Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
watnu

watnu

19-02-2009 om 15:30

Ritalin/placebo

Onze zoon van 9 heeft adhd en nu is de vraag wat we gaan doen. We staan niet echt te juichen om hem medicatie te geven, maar we kunnen zo ook eigenlijk niet verder. Onze huisarts kwam op het idee om eens ritalin te proberen. We zouden dan een traject in gaan van bijv. 2 weken ritalin en 2 weken een placebo. Of andersom. Alleen de apotheek weet wat onze zoon in die 2 weken slikt. Wij en de juffen op school moeten dan op lijsten bij houden hoe het gedrag van onze zoon is. Dan is de vraag dus of we verandering zien bij onze zoon. Na een bepaalde periode kunnen we dan evalueren en beslissen hoe we verder gaan. Is dit een gebruikelijke procedure (onze huisarts zegt van wel, maar ik heb er nooit iets over gehoord)?

Bedankt!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fom

fom

19-02-2009 om 16:00

Hetzelfde

Bij ons ging het op precies dezelfde manier. Wij hadden zelf al snel door dat de eerste 2 weken de placebo was en de laatste 2 weken de Ritalin was. Op deze manier kun je wel duidelijk het verschil zijn. Wij vonden het soms wel moeilijk te beoordelen. Als hij een goede dag had denk je gelijk dat het de ritalin is terwijl dat helemaal niet hoeft. Mijn zoon had wel vaker een goede dag.

Heel veel succes

Pippie

Pippie

19-02-2009 om 16:51

Placebo?

Ik heb altijd een beetje moeite met het begrijpen van een 'placebo' in deze. Het idee van een placebo is juist dat je dat niet weet (of vergis ik mij daarin?). Nu weet je het wel. Iig dat in die 4 weken, 2 weken een placebo wordt gegeven. Waarom wordt dat van te voren verteld? Dan is de echte zuivere controle toch niet meer aanwezig?

Pippie

Bikkel

Bikkel

19-02-2009 om 17:19

Hier

Hier stelde de kinderpsychiater ook zoiets voor. Maar wij hebben zeer lang gedaan over het nemen van de beslissing wel of niet medicatie dat toen de kogel door de kerk was, wij er voor gekozen hebben om niet die placebo in te zetten. Bovendien zagen wij de meerwaarde er niet van. Als de medicatie zou aanslaan, zou er verschil moeten zijn in oa werkhouding op school, want die was buitengewoon slecht.

Bikkel

Bikkel

19-02-2009 om 17:25

Beetje te snel

Ik heb per ongeluk op enter geduwd.
Wij zijn begonnen met een lichte dosis medikinet. Wij hebben gekozen voor medikinet cr omdat hij op school dan geen medicatie hoedt in te nemen, rebounds op school veel minder zou moeten zijn en omdat ´s ochtends de dosis zwaarder is dan ´s middags, vlgs ons minder belastend.
Deze dosis bleek te licht, had wel effect maar net te weinig, dus een iets sterkere dosis die wel goed is.
En zoon is helemaal opgeleefd, werkhouding is veel beter, je kunt een gesprek met kop en staart met hem voeren, komt nu thuis met kinderen die nooit met hem wilden/mochten spelen en zelfs zijn handschrift is beter.

watnu

watnu

19-02-2009 om 19:32

Bikkel

Ja wat jij schrijft daar hopen wij ook op. Inderdaad werkhouding en concentratie, handschrift. Maar wat ik vooral belangrijk vind is dat hij weer beter in de sociale omgang wordt. Beter aanspreekbaar is ook.
Ik was erg tegen medicatie, maar kijk er nu erg naar uit. Hopelijk heeft het ook een positief effect op de rest van het gezin!

fom

fom

19-02-2009 om 21:55

Pippie

wij wisten niet van te voren wanneer hij die placebo slikte. Toen wij de derde week ingingen merkte we in een keer verschil in zijn gedrag. Toen was het voor ons wel duidelijk dat de eerste 2 weken dus het placebo waren.

Ik heb binnenkort een overleg met de kinderarts over medikanent(schrijft het volgends mij verkeerd) Door dit forum heb ik er voor het eerst van gehoord en dit lijkt me voor mijn zoon een beter middel dan Ritalin.

Merla

Merla

19-02-2009 om 23:09

Fom

Al wel eens van Equasym XL gehoord dan? Dat is ook een langwerkende methylfenidaat. Misschien goed om ook deze soort met de kinderarts te bespreken. Wij zijn er in elk geval zeer te spreken over! Het werkt (7 tot) 8 uur en bouwt langzaam af; dus weinig tot haast geen rebound.

Bikkel

Bikkel

20-02-2009 om 00:07

Watnu

Ook wij waren tegen medicatie, maar toen de beslissing genomen was, heb ik mij nog nooit zo opgelucht gevoeld. En toen het ook nog eens goed uitpakte was ik helemaal blij. Ik hoop dat het allemaal ook goed uitpakt bij jullie.

Bikkel

Bikkel

20-02-2009 om 00:08

Fom

Ik denk dat jij medikinet CR bedoelt.

Pippie

Pippie, op zich heb je wel gelijk. Als je het echt goed wilt doen, zou de arts dit op eigen houtje moeten doen zonder erbij te vertellen dat het deels een placebo is. Maar het is zeer onethisch en daarom ook verboden dat een arts een placebo voorschrijft terwijl de patiënt denkt een echt medicijn te krijgen.
Daarom is dit de tweede beste keus. Wordt ook heel vaak toegepast, ook bij onderzoek naar andere soorten medicijnen. Je weet dat je het echte medicijn en een placebo krijgt, alleen niet wanneer je wat krijgt. Op beide momenten slik je een pilletje en observeer je hoe het gaat. Op die manier sta je er zelf minder bevooroordeeld in en kan je achteraf gaan kijken of het gedrag echt beter is geworden in de periode dat het echte medicijn werd gegeven. Anders ga je inderdaad misschien toevallige goede dagen aan het medicijn toeschrijven, of alleen al het feit dat er iets gebeurt doet je beter voelen, waardoor je ten onrechte denkt dat het werkt.

Pippie

Pippie

20-02-2009 om 19:23

Placebo

Op zich vind ik de toepassing van placebo-momenten goed. Ik heb daar eens over gedacht. Bij onze zoon was het effect van methylfenidaat echt heel duidelijk, heerlijk. Tegelijk was ik bang dat het misschien ook wel kon zijn omdat wij er anders mee om gingen door de medicatie. Psychiater had geen placebo in de opbouw opgenomen. Op een ochtend was ik zijn pilletje vergeten. Wow, ik wist het meteen. De juf vroeg er meteen naar: "is hij zijn medicatie vergeten?" Zonder dat ik enige kennis had gegeven. Was voor mij genoeg. Op zich is het misschien jammer dat een placebo van 2 weken wordt opgenomen. Maar ik kan er wel achter staan. Is die twee weken achter elkaar? Waarom zo lang?

Ik snap dat het ethisch wat moeilijk is. Maar noem het dan toch maar geen placebo

Pippie

zomermoeder

zomermoeder

21-02-2009 om 23:55

Enkelblinde test

Onze zoon (15 jaar en ADD) zit nu in een enkelblinde test van drie weken. Een week lage dosering, een week hoge dosering en een week placebo. Tussendoor had hij ook nog vanwege de vakantie een week test- (en dus medicatie)loos.

Hij is nu net begonnen aan de tweede week medicatie. Ik vind het heel moeilijk om de verschillen die ik zie in zijn gedrag toe te schrijven aan de medicatie.
Een uur na de eerste pil in de eerste week ging hij zijn kamer opruimen Hij pakte het grondig aan. Nu in de tweede testweek heb ik het idee dat hij nu de placebo gebruikt. Mijn zoon zelf zei dat hij zich in de eerste week rustiger in zijn hoofd voelde. Ik vond hem helderder, alerter.
Het verschil was echter niet van dien aard dat ik het direct zou merken als hij zijn medicijnen vergeet. Vandaar dat ik heel blij ben met de placebo week, dan weet ik gewoon zeker dat het de medicijnen waren en niet mijn gevoel of de omstandigheden. De vraag is echter als de verschillen zo marginaal zijn (of lijken) of we dan wel door moeten gaan met de Ritalin. Maar goed we hebben nog twee testweken voor de boeg.

Wat ik wel fijn vindt is dat wij in een gesloten envelop hebben meegekregen wat hij in welke week gebruikt. Mocht hij onverhoopt medische problemen krijgen dat weten we direct of en hoeveel Ritalin hij gebruikt.

watnu

watnu

26-02-2009 om 20:51

We hebben de spullen in huis, maar nu weer een vraag!

Vandaag heb ik de medicijnen opgehaald bij de apotheek. Maandag gaan we starten met of potje A of potje B.
Op beide potjes staat: methylfenidaat 10 mg.
Echter op potje A staat een prijs van 26,38 en de mededeling: kan het reactievermogen verminderen.
Op potje B staat de prijs van 22,68 en verder geen opmerkingen.
In de bijsluiter staat dat het medicijn duizeligheid en slaperigheid kan veroorzaken en nog 100 mogelijke bijwerkingen.
Ik krijg nu het idee dat in potje A de echte pillen zitten en in potje B de placebo. Waarom zetten ze die opmerking anders niet ook op potje B en is de prijs niet gelijk........
Ik neig ernaar om dus maar met potje A te beginnen.
Wat denken jullie?

anna van noniemen

anna van noniemen

01-03-2009 om 13:41

En watnu?

hoe gaat het nu?

watnu

watnu

01-03-2009 om 14:47

Anna

Spannend, we gaan morgen beginnen!! Zoon ziet het helemaal nog niet zitten om die pillen te slikken. Omdat het een echt medicijn en een placebo betreft hebben ze van het echte medicijn ook capsules gemaakt (normaal zijn het tabletten volgens de bijsluiter). De capsules zijn best groot en zoon ziet er erg tegenop om ze te gaan slikken. Ik vrees dat we er wat chantage aan te pas moeten brengen. Hij spaart om naar een wedstrijd van Ajax te kunnen. Misschien moeten we hem maar omkopen de eerste keer. Als het de eerste keer lukt, dan zal het de keren erna wel gaan denk ik. Ik vind alleen de dosering vrij hoog. En hij moet 3x daags zo'n pil. Dus om 8.00/12.00 en 16.00. Op de bijsluiter staat dat je niet meer na 16.00 uur mag innemen i.v.m. slapen. Maar ik denk dat het qua tijden bij ons eerder 7.30/12.30 en 16.00 uur wordt. Dit komt door de schooltijden. Nou ja we zien wel. Ik ben echt heel benieuwd of we veranderingen zien. Ik zal me wel weer melden hier!

Watnu

Eventueel je kind de medicijnen op school in laten nemen, anders kan hij extra last krijgen van een rebound als er teveel tijd tussen de inname momenten zit. Ze geven die richtlijn van 4 uur ertussen niet voor niets, nu ga je met het eerste tijdstip naar voren en bij het tweede tijdstip naar achteren en zo onstaat er al een ruimte van 5 ipv 4 uur. Als begin dosering is het vrij hoog 3 x 10 mg. Succes.

watnu

watnu

02-03-2009 om 13:19

Tja

Zoals verwacht had zoon vanmorgen heel veel moeite met het slikken van de pil. Heeft er wel 3 kwartier over gedaan en een paar pillen verpest (kwam in glas enzo). Toen het eenmaal gelukt was, was hij helemaal opgelucht. Tussen de middag ging het heel snel en goed. Maar o jee.....hij klaagt over buikpijn. Invaljuf op school, chips...ook niet handig nu. Hij was boos geweest op school. Kortom het gaat nog niet geweldig dus met zijn gedrag. Kan natuurlijk dat we nu met de placebo begonnen zijn. Maar ja die buikpijn he, dat moet toch ergens door komen. Of het moet van de stress zijn. Ik kijk het maar even aan de komende dagen!

Bikkel

Bikkel

02-03-2009 om 14:51

Kan

Dat kunnen ook bijverschijnselen zijn van de medicatie. Onze zoon was in het begin ook vreselijk aangebrand en snel boos, mn aan het einde van de medicatie (zgn rebound). Een vriendinnetje van hem had in het begin erge buikpijn, hoofdpijn en was misselijk. Geef hem ook een flinke tijd om te wennen.

fom

fom

02-03-2009 om 15:55

Watnu

Mijn zoon nam de capsules met vla of danoontje in. Dit schijnt voor veel kinderen makkelijker te zijn.

Pippin

Pippin

03-03-2009 om 10:02

Watnu

Hoi, ik wil je even vertellen, dat bij onze zoon de positieve effecten van de ritalin, pas na vier weken groter werden dan de negatieve. In eerste instantie had hij heel veel last van misselijkheid, hoofdpijn, buikpijn. En was hij superemotioneel. Ik ben blij dat we toch doorgezet hebben.
Nu vertelt hij zelf ook regelmatig dat hij zo blij is omdat de medicijnen hem helpen om alles een beetje makkelijker te maken.
Misschien is het slim om dit in je achterhoofd te houden.
Pippin

Bikkel

Bikkel

04-03-2009 om 14:06

Watnu,

gaat het beter met je zoon, merk je al wat?

watnu

watnu

04-03-2009 om 15:41

Heerlijk!

De rust is terug in huis. We zien onze oude lieve jongen weer langzaam terug komen. Hij zit duidelijk aan de ritalin en niet aan de placebo. Wat een verschil zeg. Hij is gewoon veel relaxter en zachtaardiger en er is ook weer een gesprek te voeren met hem. Ik ben er zo blij mee! Ik begin zelf ook helemaal te ontspannen. Merk dat ik altijd mijn voelsprieten uit had staan en constant op mijn hoede was. Nu wordt dat al wat minder. De andere 2 kinderen reageren ook veel rustiger nu nun broer rustig is. Ik ben echt aan het genieten. Wel heeft hij last van bijwerkingen: weinig eetlust en kan niet in slaap komen. Gisteravond ben ik uiteindelijk om 21.00 uur maar even naast hem gaan liggen. Ik heb lekker op zijn rug gekriebeld en om 21.30 sliep hij. Wel veel te laat, maar ja. Ik baal er al wel een beetje van dat hij volgende week dan aan de placebo moet. Ik hoop dat de storm dan niet in alle hevigheid terug komt. Zoon geeft zelf nu al dat hij zich veel rustiger voelt. Ik ben zo blij voor hem!!!

Bikkel

Bikkel

04-03-2009 om 16:19

Watnu

Fijn dat het zo goed gaat met je zoon (en de rest van het gezin). Maar als het zo goed gaat, en je ziet de placebo niet zitten, waarom niet de voorschrijvend arts bellen en vragen of je door kunt gaan met de ritalin? Het is duidelijk dat het werkt. Wij hebben trouwens niet eens zo´n placebo gebruikt.

Guinevere

Guinevere

04-03-2009 om 21:46

Ook geen placebo gebruikt

Wij hebben ook gelijk de gewone Ritalin gekregen en wij hadden ook geen enkele twijfel over het effect.
Je kunt misschien aan de apotheek vragen of het inderdaad het "echte" spul was, en dat je ermee door wilt gaan. Aan de andere kant, een week een placebo proberen kan ook niet veel kwaad. Als het niet bevalt kun je daar tenslotte zó mee stoppen...
Fijn trouwens dat het al zoveel beter gaat.

anna van noniemen

anna van noniemen

04-03-2009 om 21:52

Ook geen placebo

hier, het was zo duidelijk het verschil hier....

Ook al is er thuis verschil...

Ik vind het uitproberen met een placebo wel zinvol. Zou mijn gevoelens ook zeker niet uiten op school en de leerkracht de lijst fijn naar eigen inzicht laten invullen.
Ritalin slik je niet voor korte periode. Het is wrs voor vele jaren. Toch prima dat de effecten goed uitgetest worden? De verbeteringen in het gedrag zijn belangrijk, maar ook eventuele bijwerkingen. Als de bijwerkingen van slecht slapen en slecht eten blijvend zijn wil je toch weten of dat door de Ritalin komt? Misschien wordt er op den duur dan gekeken naar een ander medicijn. Of de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Ook de mening van school(objectief) is dan toch handig?

Guinevere

Guinevere

09-03-2009 om 22:07

Hoe gaat het nu?

Ik vroeg me af hoe het deze week gaat met de medicijnen, Watnu. HEb je nu de placebo te pakken?

anna van noniemen

anna van noniemen

11-03-2009 om 21:40

Ook benieuwd

hoe het nu gaat!

anna van noniemen

anna van noniemen

16-03-2009 om 12:09

Watnu, laat van je horen

we zijn benieuwd!

watnu

watnu

16-03-2009 om 14:39

ritalin

Hai,

Wat lief dat je aan ons denkt! We hebben de 1e week met potje A goed doorstaan. We dachten gelijk al dat het ritalin was, want ons mannetje werd ineens zoveel rustiger. De 2e week begonnen we met potje B, wat dus ws. de placebo was. Nou op dinsdag was ik hem al weer helemaal spuugzat. Zo aan het klieren en zuigen en vervelend. Ik was er alweer helemaal klaar mee. Ik heb dus de psych. gebeld en mijn verhaal gedaan en gezegd dat ik eigenlijk niet verder wilde met de proef, omdat voor ons 1 en 1 al 2 was. Zij is vervolgens naar onze huisarts gegaan (in zelfde gebouw) en huisarts kon in de pc zien dat potje a dus inderdaad ritalin was. Hij stelde voor om dan maar verder te gaan met ritalin als we zo goed het verschil konden merken.
We hebben nu dus voor een maand ritalin om te kijken hoe hij deze maand doorkomt. Jammer genoeg zijn de omstandigheden thuis en op school niet echt rustig voor hem nu. Hij had een voorstelling met zijn klas vorige week en hij had een behoorlijk grote rol. Verder was hij jarig en heeft hij deze week voor het eerst een spreekbeurt. Op dit moment is hij dus wel weer iets meer aanwezig dan in de proefweek met ritalin. Op school merken ze nog niet veel verschil, maar dat wijten zij ook aan de onrust die er was met toneel. Vandaag was zoon weer bij de psych. en zij vond wel dat hij beter uit zijn woorden kwam, maar dat hij nog erg onrustig aan het friemelen was met zijn handen.
We gaan het dus een maandje aankijken en dan beslissen wat we gaan doen. Uit onderzoek is ook gebleken dat zoon wat kenmerken heeft uit het autistisch spectrum en is zeer intelligent. We moeten ook echt wat doen op het sociale vlak, want dat is waar het op school vooral in fout gaat. We zijn er dus nog lang niet alleen met medicijnen. Maar thuis is er wel verschil zichtbaar. Hopelijk volgt school nu ook. Jammer genoeg worden de consulten van de psych. verder niet meer vergoed door onze verzekering en moeten we dus naar een 2e lijnsinstelling. Daar baal ik onwijs van. Voor een kind toch ook moeilijk, om je ineens weer aan iemand anders bloot te geven?
Dit was het wel even voor nu!! Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.