Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-04-2011 om 15:07
Volgens mij zijn bij de meeste posters hier de kinderen jonger dan mijn zoon, maar misschien heeft iemand hier advies.
Zoon (16) heeft diagnose Gilles de la Tourette en ADHD. Slikt op het moment Medikinet. De afgelopen jaren meer problemen met ADHD dan met GTS, hij heeft weinig last van tics. Alleen zijn schoolwerk gaat hardhollend achteruit. Hij blijft dit jaar zitten, want heeft blijkbaar niet de motivatie om z'n huiswerk te doen (VWO), terwijl hij wel de intellectuele capaciteiten heeft. Veel gesprekken gehad, geprobeerd structuur te bieden, schoolmentor heeft ook aangegeven te willen ondersteunen, maar heeft meer leerlingen in de klas en als kind niet wil, dan heeft hij weinig zin er verder energie in te steken.
Inmiddels ook 2x gespijbeld, waardoor we nu te maken krijgen met een officiele schorsing en melding bij de leerplichtambtenaar. Wij lijken tot hem door te dringen, maar zijn acties laten vervolgens het tegenovergestelde zien. Zorgcoordinator van school is vooral bezig met vertellen wat er allemaal niet aan hem deugt. Is feitelijk vast wel waar, maar hij heeft ook ADHD.
Probleem is dat wij zelf ook niet goed weten waar de ADHD ophoudt en zijn eigen desinteresse en gebrek aan motivatie begint. Overwegen hem na dit jaar een nieuwe start te geven op een andere school (school heeft nl aangegeven niet zeker te weten of ze hem 4 VWO over willen laten doen op de school), maar aan de andere kant vind ik ook weer dat school wel erg makkelijk de handen er vanaf trekt.
En bovendien, kind zegt dat hij het op een nieuwe school heus beter gaat doen, maar daar heb ik ook m'n vraagtekens bij. Biedt er iemand wijsheid?
Alvast bedankt, Inge.
07-04-2011 om 19:30
Even meedenken
Zit hij op de goede dosering van zijn medicatie? Ik heb weleens gelezen dat veel pubers te weinig medicatie krijgen, omdat de hyperactieve symptomen van adhd op de achtergrond raken. Maar het kind wordt groter, zwaarder, dus op dezelfde dosering blijven, is eigenlijk een vermindering.
Ten tweede: Heb je al een huiswerkklas overwogen? Het kost hier een rib uit je lijf, maar het helpt de kinderen die ik ken die er heen gaan wel heel goed.
En verder: Hoe zit het met zijn therapie? Gaat hij nog ergens heen? Wat zegt die behandelaar over de motivatie?
Kan hij zelf vertellen wat hem dwars zit. Dan bedoel ik niet in algemene zin, maar concreet en specifiek. Is het huiswerk, zijn het de klasgenoten, is het de houding van de docenten naar hem toe, is het de planning, is het een treurig gevoel, is het ....
Als je daar achter kunt komen, dan kun je die situatie aan proberen te pakken.
Ik las in het draadje van je bij Ouders en school, dat de school schorsing overweegt. Schandalig. Heeft je zoon ook gedragsproblemen vertoont op school? Is er een zorgcoordinator, waar jullie regelmatig contact mee hebben?
Verder schreef jij, dat zijn cijfers niet meer op te halen zijn, toch kan het voor de toekomst van je zoon van groot belang zijn, om toch nog te gaan werken. Als hij nu een aantal betere cijfers laat zien, en een goede werkhouding, dan ziet de school dat hij het wel kan. Dan kunnen jullie een verhaal ophangen richting school van: we werken met hem aan...... daar gaan we de rest van dit schooljaar voor gebruiken en dan gaat het volgend jaar beter.
Misschien is het mogelijk om voor jullie, desnoods met begeleiding van een adhd-coach, een huiswerkbegeleider of whatever, doelen te stellen waar je met hem aan kan werken.
Nu ja, dit is wat ik nu zo even kan bedenken vanachter mijn toetstenbord.
Succes
07-04-2011 om 19:32
Pubertijddraadje
Mischien heb je wat aan het draadje (school)motivatie voor pubers onder Pubertijd.
Het gouden ei is hier ook nog niet gelegd. Bovendien heeft zoon afgelopen maandag gestaakt dus dat zal hier ook wel gedoe geven.
En is zoon bovendien verliefd.
Waarom zou je zoon niet kunnen blijven zitten?
10-04-2011 om 23:23
Inge
Ik heb onlangs een heleboel informatie gevonden die jou wellicht ook verder kan helpen. Het is teveel om hier neer te zetten. Maar het gaat vooral om aanpassingen die de school kan doen om je kind te helpen.
Ik wil je iig wel adviseren om zelf contact op te nemen met de leerplicht ambtenaar deze is er ook voor jou om te helpen. Ik vind een schorsing op basis van jou verhaal nogal wat. Je wordt gestraft voor het niet op school komen door je van school te sturen? Lijkt mij vreemd. Heb je misschien een mail adres zodat ik je kan mailen?