Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Gaia*

Gaia*

05-05-2010 om 17:42

School en toekomst

Dochter (10), doorgekleuterd en gedoubleerd in groep 4 en gaat nu ook in goep 5 heel moeilijk. Is oudste in de klas, wordt behandeld als klein kind. Want ze is 'superverlegen'. Zij heeft een enorme sociale angst, praat niet buiten gezin (selectief mutisme) en ASS.

Dochter is heel ongelukkig. Ze wil liever bij leeftijdsgenootjes in de groep. Omdat ze waarschijnlijk toch een individueel programma gaat krijgen (omdat ze niet mee gaat), zoek ik naar mogelijkheden om haar weer bij leeftijdsgenootjes te krijgen. Het zoeken naar een middelbare school speelt daarin mee. Ik vind dat moeilijk en ik ben er bang voor (omdat zij dat is).
In speciaal onderwijs lijkt ze ook weer niet te passen (zeggen ze). Ze heeft een coach uit rugzak op een reguliere school.

Nu vond ik een website over een soort speciaal onderwijs als tussenvorm van basisonderwijs en middelbare school. Die duurt twee jaar en daar kunnen kinderen achterstand inhalen om dan te zien waar ze heen kunnen (middelbare school). Het wordt georganiseerd vanuit meer middelbare scholen om voor bepaalde kinderen toch onderwijs mogelijk te maken in een stichting voor leerlingenzorg. Maar misschien heb ik het nog niet goed begrepen.

Het is misschien idioot maar op school worden er weinig initiatieven genomen om mijn dochter de goede ondersteuning te geven. Alles is tot nu toe uit ons gekomen. Op zich best, maar ik zou toch iets meer verwachten. haar achterstand wordt steeds groter en voor spek en bonen op school is een slecht gevoel. Ik ben nu echt bezig met het maken van een plan, ik wil actie ondernemen. Helemaal omdat mijn dochter aangeeft het hele leven niet meer te zien zitten. Het moet anders. Dit zou ik bedenken:

Nog 2 jaar basisschool, zorg richten op durven praten maar ook zoveel mogelijk achterstand in laten halen (want voor onderwijs krijgt ze nog geen steun, alleen praten).
Dan naar die tussenfase voor de middelbare school, tussen leeftijdsgenoten en bij meer kinderen die het moeilijk vinden, dat wil ze graag
Dan conclusies trekken en keuzes maken voor middelbare school. Ze is dan 13 of 14.

Ik vroeg mij nu af of iemand ervaring heeft met zo'n tussenschool. Hier een link: http://www.slaalmere.nl
Of zijn er nog andere mogelijkheden om mijn kind weer tussen leeftijdsgenoten te krijgen? Wat wordt mijn eerste stap. Ik wil na de vakantie gelijk contact opnemen met die stichting. Please: tips tips tips.

Ik wil mijn dochter weer de toekomst induwen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

05-05-2010 om 19:39

En dagbehandeling?

Zo doormodderen lijkt heel weinig zin te hebben, dus nog twee haar op dezelfde school zou ik niet doen. hebt ook scholen met een combi van onderwijs en behandeling. Bijvoorbeeld deze:

http://ouders.debascule.com/in-behandeling/dagbehandeling/

Als dat geen optie is dan zou ik toch kijken naar het speciaal onderwijs (of eventueel het SBO met de rugzak, maar ik vermoed dat school dat liever niet heeft, dat laatste kost hun namelijk geld).
Voor welk cluster heeft je dochter een rugzak? Cluster 4 of cluster 2? Als ze niet past op een cluster 4 school zou je eens kunnen nagaan of ze i.v.m. het niet praten ook in aanmerking komt voor een cluster 2 indicatie, en of ze daar wellicht beter past.

Gaia*

Gaia*

06-05-2010 om 16:25

Ja dat is wat

cqcq bedankt voor deze link. Dit lijkt echt wel wat voor onze dochter. Haar oach heeft veel contact met de bascule dus ik kan daar meteen meer informatie zoeken. Wellicht is er een alternatief, maar wij zijn wel positief over de Bascule en ik hoor veel goeds.
Ze heeft een rugzak volgens mij voor cluster 4. Ik ga dat nu helemaal goed uitzoeken. Bedankt voor deze reactie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.