Nikus
18-01-2010 om 13:38
Sexualiteit en autisme (kaatje?)
Hallo,
Heeft iemand ervaring met een goed boek over sexualiteit voor pubers met autisme?
Ik kan eigenlijk niet iets vinden waar ik blij van wordt.

Tineke
18-01-2010 om 16:37
Zelfde vraag
Ik bedacht ook dat alle dubbelzinnigheid totaal niet begrepen wordt, wat voor hilariteit kan zorgen bij leeftijdsgenootjes, zeker straks op het VO. Dus graag een boek, met plaatjes en alle dubbelzinnigheid én stoere praat netjes verklaard.

Nikus
18-01-2010 om 19:48
Kaatje
Volgens mij moeten we zelf aan der slag.
Kan jij tekenen?
Ik schrijf wel.
pffff...er is echt niks te vinden.
Volgende week moeten we naar het ATN, wie weet...
Anders...gat in de markt

anna van noniemen
18-01-2010 om 21:56
Ik ook
want ik heb er hier ook 2 rondlopen die geen snars van dubbelzinnigheid begrijpen.....Heb altijd al gezegd dat mijn ADHD-er ook ASS kenmerken heeft.....En van zoon 2 is nog niet precies bekend hoe of wat, maar die neigt weer meer naar ASS met ADHD.....Gezellige boel hier (klein voorbeeldje.....bij de onderzoeken vertel ik de onderzoekers dat zoon2 toch wel last van prikkels heeft....waarop zoon enthousiast begint te vertellen over de keer dat hij in de prikkelbosjes viel, en dat dat inderdaad niet fijn was.....

Tineke
19-01-2010 om 09:03
Hmz
Nope, ik kan niet tekenen, tenminste, niet op de manier die nodig is voor zo'n boek. Zullen we het Sanderijn vd Doef vragen?

nogevenniet
19-01-2010 om 12:34
Cursus
Een jaar geleden ben ik bij een voorlichtingsavond geweest van centrum autisme over sexualiteit. De cursus is voor tieners en bestaat de eerste 5 keer uit het technische gedeelte en dan 5 keer uit een emotioneel deel, do's en dont'ts. Zeker dat laatste gedeelte sprak mij heel erg aan. Ik vond het er prachtig uit zien. misschien is zoiets ook bij jullie in de buurt. Als mijn zoon over 1 of 2 jaar daar aan toe raakt ga ik het zeker met hem doen. Zij weten uit ervaring zoveel beter waar onze kids tegen aan lopen. Vaak gaan kinderen te snel omdat ze denken dat dat er bij hoort. Ik vind wat extra educatie op dit gebied nooit te veel. Misschien hebben jullie er wat aan. Anders zou je wellicht het cursus materiaal kunnen opvragen en zou je zelf wat van die stof kunnen behandelen als je kind het niet terkt in een groepje.
groet Jes.

Nikus
19-01-2010 om 13:59
Jes en kaatje
Jes,
Ik zie iemand vanmiddag die veel met Autisme centraal samenwerkt. Ik zal hem vragen ernaar.
@Kaatje, lijkt me goed idee!

kerstkrans
19-01-2010 om 20:29
Krachten bundelen
Ik hoop dat het lukt! Jee wat zou dat mooi zijn. Ik zit al lang te smachten op zo'n boek... Ik weet zeker dat het een gat in de markt zou kunnen zijn.

Nikus
19-01-2010 om 20:39
Mwoah..
Ik heb wel een aantal ideeen. Immers je kan het wel enkel puur technisch houden maar vooral de intimiteit en de sociale grenzen die daar onzichtbaar aan verbonden zijn de grootste struikelblokken.
Kaat...Fladder...??
Ik vind het idee nog niet zo gek.

Ari69
19-01-2010 om 22:52
Peter vermeulen
heeft een boek geschreven: [email protected]. Ik kreeg zijn naam door van de psych.verpleegkundige die ons en onze puubster begeleidt. Ik heb het zelf (nog) niet aangeschaft, maar wil jullie toch even z'n naam doorgeven. als je googelt op zijn naam, kom je veel boeken van hem tegen.
Maar natuurlijk lijkt het me fantastisch als jullie zelf een boek gaan schrijven! (Dochter heeft niet zozeer 'last' van dingen niet goed snappen zoals het omschreven wordt, maar heeft het heel moeilijk met grenzen aangeven. Omdat ze zo weinig contact heeft 'met zichzelf' vraagt ze zich niet af HOE ze iets vindt. Ze doet het gewoon.)

Jakiro
19-01-2010 om 23:25
En als jullie nog
input willen hebben van een pubermeisje met ASS en ADHD, houden dochter en ik ons aanbevolen.
Ik heb wel de medische kennis en heb dat inmiddels al zelf omgebogen naar m'n dochters niveau, met hele anatomische plaatjes uit mijn eigen anatomieboeken.
Jakiro

Nikus
20-01-2010 om 20:24
Ari
Zoon voelt geen grenzen aan Verkering hoortals je puber bent en daar hoort knuffelen bij of het meisje in kwestie nu wel of niet een knuffel wil.
Tja, onwenselijk en nergens een boek te bekennen waarim staat hoe het dan wel moet.
Peter Vermeulen is me bekend!

Nikus
21-01-2010 om 13:07
Fladder
Ja je hebt ontzettend gelijk. Juist het mistige omtrent sexualiteit is zo fnuikend voor puberende kinderen met ASS. Onze zoon is een schoolvoorbeeld van autisme. Hij koppelt dingen klinisch aan elkaar. Brood smeren doe je met een mes. Verkering daar hoort knuffelen bij. En dan heb ik het echt over een arm om iemand heen. De arme kinderen hebben een stalker achter zich aan man. Dat is zo sneu voor beide partijen. Hier is het niet expliciet de uitleg van de termen maar meer hoe bewaak je de grenzen van een ander. Zoon voelt en ziet het niet.
Ik leer hem dat hij altijd moet vragen. Mag ik een arm om je heen leggen, mag ik je aanraken. Mag ik....
Een andere oplossing dan opelijk de zaken bespreken weet ik niet. Het technische gedeelte is geen punt, maar juist de ongeschreven regels en wetten...die maken het zo moeilijk.

Tineke
21-01-2010 om 13:38
Complimenten fladder!
Mijn zoon keek laatst youtube-filmpjes van de Lama's (michael Jackson in de kinderspeeltuin). Hij vertelde het gewoon na, zonder dat hij de bijbetekenis kent van wippen, kabouter pe-nis, etc. Hij had geen idee wat hij allemaal voor schunnigs zei. Ik kon alleen maar bedenken 'daar moeten we het nog eens over hebben'.