billie
09-06-2010 om 10:14
Slaapproblemen
Zoon van 9 gebruikt al jaren melatonine. Zodra ik daar ruimte voor voel ook wel eens een poosje zonder, of met lagere doseringen. (pilletjes van 0,1 mg via drogist) Maar na verloop van tijd gaat het altijd weer bergafwaarts mbt inslapen, en geef ik weer melatonine 3 mg. Daar deed hij het altijd goed op, sliep tussen 20.00 en 21.00 uur zoiets. Ligt dan ook rustig in bed, zonder melatonine gaat hij meestal al redelijk stuiterend het bed in, en zie ik de onrust.
Maar zoals het de laatste weken gaat is nieuw, het lijkt wel alsof de melatonine niets meer doet. Hij gaat al onrustig zijn bed in en blijft steeds langer wakker, soms echt tot 23.00 uur of later. Hij is altijd vroeg wakker (geen idee hoe vroeg, meestal vóór mij!) inslaaptijd heeft daar weinig invloed op. Behalve als het echt extreem is, met oud op nieuw bijv of als hij langere tijd later inslaapt zoals vakantie, dan schuift zijn wakker-word- tijd wel iets op, maar het blijft redelijk vroeg. Hij heeft dus geen mogelijheden bij te tanken.
Ik kan niets verzinnen dat nu echt anders is dan vroeger, de laatste weken. Er zijn altijd wel zaken die spelen, maar dat was altijd al.
Ik weet niet hoe ik hem nu nog kan helpen. We doen al niet aan scherm tijd voor het slapen gaan, lezen voor, kletsen even. Meestal gaat hij even in bad maar daar wordt hij blijkbaar ook niet meer soezerig van. Hij leest zelf of luistert een luister cd, dit gaat allemaal zoals het al jaren gaat. Als het hem echt niet lukt om te gaan slapen mag hij van mij weer eventjes gaan lezen. (uren wakker liggen in bed helpt ook niet) Dit was ook al altijd zo. Ik denk dat hij voor zijn leeftijd weinig sport en buiten komt, daar probeer ik al heel veel in te doen, zoals altijd al, veel meer kan ik niet doen denk ik zonder hem echt tekort te doen, het zijn dingen die hem niet liggen. Ik heb wel het gevoel dat zijn weerstand mbt bewegen iets groter begint te worden (zeurt al als we een heel klein stukje moeten fietsen) ik denk doordat hij vermoeider begint te worden. Verder merk ik vreemd genoeg weinig, het gaat eigenlijk best goed met hem nu. (maar het is een kind met een wankel evenwicht, dus veel experimenteren durf ik niet goed aan)
Vraag me af of iemand dit herkent, zijn er nog meer kinderen die niet (meer) op melatonine reageren? En wat zouden jullie doen? De melatonine afbouwen? (ben ik best bang voor, dadelijk ligt hij de halve nacht wakker) Het loslaten? Of juist vanalles gaan proberen? Misschien moet ik hem later naar bed gaan doen? (ze liggen er tussen 19.00 en 20 uur in)
Alvast bedankt!

koentje
09-06-2010 om 11:00
Overweeg
in ieder gevaal of je nu niet kan stoppen met de melatonine als het toch niet helpt. Misschien dat het na een tijd je wel weer helpt?
Ik heb het nog niet meegemaakt. Er kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn om niet te slapen. Komt het niet gewoon door de zomer, door de warmte, meer geluid op straat?

dihanne
09-06-2010 om 11:15
Zelfde ervaring met melatonine
Hoi Billie,
Onze dochter heeft ook een tijdje melatonine geslikt, met goed resultaat.
Maar op een gegeven moment vertelde ze dat ze toch weer langer wakker lag, en de melatonine niet meer hielp.
Zelf had ik dezelfde ervaring, tijdje geslikt, lekker geslapen, maar effectiviteit nam duidelijk af.
Die periode was bij ons wel korter dan bij jou, ik zou zeggen dat we het maximaal een jaar gebruikt hebben.
Nu dus zonder, maar af en toe geef ik haar nog een paar pilletjes, als er veel drukte is en veel om over te piekeren. Ook gaat ze sinds het stoppen een half uurtje later naar bed, ze is nu 10 en gaat om 20.15 naar boven, en ligt er dan om 20.30 echt in.
Ik snap je verhaal heel goed, denk ik
De omgevingsfactoren (licht, geluid) spelen wel mee, maar het gaat vooral om een soort innerlijke onrust, en je niet over kunnen geven aan de slaap.
We hebben kinderyoga met onze dochter gedaan, dat vond ik wel goed helpen, alleen de juf stopte ermee, en in de buurt heb ik het niet meer kunnen vinden
Maar misschien hebben jullie wel kinderyoga op een redelijke afstand. Als dat tenminste past bij een jongen van 9, wij hebben alleen een dochter, is misschien anders.
Succes met dit lastige probleem,
Dihanne

Guinevere
09-06-2010 om 12:17
Iets anders
Dit kan natuurlijk door de zomertijd komen. Als je het zorgelijk vindt, dan zou ik me via je arts laten doorverwijzen naar de slaappoli (waar zat die ook al weer???).
Iets anders: onze zoon sliep vroeger goed in op valeriaan. Daarmee kon hij zich wel overgeven aan de slaap. Wellicht een idee ter overbrugging?

Annet
09-06-2010 om 19:59
Fysio
Hier een jongen van 7 die om allerlei redenen vol spanning zit. Hij is vorige week voor het eerst bij een fysiotherapeute geweest. Doel was hem te helpen met de stress die hij ervaart.
Zij bevestigde dat hij erg vol spanning zit. Ze had hem alleen nog maar aangeraakt bij hoofd en nek, toen ze al vroeg of hij vaak nekpijn had. Ze heeft hem behandeld met ?????? , ik wilde niet teveel vragen omdat zoon erbij was. Maar hij was zelf naderhand erg tevreden want hij voelde zich veel rustiger. Dat effect is er nu (5 dagen later) nog steeds. Hij hoeft pas over 2,5 week terug te komen dus blijkbaar was de verwachting dat deze behandeling langer door zou werken.
Het scheelde denk ik wel dat hij deze mevrouw kent (moeder van vriendje) maar bij een andere therapeute heb ik ook goede ervaringen gehad. Het duurde toen alleen langer voordat hij zich aan de behandeling overgaf.

Mamarijke
09-06-2010 om 20:42
Testen
waarom niet een simpel testje om te kijken hoe de melatonine aanmaak is.

Salie
09-06-2010 om 21:30
Lengte en gewicht speelt ook mee met melatonine
Hoi,
Mijn dochter, nu net 7 jaar, kreeg altijd 1 mg. Ze is trouwens getest bij de melatoninepoli in Ede. Op een gegeven moment deed het niet veel meer. Ze is dus opgehoogd. De arts zei dat ze in de tussentijd ook gegroeid was en zwaarder was geworden, dus dat de melatonine aangepast moest worden. Wellicht speelt dat mee.
Succes.
Gr. Salie

slapie
10-06-2010 om 19:43
Poli in ede
http://www.geldersevallei.nl/afdelingen/62/melatonine-polikliniek
Het kan zijn dat de dosering niet goed is maar het kan ook aan de tijd liggen. Je kunt het daar laten testen via de HA je hoeft er niet meteen zelf heen.

billie
11-06-2010 om 08:41
Dank
Ik denk dat ik iig eens achter dat testen aan zal gaan. Heb dat ooit voorgesteld aan de psychiater maar die wuifde dat weg. (niet nodig, deden ze allemaal niet enz) Uiteraard heb ik haar daar niet voor nodig! Het lijkt me alleen dat 3 mg al heel veel is, ophogen lijkt me niet veel meer kunnen.
Ik kan zelf ook vanalles verzinnen waarom het moeizamer gaat, maar feit blijft dat voorheen de melatonine wel werkte, ook bij al die omgevingsfactoren. (in de zomer gaat het iid altijd lastiger)
De laaste 2 dagen sliep hij tussen 21.00 en 22.00 uur, ben ik best tevreden mee. Maar ik merk heel duidelijk, bijv bij het voorlezen al, dat hij heel onrustig is. Voorlezen is niet eens meer leuk, zo vaak vertelt hij erdoorheen of beweegt op en neer. Voorheen was dat een signaal voor mij om toch weer met de melatonine te beginnen, maar die gebruikt hij nu dus al, heel raar.
Misschien kan ik iid op zoek naar therapie. Kinderyoga is hier ook gestopt helaas! Hij deed dat toen hij 5 was, vond hij erg leuk! Toen hij heel klein was gingen we naar een ostheopaat, mischien daar naar terug. Maar ik wil hem niet te snel te veel belasten. Hij heeft al fysio en moet thuis oefeningen doen (niet ivm slapen) dat kost al een hoop om hem zover te krijgen. Verder moet hij verplicht een sport doen van mij (ivm lichamelijke prolemen) Hij moet dus al best veel, zeker voor zijn gevoel omdat hij niet zo graag iets moet. (en naar school gaan is al een enorm moeten voor hem) Zelf zal hij niet gemotiveerd zijn, slapen is echt een vies woord hier, allemaal tijdverspilling in zijn ogen.
Ik ga er eens goed over nadenken, valeriaan kan ik natuurlijk proberen. Allemaal erg bedankt voor de tips!