Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Pippie

Pippie

17-05-2009 om 13:55

School wijzigen?

Ik zit met een dilemma. Zoon (8) zit in groep 4. Hij heeft ADHD en ook een kloof van 35 punten tussen verbaal en performaal iq (performaal zeer hoog). Dat betekent enorm veel frustratie in hem. Ik heb al meer keren op school aangegeven dat hij het vaak zo makkelijk vindt, daarmee saai. instructies aanhoren is zijn zwakke punt. Daarnaast is het natuurlijk ook nog eens enorm moeilijk om zich te kunnen concentreren ondanks medicatie.

De laatste weken is het weer helemaal raak. Een depressief jongetje die zich thuis lekker af reageert, verdriet en boosheid wisselen elkaar af. Op school geven ze inderdaad aan dat hij een verveelde houding heeft. Hij zou als beloning leuke taalspelletjes mogen doen (als ontwikkeling voor zijn verbale vermogen en nog leuk ook). Hij heeft een kleurenklokje gehad. Maar alles is alweer verslonsd. Eigenlijk laten ze hem dus gewoon weer gaan. Juf heeft het druk en is ook nog met andere kinderen bezig. Fijn dus.

Nu heb ik een schoolgids ingelezen, montessori-onderwijs. Het lijkt voor hem bedacht. Leren in eigen ontwikkelingsbehoeften, voor beelddenkers, leren vanuit het geheel naar delen. Het is waar hij zich waarschijnlijk wel fijn in zal voelen.

Maar het komt nu wel heel plotseling in ons op. We gaan waarschijnlijk wel even informeren bij deze school, eens kijken. Ik vraag me alleen af of we er goed aan doen. Hij heeft vriendjes in zijn klas, de huidige school is dichterbij. Zus zit ook op de huidige school. Die gaan we beslist niet wisselen (autisme).

Heeft iemand ervaring met wisselen (dalton naar montessori)? Met montessori voor ADHD-kind en met beelddenker? Nog praktische tips? Ben ik misschien wat te impulsief (dat kan ik nogal eens zijn ha).

Ik besef dat ik dit draadje misschien ook onder onderwijs had kunnen plaatsen. Maar omdat het onderliggende probleem toch zijn beelddenken en adhd is, leg ik het maar even hier neer.

Pippie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

17-05-2009 om 14:05

Gaan praten

Je kunt misschien het beste eens gaan kijken en praten op die Montessorischool. Dan weet je gelijk of er plek is en of het jou aanspreekt. En als er geen plek is, dan kan het niet. Of ze willen geen kind met ADHD aannemen.
Die Montessoriwerkjes schijnen inderdaad goed aan te sluiten bij beelddenkers. Als je zoon naar groep 5 gaat, zou hij dan een andere leerkracht krijgen? Wie weet is het een optie om daar eens mee te praten. Wellicht kan hij/zij beter met je zoon en zijn problematiek omgaan dan zijn huidige leerkracht?

Pippie

Pippie

17-05-2009 om 15:25

Guinevere

Uh.. geen kinderen met adhd aannemen? Bestaat dat? Ik heb in de schoolgids wel iets gelezen over kinderen met indicatie (anders omschreven) dus ik denk wel dat ze daar mogen komen.

Weet je, dat is dus ook het lastige. Onze school komt altijd erg laat met de indeling voor het volgende jaar. De leerkracht van volgend jaar is dus nog helemaal niet bekend. Maar hij krijgt in ieder geval wel een ander. Dus wat dat betreft geeft dat ook wel weer nieuwe kansen. Het is zo balen dat je er steeds weer achteraan moet. Aan moet geven dat hij even net dat andere nodig heeft. Nou ja, dat is wat je er bij krijgt he

Ik denk dat we inderdaad wel gewoon eens een afspraak maken. En anders maar weer op volle kracht met de nieuwe leerkracht. Nog maar even voor het vakantie is he.

Pippie

Guinevere

Guinevere

17-05-2009 om 17:29

Heu...ja

Heb wel eens verhalen gehoord dat zodra er een ouder van een kind met een stempel voor de deur staat, dat de school dan geen plek meer heeft voor het kind. Omdat de verhouding in de klas dan niet meer klopt omdat ze al zoveel zorgenkinderen hebben, oid. Of ze geven er een andere fraaie draai aan.
Onze zoon zit op een Jenaplanschool, daar heb je 3 jaar dezelfde stamgroepleerkracht. Tussendoor zit ie in werkgroepjes bij andere leerkrachten. Dus ik hoef niet elk jaar opnieuw alles uit te leggen en te bevechten. Deze Jenaplanschool biedt niet zo heel veel structuur, doordat ze de hele dag door van het ene naar het andere lokaal gaan en van de ene leerkracht naar de andere. Aan de andere kant bezien: teveel structuur voor een kind dat van nature chaotisch is vind ik ook weer niet kloppen. Ik krijg niet het idee dat ie daar gelukkig van wordt. Daarom heb ik mijn zoektocht naar anderssoortig onderwijs toch maar weer gestaakt. Zodra zoon echt niet meer aardt op zijn huidige school, kan ik altijd nog verder kijken. Zolang hij elke dag met plezier naar school gaat is dat punt nog lang niet bereikt denk ik. Maar bij jouw zoon dus wel? Kun je met de directie praten over waar je nu tegenaanloopt en de klassenindeling van volgend jaar? Niet geschoten is altijd mis.

Pippin

Pippin

17-05-2009 om 18:37

Dilemma

Hoi Pippie,
Wat erg is dat he, als ze zo verdrietig van school worden. Zo herkenbaar. Ook hier een zoon met een enorme kloof (Vp) Die continu niet begrepen wordt door zijn leerkrachten. (vroeger begrepen wij hem ook niet, maar gelukkig zijn wij inmiddels wel verder gegroeid )
Onze zoon zit in groep 6 en het wordt steeds moeilijker om eventueel van school te gaan wisselen. Zoon heeft een aantal leuke vriendjes en ziet er ontzettend tegen op om aan een nieuwe school te gaan wennen en om nieuwe vrienden te moeten maken.
Het is zo jammer dat je elke keer opnieuw alles moet uitleggen aan de leerkrachten. Het lijkt wel alsof ze denken dat, wanneer het een tijdje beter gaat, ze kunnen stoppen met de ondersteunende activiteiten. Zo van: Ach, je hebt nu al een paar maanden een bril, we merken dat het helpt, nu gaan we het weer zonder bril proberen.
Ik weet eigenlijk niet zoveel van montessori onderwijs. Ik heb er wel wat vooroordelen over. Ik associeer het met veel in groepjes werken, veel nadruk op verbale vaardigheden van kinderen (overleggen, dingen verwoorden) en veel zelfstandigheid. Voor onze zoon zou dit te weinig stuctuur bieden. Maar aan de andere kant heeft Guinevere ook gelijk. Te gestructureerd is ook weer niet goed. Dan gaat hij alleen maar schoppen tegen de regels en leert hij niets meer.
Maar het kan toch helemaal geen kwaad om een gesprek op deze school aan te vragen? Om er eens rond te kijken. Anders blijf je de volgende vier jaar met twijfels rond lopen.
Succes, Pippin

Jolijt

Jolijt

17-05-2009 om 20:05

Pippin

Wat jij schrijft over teveel nadruk op verbale vaardigheden en in groepjes werken, is op onze Monterssori in ieder geval helemaal niet zo.
Ze zitten in groepjes (maar dat is op alle scholen hier in de buurt zo) maar werken juist allemaal individueel.
Je komt binnen, pakt je map (met nagekeken werk van de vorige dag) maakt je planning en gaat werken. Op zich ideaal voor kinderen die niet in het reguliere klassetempo werken (voor of achter).
Wat minder is in verband met ADHD is dat er veel prikkels zijn. De een schrijft, de ander rekent... wie klaar is loopt (weliswaar rustig) door de klas. Er komen mensen binnen en er gaan groepen de klas uit.
Het voordeel van een leerkracht die 3 jaar blijft heeft M. ook.... alleen wij hebben het nog niet veel mogen meemaken; het verloop in leerkrachten is in de klassen van onze kinderen enorm geweest (gevalletje pech, andere klassen gaan beter).
Mijn ervaring is dat als de school op zich welwillend is (wij zijn bv weggegaan omdat een andere school geen hb-beleid wilde..), alles valt of staat bij de leerkracht.

Gaan kijken en heel veel vragen is mi de beste optie.

Marianne

Marianne

17-05-2009 om 20:40

Nadeel van montessori

Het grote nadeel van Montessori vind ik dat het valt of staat met de leerkracht. Waar in het reguliere onderwijs heel veel valt te ondervangen met een methode, heb je dat daar niet. Als de leerkracht om wat voor reden uitvalt, moet je maar hopen dat de volgende leerkracht precies kan nazoeken waar jouw kind is gebleven. Verder moeten leerkrachten officieel elke paar jaar naar een andere bouw om volledig bevoegd te blijven. Dat kan dus gebeuren in de tijd dat jouw kind net in die bouw zit.
Het is niet zo dat een school 'opeens' geen plek meer heeft als je met een zorgleerling voor de deur staat: er is echt beleid hoeveel zorg een klas (en een leerkracht!) aan kan. Een groep met meer zorgleerlingen heeft bijvoorbeeld in totaal minder leerlingen zodat de werkdruk gelijk verdeeld wordt en alle kinderen de zorg en aandacht krijgen die ze verdienen. Ik vind het van een school ook wel heel eerlijk om dat te zeggen. Ik kan me voorstellen dat dit als ouder niet altijd zo overkomt en misschien ook wel hard is. Of dat je het niet gelooft.
Als je kind zich nog steeds lekker voelt op school zou ik hem daar lekker houden. Ga anders kijken op een andere school.

Marianne

Pippie

Pippie

18-05-2009 om 10:03

Overwegen

O wat ben ik blij met de verschillende reacties. Ik kan nogal eens impulsief zijn en direct gaan doen wat in mij opkomt. Het had niet veel gescheeld of ik had hem al vrijdag ingeschreven ha. Bij wijze van spreken natuurlijk.

Jullie geven aardige argumenten die mij weer even doen stilstaan. Elke school heeft natuurlijk zijn voors en tegens.

Ik denk dat de huidige leerkracht van mijn zoon niet zo'n aanpakker is. Zij laat niet veel initiatief zien. Het kan natuurlijk net zo goed zijn dat de leerkracht van volgend jaar dat wel doet. Dat is nog afwachten. Maar inderdaad. Je kan het ook minder trefffen op een nieuwe school.

Ik vraag me af of de prikkels veel meer zijn dan in zijn huidige klas. Zoon heeft een heel drukke klas (het lijkt wel of hij het minst adhd heeft ha). Maar daar wordt natuurlijk ook met individuele taken gewerkt, dalton. Zoon heeft juist veel last van gepraat en bewegen om hem heen. Daar zal dan weinig verschil in zitten he?

Een slechte leerkracht ondervangen met een leermethode zie ik juist iets anders. De leermethode op andere scholen is juist zo onhandig voor mijn zoon. Stom rijtjes stampen, in stukjes leren, opbouwend. Wat juist zo aanspreekt bij montessori school is dat vanuit inzicht in het geheel naar de onderdeeltjes wordt gewerkt. Zo ziet zoon waar hij nu eigenlijk helemaal mee bezig is. Dat doen ze in andere scholen niet of niet vaak genoeg.

Dan natuurlijk het belangrijkste. Zoon gaat wel graag naar school omdat hij daar zijn vrienden heeft. Maar hij is wel depressief omdat school zelf niets lijkt te bieden. Vanochtend de juf maar weer 'instructies' gegeven, want dat moet ik dus echt doen.

We gaan toch maar eens op die school kijken, heel open, zonder al te besluiten. Afwachten welke leerkracht hij krijgt. De andere school heeft genoeg plek (nieuw gebouw) dus ik denk dat we redelijk laat terecht kunnen. Wat we ook doen. Ik besef dat we toch heel regelmatig weer gesprek met leerkracht aan moeten gaan om er in te pompen dat zoon die aanpassingen nodig heeft om me te gaan. Steeds maar weer.

Ik dank jullie voor jullie reacties. Het heeft me echt even geholpen!

Pippie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.