Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Narcissa

Narcissa

03-07-2011 om 11:56

Schengenverklaring vergeten

Nou ja, niet echt vergeten, gewoon niet op het juiste moment bedacht dat ik zonder die verklaring vandaag in de stress zou schieten. We vliegen morgenochtend vroeg naar Portugal< vliegveld Faro. Kind gebruikt methylfenidaat. Wat doen we, gewoon in de toilettas stoppen, verdelen over de koffers, in de handbagage, en dus niks zeggen. Of juist aangeven bij de douane? Is er op deze mooie zondag nog een ervaringsdeskundige in de zaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

03-07-2011 om 12:00

In ieder geval

Wat rot voor je, je kunt natuurlijk niet zo heel veel meer doen. In ieder geval zou ik papieren meenemen waar de diagnose op staat. Ook zou ik de methylfenidaat in de originele verpakking meenemen en absoluut niet meer mee nemen dan je nodig hebt. Zodat het duidelijk is, dat je het spul niet gaat verhandelen daar.

Vic

Vic

03-07-2011 om 12:03

Huisarts

Ik zou het niet riskeren en toch even de HAP bellen of zij een verklaring willen opmaken. Volgens mij zijn ze in Portugal vrij streng met die dingen.

Fiorucci

Fiorucci

03-07-2011 om 14:05

Apotheek

Is er niet een apotheek ergens in de stad open op zondag? Die draaien zo een medicatiepaspoort voor je uit. Incl Schengenverklaring.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

03-07-2011 om 20:09

Hmm fio

Hmm, Fio, het probleem met een schengenverklaring is niet het uitdraaien en invullen, maar dat je 'm moet opsturen naar de "bevoegde instantie" ter stempeling en ondertekening. En da's niet de apotheek...

Narcissa - ot

heel vervelend dat je er nu pas aan denkt. Hopelijk heb je nog wat kunnen regelen.
Damkzij jouw draadje, weet ik dit nu (ik wist dit niet) en ga ik dit dus regelen voor onze vakantie.

groetjes van Purk

carolien

carolien

03-07-2011 om 21:48

Psych

De psychiater van mijn zoon vroeg mij van de week ook of ik nog een schengenverklaring wilde hebben. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik vond het maar een hoop gedoe en vroeg of het ook nodig was als je gewoon met de auto op vakantie gaat. Zij dacht dat het dan niet zo'n probleem was. Vorig jaar zijn we ook gewoon naar Frankrijk gegaan met concerta en risperidon. Geen grenscontrole of wat dan ook. Dus niemand die weet wat je bij je hebt. Maar dat zal idd op vliegvelden wel anders zijn. Goed om te weten!

Autovakantie

het lijkt me inderdaad minder risico als je met de auto naar Frankrijk tuft, maar wat als je kind daar b.v. in het ziekenhuis terecht komt?? Dat hoop je natuurlijk van zijn lang zal z'n leven niet, maar toch...

Morgen neem ik even contact op met zijn psychiater.

groetjes van Purk

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 08:10

Aha

Ik ga naar Londen, dus geen Schengen nodig,vandaar dat het zo snel gepiept was bij de apotheek. Eigenlijk ook maf, dat je juist voor een niet Schengenland alles zo snel geregeld hebt....

Vera*

Vera*

04-07-2011 om 08:54

Fiorucci

Wij gaan op vakantie naar Engeland, inderdaad heerlijk dat er geen Schengenverklaring nodig is. Volgens de meneer van de Britse ambassade heb je wel een medische verklaring nodig dat het middel voorgeschreven is, maar je hebt geen extra stempels e.d..
Dochter gaat er óók nog op kamp daar en voor medicatie zijn daar toch strenge regels! Zeker nu met de Concerta voeg ik maar een hele papierwinkel bij plus extra etiketten op de pillen (ook schildklierhormoon) zelf en niet het pillendoosje voor een week gebruiken omdat er dan niet duidelijk is voor wie het is en wat het is, aaaargh wat een regels.

Vera

Karmijn

Karmijn

04-07-2011 om 09:11

Wij zijn vorig jaar ook naar de uk geweest. Inderdaad met een brief mee van de kinderarts met dosering en diagnose. Pillen moesten in de originele verpakking en je mocht niet meer meenemen dan je tijdens je verblijf nodig hebt (dat vind ik wel logisch, anders zou je kunnen gaan handelen met dat spul).
Wij zijn niet gecontroleerd door de Britse douane. Maar dat heb ik een keer eerder wel meegemaakt en ze zijn behoorlijk uitputtend met die controle. Echt de hele auto werd toen zo ongeveer gedemonteerd.
Dit jaar gaan we naar Frankrijk met de auto, dan neem ik gewoon ook die brief mee. Volgens de kinderarts was een Schengenverklaring een beetje overdreven als je met de auto gaat.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-07-2011 om 10:59

Doel schengenverklaring

"het lijkt me inderdaad minder risico als je met de auto naar Frankrijk tuft, maar wat als je kind daar b.v. in het ziekenhuis terecht komt?"
Nou, daar heeft een Schengenverklaring niet zoveel mee te maken. Die verklaring is bedoeld om aan te tonen dat jij - om medische redenen - pillen meeneemt die onder de Opiumwet vallen, zodat je niet kan worden opgepakt wegens drugsbezit.
Het is overigens niet zo dat je buiten het Schengen-gebied minder regels hebt, integendeel zelfs. Nu kan het best dat Engeland niet zo streng is, maar voor veel (zeker niet-westerse) landen moet je juist veel regelen.

Vera*

Vera*

04-07-2011 om 11:08

Thailand...........

Mijn verhaal staat vast nog wel in het archief.
Wat ik wél begrepen heb is dat juist de kortwerkende methylfenidaat verhandeld wordt en dat dit niet geldt voor Concerta en Medikinet cr.

Vera

Fianna

Fianna

04-07-2011 om 12:15

Verenigde staten

gaan we naar de VS. Nou dacht ik, dat wordt een gedoe met Ritalin meenemen. Nee, alleen een medische verklaring nodig...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-07-2011 om 12:27

Afrika

Wij gaan dit jaar naar een oostafrikaans land. Het te doorlopen traject leek mee te vallen. Engelstalige verklaring van de arts, deze naar ministerie van Volksgezondheid voor een stempel (ging per post, binnen paar dagen). Volgende stap was ministerie van buitenlandse zaken. Daar moest ik voor mijn werk toch naar toe, dus dat was in 10 minuten (+ betaling van 10 euro) geregeld. Tenslotte moest het nog naar de ambassade van het betreffende land, in Brussel. Moeilijk om contact mee te krijgen, maar inmiddels ligt de verklaring daar met allemaal mooie stempels klaar. Maar of we hem wel even zelf komen ophalen om de benodigde 25 euro af te rekenen. Nee, per post kan echt niet. Zucht... Dus nu moeten we deze week nog 'even' speciaal naar Brussel, balen balen.

Uk?

Ik heb dus begrepen dat voor naar Engeland een Engelse medische verklaring nodig hebt met óók een stempel van het ministerie voor volksgezondheid. Onze zoon gaat met school naar Londen. Voor de zomervakantie, we gaan dan naar een Schengenland, heb ik de juiste papieren al klaar liggen.

Wat een gedoe steeds, maar goed wel logisch, omdat het onder de opiumwet valt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-07-2011 om 13:14

Klopt

Klopt, van die stempel. Hier staat precies uitgelegd hoe het werkt:

http://xrl.us/bkyw2p

Of het daarna nog naar een ambassade moet, hangt af van het land van bestemming. Volgens mij kunnen ze je dat bij het ministerie van buitenlandse zaken (waar je stempel 2 moet halen) vertellen.

Hes@

Hes@

04-07-2011 om 13:32

Ambassade

Beste mensen,

kijk even op de site van de ambassade van het land waar je naartoe gaat. Voor UK is een verklaring arts genoeg en voor Frankrijk bijvoorbeeld ook (en daarmee is onze vakantie van dit jaar afgedekt).

Die ambassades worden vast helemaal gek van alle vragen om stempels want deze info is bij beide ambassades razendsnel te vinden op de site.

Quin van de Veer

Quin van de Veer

04-07-2011 om 14:02

Frankrijk

Mooi als voor Frankrijk een artsenverklaring volstaat. Wij krijgen dit jaar namelijk vermoedelijk pas in de week vóór vertrek nieuwe medicatie voorgeschreven, onmogelijk dan nog een Schengenverklaring te regelen. Moet wel zeggen dat ik altijd gewoon zó door Europa ga met die medicijnen, nooit aangehouden of gecontroleerd.

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 15:36

Nee pinkelot

Lees deze link maar:
http://www.homeoffice.gov.uk/drugs/licensing/personal/
Als je medicatie op de lijst staat, en hebt medicatie bij je voor minder dan drie maanden bij je, is een europees medicatiepaspoort dus voldoende, als ik het goed begrijp. Want er staat dat je een verklaring moet hebben van een arts of apotheker.
Methylfenidaat staat op die lijst in klasse twee,zie je in het pdf wat je kunt opzoeken via deze link.
Ik ga met mijn zoon vijf dagen naar Londen, en neem afgepaste hoeveelheid mee in de doosjes van de apotheek, met een medicatiepaspoort. Als ik deze link goed begrijp, is het dan in orde.

Kosten

Wat kost trouwens een schengenverklaring.
Ik ben nu helaas te laat, want er totaal niet aangedacht.
Dus neem de gok maar.
Ik ga met de auto naar Duitsland.

Bedankt

Bedankt voor de links, ik heb ze net gelezen. De medicijnpaspoorten heb ik al in huis, ook voor mezelf, dus dat is handig. Raar dat er dan op de Nederlandse site staat dat je die verklaring van de arts moet laten stempelen door Farmatec ed.

Bedankt, groetjes Pinkelot

Hes@

Hes@

04-07-2011 om 22:59

Pinkelot

dat ben ik met je eens.

wij waren even flink in de stress toen we de informatie op de site van balans gelezen hadden. Met twee adhd'ers in huis met verschillende behandelaars en verschillende medicatie zagen we de bui al hangen. Maar de info van balans klopt dus niet (meer) voor een paar populaire vakantielanden.

Kunnen we weer een klein beetje meer ontspannen op vakantie

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2011 om 07:44

Pinkelot

Nou ik schrok me ook rot toen ik dat gisteren via deze discussie las. Ik ga maandag naar Londen.
En ik vond het al zo stom van de apotheek, dat ze zeiden dat dat niet hoefde allemaal. Ik ga er maar vanuit dat de info op de site van de ambassade klopt.

Fiorucci

Hoi,

Nou hier wisten ze dus bij de apotheek niet hoe het moest, wel de Schengenverklaring, maar als het daar niet onder valt weten ze het ook niet :o( Ik heb voor de zekerheid maar een Engelse medische verklaring opgevraagd bij de kinderarts daarnet, was geen probleem. Wij zijn namelijk niet bij de reis en ik wil niet dat zoon in de problemen komt.

Veel plezier in Londen, groetjes Pinkelot

Fianna

Fianna

05-07-2011 om 10:36

Pinkelot

Ik snap Farmatec niet. Volgens hen moet je als je naar Amerika gaat een medische verklaring laten afstempelen door hun en laten ondertekenen door min van buiza.
Volgens de amerikaanse ambassade is een engelse medische verklaring voldoende...

malou

malou

05-07-2011 om 23:18

Wat zijn de consequenties...

Dat vraag ik me eigenlijk af. Wij gingen een aantal weken geleden naar Duitsland en ik heb er ook totaal niet aan gedacht. Bij de huisarts deden ze nogal paniekerig. Ik was wat laconiek: nou, dan ga ik "het gevang" wel in: Even lekker rustig Of nemen ze de mdicijnen dan in beslag? (dan wordt de vakantie niet zo rustig). Overigens denk ik dat de soep niet zo heet gegeten wordt: Een collega van mij ging in de mei vakantie naar Turkije en heeft bij de douane de medicijnen en een verklaring van de arts laten zien en kon zo door.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.