babypurk
02-05-2011 om 19:10
Sensorische integratieproblemen
Twee kids (7 en 9), allebei sensorische integratieproblemen. Met name op gebied van harde geluiden, veel herrie om je heen, drukte. Bij oudste ook op gebied van ruiken en aanraking (haren borstelen, tanden poetsen). Wie is nou de aangewezen instantie om daarin begeleiding te geven? Fysio? Ergotherapie? Iets anders?

Philou
02-05-2011 om 19:45
Beiden
Ik zou zeggen in eerste instantie een SIT-fysio. Je kan het aan je huisarts vragen, wie een goede is maar mijn ervaring is dat ze er niets van weten. Veel fysiotherapeuten, die geen SIT zijn, denken het ook te kunnen. Wij hebben dit traject nu gedaan en veel vorderingen gezien. Nu gaan we bezig met de fijne motoriek en ik hoor om me heen dat je dan een SIT-ergo moet hebben. Maarja, die wordt bij ons maar 10x vergoed. En de fysio onbeperkt. En koop het boek "Met plezier uit de pas" --> daarin staan veel adressen en tips..! (achterin)

Fiorucci
03-05-2011 om 07:52
Inderdaad
De kinderfysio van mijn dochter is ook SIT fysio, zo'n iemand moet je hebben.

toja
03-05-2011 om 21:33
Hier ook beide
Onze zoon heeft zowel ergo als fysio gehad voor zijn s.i. Stoornis. Hij is destijds onderzocht in een team van een revalidatiecentrum. Ze dachten in eerste instantie namelijk aan dcd. Hij heeft toen een jaar lang 2x per week een half uur ergo en daarna een half uur fysio gehad. Dit heeft heel veel voor hem gedaan. Zeker omdat hij toen erg jong was (rond de 5 jaar). Hij is er deels zelfs vanaf gekomen. Hij kan nu wel met blote voeten op het gras/zand , hij proeft alles ( gevoelig in mondgebied) enz.
De ergotherapeute heeft wel het meeste voor hem betekend.
Ik heb toen het boek 'uit de pas' gelezen.
(null)

Philou
05-05-2011 om 11:18
Toja en fiorucci
Doen jullie ook beiden tegelijk of om en om of na elkaar ?

Fiorucci
05-05-2011 om 12:34
Tegelijk
Nou weet je, als je met etiketten gaat gooien is mijn dochter hypermobiel, heeft ze DCD en sensomotorische problemen. Haar fysio weet dit allemaal en gaat met alles aan de slag, maar combineert ea gewoon in elke sessie.

Philou
05-05-2011 om 12:45
Fiorucci
Bedankt voor je reactie. Is jullie fysio ook ergo dan ? Ik heb die combi helaas nog niet gevonden. Dat zou wel een uitkomst zijn.

Fiorucci
05-05-2011 om 18:43
Judith
Nee, ze is kinderfysiotherapeute en heeft een speciale aantekening. Het is een van die zeldzame parels die je zo her en der weleens treft..

toja
05-05-2011 om 19:19
Na elkaar
Hier was het na elkaar. Eerst een half uur ergo en dan een half uur fysio. De ergotherapie was meer gericht op de s.i problemen ( gevoeligheid) en de fysio deed meer voor zijn evenwicht, hypermobiliteit en lage spierspanning.
(null)