Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

17-02-2010 om 13:29

Rugzakje afgewezen (vraag voor een kennis!)

wie of wie kan en wil mij van advies of hulp voorzien. Voor een kennis (schoolgenootje van mijn twee jongsten) is het rugzakje afgewezen. Haar zoon heeft PDD-NOS. Het gaat niet zo goed op school.....Ze had een cluster2 indicatie aangevraagd....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

17-02-2010 om 13:49

Cluster 2

Lukt zelden, tenzij het om een ernstig, zwaar autistisch kind gaat dat niet spreekt en geen enkele vorm van contact maakt. Anders moet je altijd bij cluster 4 zijn. Dus gewoon opnieuw proberen bij 4. Eventueel hulp inroepen van het Steunpunt Autisme. Zij kennen de juiste weg als beste.

Jessy69

Jessy69

17-02-2010 om 15:17

K. heksenvet

Hier een zoon met Asperger (goede intelligentie) en dus wel een rugzak vanuit cluster 2! Hij praat erg goed, duidelijk, zeer intelligent, dus voldoet niet echt aan jouw omschrijving. Dus het kán wel!

Jessy69

Jessy69

17-02-2010 om 15:18

Anna

Staat er bij de afwijzing aangegeven waarom hij is afgewezen? Wij hebben ook eerst een afwijzing gehad. N.a.v. de afwijzing is er een uitgebreid logopedisch onderzoek geweest naar wat zoon snapt van communicatie en wat niet. N.a.v. dat uitgebreide verslag is er wel een toekenning gekomen.

De afwijzing is als het goed is zeer uitgebreid, dus op zich moet je er best mee aan de slag kunnen.

Tineke

Tineke

17-02-2010 om 15:22

Zucht

Informatie is ook overal anders, kan het ons nog lastiger gemaakt worden? Toen ik, jaren geleden, een aanvraag deed bij cluster 2, werd me letterlijk verteld wat ik hierboven beschreef.
Wat een wirwar is het toch!

Jessy69

Jessy69

17-02-2010 om 15:34

Ja lastig idd

door het logopedisch verslag konden we aantonen dat zoon communicatie absoluut niet snapt en daarmee was voldoende aangetoond voor cluster 2.

Jessy69

Jessy69

17-02-2010 om 15:36

Maar

(ik vergat wat) makkelijk waas het idd niet hoor, we zijn er wel erg lang mee zoet geweest. cluster 4 was hier eigenlijk weer geen optie omdat zijn gedragsproblemen niet groot genoeg waren. De gedragsproblemen die hij had kwamen voor uit zijn miscommunicatie.

Overigens was mijn antwoord niet aanvallend bedoeld hoor!

ishtar

ishtar

17-02-2010 om 16:56

Hier ook

afgewezen, maar voor cluster 4. We vragen nu aan in cluster 3 (niet alleen autisme, ook verstandelijke beperking)
Misschien is er in een ander cluster meer 'te halen'.
Bij ons werd er punt voor punt besproken of zoon daar al dan niet aan voldeed.

Cluster 2

Voor een indicatie cluster 2 telt idd het taalbegrip zwaar. Zo kan het gebeuren dat een ogenschijnlijk goed sprekend kind een indicatie krijgt. In de klas van mijn zoon zit idd ook een hoogintelligent, goed pratend jongetje met ass.

anna van noniemen

anna van noniemen

17-02-2010 om 19:30

ik zie wisselende ervaringen....moeder gaf mij inderdaad aan dat taal een probleem is, hij begrijpt dingen vaak niet goed, en kan zich verbaal niet goed uiten....Bij rekenen scoorde hij een A, bij taal een E....Er is een rapport van een logopediste zei moeder me, maar kennelijk vond de indicatie-cie het verhaal niet voldoende....ik heb de afwijzingsbrief van moeder gekregen, maar ikzelf snap er niet voldoende van....Het rugzakje voor mijn oudste is helemaal door het RMPI waar de school ook onder valt geregeld....ik heb alleen wat aanvullingen aan school gegeven en/of onderzoeken....

anna van noniemen

anna van noniemen

17-02-2010 om 19:36

Jessy69!

Dat probleem speelt dus bij dit kind ook....het is niet een uitgesproken gedragsprobleemkind, maar door miscommunicatie komen er inderdaad gedragsproblemen....op school uit het zich in huilen, thuis in agressie naar ouders....

anna van noniemen

anna van noniemen

17-02-2010 om 19:36

Op 2 clusters inzetten?

kan dat eigenlijk?

ishtar

ishtar

17-02-2010 om 20:10

2 clusters

of het tegelijk kan, weet ik niet. Ik denk het niet. Wij kregen de afwijzing vnl op iq, en dan is er geen andere keuze dan cluster 3.

Jessy69

Jessy69

17-02-2010 om 20:49

Anna

het verhaal lijkt idd erg veel op ons verhaal. Alhoewel zoon het thuis uit door agressief gedrag, maar op school ook (maar dan voornamelijk verbaal). Veel onrust.

Overigens zijn zoon cito-scores gewoon goed. Het is echt het sociale wat bij hem niet wil op school.

Ik zou je graag verder willen helpen, maar ik zou nu even niet weten hoe.

Jessy69

Jessy69

17-02-2010 om 20:50

Het stomme

is n.l. dat zoon op taalgebied onwijs sterk is. Juist daar haalt hij een A voor, alleen de interpretatie van taal, daar slaat hij de plank vaak mis (en helemaal bij leeftijdsgenoten)

Nancy

Nancy

17-02-2010 om 22:20

Cluster 3

Hallo Ishtar,

inzetten op cluster 3 kan volgens mij ook niet zomaar, tenzij jouw kind verstandelijk gehandicapt is door ziekte. Mijn dochter zit op een cluster 3 school voor langdurig zieke kinderen, een indicatie hiervoor moet altijd een medische grondslag hebben. Maar voor de duidelijkheid; ik ben geen expert. Ik wens je in ieder geval veel succes met de indicatie-stelling.
Groeten, Nancy

Nancy

Ja dat bedacht ik me ook.

Onze zoon heeft ook cluster 3.
Soms wel lastig omdat ze inzetten vanuit de expertise van de mytylschool terwijl het autisme een grote rol speelt.

Nancy

Nancy

18-02-2010 om 12:30

Nikus

Hallo Nikus,

Ik neem wel eens te hebben gelezen dat onze kinderen ongeveer dezelfde soort problematiek hebben. Bij mijn dochter op school zitten inderdaad ook wel kinderen met een gedragsstoornis alleen hebben deze allemaal eveneens een medische indicatie. Soms is het echter wel zo dat eerstgenoemde in vergelijk met de gedragsstoornis een ondergeschikte rol speelt, deze kinderen komen dan vanuit een cluster 4 school en werden daar niet op hun plaats bevonden. De aanweizige medische gronden worden dan gebruikt om hen alsnog op een cluster 3 geplaatst te krijgen. Mijn dochter heeft zo ik weet 2 van deze kinderen in haar klas.

Nancy

Nancy

18-02-2010 om 13:45

Herstel..

ik bedoel dat de medische indicatie ondergeschikt is aan de gedragsstoornis. Ik schreef eerstgenoemde en bedoelde daar dus de medische indicatie mee.

ishtar

ishtar

18-02-2010 om 13:46

Nancy en nikus

begeleidster vanuit rec3 school zegt: verstandelijke beperking, ik heb haar niets horen zeggen over een verstandelijke beperking door ziekte. Waarom zou dat alleen door ziekte mogen? Zijn beperking is net zo 'onhandig' als wanneer het door een ziekte zou komen.
Er wordt wel nadruk gelegd op zefredzaamheid (of het gebrek daaraan) en daar voldoet hij ook wel aan.
Sjee, ik hoop niet dat dat zo is zeg! Waar zou hij anders heen moeten....

Nancy

Nancy

18-02-2010 om 14:58

Ishtar

Hallo Ishtar,

Nogmaals ik ben geen expert. De REC 3 van mijn dochter is voor langdurig zieke kinderen. Dat is vlgs mij toch wel de reden dat er alleen door ziekte wordt geindiceerd en of een verstandelijke beperking hieronder valt ? Mijn dochter heeft een laag IQ maar haar medische (voor)geschiedenis en huidige med. gesteldheid liggen hieraan ten grondslag. Ik ken geen kinderen op haar REC 3 school die geen medische indicatie hebben. Misschien dat er meerdere REC 3 scholen zijn buiten alleen langdurig ziek. Misschien dat Nikus iets meer weet. Nogmaals succes en sterkte met de indicatiestelling.

Heb ff gegoogled

Ook ZMLK onderwijs valt onder cluster 3.

Geen nood Isthar

Christientje

Christientje

19-02-2010 om 09:34

Cluster 2

''Lukt zelden, tenzij het om een ernstig, zwaar autistisch kind gaat dat niet spreekt en geen enkele vorm van contact maakt.''

Dit is niet helemaal waar. Mijn zoontje heeft klassiek autisme en een taalstoornis. Hij gaat sinds September naar het cluster 2 onderwijs. Het is niet zo dat hij ernstig en zwaar autisticsh is en geen enkele vorm van contact maakt. Het feit dat hij een taalstoornis heeft was in ons geval voldoende.

Christientje

Christientje

Christientje

19-02-2010 om 09:36

Bellen?

Waarom bel je niet op om te vragen wat de exacte reden is van de afwijzing ? Misschien is een eenvoudige aanvulling voldoende om een 2e verzoek in te dienen.
Christientje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.