Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-06-2009 om 21:09
Zoon (11) heeft geen ADHD maar Asperger. Vanwege concentratie krijgt hij Ritalin, en ook omdat hij dan rustiger in zijn gedrag is (anders erg aandachttrekkerig).
Hij klaagt nu over slaperigheid. Ik heb geprobeerd hem te laten beschrijven wat hij onder slaperigheid verstaat, want zijn concentratie is niet verslechterd, maar verder dan "ik ben slaperig en ik gaap elke minuut" (wat me niet is opgevallen) komt hij niet.
Herkent iemand deze bijwerking? Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ja, ik kan natuurlijk naar de dokter, maar het is recentelijk door de psychiater naar de huisarts teruggeschakeld en dat is een beste man, maar ik heb bijzonder slechte ervaringen met zijn kennis op dit gebied. Vandaar dat ik me eerst even wil "inlezen" bij ervaringsdeskundigen voor ik de dokter opzoek...! (hij staat soms wel open voor suggesties, vandaar)
06-06-2009 om 23:50
Bijsluiter.
Hoi Fladder,
In de bijsluiter zie ik dat slaperigheid wel genoemd word als een mogelijke bijwerking.
http://www.novartis.nl/pdf/bijsluiters/Ritalin.pdf
M.
07-06-2009 om 14:19
Slaperig
Mijn zoontje was toen hij net met Ritalin begon ook wat suffig, wat lusteloos, zeker toen hij niet de goede dosering had. Kan erbij horen. Als het goed is moet dat vanzelf minder worden of helemaal verdwijnen. Het staat idd vermeld in de bijsluiter.
07-06-2009 om 14:35
Sinds wanneer?
Ik vraag me af hoe lang je zoon al Ritalin krijgt? Als ie het al een tijd heeft, is het natuurlijk wel vreemd dat hij nu pas slaperig wordt. Als het nieuw is, klinkt het idd meer als sufheid.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn bv. Pfeiffer...
08-06-2009 om 10:45
Deze week bij de vraagbaak op ouders online
http://www.ouders.nl/vpsycho.htm, 2e item over ritalin-achtigen. Misschien heb je daar iets aan.