prima in als ik eenmaal in bed lig, maar een kind gaat hoop ik niet pas om twee uur naar bed .

juf Ank

juf Ank

15-09-2018 om 14:04

kaaskopje

Mijn zoon is in de 20, en slikt inmiddels hele andere medicatie en over zijn bedtijd weet ik helemaal niets!

juf Ank

juf Ank

15-09-2018 om 14:05

en de bijwerkingen

die ik noem zijn zeer veel voorkomend!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2018 om 10:20

Juf Ank

Dat was me niet meteen duidelijk.

Voor mensen die wat aan de stevige kant zijn, is het soms spannend of ze door minder eetlust misschien eindelijk in staat zijn om een beetje af te vallen. In dat geval wordt dat dus als prettige bijwerking gezien. Die verwachting blijkt vaak in rook op te gaan. Slaapproblemen lees je wel vaak (dus als je het algemeen wilt houden), maar ik heb dan echt het gevoel dat ze te laat nog wat innemen. Ik merk dat zelf ook. Als ik weet dat ik de volgende dag vroeg op moet omdat ik ergens moet zijn, moet ik de avond-ronde overslaan. De psychiater adviseerde om niet later dan 8 uur iets in te nemen, maar ook ik zit dan om 1 uur nog klaarwakker in de huiskamer, laat staan om 11 uur, de tijd waarop ik volgens haar in bed moet liggen. Mijn probleem ligt meer in de ochtend. Je zou denken dat ik als ik 2 uur naar bed ga dan wakker wordt om 9 uur, liever 10 uur, maar nee hoor. Vaak al binnen 6 uur. Gister heb ik zowaar nog ruim 3 uur erbij kunnen plakken, maar dat werd vanochtend afgestraft met dat ik binnen 6 uur slaap al niet meer lekker lag (zere rug).

juf Ank

juf Ank

16-09-2018 om 13:36

nee kaaskopje

Dat gevoel dat ze te laat innemen is niet juist. Toen mijn zoon nog ritalin kreeg, kreeg hij de laatste om 13 uur in de middag. later slikte hij alleen in de ochtend de concerta. Bij beiden bleven de inslaapproblemen ontstaan.

Bij mijn zoon was overgewicht absoluut nooit aan de orde. Zonder kunstgrepen van mijn kant was het ondergewicht geworden, waarschijnlijk.

Wat betreft jouw slaappatroon: jij bent toch ook ergens in de 50? Het is heel normaal dat je dan minder slaap nodig gaat krijgen. Ik ben zelf een slechte slaper maar merk dat sinds ik los heb kunnen laten steeds te denken :'Oh jee, slaap ik wel genoeg, ik moet fit zijn morgen en dat kan niet met een paar uurtjes slaap', ik er veel minder last van heb. Dat wil zeggen: ik lig ng steeds wel eens urenlang wakker, maar kan me dan toch ontspannen. En dat voelt beter. En moet jij niet eens een nieuw matras??

Sorry Calippo, voor de uitweidingen. Even terug naar jou. Weet je al wat je met zoon gaat doen?

Sophia

Sophia

16-09-2018 om 14:29

Onze ervaring

is dat methylfenidaat (stofnaam voor ritalin) wel iets positiefs doet met emotieregulatie. De vraag is alleen of je het alleen daarvoor zou willen geven aan je kind, als het verder niet de diagnose heeft waarvoor het medicijn primair bedoeld is.

Mijn kind, wel met ADHD en methylfenidaten (kort- en langwerkend) overigens, heeft naast de ADHD ook last van een depressie. Hiervoor slikt hij een antidepressivum. Afgelopen maanden ging het minder goed met hem en is hij, zonder dat wij het wisten, zijn dosis ritalin gaan ophogen. Jeugdpsychiater kon dat wel verklaren: “dan voel je je toch even beter hè...”. En zo was het.

Ik zou dus zeker niet zonder oordeelkundige begeleiding beginnen met methylfenidaat, als de diagnose ADHD niet gesteld is. Je zoon is al onderzocht en heeft al hulp, schrijf je. De vraag is: door wie is hij onderzocht, van wie heeft hij hulp?
Is hij beoordeeld door een kinderpsychiaters en is zijn problematiek dan verder wel voldoende in kaart gebracht. Als je alleen weet wat hij niet heeft, maar niet wat wel, kan het zijn dat hij niet op de goede manier benaderd wordt.

Wat betreft het of topic gesprek over methylfenidaat en slapen: voor mijn ADHD-er werkt de methylfeninaat juist goed voor de slaap. Als het rondje om ongeveer 20:00 uur wordt overgeslagen, heeft hij rond het slapengaan nog te veel onrust in het hoofd om in slaap te kunnen vallen. Daar helpt melatonine niet tegen. Hier was het slaapproblemen pre-existent aan het gebruik van methylfenidaat. Volgens de jeugdpsychiater is dit vrij zeldzaam, maar is wel bekend dat het bij sommigen zo werkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2018 om 19:52

Zo zie je maar

Het is naar mijn idee inderdaad ook niet verstandig om hierop aan te sturen aan de hand van ervaringen van anderen. Iedereen reageert anders op dit soort medicatie. En omdat er geen diagnose is, weet je ook niet van te voren welke kant het op kan gaan. Een add'er leeft er meer van op, een adhd'er wordt er juist rustiger van. In grove lijnen gezegd. Maar ja, wat doet het bij je zoon?

margaretha

margaretha

16-09-2018 om 21:22

mijn zoon

had problemen op school, toen groep 4, en was wel iets druk. Iets sociaal onhandig maar vooal boos en niet mee te praten. Met ritalin konden we een gesprek met hem aangaan, hij kon weer lachen, weer huilen. Met behulp van bijles buiten school zijn zijn cijfers omhoog gegaan. De school was het er toen pas mee eens dat onze keuze om hem niet naar het speciaal onderwijs door te sturen de juiste was. Ik ben er wel van overtuigd dat ritalin/ concerta alleen onder dokters/ psychiaterbegeleiding gebruikt mag wordn

Guppie

Guppie

16-09-2018 om 22:05

Onderliggende problemen

Het gedrag aanpakken en medicatie doen weinig aan oorzaken. Beter is vaak om wat te doen aan onderliggende factoren als emotionele factoren en voeding, belasting door zware metalen, darmflora, candida, tekorten aan voedingsstoffen enz. Zo kan een teveel aan exorfinen ontregelend werken op je neurotransmitters. Dipeptyl-peptidase IV speelt een belangrijke rol in het afbreken van exorfinen.
Medicatie doet niets aan dit soort oorzaken en zorgt voor depletie van voedingsstoffen; stimulerende middelen aan onder andere magnesium en foliumzuur. Ook ontregelen ze het endorfinesysteem. Met goede voeding en diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kan je de aanmaak van stofjes als dopamine en andere neurotransmitters verbeteren. Beter ook uitkijken met smaakversterker en andere kwalijke toevoegingen.

Calippo

Calippo

22-09-2018 om 12:08

Weet nog niet

Bedankt voor all reacties! Ik weet nog niet wat te doen, ik zal er binnenkort over praten met een jeugdpsychiater.. mensen die zeggen alleen onder begeleiding van een psychiater: dat is natuurlijk de enige manier, ik zou niet eens weten hoe anders!
Mijn zoon is erg prikkelgevoelig en erg ongecontroleerd in zijn woede en dat is voor hem en voor de klas een grote belemmering. Als ritalin op de een of andere manier zou bijdragen aan het beter filteren van prikkels en het beter reguleren van zijn emoties, kan dat voor zijn ontwikkeling een erg positieve kracht zijn. Ik zou het weleens een week of twee willen proberen om te kijken of het bijdraait. En sowieso als aanvulling op andere hulp, noet als vervanging daarvan.

Bloem

Bloem

25-09-2018 om 08:23

Verder zoeken

Een disharmonisch profiel, explosief gedrag in de klas, prikkelgevoelig, moeite met inhibitie etc past wel bij Ad(h)d (maar kennelijk is er meer nodig voor de diagnose, of het is niet goed gezien tijdens het onderzoek). Dat moet je goed laten onderzoeken. Bij mijn kind heeft een langwerkend methyfenidaad inderdaad geholpen. Bijwerkingen zijn niet noemenswaardig in dit geval.

Waarom vraag je aan de vriendin niet of haar man een plek weet waar dat grondig gebeurt? Dus niet alleen een onderzoek dat iets uitsluit maar een die opzoek gaat wat het dan wél is. Het gaat uiteindelijk om een goede oplossing voor hem, wat die ook is.
Ik vind dat het onderzoek je heeft laten zitten in de zin dat ze hadden moeten verwijzen oid.. er is kennelijk wel een probleem dat kind in de weg zit en dat door de omgeving wordt gezien.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2018 om 09:21

Calippo

Ritalin, of eigenlijk methylfenidaat, is geen wondermiddel. Ik raak nog steeds overprikkeld door bepaalde situaties. Ik ben een beheerst type, dus ik ga daar niet van om me heen slaan, maar ik kan inwendig ontzettend geïrriteerd raken door bepaalde situaties.

Mijn man heeft 6 jaar geleden een herseninfarct gehad en bepaald gedrag is versterkt. Ook boosheid als dingen niet gaan zoals hij vindt dat ze moeten gaan (wat hij dooie dingen noemt, zoals potjes die niet opengaan), maar ik merk ook andere verschillen. Ik heb al een paar keer gezegd dat hij eens zou moeten informeren naar een therapie voor woedebeheersing. Man zal nooit fysiek zijn boosheid uiten, maar om het minste geringste boos worden vind ik ook niet 'gezond'. Ik vertel dit, omdat ik bij jouw zoon ook meer denk aan dat soort ingrepen. Een pilletje van dit of dat kan helpen, maar misschien is het daarnaast, of in plaats van, beter om te kijken of hij zijn gedrag in andere banen kan leren leiden. (man weigert dat overigens)

Methylfenidaat 'een paar weken proberen', is naar mijn idee echt een slecht idee. Dat zou je echt langer moeten 'proberen' dan een paar weken. Je bent sowieso al een maand kwijt om het in te regelen en ook dan kan het nog even duren voor je echt de juiste hoeveelheid te pakken hebt en er een positieve werking merkbaar is.

Bloem

Bloem

25-09-2018 om 15:20

Valt wel mee

Het kan inderdaad even duren voor je goed bent ingesteld (juiste medicijn in de -voor jou juiste dosering) maar dat hoeft niet. Hier was het in 1x raak. En het is niet zo dat je moet opbouwen en afbouwen, je kan altijd (tijdelijk) stoppen. Maar het is wel beter om in het begin wat langer te proberen dan een paar weken. In het begin kan je doorkrijgen welke dingen je niet zo goed doet, op sociaal vlak, of op emotioneel vlak, organisatorisch, noem maar op. En dan kan je dus een hele sneller leercurve doorgaan, die best confronterend voor jezelf kan zijn. Je kan je voorstellen dat die twee kunnen zorgen voor een flinke, tijdelijke, dip. Elke snelle leercurve kan een dip veroorzaken. En daar moet je dus juist doorheen.

Kijk, een methyldfenidaat, kort of langwerkend, is geen wondermiddel. Het tovert niet opeens vanalles uit de hoge hoed en maakt je niet opeens tot een superman. Het is de bedoeling dat je de juiste dosering vindt die de persoon in kwestie rustig en alert maakt. De juiste leersfeer, zeg maar. Het medicijn ‘zet’ de voorkwab aan bij mensen met adhd (of add). De voorkwab heb je nodig om je emoties te onderdrukken, voor tijdsbesef, plannen en organiseren.... etc. De voorkwab is eigenlijk een soort rem en gaspedaal in één die voor mensen met adhd (of add) zonder medicatie lastig te vinden is en als ze ‘m eindelijk gevonden hebben, lastig te bedienen is. Je kan je voorstellen dat je ‘m moet kunnen vinden eer je er mee kan oefenen om die vaardigheden onder de knie te krijgen.

En daar is methylfenidaat nu voor. Die zorgt dat de voorkwab goed toegankelijk wordt zodat je die vaardigheden kan oefenen en ontplooien. En dat betekent niet dat het medicijn zaligmakend is... en dat die vaardigheden aan komen waaien of alleen op school geleerd kunnen worden.. Thuis moet dat leren doorgaan. Je bent er tenslotte niet goed in en je begint pas met het leren van die vaardigheden. Er is duswel werk aan de winkel.

medicatie

Hier ook meteen op dag 1 na het eerste pilletje direct een andere kind. En dan was het nog een poosje zoeken naar juiste middel en dosering, maar effect was dus wel meteen merkbaar.
En dan begint het leerproces pas, zeker, maar dan is het kind ook leerbaarder geworden. Dus een wondermiddel is het niet en toch ook weer wel, is althans mijn ervaring (dochter met ADHD die op 9 jarige leeftijd is begonnen met medicatie)

Calippo

Calippo

26-09-2018 om 17:30

Heel veel dank

Dank voor alle reacties! Jippox precies zoals jij het beschrijft zou ik het me voorstellen. Het zou hem mogelijk wat opener kunnen maken om hem verder te helpen doordat hij minder door emoties wordt overspoeld. De psycholoog vindt het geen slecht idee, wordt binnenkort besproken met de psychiater. Daarnaast krijgt hij binnenkort hulp op school met zowel het leren als het ongewenst gedrag, en ook nog buiten school. Hopelijk gaat dat genoeg verandering brengen!

Calippo

Calippo

25-10-2018 om 23:38

Starten!

We gaan starten. Pillen zijn in huis... ben benieuwd! Zaterdag voor het eerst en dan komende week op school proberen. Eerst twee weken lage dosering, daarna wat hoger.

succes!

Spannend Calippo, ik hoop dat het gaat werken en dat jullie snel een goede dosering vinden.
Hier zijn we destijds begonnen met kortwerkende, maar al snel overgestapt naar de langwerkende. Daar voelde kind zich veel beter bij.
In de vakanties (zoals ook nu) stoppen we altijd. Dan merk je ook pas goed wat een verschil dat uitmaakt. Emoties van dochter vliegen zonder medicatie de hele dag alle kanten op en àlles wordt meteen geuit. Ik heb ook echt minder 'contact' met haar dan omdat de helft gewoon niet bij haar binnenkomt. En overal waar ze is geweest een ontploffing van spullen. Oef!

Vraagje aan Jippox

Waarom stop je in de vakanties? Een zomervakantie van een paar maanden, kan ik nog voorstellen, maar een week of tijdens de drukke prikkelrijke kerstvakantie niet.
Is het voor haar. niet beter om een evenwichtige medicatie vast te houden? Schommelt haar persoonlijke rust dan niet onnodig sterk? Oftewel, waarom slikt ze niet gewoon door?

Flanagan

We zijn met de medicatie gestart puur voor school. Dus ze slikt alleen op schooldagen. Het idee was ook dat ze er op school vooral last van heeft, en dat ze thuis gewoon is wie ze is. Daar is het meer de omgeving die er last van heeft
Inmiddels begin ik wel meer naar doorslikken te neigen, precies om wat je benoemt. Maar ik wil dat voorzichtig brengen en ook alleen doen als ze dat zelf prettiger vindt (voor zichzelf)...

sverin

sverin

26-10-2018 om 23:25

wij ook niet

Ja, dat stoppen zou voor zoon(18) ook niet werken. In het verleden wel eens geprobeerd maar vergt heel veel van kind. Hoofdpijn, onrust, ziek, geen succes. Methylfinidaat 54, langwerkend

Pennestreek

Pennestreek

27-10-2018 om 09:21

Hier wordt ook in de vakanties gewoon geslikt

Ook omdat vakanties vaak ook veel prikkels kennen. En het is het advies van de behandelaar.
Juist omdat je veel verschil ziet zou ik eens met je dochter bespreken om het te proberen, kijken hoe het bevalt. En dan liefst op een prikkelrijke dag natuurlijk. Om het verschil goed te kunnen ervaren

Pluk

Pluk

27-10-2018 om 10:56

Alleen school

Zoon slikt het alleen voor school en huiswerk, dus ook niet in weekeinden en vakanties. Het is ook vooral bedoeld voor de concentratie op school. Hij is drukker als hij niet slikt, maar dan is hij wel lekker zichzelf en dat vindt hij zelf ook fijn.

Addmoeder

Addmoeder

27-10-2018 om 12:18

Medikinet

Ook met methylfenidaat. Mijn dochter slikt het niet meer als ze praktijkopdrachten doet in de (creatieve) vakrichting waarin ze nu eindelijk een opleiding volgt. Dat is er de zgn "hyperfocus" en kan ze het talent dat ze heeft ten volle benutten. Maar dat wisten we al voordat ze naar deze school ging
Taal, rekenen, theorie blijft als vanouds.

Calippo

Calippo

29-10-2018 om 12:32

Afwachten Medikinet

Spannend hoor! Zoon heeft zaterdag genomen, ik merkte niet echt iets en hij ook niet. De dosering is ook erg laag, 10 mg, terwijl hij 40 zou mogen. Na twee weken 20.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.