Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

23-11-2010 om 13:49

Rugzak en adhd

School heeft het weer eens aangesneden: ze kunnen Klaasje beter helpen als ze de mogelijkheid hebben meer tijd in hem te investeren. Ze verwachten daar heel veel resultaat van, maar hebben nu simpelweg de tijd niet. Met een rugzak verwachten ze deze gelegenheid wél te kunnen creeëren.
Maar ja, hoe kom je nou tegenwoordig nog in aanmerking voor een rugzak als je "alleen maar" ADHD hebt? Zijn er nog ergens kansen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

23-11-2010 om 14:25

Stappenplan

Hoi Guinevere,

In onderstaande link staan de indicatiecriteria, in paragraaf 4 staat het voor cluster 4.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0014753/geldigheidsdatum_23-11-2010#Hoofdstuk2

Ik denk dat het als ouders nauwelijks mogelijk is om te beoordelen of het kind in aanmerking komt. Ik denk dat juist school daar initiatief in moet nemen. Heeft de school contacten met een cluster 4 school. Is jouw zoon al besproken in het zorgoverleg van het schoolbestuur waar de school onder valt?
Daar begint het. De school moet het kind bespreken, vanuit de schoolbegeleidingsdienst moet het kind geobserveerd worden. Vervolgens maakt de school een handelingsplan. Als dat na een half jaar nog geen voldoende resultaat heeft opgeleverd, dan pas kan de school zichzelf handelingsverlegen vragen en de procedure voor leerlinggebonden financiering opstarten, na toestemming van de ouders.
Een heel stappenplan dus, waar de lgf een van de laatste stapjes is.
Het is volgens mij niet mogelijk om alleen op grond van adhd een lgf te krijgen. Maar, het is allemaal erg onduidelijk vind ik. Ik praat nu alleen maar na, wat ik van anderen hoor. Dat doen leerkrachten en ib-ers ook vaak. Volgens mij is alleen de cluster 4 school echt in staat om te beoordelen of de aanvraag gaat lukken. Ik de school het daar na laten vragen. Je kan overigens ook zelf bellen naar de cluster 4 school.

Even rustig over denken guinevere

Voor mij is het aanvragen van een rugzak geen kwestie van: "Met dat geld kunnen we meer tijd in hem investeren."

Je vraagt als ouders een indicatie aan. In principe is het een indicatie voor Speciaal onderwijs. In het geval van je zoon, een indicatie voor ernstige psychiatrische stoornissen, cluster 4. Dit geld gaat eventueel naar het reguliere onderwijs waar zorg voor in gekocht wordt. Ik zou vragen wat de huidige school dan exact tekort komt? Wordt er van dat geld gespecialiseerd personeel aangenomen? (waarschijnlijk niet) Wordt er speciaal materiaal aangeschaft? (Misschien kan je dat uit eigen zak?) Krijgt je zoon veel extra begeleiding èèn op èèn van dat geld? (Waarschijnlijk niet, misschien half uurtje per week)
Heeft je zoon leerachterstanden die niet bijgewerkt kunnen worden met de reguliere RT via school?
Kortom, wat willen ze met dat geld gaan doen en waarom willen ze een aanvraag voor Speciaal onderwijs? Wat komt je zoon precies tekort?
Ik kan niet beoordelen of er een indicatie nodig is, maar vind jij het nodig?

Guinevere

Guinevere

23-11-2010 om 15:05

Goede punten

Dat zijn goede punten die jullie inbrengen. Aan de punten van Kobalt wordt volgens mij al voldaan, ze proberen het al een paar jaar intern op te lossen, handelingsplannen e.d. en observaties zijn al lang geweest.
En ik vraag me ook wel af waar ze dan opeens wél iemand vandaan toveren om hem vaker 1-op-1 te kunnen begeleiden. En waarom dat nu kennelijk niet kan: de RT is afgeschaft op deze school. Wat komt hij nu tekort: aandacht, meer tijd om alles uit te leggen?
Wat ik dan niet begrijp, of wil begrijpen: het zit 'm niet in het cognitieve, waarom snapt hij dan de uitleg vaak niet? En kunnen ze er dan ooit voor zorgen dat hij het wel gaat snappen? Ik bedoel, later als volwassene moet hij het ook allemaal zelf begrijpen, wil hij een beetje op niveau kunnen functioneren, tenslotte. Dan heeft hij ook geen rugzakje.

Vera*

Vera*

23-11-2010 om 15:14

Guinevere

Wil je me mailen?
Ik heb misschien iets dat je kunt uitproberen in de klas.

Vera*

Vera*

23-11-2010 om 15:21

Mail naar

crocusbolletje @ gmail punt com

De uitleg snappen

Je zegt :"Het zit hem niet in het cognitieve, waarom snapt hij de uitleg dan vaak niet?"
Is dat zo? Heeft hij lage resultaten? Lage cito scores?

Guinevere

Guinevere

23-11-2010 om 15:51

Wil

Ja, ze willen hem elk jaar weer laten zitten, al vanaf groep 2. Maar dan is ie toch iedere keer weer nét goed genoeg. Geen idee wat hij voor de CITO scoort, dat vertellen ze hier nooit. Maar het is een leerling die consequent beneden zijn competentie scoort, vindt school. Behalve bij het knutselen en bij muziek.

Nancy

Nancy

23-11-2010 om 15:59

Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt?

Hallo Ayla,

Misschien dat je hieraan iets hebt, en aan het boek:
Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd ?
van Elaine N. Aron

Algemene informatie over hoog sensitiviteit

Er bestaan verschillende omschrijvingen van hoog sensitiviteit. Eén daarvan is dat een hoog sensitief persoon (hsp-er) subtiele signalen opvangt die anderen missen, waardoor ze als vanzelf snel op een prikkelingsniveau belanden waarop ze zich niet langer op hun gemak voelen ¹. Wat matig prikkelend is voor de meeste mensen is zeer prikkelend voor hsp-ers. Hieronder geef ik allereerst enkele kenmerken die de meeste hsp-ers vertonen, ga in op de wijze waarop gereageerd wordt bij overprikkeling en sta stil bij het gegeven dat hoog sensitiviteit geen (mode)ziekte is. Vervolgens ga ik in op wat coaching voor zowel hoog sensitieve kinderen als volwassenen kan betekenen.

Kenmerken van een hoog sensitief persoon

Een hsp-er is doorgaans zowel lichamelijk als geestelijk veel gevoeliger voor prikkels dan andere mensen. Ik geef hieronder enkele voorbeelden waaruit dit blijkt. Echter, geen mens is gelijk, ook: geen hsp-er is gelijk. Het zijn derhalve voorbeelden van veel voorkomende kenmerken, maar u/jij hoeft ze helemaal niet alle (in gelijke mate) te ervaren. In een coachtraject is een belangrijke stap dat we nagaan of er sprake is van hoog sensitiviteit en zo ja, op welke wijze deze zich openbaart.

Enkele voorbeelden van kenmerken die de hoog sensitieve personen kunnen vertonen zijn:

• last hebben van wollen kleding of van merkjes in kleding;
• meer dan gemiddeld hebben van astmatische klachten;
• op vaste tijden ‘moeten’ eten anders ontstaat gevoel van onbehagen of zelfs hoofdpijn;
• opgejaagd voelen als in korte tijd veel moet worden gedaan;
• diep ontroerd worden door kunst of muziek;
• last hebben van harde geluiden;
• diepe emoties hebben die tot een depressie kunnen leiden;
• beschikken over een groot rechtvaardigheidsgevoel: het je zeer aantrekken als iets bij zichzelf of bij anderen als onrechtvaardig wordt beoordeeld;
• moeite met (grote) veranderingen.

Er zijn twee manieren waarop hsp-ers op te veel prikkels reageren. Een groot deel van de hsp-ers, ongeveer 70%, trekt zich terug, hetzij letterlijk (bijvoorbeeld in een rustige kamer of hoekje), hetzij figuurlijk (in zichzelf). Dat wordt introvert genoemd. Daarnaast is er een klein deel van de hsp-ers die juist meer extravert gedrag gaat vertonen als reactie op teveel prikkels. Omdat beide vormen van reactie mogelijk zijn, spreken we daarom tegenwoordig over hoog sensitieve personen, waar in vroegere studies vrijwel alleen over introverte personen wordt geschreven. De eerste die de term hoog sensitieve personen (hsp-ers) gebruikte, was de Amerikaanse hoogleraar, onderzoekspsycholoog en psychotherapeut en bovendien hsp-er Elaine N. Aron. Zij schreef onder meer de boeken ‘Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt’ en ‘Het hoog sensitieve kind. Help je kinderen op te groeien in een wereld die hen overweldigt’.

Hoog sensitiviteit is géén (mode)ziekte en hsp-ers beschikken over talloze kwaliteiten
Belangrijk is te weten dat hoog sensitiviteit geen (mode)ziekte is. In de dierenwereld is, net als bij de mensheid, ongeveer 20% hoog sensitief. En dat heeft een functie. In de dierenwereld zijn het de hoog sensitieve dieren die zodanig waakzaam zijn dat ze een kudde behoeden voor roofdieren omdat ze meer dan de andere alert zijn op hun omgeving. Bij de mensheid zijn het doorgaans degenen die het ‘geweten’ zijn in bijvoorbeeld een bedrijf. Het zijn de denkers, tegendraads vinden sommigen, die heel waardevol kunnen zijn in een organisatie of in groter verband, voor de samenleving.

Hoog sensitieve personen beschikken over talloze kwaliteiten. Zo zijn ze heel betrokken bij anderen met name omdat ze emoties van anderen aanvoelen. Ook zijn ze vaak artistiek en creatief. Meestal ervaren ze echter de ‘last’ van het hoog sensitief zijn. Een coachtraject kan helpen te realiseren dat u/jij als hsp-er weliswaar anders bent, maar juist ook heel waardevol in zowel privé als zakelijke relaties.

--------------------------------------------------------------------------------

¹Zie voor nadere informatie Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt, blz 44 (1996, Nederlandse vertaling 2002) en Het hoog sensiteve kind, help je kinderen op te groeien in een wereld die hen overweldigt, blz 23 (2002, Nederlandse vertaling, 2004). Beide boeken zijn van Elaine N. Aron

Nancy

Nancy

23-11-2010 om 16:07

Excuses verkeerd geplaatst

Hallo Guinevere,

Sorry dat ik je draadje vervuil met mijn verkeerd geplaatste bericht, dat moest voor Ayla zijn. Overigens wens ik je veel sterkte met het vinden van de juiste hulp. Zover mij altijd verteld is is ADHD onvoldoende voor een cluster indicatie en inmiddels zijn de regels nog strenger bijgesteld. Zelf heb ik alleen ervaring met cluster 3 (langdurig ziek) vandaar dat ik weet van het laatste.....Ook het speciaal Onderwijs wordt aangepakt.
Nogmaals sterkte

anna van noniemen

anna van noniemen

23-11-2010 om 20:01

Preventieve ambulante begeleiding

laat school dat eens aanvragen. Dan komt er iemand in de klas observeren, en dan zou je eventueel ook er achter kunnen komen of een rugzakje wel noodzakelijk is en mogelijk is....

Jade

Jade

23-11-2010 om 21:18

Hier...

...een rugzak toegekend gekregen voor mijn zoon, die ADHD heeft. Het is inderdaad een heel stappenplan geweest (info van de GGZ, van school en van ons), de indicatie was er zo door....

Uitleg èèn op èèn

Je zoon heeft dus veel uitleg nodig en na de uitleg snapt hij het nog niet zo goed. Haalt bescheiden resultaten, waarschijnlijk onder z`n kunnen. Dat is Klaasje.
Geen RT. Krijgt jou zoon huiswerk mee of voorbereidend werk? Soms is het fijn om b.v. een lastige rekenopdracht die op school gemaakt moet worden enkele dagen daarvoor mee naar huis te krijgen. Samen eens rustig doornemen en wat oefenen op klad. Op school na de gewone uitleg van de leerkracht aan het werk.
Of alleen maar huiswerk omdat het wèèr onvoldoende was of wèèr niet af? Dat is altijd achteraf en voelt als straf, als falen.
Ik denk dat als je zoon het gevoel krijgt dat werken leidt tot een goed resultaat hij ook gemotiveerder zal zijn. Dit zal ook invloed hebben op zijn gedrag. Op school let hij beter op, hij weet waar de leerkracht het over heeft, hij heeft het thuis al even doorgenomen. Thuis een stuk gezelliger kind, veel frustraties van school moeten er toch ergens uitkomen? Als je op school moeite hebt om op te letten, je snapt er de ballen van en je cijfers zijn beneden peil, tja, daar word je niet vrolijk van. "Ik doe het toch nooit goed."
En even de cito uitslagen vragen vanaf groep 3. School kan zo per leerling een uitdraaitje maken, alle scores zitten met grafiek in de computer. Beneden peil, maar hoe laag ligt het peil?

KGO

KGO

23-11-2010 om 22:17

Ik vond het meevallen

Hoi Guinevere,

Ik heb van de zomer een rugzak aanvraag gedaan. En eigenlijk vond ik het een fluitje van een cent (dochter heeft sinds half jaar diagnose Asperger maar volgens school geen leerproblemen: ik heb toch doorgezet om de rugzak aan te vragen; daarom krijgt m'n dochter nu RT op school wat voornamelijk gericht is op sociale vaardigheden en haar angst voor biologie).
Het zal heel erg afhangen van waar je de rugzak aanvraagt ben ik bang (locatie in Nederland).
Een vriendin van mij heeft een zoon met ADHD en volgens de persoon van de rugzakaanvraag heeft ze zeker kans dat die ook een rugzak krijgt.
Als ik jou was zou ik gewoon een afspraak maken met de instantie waar je de rugzak kan aanvragen.
School moet het niet aanvragen maar jij!
En dat betekent dat je een aantal zaken op orde moet hebben:
- pyschologisch rapport met diagnose
- evt verslagen van observaties e.d.
- je moet kunnen aantonen dat jij thuis al e.e.a. gedaan hebt maar wat nog niet voldoende heeft opgeleverd. BIj ons was voldoende om aan te tonen dat dochterlief naar Sterkamp is geweest en Sovatraining via school heeft gevolgd.

School moet aanleveren:
- onderwijskundig rapport (hier staan ook de cito's in van de afgelopen jaren dus dan weet je die meteen !!)
- behandelingsplannen. BIj ons was dat een paar zinnen.
- daarnaast moet duidelijk zijn waar de hulpvraag is.

Maar stel dat je die rugzak hebt, wat krijg je dan?? Meer dan een uur van een remedial teacher per week is het niet heb ik me laten vertellen. Ik weet het nog niet concreet want we hebben dus die rugzak, alleen heb ik nog geen ambulant begeleider gezien!
En wat ik weet van iemand uit dat circuit is er binnen die rugzak geld voor een uur RT per week. Daarnaast kan een ambulant begeleider advies geven aan de leerkracht, gesprekken hebben met de direct betrokkenen en zo.

Groetjes,

Karin

Guinevere

Guinevere

23-11-2010 om 22:32

Wil, voorinstructie

We doen al aan "voorinstructie" na overleg met de school. Dat bevalt heel goed, maar het is nog niet genoeg. Werk dat niet af is komt tegenwoordig vrijwel nooit meer mee naar huis, tenzij het echt te bont is. Voor de "voorinstructie" is zoon tegenwoordig ook heel gemotiveerd, want hij plukt er zelf de vruchten van! Maar school vindt het nog niet genoeg en wil niet alles op deze wijze van instrueren laten aankomen. Op zich wel prijzenswaardig dat ze het schoolwerk op school willen laten plaatsvinden.
Hoe laag het peil ligt in verhouding met de rest weet ik niet. Naar mijn beleving niveau "hakken over de sloot", behalve dan bij saaie rijtjes met rekenen (gaat dus goed) en het al eerder genoemde knutselen, tekenen en muziek. Dictee gaat ook goed, dat is voorspelbare kost tenslotte. Begrijpend lezen: drama, redactiesommen of hoe dat nu ook heten mag: drama....

Guinevere

Guinevere

23-11-2010 om 22:39

Karin

Volgens mij heb ik dan al een hoop van het gevraagde papierwerk paraat. Alleen is de diagnose wel enigszins verouderd, volgens de link van Kobalt mag die niet ouder zijn dan 2 jaar. En ik kan aantonen dat ik naar de orthopedagoog ben geweest met hem.
Toch maar eens een nader gesprek met school aanvragen dan dus, en vragen hóe ze die rugzak dan kunnen omzetten in meer aandacht.
Voor de "stempel" ivm rugzak ben ik niet meer erg bang, denk ik. Het stráált er toch vanaf dat hij ADHD heeft, de muziekleraren begonnen ook al tegen mij te praten over zijn afleidbaarheid.
Moet de intern begeleider dan die rugzakaanvraag niet mede invullen? Die moet er toch ervaring mee hebben, hoe je zoiets kunt invullen op een manier dat je de meeste kans op toewijzing hebt?
Karin, heeft de leerkracht van je dochter al wel een gesprek gehad met die ambulante persoon?

Stelt niet veel voor

Als je zoon echt ernstige problemen heeft, zal een rugzak niet voldoende zijn. Het stelt allemaal niet veel voor en het meeste geld gaat helaas op aan de administratieve rompslomp eromheen (handelingsplannen e.d.)

Als school dit zo graag wil, laat ze dan een handelingsplan opstellen waarin zij aangeven wat zij met het geld gaan doen. Je kunt het zeker aanvragen, maar de regering heeft een forse bezuiniging op S(O aangekondigd en hiervan zullen vooral SBO en SO-IV de dupe worden. Concreet betekent dit dat veel minder kinderen een indicatie voor deze scholen krijgen (indicatie is ook rugzak)

KGO

KGO

23-11-2010 om 22:48

Reactie

De IB-er moet dus twee dingen aandragen:
-onderwijskundig rapport
- behandelingsplannen
Voorbeelden van onderwijskundig rapport kun je op internet vinden (zie bijv. http://www.ssts.nl/p3.php?RubriekID=2393).
En ik kan me voorstellen dat het bij de een of andere IB-er lang duurt voordat deze stukken er zijn.

Nee we hebben nog geen ambulant begeieider gezien. Rugzak hadden we eind september 'gekregen'. Maar dan moet school geld aanvragen en dat moet dan weer teruggekoppeld worden aan de ambulante begeleiding.
Het enige wat ik er tot nu toe aan gemerkt heb is dat we naar een ouderavond voor rugzakleerlingen konden over de overstap naar het VO (voor groep7/8). En dat op zich vond ik al heel nuttig.

Karin

Karin

Kobalt

Kobalt

23-11-2010 om 23:24

De aanvraag

Hoewel wij als ouders officieel de aanvraag deden, heeft bij ons school het meeste papierwerk verzorgd hoor. Wij hebben alleen een diagnose en een kort overzicht van de therapie geleverd. De school heeft de rest gedaan.
Wat ik alleen niet begrijp: Onze zoon heeft een cluster 4 rugzak, maar van daaruit wordt werkelijk NIETS gedaan aan leren. Het gaat puur om gedrag. Die ambulant begeleider is echt een gedragsspecialist, die heel veel hierover aan de leerkracht uit kan leggen. En ik begrijp dat het bij jouw zoon helemaal niet zo'n probleem is, dat gedrag. Denken ze wel aan cluster 4?
Ik zie het niet voor mij, dat de ab-er die zoon heeft, ook maar iets doet met leren. Volgens mij is dat haar expertise helemaal niet.
En verder ben ik het wel met gonniegans eens, heel veel levert zo'n rugzak niet op. Een uurtje in de week een-op-een begeleiding. En dat is dan iets wat ze hier al weer gestopt zijn, omdat zoon dat verschrikkelijk vond. Verder vooral uitleg van de ab-er aan de leerkracht.
Tegen de tijd dat zoon van school gaat, heeft hij ervoor gezorgd dat zijn leerkrachten behoorlijk deskundig zijn in het omgaan met kinderen als hij, ik hoop dat de volgende lichting daar dan de vruchten van plukt .

Gedrag, kobalt

Dat is juist het lastige met ADHD. Je doet een aanvraag voor cluster 4. Dat is een indicatie voor ernstige gedrags- psychiatrische problemen. Kortom, voor de reguliere school is het gedrag van een kind moeilijk te handhaven in de klas. Het is een stoorzender voor de rest. Daar wordt op de eerste plaats met hulp van buitenaf aan gewerkt. Daarvoor is de AB èr, met expertise cluster 4.
Het gaat niet om ZMLK, dat is een ander cluster. Een beetje bot gezegd, maar het zal de leerkracht een biet zijn of je kind met ABCD of E scores van school af gaat. Eventueel wordt er in groep 7 LWOO aangevraagd voor het voortgezet onderwijs. De leerkracht op het reguliere onderwijs heeft geen expertise qua gedrag of psychiatrische problemen en moet roeien met de riemen die er zijn.
Ik heb daar wel begrip voor. De klassen zijn groot ( althans, bij ons wel)en er zijn meer kinderen die speciale aandacht nodig hebben. Als het gedrag dus op school redelijk is en te handhaven voor de leerkracht zal de tijd die nodig is om het leerniveau op te krikken ergens anders vandaan moeten komen. Dat red je niet met een uurtje per week, àls het een uurtje per week is, vaak nog minder.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2010 om 14:50

Rugzakje

Ik zit middenin de aanvraagprocedure voor het rugzakje (cluster 4) voor zoon (ADHD). Je kan het beste contact opnemen met het REC/Centrum voor Indicatiestelling in jouw regio voor meer info over de indicatiestelling en de aanvraagprocedure http://www.wecraad.nl/?pid=373
Op deze site kan je ook veel info vinden http://www.50tien-oudersenrugzak.nl/oudersenrugzak/rugzak/wat_is_de_rugzakEn men zegt wel dat je niet "alleen" met ADHD een rugzakje kan krijgen maar dat hoeft volgens de informatie die ik heb gekregen niet per definitie waar te zijn. Het hangt er helemaal vanaf wat de problemen zijn, hoe die zich uiten, in hoeverre school handelingsverlegen is en welke hulp jullie al hebben gezocht. Alsook in hoeverre de problematiek thuis speelt etc.
Als zowel de ouders als school heel goed onderbouwd, ondersteund met verslagen, handelingsplannen en een psychodiagnostische rapportage aangeven waarom een kind een rugzakje nodig zou hebben is er altijd een kans dat hij wordt toegekend. Niet geschoten is altijd mis...

Elisa

Dat klopt helemaal Elisa en je moet het ook zeker proberen. Maar feit is dat de regering fors gaat bezuinigen op rugzakjes en instroom S(O. Dit gaat vooral SBO en SO-IV treffen, dus de kans dat het wordt toegekend wordt kleiner. Voor somatische aandoeningen zal het minder consequenties hebben. Je kan een blind kind immers een stuk lastiger op een reguliere school houden.

Guinevere - je moet eerst de kern van het probleem vaststellen, is het gedrag of leren? Is het gedrag dan is zo'n aanvraag zinvol maar gaat het om het leren dan is het mss effectiever om RT naschools zelf te regelen. De rugzakaanvraag kan je sowieso natuurlijk doen maar verwacht er niet te veel van áls je 'm krijgt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2010 om 21:20

Rugzakje

Ja, daarom zijn de criteria zo aangescherpt. Eea heeft er ook mee te maken dat over een paar jaar de Zorgplicht Passend Onderwijs voor reguliere scholen wordt ingevoerd zo vertelde men mij me bij het CIS. Het rugzakje/lgf wordt dan ook afgeschaft in de toekomst voor deze indicatie/regulier onderwijs.
Overigens handig voor iedereen die met het rugzakje te maken krijgt: werkmap en/of brochures "Natuurlijk Welkom Op School" uitgegeven door de CG-Raad http://www.cg-raad.nl/wij_werken_aan/onderwijs/NWOS.php
Ik heb die map en het is werkelijk een schat aan goede informatie; of je nu wel of geen rugzakje/lgf aanvraagt of niet.

Passend onderwijs

Dat wás inderdaad het geval. Het nieuwe kabinet heeft deze plannen op de lange baan geschoven. Het zal dus nog lang duren voordat dit er komt.. áls het er ooit komt.

cqcq

cqcq

25-11-2010 om 09:46

Geen lange baan

Het nieuwe kabinet heeft de plannen voor passend onderwijs echt niet op de lange baan geschoven. Ze trekken er alleen nog minder geld voor uit.

Guinevere

Guinevere

25-11-2010 om 11:42

Proberen

Ik denk dat ik het dan toch maar ga proberen, samen met school natuurlijk. De juf van dit jaar bracht het in elk geval allemaal een stuk prettiger dan die van vorig jaar (die begon er ook over, maar op een irritante manier). Ik ga maar eens een gesprek aanvragen op school, kan ik meteen de methode van Vera* in de groep gooien. En ik wil precies weten welke ondersteuning ze hem dan denken te kunnen bieden. Ik wil eigenlijk vooral dat hij groeit in zijn studievaardigheden, ik zie er niets in dat hij de komende x jaar nog voor elk onderdeel privéuitleg nodig heeft.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-11-2010 om 14:22

Guinevere

Hier gaat het dus ook vooral om studievaardigheden en studie-overstijgende vaardigheden. School heeft duidelijk aangegeven dat ze met rugzakje veel meer uit de kast kunnen trekken op die gebieden. Ze hebben duidelijk aangegeven dat ze met de handen in het haar zitten (handelingsverlegenheid). Als dat gedegen onderbouwd wordt in de handelingsplannen en evaluaties en jij kunt behandelingsverslagen overleggen van alle hulp die jullie hebben gezocht, een uitgebreid psychodiagnostisch rapport (alles op officieel briefpapier en ondertekend door behandelaars) en duidelijk maakt dat de zorgproblematieken zich ook uitstrekken tot thuis maak je echt wel een kans dat het rugzakje toegekend wordt.
Stuur alles mee wat maar van belang kan zijn, ook al dateert het van jaren geleden!
Oh school moet ook een TRF meesturen. Even aan jullie IB'er vragen of ze een TRF hebben, anders kan school deze opvragen bij het REC.
Ik ga zo weer naar de IB'er om te kijken of we de hele papierzwik klaar hebben om opgestuurd te worden. Jij als ouder moet al die handelingsplannen, evaluaties en het onderwijskundig rapport ondertekenen en dan stuurt school alles op.
Guinevere, gewoon ervoor gaan hoor! Zoals eerder gezegd: niet geschoten is altijd mis...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-11-2010 om 14:28

Zorgplicht passend onderwijs

Volgens de CG-Raad komt die Zorgplicht Passend Onderwijs er echt in 2012 en moeten scholen zich vanaf 2011 al op voorbereiden/voorbereid zijn. Ja, het kabinet wil hier 300 miljoen op bezuinigen maar de plannen gaan hoe dan ook door.
http://www.balansdigitaal.nl/algemeen/passend-onderwijs/wat-is-passend-onderwijs
Mocht een kind trouwens wel al een rugzakje hebben voor cluster 3 of 4 maar geen of minder PGB kan school nog extra geld krijgen http://www.balansdigitaal.nl/data/nieuws/2010/5/school-kan-extra-geld-aanvragen-voor-zorgleerlingen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.