Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
zon

zon

29-01-2009 om 09:05

Schoolkeuze voor ADHD-achtig kind

Hallo Allemaal, dit is mijn eerste vraag bij zorgenkinderen omdat ik mijn kinderen tot nu toe niet zo heb bestempeld. Ik denk echter dat ouders van zorgenkinderen mij misschien een stukje op weg kunnen helpen.
Het is zo dat mijn partner adhd heeft en ook aan mijn kant van de familie (opa, vader en broer) adhd voorkomt. Statistisch gezien is de kans dat 1 van onze drie kinderen adhd heeft dus erg groot. Ze zijn nu 3,5, 2 en 6 maand. Ik wil mijn kinderen niet snel te snel een stempel geven en aangezien ik weet wat kinderen met adhd qua begeleiding nodig hebben gaat het toch nog toe erg goed met ze. Wel merk ik bij de oudste twee dat ze op z'n minst kenmerken van hebben. Zolang er echter thuis geen problemen zijn ben ik absoluut niet van plan ze daarop te laten testen. Ik wil ze vooral zien zoals ze zijn al is het soms best lastig bepaalde kenmerken niet meteen aan adhd te koppelen als je weet dat ze wat dat betreft erfelijk belast zijn.
Maar nu mijn probleem. De oudste gaat na de zomervakantie naar school en we zijn druk bezig een goede keus te maken. Ik wil graag een school die geschikt is voor onze kinderen. Qua werkwijze en qua zorgbeleid. Ik vind dit echter lastig beoordelen en ben benieuwd waar ouders van kinderen met adhd tegen aan lopen en waar ik op moet letten.
Elke school heeft weer een andere manier van werken maar ik twijfel heel erg of deze werkwijzen passen bij een prikkelgevoelig kind die veel structuur en sturing nodig heeft. Zo is er een school waar ze met weekplanningen werken en veel zelfstandigheid verwachten. En er is een school waar ze coöperatief werken en kinderen dus heel veel moeten samenwerken. Past dit bij een adhd-er?
Daarnaast loop ik er nog tegen aan dat elke school zich positief uitlaat over het zorgbeleid. Hoe kom ik er achter of dit ook daadwerkelijk zo is? waar moet ik op letten? wat voor begeleiding en hulp moet er aanwezig zijn voor een kind met adhd? wat moet en kan je van een school verwachten?
Alvast bedankt voor de antwoorden,
An

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

29-01-2009 om 13:36

Zon

Hier een 6-jarige met ADHD op een Jenaplanschool (groep 3). Deze voldoet precies aan wat jij noemt "Zo is er een school waar ze met weekplanningen werken en veel zelfstandigheid verwachten. En er is een school waar ze coöperatief werken en kinderen dus heel veel moeten samenwerken.". En precies op deze punten begint hij nu al vast te lopen. Hij heeft nog steeds geen idee wat er van hem verwacht wordt, moet enorm aan het handje van de juf worden genomen.
Ik moet wel zeggen dat deze school verder wel enorm goed is voor zijn welbevinden. Hij heeft het reuze naar zijn zin, straalt echt. Maar we moeten nu al extra hulp gaan inschakelen om hem mee te kunnen laten gaan met de "gewone" kinderen. Ik weet niet of hij het op de lange duur redt op deze school, ik hoop het want al zijn beste vrienden zitten erop (en hij is héél erg aan ze gehecht).
Verder zegt inderdaad elke school dat ze een geweldig zorgbeleid hebben. Ken je al ouders met kinderen op die scholen (liefst van kinderen waar "iets" mee is)? Vraag het ze! Ik zou in elk geval niet vooraf bij de scholen gaan vertellen dat je kind misschien adhd heeft, laat ze zelf maar met hun bevindingen komen. Als er problemen ontstaan, heb jij in elk geval "mogelijk adhd" in je achterhoofd.

zon

zon

29-01-2009 om 15:01

Guinevere

bedankt voor je reactie. Wat jij beschrijft is precies waar ik bang voor ben. Dat ik een school kies waar bijv. veel zelfstandigheid wordt verwacht terwijl mijn kind dat niet aan kan. Op die school hebben zelfs de kleuters al dat ze bepaalde werkjes in een week moeten doen en zelf moeten indelen wanneer ze wat doen. Dan is er natuurlijk nog wel begeleiding maar zoals de directeur het bracht wordt er in hogere klassen toch echt wel veel zelfstandigheid verwacht. En bijv. coöperatief werken lijkt me ook vermoeiend voor een adhd. Continu moeten overleggen. Overal geluiden om je heen omdat iedereen overlegt.
Maar het vervelende is dat alle scholen tegenwoordig zelfstandigwerken en samenwerken erg belangrijk lijken te vinden. Volgens mij hebben mijn kinderen een school nodig met veel rust, regelmaat en structuur. Korte lijnen, duidelijke opdrachten die te overzien zijn en weinig prikkels. Helaas lijkt zo'n school tegenwoordig niet meer te bestaan.

Guinevere

Guinevere

29-01-2009 om 15:39

Kind

Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw kind het nu net wél kan. Maar bij mijn zoon staat de eerste A van Adhd nogal centraal (aandachtsprobleem). Dus het gaat echt de hele tijd van: euh...wat moet ik nu weer doen?
Er is bij ons wel zo'n "ouderwetse school" maar daar hebben ze klassen met 30 kinderen. En vrij weinig aandacht voor de verschillen tussen de kinderen...

T&T

T&T

29-01-2009 om 16:45

Moeilijk

Wij hebben heel erg moeten zoeken voor onze jongste (is nu 6, en autistisch). En idd ook hier in de buurt allemaal scholen die veel zelfstandigheid verwachten en veel samenwerken in groepjes en leren van elkaar... en laat daar nou net het probleem liggen voor hem! Hij heeft 2 jaar op zo'n school gezeten, maar kwam totaal niet tot aktie, hij snapte gewoon niet wat er van hem verwacht werd, en hij werd continu overprikkeld.
Op zoek naar rust en regelmaat zijn we op een vrije school terecht gekomen. Ze hebben kleinere klasjes, en veel structuur, duidelijkheid, steeds terug komende rituelen (liedjes, toneelspelletjes en zo). Hij heeft er veel steun aan. De dagindeling is altijd hetzelfde, net als de week. Het is een bijzondere vorm van onderwijs (antroposofisch) , en het moet je wel liggen. Maar ons manneke is er helemaal opgebloeid, en ik hoop dat hij hier kan blijven, voor hem is het alternatief alleen nog speciaal onderwijs, en ja, eenmaal in die hoek is de weg terug heel moeilijk. In het regulier redt hij het niet, de vrije school vonden wij idd zo'n "ouderwetse" school, heel knus en overzichtelijk, duidelijke regels, klassikaal les en een klas die de hele lagere school bij elkaar blijft. Wij hebben wel het geluk dat onze school ook echt openstaat voor "rugzak kindjes" en zeker bereid is om wat extra werk te verzetten voor een kind dat het in de klas moeilijk heeft. Sterkte met de zoektocht!
groetjes Tess

Paar dingen

Je weet niet hoe jouw kinderen de school van jouw keuze gaan verteren. Je weet niet hoe ze zich gaan ontwikkelen en scholen kunnen veranderen. Volgend jaar kan er zomaar een nieuwe directeur zitten die het allemaal weer anders wil.

Mijn zorgenkind heeft gekleuterd op het Speciaal Onderwijs en zit nu met rugzak in groep 5 regulier. In groep 4 is begonnen met een dagtaak, in groep 5 krijgen ze een weektaak en ik ben op dezelfde school alweer twee directeuren en drie IB-ers verder.

Aanvankelijk had hij erg veel moeite met het zelfstandig werken maar dat gaat steeds beter. Hij heeft moeite met zijn concentratie op zijn taak maar krijgt zijn taak wel af. De zorgstructuur van een school richt zich vooral op eventuele leerachterstanden, is niet primair gericht op het begeleiden van probleemgedrag.

Ik zou bij een schoolkeuze voor een kleuter letten of jezelf het idee hebt dat er te praten valt met het team als je kind écht dreigt te ontsporen of af te glijden op die school. De indruk die de leerkracht en directie op je maakt is echt belangrijk.

Groepsgrootte vind ik bij kleuters ook een punt van belang. Zie je binnen de schoolmuren ontwikkelingsmateriaal dat jou aanspreekt? Ga uit van je eigen beoordelingsvermogen.

Als je gaat praten op een school, let er op of er veel ruimte is voor stiekeme dingen op de gang en of er regels zijn over hoe kinderen met elkaar om dienen te gaan. Mentale en fysieke veiligheid op een school vind ik erg belangrijk. Dit is iets wat vooral in bovenbouw gaat spelen.

Dat zijn zo van die dingen. Of je kind zelfstandig kan werken blijkt in groep 4-5. Kinderen in groep 3 vinden allemaal moeilijk, het is iets dat kinderen moeten leren.

Vrije School zou niet mijn eerste keuze zijn. Over de kwaliteit , voor- en nadelen van dit type onderwijs is in het archief veel te vinden...Mijn zorgenkind zou er te weinig leren. Hij heeft veel herhaling van het geleerde nodig anders weet hij het echt niet meer en kan hij opnieuw beginnen met aanleren. Het nut van het vergeten gaat voor hem dus niet op.

O ja, je kunt altijd nog een keer van school wisselen als het allemaal niet werkt. Daarnaast is het wel heel handig al je kinderen op dezelfde school te hebben maar niet elk kind gedijt even goed op dezelfde school.

Pippin

Pippin

30-01-2009 om 10:04

Leerkracht afhankelijk

Voor onze kinderen (allemaal adhd-kenmerken, eentje met een diagnose) gaat het met name om begrip, positief ingestelde leerkrachten en de complimenten als het goed gaat.
Maar het is zooo leerkrachtafhankelijk. De school kan het prachtig voor elkaar hebben, de praktijk is dat leerkrachten onderling heel erg slecht overdragen. Er is erg weinig continuiteit. Het gros trekt de deur van het lokaal dicht en doet wat hem of haar goed dunkt.
Als je een beeld wilt van een school, zou ik dat aan ouders van de school vragen. Maar dan wel de ouders uit groep 6, 7 of 8. In de onderbouw zijn ouders (ik ook toen) vaak nog naif. Ze denken dat het allemaal wel goed komt. Als je dan bijvoorbeeld al negen jaar hoort dat de school een beleid gaat opzetten voor hoogbegaafde kinderen, en als dat beleid er dan nog steeds niet is.... Dan wordt je een stuk realistischer.
Verder zou ik letten op de communicatie, op de klassengrootte, op de duidelijkheid en rust. Voor kinderen met adhd(kenmerken) is het vaak heel erg moeilijk om gemotiveerd (schijnbaar) zinloos werk te doen. En dat werk is 90% van de lesstof op de basischool. Dus daar hebben ze veel controle en stimulans bij nodig. Daar kun je ook op letten.
Mijn man met (veel) adhd-kenmerken heeft vroeger individueel onderwijs (middelbaar) gedaan. Hij mocht zelf zijn lesprogramma samenstellen. Nu, ik kan je vertellen dat dat in ieder geval NIET werkt. (en toch nog goed terecht gekomen uiteindelijk)
Pippin

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.