an mien
03-02-2011 om 11:40
Rugzakje op het vo
Mijn zoon zit met een rugzakje in de tweede klas Havo/VWO. naar ons idee gebeurd er erg weinig met dat rugzakje nl tijdens de mentorles een heel kort gesprekje (5 min)eens per week.
Voor een gesprek met zorgcoordinator mentor enz is geen geld.
Verder heb ik nog een vraag wordt er bij bepaalde lessen rekening gehouden met de handicap? hier mogen bv dyslectische kinderen meer spellingsfouten maken en krijgen langer de tijd. maar hoe zit het bij jullie met autistische kinderen met bv een slechte motoriek??
kortom ik ben heel benieuwd hoe het bij jullie op school gaat?
An mien

Nikus
03-02-2011 om 11:57
Hier
Onze zoon heeft een cluster 3 indicatie. Ik moet heel eerlijk zeggen dat school hier goed mee omgaat. Hij heeft geregeld contact met de mentor. Nu moet ik zeggen dat het een hele fijne mentor is! Iemand met hart voor haar leerlingen. Wij hebben per kwartaal groot overleg met de mentor, zorgcoördinator en de ambulant begeleider van het REC.
Wij zijn zeer content met de wijze waarop men het rugzakje besteedt. Nu is hij weer ziek (zoveelste keer) en gaan ze echt zorgen dat hij het schoolwerk thuis kan doen. Mede daarom ook digitale boeken.

anna van noniemen
03-02-2011 om 12:05
Bij zoon
wordt het rugzakje vooral besteed aan het zo klein mogelijk houden van de klas, en dus zit hij met totaal 9 kinderen in 1 klas....verder om de zoveel tijd een gesprek met de ambulante begeleider en mentor (die deze ontaarde moeder van de week nog vergeten was, oeps).

Nikus
03-02-2011 om 12:18
Anna
Kleine klassen. Een goede investering vanuit het rugzakje! Echt top hoor. Het maakt het leven een stuk overzichtelijker. Onze zoon zit in een klas van 25

anna van noniemen
03-02-2011 om 12:26
Precies
dat is een heel groot verschil en zoon zou daarin verzopen zijn. Nu is dit wel een heel bijzondere klas waar hij nu in zit, het is eigenlijk een auti-klas. Maar vanwege zijn NIO-uitslag mocht hij toch ook erbij, tenzij er teveel ASS-kinderen waren aangemeld natuurlijk. Dan was hij wel in een andere LWOO klas gekomen, max 15 leerlingen volgens mij, dus ook wel te doen.

Nikus
03-02-2011 om 13:06
Anna
Onze zoon zit in een vergaarbak. Toen wij heel enthousiast kozen voor een kleine school had ik er niet bij stil gestaan dat hij in een klas kwam met meerdere rugzak kinderen. onze zoon heeft van sommige kinderen echt hinder. Door zijn autisme wordt hij helemaal gefrustreerd van de kinderen die de les verstoren. Voor hem zou een klas gelijkgestemden of een kleine klas ook beter zijn. Die hebben we hier niet dus de oplossing die wij hebben gevonden is veruit de beste van alle opties.
Het gevolg is wel dat mijn zoon zich nu stierlijk verveeld en werkelijk niets meer doet. De motivatie is compleet weg. Deels een gevolg van een gruwelijke puberperiode maar ook deels verveling.

anna van noniemen
03-02-2011 om 13:18
Dat is vervelend nikus
ik zou scholen ook zeker aanraden meer van dit soort initiatieven te ontplooien als de school van onze zoon. Ik was dan wel verlaat bij het gesprek, maar de mentor is echt heel tevreden over zoon. Het is niet altijd makkelijk hoor, er zitten ook best stoorzenders onder die 9 (en ik vlak zoon daarbij echt niet uit), maar ze ziet hem wel groeien, en als hij zo doorgaat kan hij over 2 jaar prima over naar een reguliere 3e klas (de klas blijft 2 jaar zo bestaan, met dezelfde mentor ook, dus veel duidelijkheid)

Nikus
03-02-2011 om 13:36
Anna
Kijk zo hoort het. Hier is zoon ook mede door de pubertijd zo gemotiveerd als een goudvis. Wat betreft het gedrag van mijn zoon, ook hij kan bijzonder ongemotiveerd overkomen en dat is voor zijn medeleerlingen weer niet prettig. Dus ook bij hem gen aureooltjej boven zijn hoofd Op je mentor ben ik jaloers. Dat zou voor zoon ook goed zijn.

Kobalt
03-02-2011 om 19:54
The proof is in the eating..
.. maar de school waar onze zoon hoogstwaarschijnlijk naar toe gaat heeft het volgende toegezegd:
Onze zoon krijgt een coach, dat is niet de mentor en geen leraar van hem. Deze coach is een uur per week vrij om hem te begeleiden, contact met ons te hebben, contact met leraren te hebben en dergelijke. Onze zoon krijgt met deze coach (zeker in het begin) elke week een gesprek om te kijken hoe het gaat met plannen en wennen. Hiernaast komt de ambulante begeleider 3 a 4 uur per maand op school voor onze zoon. Hij gaat observeren, overleggen en advies geven aan de coach en de mentor. De ambulant begeleider gaat ook in de klas vertellen over adhd en vertellen dat zoonlief dat heeft, zodat de andere kinderen niet kunnen protesteren als er voor zoon andere regels gelden dan voor hun.
Deze regeling staat zwart op wit, dus ik ga ervan uit dat wij school erop aan kunnen spreken als ze zich hier niet aan houden. Voor onze zoon lijkt dit in ieder geval wel voldoende ondersteuning.

an mien
04-02-2011 om 10:38
Reactie
goh wat wordt er bij jullie veel gedaan uit het rugzakje, zoon zit niet in een kleinere klas gewoon een klas van 25, niet overdreven groot maar ook niet lekker klein.
Kobalt wat ze jouw beloven dat was ons ook beloofd een auticoach die alle jaren met zoon mee zou gaan die zoon dus door en door zou gaan kennen!! daarom hebben wij ook voor deze school gekozen maar de auticoachen zijn afgeschaft en de mentor neemt het over tijdens het mentoruur.
Ik voel me nu met mijn rug tegen de muur staan, school wil geen gesprek en voor meer zorg is geen geld, ze snappen ook wel dat wij zoon niet naar een andere school doen dat is te moeilijk voor hem.
Ik begrijp wel waarom rugzakjes afgeschaft worden er wordt gewoon misbruik van gemaakt niet altijd maar in ons geval ben ik er wel zeker van.
wie heeft tips om hier verandering in te brengen??
An mien