Astrid
20-11-2010 om 14:37
School kan dochter niet genoeg bieden (en een rugzakje krijgt ze niet)
Mijn jongste kind, meisje van 7 uit gr. 4 heeft zowel gedragsproblemen als leerproblemen. Helaas is ze op alle gebieden net weer te goed om hulp te krijgen. De hulp houdt straks op die reden op. Ze is bij de psycholoog onderzocht,heeft van verschillende storenissen kenmerken, maar het past nergens binnen. Dus geen diagnose. Zonder diagnose geen hulp (rugzakje).
Dochter heeft een IQ test gehad en had een IQ van 124. Zeker niet dom dus. OOk nog eens zeer harmonisch op alle gebieden.
De leerproblemen zijn alleen op taalgebied (spelling). Ze krijgt ze op school RT sinds oktober. De RT loopt t/m januari en daarna is het op voor haar. Dat is nu al zeker. Ook daar is ze weer net te goed voor. Ze scoort nl. af en toe een D i.p.v. eerst alleen maar E's. Verder verdenken ze haar van dyslecsie, maar voor een onderzoek moet ze minstens 3x achter elkaar op taalgebied een E scoren, dat haalt ze ook niet meer.
Gisteren een uitgebreid gesprek gehad met de intern begeleider. Op zich doet ze het lekker (vergeleken met voorgaande jaren), maar op taalgebied wordt haar achterstand steeds groter, ze is nu net AVI 2. Bij de AVI test bleek dat ze bij de simpelste woorden fouten maakt, er de raarste woorden van maakt en raadend leest en dan nog wat, maar dat ben ik alweer vergeten. Daarnaast heeft ze enorme faalangst en is ze ontzettend traag op taalgebied. Omdat lezen haar moeilijk af gaat krijgt ze volgens de RT-er straks ook problemen bij de verhaaltjes bij rekenen (en daar is ze nou juist goed in).
Hiernaast vertoont ze gedragsproblemen in de klas. Vergeleken met de afgelopen 7 jaar is ze enorm vooruitgegaan, daarvoor was het echt dramatisch. Op dit moment moet nog alles moet op haar manier gaan en alles moet letterlijk elke keer het zelfde zijn. Is een toets iets anders dan gaat ze huilen en durft er niet aan te beginnen. Ook gaat ze huilen zodra ze iets niet weet. Verder moet alles precies uitgelegd worden. Gaat ze gymen, dan moet ze exact weten of ze voor, bij of na de pion moet stoppen. Alleen aan de klas uitleggen heeft geen zin. Het moet ook nog eens heel duidelijk aan haar 1 op 1 uitgelegd worden. Nu kunnen de juffen hier heel goed mee omgaan en leggen haar helemaal in de watten. Toch gaat het nog regelmatig mis. De kinderen in haar klas zijn ook heel begrip vol en roepen meteen de juf als het mis drijgt te gaan.
Het probleem is nu dat school aangeeft dat de taal problemen niet op te lossen zijn met een paar weken RT. O.k. haar taal zal hopelijk verbeteren, maar hoe gaat het na januari. Vorig jaar zonder RT is ze qua spelling halverwege het jaar afgehaakt en weigerde nog mee te doen. Deed gewoon niks meer. Bokken kan ze nl. ook erg goed. Het liefst zou school een rugzakje inzetten. Maar ja, hoe krijgt ze die? Die krijgt ze op deze basis niet Haar broer heeft een cluster 4 rugzakje en ik weet precies de criteria). Het is allemaal veel te vaag. Maar hoe nu verder? School vraagt of we niet toch nog een poging kunnen doen voor een diagnose of anders misschien het bij cluster 2 proberen. Ik weet het niet hoor. Andere optie is, en dat is door school al eerder geroepen, dat we zelf thuis met haar aan de gang moeten bij gebrek aan schoolbegeleiding.
Hoe zit dat op andere scholen? Vallen kinderen die op D niveau scoren zonder rugzakje gwoon buiten de boot? Van zoek het maar lekker zelf uit?

anna van noniemen
20-11-2010 om 15:32
Zelf laten testen op dyslexie?
kost wel wat, maar dan weet je het tenminste....

Vera*
20-11-2010 om 15:37
Logopedie
Het eerste wat ik mij afvraag is of je met haar bij een logopedist bent geweest. Die kan werken aan veel gebieden van taal en niet alleen het spreken.
Mijn dochter heeft een taalstoornis en daar herken ik wel wat in. Wat lezen betreft heeft je dochter misschien ook woordvindingsproblemen (boot lezen ipv schip). Mijn dochter heeft/had ook wandelende r-en en l-en dan staat er in een keer heel wat anders (dorp wordt drop). De interne spraak waarmee je jezelf kan aansturen/gerust stellen is ook niet goed ontwikkeld en omdat dat moeilijk is kun je ook star (autistisch) gaan denken.
Hebben jullie ook wel eens aan auditieve verwerkingsproblemen gedacht? Je oren doen het dan wel goed maar de informatie wordt niet goed verwerkt, lastig bij opdrachten. Het is ook lastig als ze de auditieve informatie van de (achtergrond)ruis moet onderscheiden.
Niet alleen de criteria voor een cluster 4 indicatie zijn aangescherpt maar ook die voor cluster 2. Dan moet je écht slecht scoren op logopedische toetsen (o.a.)
Dochter krijgt hem niet meer.
Sorry voor het hapsnap verhaal maar ik ben een beetje moe.
Vera

dihanne
20-11-2010 om 15:52
Zelf rt regelen?
Hoi Astrid,
Wat mij opvalt in je verhaal, is de inzet van de school. Geweldig zoals ze het oppakken, en je dochter in de watten leggen, zoals je schrijft.
Die starheid, en die noodzaak van 1-op-1 uitleg, dat is voor leerkrachten lastig, en als ze dat goed doen: hulde!
Je eindigt met 'van zoek het maar lekker zelf uit' maar zoals je de school beschrijft, doen ze wat ze kunnen.
Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar kun je niet buiten school om RT voor je kind regelen? Wij doen dat, en zijn zeer tevreden. Het kost behoorlijk veel geld, maar we vinden het het best besteedde geld van de maand. Een goede RT'er kan haar zeker helpen met lezen en spellen. En weet ook van dyslexie. Zelf thuis met je kind aan de gang is lastig, zeker als je beschrijft dat ze ook bokkig kan zijn.
En dan het gedragsprobleem en de faalangst. Lastig, want hiermee blokkeert ze haar eigen ontwikkeling. Je schrijft dat er vooruitgang in zit, dus dat is mooi.
Maar ik vind het tegelijkertijd wel ernstig klinken. Hoe schat je het in: ze gaat hier in bv. een jaar overheen groeien? Of dit blijft langer dan een jaar duren? In het laatste geval zou ik wel voor verdere diagnostiek gaan.
Als je denkt dat ze erover heen gaat groeien, de juffen het kunnen hanteren en de andere kinderen haar blijven steunen, dan zou ik het nog een tijdje aankijken.
Maar wel goede ondersteuning bieden op leergebied, zodat ze zich daar niet onzeker over hoeft te voelen.
groet,
Dihanne

Eendje
20-11-2010 om 23:24
D-score
Onze dochter met D-scores bij spelling en concentratieproblemen wordt ook op school niet veel geholpen. Dat kan toch ook niet? Ze krijgt een extra reminder als haar gedachten afdwalen, de leerkrachten doen hun best om positief en geduldig te blijven. Meer kunnen ze echt niet doen voor een individueel kind. Ik vind het echt geweldig als ik lees dat jouw kind een-op-een uitleg krijgt. Dat zit er hier echt niet in.
Verder heeft de school een thuisoefensysteem, wat past bij de spellingsmethode. Dus dat doen wij met haar. Elke dag. En we hebben ook thuis de tafels met haar geoefend, tot wel groen en geel zagen van die sommen. Ik begrijp dat ze dat op school echt niet kunnen bieden hoor. Dochter achter de computer zetten met een oefenprogramma, dat levert alleen maar veel gedroom op, daar leert ze niet veel van.
De ib-er heeft overigens wel bij haar de Fik test gedaan. Dat is een dyslexie test. De uitkomsten wezen niet sterk op dyslexie, dus we laten het er voortaan bij. Al het geoefen thuis heeft veel positief resultaat.
Kun je misschien iets thuis doen met haar executieve vaardigheden, zodat ze wat flexibeler wordt? Mijn ervaring is dat alle therapie ten spijt, het toch vooral neerkomt op de manier waarop je thuis met je kind omgaat. Daar kun je toch beter leerstrategien aanleren, dan bij een therapeut. Alle kinderen die ik ken die betaalde begeleiding krijgen in de vorm van fysiotherapie, psychologische begeleiding, logopedie, of remedial teaching, moeten thuis, met hun ouders toch het meeste werk doen. Een uurtje in de week zet niet voldoende zoden aan de dijk, van de dagelijkse oefening moet je het hebben.

flip
20-11-2010 om 23:38
Ik zou
Goede hulp voor haar thuis organiseren en dan wel iemand met verstand van slimme kinderen, het zou goed mogelijk zijn dat eea daar mee samen hangt, of deels. Je schrijft niet in hoeverre school daarop inspeelt. Ik zou eerst proberen voor elkaar te krijgen dat ze goed op haar ontwikkelingsleeftijd wordt aangesproken, dan krijg je wellicht ook beter zicht op wat er precies misgaat. Als je ervan uitgaat dat de iq test klopt dan spreek je toch over een meisje dat wel extra uitdaging nodig kan hebben. En een iq test geeft vaak een ondergrens aan. In hoeverre is bijv rekening gehouden met haar faalangst tijdens het testen.

Chippie
22-11-2010 om 16:37
Astrid
"Verder verdenken ze haar van dyslecsie, maar voor een onderzoek moet ze minstens 3x achter elkaar op taalgebied een E scoren, dat haalt ze ook niet meer."
Ik heb het hier al vaker gezegd. Het is niet waar dat je minstens 3 x achter elkaar op taalgebied/leesgebied een E moet scoren. Je dochter is bovengemiddeld intelligent (heel fijn dat je dat nu al weet) en zou dus geen enkele moeite moeten hebben met lezen en/of spelling. Dat heeft ze wel, dus is het heel logisch om aan dyslexie te denken. School moet een dyslexieformulier invullen, vraag over 3 x E's kun je overslaan, naar een bureau gaan dat een ontvankelijkheidsverklaring mag afgeven richting ziektekostenverz waarmee het onderzoek volledig wordt vergoed.
Hier dus een vergoed onderzoek met C-scores.
"Het probleem is nu dat school aangeeft dat de taal problemen niet op te lossen zijn met een paar weken RT."
Hier geen standaard-RT, maar met hulp van school en thuis draaien we toch een redelijk programma in elkaar. Geen erkenning voor dyslexie verergert haar gedragsproblemen flink.
Ik zou in ieder geval eerst dyslexie uit laten zoeken voordat je andere gedragsonderzoeken doet omdat als je het andersom doet het dyslexieonderzoek niet vergoedt krijgt.
Ik snap best dat je een rugzakje wilt, dat zou ik ook wel willen voor mijn dyslectische, HB kind maar dat gaat het niet worden. Dus school en jullie zullen moeten roeien met de riemen die je hebt. Belangrijk is dat je exact weet wat er met je kind 'aan de hand is'. Pas dan kun je een plan van aanpak maken waarbij je verschillende disciplines in kunt schakelen. Voor dyslexie kun je soms een logopedist inschakelen, voor faalangst een psycholoog, etc etc. Er zijn legio mogelijkheden maar alles begint bij een goede analyse.
"Vallen kinderen die op D niveau scoren zonder rugzakje gwoon buiten de boot?"
Dat ligt eraan wat je eronder verstaat. Er zijn plenty kinderen die extra ondersteuning nodig hebben en geen rugzakje krijgen. Er zijn ook tig scholen zonder RT-ers. Hier ook geen RT. Scholen hebben echter wel een zorgplicht om ervoor te zorgen dat een kind enigszins passend onderwijs krijgt. Het moet natuurlijk wel realiseerbaar zijn voor een school.
Onze situatie: zonder begeleiding vanuit thuis zou veel minder mogelijk zijn. Er zijn veel disciplines die ingezet kunnen worden. Wij kiezen nu voor 'zelf doen' maar anders zouden wij bv een logopediste kunnen inzetten.

dihanne
22-11-2010 om 16:54
Reactie op eendje
alle RT'ers zullen wel anders werken, maar die van ons geeft aan dat we thuis niets hoeven doen. Wij vragen dat nl. wel eens.
ze vindt haar ondersteuning & school genoeg bieden, en de resultaten geven haar gelijk
dus bij ons is drie kwartier extra begeleiding per week genoeg om het (grote) verschil te maken
groet
Dihanne