Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
mari39

mari39

14-11-2011 om 09:26

Slecht weekend gehad

Even mijn hart luchten en tips vragen: Het weekend was hier drama met zoon (9 jaar,ASS). Heel het weekend is er gezucht en gesteund, gemopperd, ruzie gezocht met broertje, brutaal, en vooral alleen maar gehangen en geluiden gemaakt, en gezeurd om tv/computer. Gek werd ik er van, en manlief ook. Het weekend ervoor was dit ook al zo, en jullie snappen wel dat ik dit voor het volgend weekend anders wil.
Het punt zit hem vooral in het vervelen en hangen. Wij hebben echt wel een structuut hier (zelfs op papier) waarop staat wanneer het beeldschermtijd is, en toch werkt dat niet afdoende. Als ik hem naar het schema verwijs, dan vraagt hij het na 10 minuten nog een keer en ga zo maar door. Hem aan iets te doen zetten, beneden dan wel boven, na 5 miunuten is hij er op uit gekeken. En we doen ook wel dingen samen: we gaan veel wandelen, doen spelletjes, hij gaat op zaterdagochtend naar een clubje, samen naar sinterklaas-intocht, helpen met koken, als ik zit te breien mag hij best gezellig met mij kletsen (maar dan moet ik wel 100 keer zeggen van de bolletjes garen af te blijven). Wat kan ik nog meer doen om hem uit die verveling te halen?

Huiswerk was ook een ramp: hij heeft vrijdag wat meegekregen en dat wilde hij zelf maandag af hebben. Prima plan, samen met hem een planning afgesproken. Als het zover is dan is alleen al de reminder reden voor veel weerstand, en ik word echt heel moe van al die weerstand!
Uiteindelijk ben ik op zondagmiddag echt boos geworden, wetende dat dat niet goed is voor hem. En ik word daar heel verdrietig van.

Heel graag jullie tips/adviezen voor het volgend weekend!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

14-11-2011 om 12:05

Herkenbaar

Hier loste ik het op door hem onbeperkt beeldschermtijd te geven, als hij eerst maar...(in dit geval zou dat dus huiswerk maken zijn). Ik denk persoolijk dat voor een scherm hangen zo slecht niet is, als jullie al spelletjes en allerlei andere dingen hebben gedaan.

Mijn zoon wordt er rustig en aardig van als hij veel voor een beeldscherm hangt, dus daar profiteert iedereen van. Het zou anders zijn als hij daar juist opgefokt van raakte, ik weet niet hoe dat bij jou is.

mari39

mari39

14-11-2011 om 13:33

Evanlyn

Tja, daar heb ik ook al wel aan zitten denken en bij tijd en wijlen doen we dat ook wel, alleen onbeperkt is bij hem ook echt onbeperkt en dan ook altijd. Dat zou betekenen dat hij, op het moment dat wij niet entertainen, hij voor een scherm hangt. Ik weet niet of ik dat wil, er zijn echt ook nog andere dingen die leuk zijn, alleen dat ziet hij niet. En dan blijf ik te pas en te onpas de vraag krijgen: mag ik.....?
Het is niet dat hij opgefokt wordt van beeldschermen, hij verwacht wel rust om zich heen om tv te kunnen verstaan. Dat kan ook niet.
Ik blijf het moeilijk vinden.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

14-11-2011 om 21:33

Deels herkenning

Qua gedrag herken ik e.e.a. in je beschrijving. Dat zie ik hier thuis bij zoon (9) ook wel gebeuren, veel aandacht trekken en je broertje lastig vallen. Volgens de boekjes zit ie dan dus niet lekker in zijn vel omdat zijn hoofd te vol zit. Hier thuis herken ik dat niet, maar misschien moet jouw zoon echt bijkomen van een week vol verplichtingen?
Zoon hier heeft nogal wat hobby's, dus die verveling heeft hij niet, sterker nog, de dag is te kort voor alles wat hij wil doen. Heeft je zoon hobby's, los van beeldschermachtige zaken?

mari39

mari39

15-11-2011 om 14:39

Quin

ja, dat kan best wel, dat hij tot rust moet komen van de week, en dat mag ook voor de tv. Alleen niet heel de dag. En dan weet hij echt niets meer te doen. Je vraagt of hij hobby's heeft, niet echt. soms vindt hij knutselen leuk, of lego of zo. Als ik hem dan op deze leuke dingen wijs, dan is de reactie: geen zin of saai of iets. Dan wordt het moeilijk. En dan nog mag hij van mij gewoon hangen, alleen van dat gezeur en bewegen en klieren heb ik na een tijdje genoeg. En dan komt die negatieve spiraal. Ik hoop dat het volgend weekend beter gaat. Ik bedenk me nu ook dat, onmdanks dat hij niet meer gelooft, zoon toch gespannen is voor de sint en wat hij allemaal gaat krijgen. Hij heeft dan wel de neiging om daar zo in zijn hoofd mee bezig te zijn en dat te denken dat dat het enige leuke op de hele wereld is. Zodat hij tot niets meer komt. Vermoeiend!!

Karmijn

Karmijn

15-11-2011 om 14:52

Mari

Op dit forum las ik eens de tip om een anti-verveel doos te maken. Daarin doe je kaartjes die je samen met je zoon vult met allerlei activiteiten die hij leuk zou kunnen vinden. van koekjes bakken, tot een kasteel maken van lego tot voetballen buiten, foto's maken, een brief schrijven aan oma, kerstkaarten maken, etc. . Je kunt met kleuren werken en zo een onderverdeling maken in alleen, samen met zus/broer(?), met papa of mama. Dan kun je dat ook nog sturen: 'Je mag een groene kaart pakken.' De activiteiten kun je best wel structuren. Dus niet alleen lego-en, maar van de lego een .... maken. Zodat hij ook echt een structurele uitdaging heeft.
Als je zoon zich dan verveelt, moet hij een van de kaartjes pakken en dat gaan doen. Minimaal 15 minuten, of 30 minuten, net wat haalbaar is. Ik zou er ook een kookwekker bij zetten. Als hij klaar is, prijs je hem de hemel in. Dat lijkt me heel belangrijk, dat hij leert: ik ga dat doen, ook al is het saai, en dan kan ik toch trots zijn op wat ik heb gedaan.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

15-11-2011 om 15:27

Eeltlaagje kweken

Ik denk dat het ook de kunst is om zelf een eeltlaag te kweken. Zodat je immuun wordt voor het effect van dat gehang en gedoe. Een soort tovermiddeltje om zelf niet geïrriteerd te raken en in een negatieve spiraal te komen. Dat eelt heb ik zelf ook nog niet en het tovermiddeltje heb ik nog niet ontdekt.
Dus hier raak ik ook regelmatig in de negatieve spiraal, ondanks dat zoon zich echt wel zelf kan vermaken. Geen last van Sinterklaas hier gelukkig, daar heb ik dan ook weer mazzel mee. Tip die je daarover ook wel leest is: sinterklaas mega-voorspelbaar maken, tot de inhoud van de kadootjes aan toe, als het moet.

mari39

mari39

15-11-2011 om 21:49

Anti-verveeldoos

zoiets heb ik ook al gedaan, en als ik dat voorstel dan vlucht hij naar boven. Zoon is dan zo moeilijk te sturen. Hij knutstelt wel graag, dus ik heb vandaag goed ingeslagen bij de action en van het internet supercoole bouwplaten (over ruimte, gebouwen) geprint. Daar is hij nu wel weer een tijdje enthousiast over.
Verder was het vandaag een schatje: we hebben zelfs samen op de bank zitten breien. Als 2 oude omaatjes, zoals hij zelf zei. Zo ontspannen kan hij dan ook weer zijn.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

16-11-2011 om 09:14

Leuk mari, breien

Grappig Mari, onze zoon heeft onlangs ook leren breien. Wordt ie heerlijk rustig van. Hij gaat regelmatig logeren bij een tante die nogal van het handwerken is, daar naait hij van alles in elkaar en heeft dus ook leren breien (ikzelf heb geen talent). Hij kan echt uitzien naar die logeerpartijtjes, en kan dan niet wachten tot de lapjes en de naaidoos tevoorschijn komen.

mari39

mari39

16-11-2011 om 11:16

Ja leuk he?

dat breien.zoon heeft op de vrije school gezeten en heeft daar al leren breien. Alleen was het daar erg frustrerend want: hij ging niet zo snel, is niet zo handig, moest elke keer weer vragen hoe de steek nu ook al weer moest. En de juffen waren er erg goed in hun gevoel van"daar heb je hem weer" over te brengen. Nu doen we het samen, zonder druk, 1 op 1 als het niet lukt. En hij kan het best wel!
Bouwplaten doen het hier ook goed: hij gaat nu beginnen met het Colloseum (website canoncreativepark). Misschien een tip?

Quin van der Veer

Quin van der Veer

16-11-2011 om 11:53

Oh!

Oh, daar staan inderdaad prachtige knutselwerken tussen! Ik stond al met een origamisetje in mijn handen voor zoon voor 5-12, maar ik vond 'm te kinderachtig (dino's). Wat op die site staat is zeker niet kinderachtig maar uitdagend!

mari39

mari39

16-11-2011 om 12:02

Voor kerst (ot)

staan er ook leuke tussen, voor de versiering. Vind ik zelf ook leuk, moet ik zeggen, om te maken.Ik hou wel van wat gefrobbel. En ik weet niet hoe handig je zoon is met naald en draad en hoe leuk hij het vind,maar heb je wel eens gedacht aanviltpakketjes?Zie bij. www.nielsholgerson.nl

Evanlyn

Evanlyn

16-11-2011 om 14:48

Dankjewel mari!

Wat een ge-wel-dige site. Ik doe er allerlei Sint-inspiratie op!

mari39

mari39

16-11-2011 om 15:21

Graag gedaan

en ik denk dat ik het maar bij 6-12 jarigen ga posten. Voor de ouders die niet bij zorgenkinderen komen.

mari39

mari39

16-11-2011 om 15:22

Foutje

bij huis tuin en keuken, bedoel ik

Evanlyn

Evanlyn

16-11-2011 om 17:06

Niet doen hoor,

mogen wij ook eens een gelukje hebben? Straks komt de halve klas op 5 december met zo'n leuke cavia aanzetten

mari39

mari39

16-11-2011 om 18:37

Cavia?

Je gaat toch op zijn minst voor 5 dec een hele stad maken of een aziatische tempel??
Succes!!!!!

Evanlyn

Evanlyn

17-11-2011 om 10:43

Voor mij is die cavia al behoorlijk ambitieus...

maar dankjewel!

Belle Époque

Belle Époque

17-11-2011 om 17:24

*schrikt wakker* cavia? waar?

Ik heb op die site van www.nielsholgerson.nl gekeken maar daar word ik niet wijzer van...

mari39

mari39

17-11-2011 om 19:44

Die cavia

kun je vinden als je googled op "canoncreativepark". Heel veel hele mooie en stoere knutselplaten, en ook een cavia. Niels holgersson was een tip voor handwerkfans onder ons.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.