Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Louise de Coligny

Louise de Coligny

25-11-2008 om 09:44

Rugzak basisschool, wat mogen we verwachten?

Zijn er hier ook mensen die me alvast kunnen vertellen wat er nou precies in een rugzakje zit op de basisschool?
In het VO komt het neer op ongeveer een uur per week extra zorg voor de ll. Ik vind dat bedroevend weinig, maar goed, alle beetjes helpen.
Maar hoe zit dat in het Basisonderwijs?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
p. giele

p. giele

25-11-2008 om 10:34

Ligt eraan

Hai Louise,

Wat het rugzakje gaat inhouden voor jouw kind specifiek ligt helemaal aan de indicatie. Op deze website kan je er veel over lezen.

http://rugzakje.web-log.nl

Ik zal je vertellen hoe het bij ons is gegaan, onze zoon werd vlak voordat hij naar de basisschool mocht ernstig/langdurig ziek (= cluster 3), hij heeft in verband met zijn vele verzuim een rugzakje gekregen. Hiervan werd extra aandacht en begeleiding door een speciale leerkracht op zijn eigen school bekostigd. In het begin kwam ze 2 keer per week een uur. Nu, ruim 3 jaar later, heeft hij nog steeds speciale aandacht, niet meer vanwege ziekteverzuim, maar omdat hij sociaal emotioneel wat in de knel zat door zijn ziektegeschiedenis. Zijn indicatie loopt tot 2009, in die periode word (in ons geval) tijdens een 3 maandelijks evaluatiegesprek bekenen , hoe het gaat met zoonlief en waar hij op dat moment wat extra begeleiding in kan gebruiken. De tijd die eraan besteed word wordt ook naar behoefte aangepast, maar nooit meer dan aanvankelijk geindiceerd.

Hopelijk is het een beetje duidelijk,

Groet,

Andrea2

Astrid

Astrid

25-11-2008 om 20:07

Hier rugzakje op basisschool

Ik heb een hoogbegaafde autistische zoon in groep 8. Hij heeft voor het 2e jaar een rugzakje. Zijn begeleiding in de praktijk bestaat uit een uurtje 1 op 1 een vreemde taal leren en een uurtje lego o.i.d. bouwen met een paar andere kinderen. Daarnaast komt de ambulant begeleider in de zoveel weken een keer langs. Die bespreekt hem alleen, doet niks met hem. Qua lestijd stelt het rugzakje weinig voor, maar wat ik belangrijker vind is dat de school door het rugzakje verplicht is om over zoon na te denken. En hem alles te geven wat mogelijk is.Door het rugzakje heeft zoon ook privileges die andere kinderen niet hebben. Zoon doet het fantastisch met de begeleiding.

Wij bespreken met de juffen en ambulant begeleider om de paar weken de situatie. Daar in wordt precies vast gelegd wat er goed en wat er fout gaat. Ook staat er een plan van aanpak in. De ambulant begeleider eist van de leerkrachten dat ze zich aan alle punten houden. Doen ze overigens heel goed. Aandacht verslapt overigens ook eens en daar worden ze ook op aangesproken. Wij kunnen ook aangeven in die gesprekken van we willen dit zo hebben en dat andere moet zo.

Ik ben heel tevreden over het rugzakje. Hoop dat dat volgend jaar op het VO net zo is. Vrees alleen van niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.