An
12-03-2010 om 17:34
School wil rugzak
School wil graag dat ik aan rugzak aanvraag voor mijn zoon, die diagnose ADHD/ODD heeft, met daarbij zwakke sociale vaardigheden. Het zou dan rugzak cluster 4 moeten worden. Mijn zoon heeft diagnose ODD gekregen op 1 kenmerk, de overige (agressieve) kenmerken zijn niet op hem van toepassing. Ik vind het geen prettig idee om hem op school, naast ADHD, het stempeltje te geven van een agressieve gedragsstoornis. Hij zit pas in groep 7 en ik weet niet wat die stempel voor hem betekent in de toekomst. Zijn schoolprestaties zijn op dit moment goed en hij gaat heel langzaam vooruit in de omgang met zijn klas- en schoolgenootjes. School weet de achtergrond van mijn bezwaar, maar vindt toch dat ik o.b.v. die diagnose een rugzak aan zou moeten vragen, vooral omdat hij daar op het VO zijn voordelen van zou kunnen hebben. Ik weet dat hij wellicht problemen zou kunnen krijgen op het VO, omdat hij het lastig vindt nieuwe contacten te leggen met leeftijdsgenootjes en de verandering van schoolomgeving zal hij ook moeilijk vinden. Toch denk ik dat, met een goede voorbereiding door ons, school en zijn therapie, het zou moeten lukken. Wat is wijsheid, aanvragen of niet?

anna van noniemen
12-03-2010 om 19:51
mijn zoon heeft ook ADHD/ODD, zo rond dezelfde leeftijd de diagnose, en hij is nu 11,5. Hij is vanaf 7,5 naar een cluster 4 school gegaan....Hij is ook enorm vooruit gegaan en gaat na dit schooljaar zelfs naar het reguliere VO....Het hoeft dus op zich geen probleem te zijn, om een cluster 4 indicatie te hebben....

Moyodo
12-03-2010 om 20:54
Cluster 4
Mijn dochter heeft PDD Nos en heeft ook een rugzakje ook cluster 4, zij heeft nu een ambulante begeleider en een rugzakcoach, dus de school wordt daardoor ontlast omdat er geld vrij komt hiervoor en speciale begeleding.
Mijn dochter kan ook naar een speciale school, is daar ook al aangemeld omdat het moeilijk gaat op de reguliere school ,niet alleen door haar gedrag maar ook omdat het een grote school is met veel leerlingen. Op de speciale school nemen ze nu even niet zo makkelijk kinderen meer erbij omdat ze allemaal afwachten wat er gebeurd met de plannen over het Passend onderwijs.
Ik wilde daar niet op wachten en heb twe weken geleden een onderwijsconsulent ingeschakeld, die kijkt of het rugzakje goed besteed wordt.
Hij kende ook een reguliere school vlakbij ons huis waar ze wel meer aandacht aan kinderen met een stoornis besteden, maar dan moeten ze wel een rugzakje hebben. Ik heb daar deze week gesprek gehad en ben blij dat zij daar terecht kan, anders had zij evtl. na de zomervakantie thuis gezeten.
Voorwaarde was sowieso voor hun het rugzakje, want dan is er een rugzakcoach die tijd aan haar besteed en 2x per week komt bij hun een ambulante begeleider. Zonder rugzak moet de mentor extra tijd aan je kind besteden, zonder dat er geld voor vrij komt.
Als het kind al een diagnose heeft maakt het rugzakje ook niet veel uit, kan alleen maar voordelig werken, want ze besteden meer tijd aan je kind en maken een handelingsplan. Wordt regelmatig met ouder erbij besproken en je kunt hun ook er op wijzen als ze zich er niet aan houden.
MOcht het echt niet lukken op regulier onderwijs kun je het omzetten in speciaal onderwijs, alleen zijn daar soms weer langere wachtlijsten.

Marleen
13-03-2010 om 13:34
Geen stempel
Hoi, mijn zoon zit ook op het reguliere b.o. en heeft een rugzakje. Dat geeft helemaal geen stempel, het is alleen maar mooi! Meer hulp voor de leerkrachten in hoe ze het beste met je kind kunnen omgaan, en evt. extra hulp voor hem. Dit was voor mij juist de reden om een diagnose te 'willen', voor mezelf hoeft het niet maar je kunt dan juist dit soort hulp krijgen. Zeker voor het v.o. lijkt het me ook goed, dat is toch weer nieuw en weer wennen, en misschien dat sommige dingen die nu goed lopen omdat hij goed gewend is op school dan toch weer problemen geven. Maar ik weet niet veel over een rugzakje op het vo hoor, nog geen ervaring mee. Succes, Marleen

Moek
13-03-2010 om 23:14
Stempel
Als de school weet van de diagnose, heeft hij het stempel toch al. En wat vindt je kind er eigenlijk zelf van? Toen mijn zoon hoorde dat hij extra hulp zou krijgen bij de dingen die hij moeilijk vindt, slaakte hij een diepe zucht en zei dat hij dat zó fijn zou vinden. Hij was teleurgesteld dat hij het niet meteen de volgende dag kreeg .

An
14-03-2010 om 12:48
Moeilijk
Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat een rugzak extra hulp betekent en natuurlijk is dat fijn en prettig. Het gaat mij om de stempel, die er op hem wordt gedrukt. School is op de hoogte van de diagnose, maar heeft niets op schrift. Hij heeft een diagnose van ODD, terwijl er weinig tot niets agressiefs in hem te bekennen is en dat is het punt, want voor de maatschappij betekent ODD een kind met een agressieve gedragsstoornis. Als je een rugzak aanvraagt op die grond, staat de stoornis zwart op wit en komt het in zijn schooldossier terecht, terwijl het niet eens zeker is of hij op die grond een rugzakje zal krijgen. Hetgene wat het voor mij moeilijk maakt, is dat ik niet weet wat voor gevolgen dat heeft voor hem in de toekomst.

anna van noniemen
14-03-2010 om 13:03
Nee....
dat weet je niet, zo weet je ook niet wat de gevolgen zijn als er geen rugzakje wordt aangevraagd en ODD dus niet in zijn schooldossier staat....of misschien juist wel.....Als er echt sprake is van ODD (hoe is dat vastgesteld? hoe uit zich dat dan bij jouw kind?), dan zal hij een keer kunnen gaan vastlopen op die ODD...En als ik kijk naar onze eigen zoon, dan ging dat erg fout, zo fout dat we echt een hele lang weg zijn gegaan om hem weer "in het gareel" te krijgen....nu gaat het heel goed....Ja, de ODD staat geregistreerd, maar hij gaat nu wel, na 4 jaar Speciaal Onderwijs, naar het reguliere Voortgezet....Die toekomst kan het dus ook brengen An....

Pippin
14-03-2010 om 13:15
naar school terug
Als men een rugzak voor je zoon wilt, moet men kunnen aantonen dat men handelingsverlegen is. Dat ze dus van alles hebben geprobeerd, maar dat dit geen resultaat heeft gehad.
Als ik je openingspost lees, heeft je zoon nauwelijks problemen op school. Een rugzak is dan volgens mij niet eens mogelijk. Tenzij men gaat overdrijven en liegen in de aanvragen..... Want dat gebeurt natuurlijk regelmatig.
Zoals het in je opening staat, zou ik het ook niet doen. Volgens mij ben je het helemaal niet met de diagnose ODD eens. Hoe kan het dat hij die diagnose krijgt op grond van 1 kenmerk? Volgens dsm moet je vier van de kenmerken hebben voor een diagnose.
De school van onze zoon vond in het verleden ook dat hij ODD heeft. Maar uiteindelijk bleek zijn opstandige gedrag veroorzaakt door een stemmingsstoornis. En doordat hij een vertrouwensbreuk had met zijn juf van dat moment. Gelukkig had zoon een goede kinderpsycholoog, die dit doorzag.
Ik zou niet zo snel een diagnose aan derden geven, waar ik mijn kind niet in herken.
Misschien is het een goed idee om met school in gesprek te gaan. Te vragen waar ze nu precies tegen aanlopen en hoe ze denken dat dit verholpen kan worden door een rugzak.

An
15-03-2010 om 11:05
Ik ga in gesprek
Hij heeft de diagnose gekregen omdat zijn geweten niet naar behoren functioneert. Dat is geconstateerd op grond van dat hij de gevolgen van gedrag/ akties niet ziet en zich niet kan inleven in gevoelens van anderen. Dat verklaart ook zijn zwakke sociale vaardigheden.
Ik heb morgen een gesprek met de IB-er.

Pippin
15-03-2010 om 11:25
Vreemd
Je hoeft het niet hier neer te zetten, maar ik vraag me af wie die diagnose dan heeft gegeven.
Het lijkt mij namelijk ontzettend moeilijk om een zinnige uitspraak te doen over het geweten van een kind. Dat is immers in ontwikkeling? Ik vind het nogal schokkend om daar dan een diagnose van odd aan te hangen. Mede omdat dat bij de beschrijvingen odd, die ik kan vinden, het woord geweten niet eens voorkomt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oppositioneel-opstandige_gedragsstoornis
http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?pid=233
Ook de andere zaken: Gebrekkig inlevingsvermogen, zwakke sociale vaardigheden en het niet overzien van de gevolgen van gedrag en acties, worden niet genoemd als kenmerken van ODD.
Als je twijfels hebt over de diagnose, zou ik toch eerst op zoek gaan naar een second opinion. Ik bedoel het niet dwingend hoor, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar het klinkt zo vreemd.

An
16-03-2010 om 13:37
Diagnose
De diagnose is gesteld door een instelling waar zorgkinderen behandeld worden. Ze hebben kinderartsen, psychologen, orthopeden, etc etc in huis, en mijn zoon is door allemaal gezien/ gehoord/ getest, dus je zou denken dat de diagnose juist moet zijn. Ik begreep de diagnose niet nadat ik info had ingewonnen over ODD, dus heb ik om uitleg gevraagd. De uitleg in mijn vorige posting is, wat zij mij toen hebben verteld. Volgens de instantie wordt dit ook genoemd in de DSM-code (??).
En second opinion lijkt me overigens geen slecht idee.