Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Calippo

Calippo

03-10-2018 om 19:32

SO of SBO?

Beste allemaal,

Mijn zoon vertoont op school ernstig verstorend gedrag. Er wordt nu zware hulp ingezet, wellicht verandert zijn gedrag daardoor. Maar zo niet, moet ik toch gaan denken aan Speciaal Onderwijs. Wanneer is SO beter en wanneer SBO? Wat lost het op?
Zijn resultaten zijn wel op niveau, dus ik hoop dat hij wel gewoon kan blijven leren.

Een bijna wanhopige moeder


Calippo

Calippo

03-10-2018 om 19:34

Gedrag

Bestaat uit schelden tegen de juf, middelvinger opsteken, andere kinderen pesten, grof taalgebruik. Hij is niet lichamelijk agressief maar wordt erg snel boos, is heel snel gefrustreerd en moeilijk te handhaven binnen een groep. Vindt het lastig om op een positieve manier contact te maken mrt kinderen.
Thuis is hij ook erg bepalend maar niet zo grofgebekt en vaak ook erg lief.

Geen behandeling

Een school is een school en geen behandelcentrum. Op een SO of SBO school wordt slecht gedrag niet “behandeld” of verholpen. Alleen de omstandigheden zijn anders. Minder leerlingen per klas, meer begeleiding. Les geven blijft wel het hoofddoel. Er is geen gedragstherapie.

Als jij meent dat jouw kind behandeling/speltherapie oid nodig heeft om zijn gedrag te veranderen, dan moet je dat met de huisarts overleggen.
Je kunt sinds de wet passend onderwijs niet zelf kiezen voor ander onderwijs. Dat beslist de school afhankelijk van de regels binnen het samenwerkingsverband.

Calippo

Calippo

04-10-2018 om 08:58

Lavell

Wat een gekke reactie. Ik vraag het verschil tussen SO en SBO en krijg een reactie over dat school geen behandelcentrum is en dat ik via de huisarts hulp kan inzetten.
Als je goed had gelezen zie je dat ik al zware hulp laat aanrukken, mijn vraag gaat erover dat als die hulp zijn niet gaat kenteren hij (inderdaad met hulp van samenwerkingsverband) naarSO of SBO zal moeten.
Voor mij als ouder is het fijn om hier bij andere ouders tevragen wat de verschillen zijn.

V@@s

V@@s

04-10-2018 om 09:02

maar het is goed om te realiseren

dat je dus niet kunt kiezen. Je kunt wel proberen het keuzeproces van school te beïnvloeden.Dus oriënteren is altijd zinvol.

Mijn indruk is dat je vooral lokaal moet oriënteren, waar is de kans het grootste dat hij met kinderen in de klas komt die cognitief op gelijk niveau zitten.
Hier in de buurt zou dat SO zijn volgens mij, maar dat kan bij jou precies andersom zijn.

Overal verschillend

Je vraagt letterlijk “Wanneer is SO beter en wanneer SBO?”
Het antwoord: het is niet beter. Scholen behandelen niks.
Bovendien mag je zelf niet kiezen dus is het verschil voor jou niet relevant.
Scholen vragen bij het samenwerkingsverband plaatsing op SO of SBO aan als het onderwijs geven aan een leerling niet meer lukt.
Vroeger bestond er een globaal verschil. SBO was bedoeld voor leer- en opvoedproblemen. SO voor kinderen met een diagnose.

bloemetje

bloemetje

04-10-2018 om 09:18

niet te zeggen

"Wanneer is SO beter en wanneer SBO? Wat lost het op?"

Volgens mij is daar in algemene termen niets over te zeggen. Ik vind de reactie van Miram Lavell trouwens helemaal niet raar. Want dat is wel de kern: het is geen behandelcentrum. Het 'enige' is dat de klassen kleiner zijn en het personeel vaak wat meer deskundig.

Waarom wordt er gedacht aan SO/SBO?

Is dat omdat de school van jouw zoon af wil? Of is dat omdat men serieus denkt dat het veranderen van de omstandigheden gaat leiden tot een verbetering van zijn gedrag?

De kans is groot dat het het eerste is, maar dat men sociaal wenselijk het tweede zegt. Wat denk je daar zelf van? Heb je al enig idee waar het gedrag van jouw zoon mee samenhangt cq uit voort komt?

Maar het kan ook anders zijn

Dank voor de link Wil.
Het is wel belangrijk om te weten dat dat de oude omschrijvingen zijn. Tegenwoordig mogen samenwerkingsverbanden zelf de doelgroep van een so of SBO school bepalen. Zo kan je kind dus ook met een normaal IQ verwezen worden naar onderwijs dat vroeger alleen toegankelijk was voor zwakbegaafden.
Sinds de wet passend onderwijs is er eigenlijk geen algemene omschrijving meer te geven van so of SBO scholen.
De scholen zelf hebben op hun website vaak wel informatie over hun doelgroep.

Lente

Lente

04-10-2018 om 09:34

Hoe hoog is zijn leerniveau en hoe oud is hij?

Als je lokaal gaat kijken naar verschillen tussen SO en SBO, kan een verschil ook zitten in het leerniveau dat ze kunnen aanbieden.
Je kunt bijvoorbeeld vragen naar de uitstroom van een SBO naar het VO. Past dat bij je kind?

Calippo

Calippo

04-10-2018 om 14:04

Bloemetje

Ik heb het idee dat school er echt alles aan doet om het mogelijk te maken dat zoon kan blijven. Het probleem is niet het leren, het probleem is zijn gedrag. Hij verstoort het onderwijs te vaak, is vaak en snel erg boos en pest kinderen en wordt gepest. Dat is voor hem ook niet goed.
Ik snap nu dat verschil tussen SO en SBO eigenlijk niet eenduidig te omschrijven is. En inderdaad heeft het alleen zin hem daar te plaatsen (door het samenwerkingsverband, ja dat snap ik) als men denkt dat hij in die omgeving zich beter kan ontwikkelen.
Ik moet zeggen dat ik zelf wel het standpunt van school deel: of een kentering in het gedrag, of een andere omgeving. Ik voel me ook verantwoordelijk voor andere kinderen en wil niet dat zij de dupe worden van mijn zoon. En ik denk ook dat het voor hem niet goed is. Dit gedrag past bij een ongelukkig kind dus wellicht is de omgeving van school teveel voor hem.

bloemetje

bloemetje

04-10-2018 om 14:17

die andere omgeving

Een andere omgeving biedt hopelijk voordelen op. Maar het kan ook nadelen opleveren. De klassen zijn dan wel kleiner, er zijn wel veel meer problemen aanwezig. Als er meer kinderen in de klas zijn met dit soort gedrag, hoe zal dat voor hem zijn?

Je schrijft (begrijpelijk) dat je niet wilt dat andere kinderen de dupe van hem zijn. Op een nieuwe school heeft hij ook klasgenoten - en die zijn gemiddeld genomen kwetsbaarder dan zijn huidige klasgenoten. Dus probeer je schuldgevoel naar zijn huidige klas niet te veel te laten meetellen. (ik weet ook niet of je dat doet hoor)

"En inderdaad heeft het alleen zin hem daar te plaatsen (door het samenwerkingsverband, ja dat snap ik) als men denkt dat hij in die omgeving zich beter kan ontwikkelen."

Nou, nee. Bij het herplaatsen van een leerling staat niet (alleen) het belang van de leerling centraal, er spelen veel meer belangen. Groepsgrootte, formatie, ziet de huidige leerkracht het nog zitten, eventueel klagende ouders van andere leerlingen etc. Dat wordt wel vaak verpakt als 'het is beter voor het kind'.

Mams

Mams

04-10-2018 om 18:24

Wat ik zou doen...

Ik zou een keer bij school navragen aan welke school zij denken als zijn gedrag niet verbetert. En dan online kijken wat voor school dat is, wat voor soort kinderen daarop zitten, wat het uitstroomniveau is, etc. Of zelf een lijstje maken van alle scholen in jullie woonplaats/regio die mogelijk in aanmerking komen (cluster 4 en sbo) en dan de website van elke school bekijken en kijken wat het best passend lijkt. Zodat je dat tzt kunt noemen op school, als het over doorplaatsen naar speciaal onderwijs gaat.

Tamar

Tamar

04-10-2018 om 18:33

SBO

Ik ben gaan kijken op ons lokale SBO en heb de vraag gesteld die iemand hier al noemde: wat is het uitstroomniveau? Het antwoord was: VMBO, maar er is er wel eens een naar de HAVO gegaan. Ik had zelf eerder VWO in gedachten, dus ik heb me succesvol verzet.

Calippo

Calippo

04-10-2018 om 22:16

Mams en Tamar

Mams, dank voor deze goede tip! Ga ik doen. Heb online al een beetje zitten kijken
. Waar ik nog een maand geleden riep: dat mag nooit gebeuren! Begin ik nu te denken dat het misschien wel beter is. Als alle hulp die hij nu gaat krijgen onvoldoende effect heeft, wie weet wordt SO/SBO wel een verademing. Ik zit al zeker anderhalf jaar in de stress en sta soms ook op instorten.

Tamar: wat was het resultaat van jouw verzet? Ben ik wel benieuwd naar!

Groeten van Calippo

Tamar

Tamar

05-10-2018 om 00:16

Rugzakje

Het was nog de tijd van de rugzakjes en niet van de "zorgplicht" voor scholen. Daardoor had je als ouder net wat meer invloed. Bovendien waren de gedragsproblemen van zoon niet zo groot, het was meer dat hij niets deed en zich verstopte. Verder stoorde hij niemand. Ik wist dus dat een verwijderingsprocedure lastig zou zijn voor de school.

Nu zit hij in 5 VWO (regulier). Op deze school heeft hij in de onderbouw wel problemen gehad, mede door het totaal ontbreken van passend onderwijs. Maar nu hij een leuk pakket heeft gaat het prima. Hij heeft zelf manieren gevonden om het schoolgedoe te managen, al zal het nooit een feest voor hem worden en meld ik hem soms strategisch ziek.

Aan de andere kant zijn er ook mensen die SO of SBO een verademing vinden voor hun kind. Maar voor ons was dit SBO niet goed geweest, omdat het vooral gericht was op kinderen met een lage intelligentie. SO was eigenlijk nooit aan de orde. School gaf als enige argument dat er daar "meer aandacht" voor hem zou zijn. Maar een klas met 16 kinderen die allemaal meer aandacht nodig hebben lijkt me net zo druk als een "gewone" klas met 30. Ze konden geen specifieke reden geven waarom juist deze school geschikt voor hem zou zijn. Toen het schoolhoofd ook een niet bepaald empathisch type bleek te zijn, was de beslissing voor ons genomen en bleven we daarbij. Maar als de SBO school een goede indruk had gemaakt, hadden we het zeker overwogen.

Het belang van de school

Het doel van de verwijzing naar een andere school is primair in het belang van de school. Ze hebben last van hem, ze willen hem kwijt. In de verwijzingsprocedure zal er binnen het samenwerkingsverband teken worden waar hij terecht kan. Dat wordt de school waar er plaats is. Dat hoeft niet eens een so of SBO school te zijn. Scholen hebben bovendien een zorgprofiel. De problematiek van de leerling moet in dat profiel passen. Het komt voor dat er helemaal geen school gevonden wordt.
Formeel kan verwijzing alleen worden ingezet als er leerproblemen zijn. Maar eigenlijk mag het samenwerkingsverband het zelf weten.
Voor de leerling zelf levert verwijzing niet per se een verbetering op. Het onderwijsniveau gaat bijna altijd achteruit. Het gedrag wordt niet behandeld. Er zijn vaak wel meer kinderen met moeilijk gedrag in de klas en dat leidt vaak juist tot meer problemen.
Hoewel termen als “het belang van het kind” en “het kind centraal” voor in de mond liggen in het onderwijs, telt dat belang eigenlijk helemaal niet.
Of eigenlijk alleen maar indirect in de trand van:. What’s goed for the office is good for the family”
Als de school nou maar goed voor zichzelf zorgt, dan komt het met de leerlingen vanzelf goed, zo lijkt de redenatie.
Als het van doorverwijzen komt dan kun je daar niet heel veel meer tegen in brengen. Ja, je mag wel mee kiezen welke school het wordt, maar dat is toch vaak volgens het model die-of die-of niks.
Het is niet verstandig om te denken dat verwijzing naar een andere school de gedragsproblemen van je zoon zal oplossen.

Tamar

Tamar

05-10-2018 om 08:28

Wat M. Lavell zegt. Dat bleek ook uit het feit dat school geen goede reden kon noemen waarom ze déze school nu juist zo geschikt voor hem vonden. Daaruit bleek dat ze hem vooral weg wilden hebben en met deze school hadden ze een innige band, dus daar verdwenen wel meer kinderen heen.

Behandelschool

Natuurlijk is een school geen behandelcentrum maar de omstandigheden op school spelen een hele grote rol of je kind het wel kan volhouden.
Mijn kinderen hadden op school meer rust en meer concreet begrip en concrete uitleg nodig. Dat is op het speciaal onderwijs iets makkelijker gebleken.
In hele eenvoudige dingen als werken in een aparte ruimte, een stilteruimte om te werken, of een vaste mentor elke dag.
Niet de hele tijd straffen of punten aftrekken bij zaken waar ze nog niets mee kunnen, sowieso niet de hele tijd straffen, maar uitleggen en zaken zien te voorkomen door uitleg en routine.
Niet volledig naar school hoeven als dat niet gaat.
Je gaat heftig gedrag niet oplossen met een opvoeddingetje. Je kijkt wat een kind nodig heeft om zich wel rustig en goed te gedragen. En helaas is dat vaak meer rust en begrip wat op scholen niet op voorraad is en moeilijk te realiseren.

Calippo

Calippo

05-10-2018 om 09:23

Belang kind

Miriam Lavell, kun je stoppen steeds te zeggen dat ik er vanuit ga dat een school mijn kind behandelt, hij heeft intensieve hulp nu die mogelijk gaat helpen. Zo niet, dan kan hij niet op deze school blijven. Hij pest andere kinderen en verstoort te vaak de les.
De school doet echt alles wat ze kunnne. Voor mijn zoon is het ook niet fijn om altijd het probleemkind te zijn.
Wat jij zegt is formeel misschien waar, maar als ouders niet meewerken dan is het verdomd moeilijk om een kind op SO/SBO te krijgen weet ik. Het lukt wel maar duurt dan een stuk langer.

Ik verzeker je, deze school wil heel graag dat mijn zoon blijft maar dan moet zijn gedrag wel wat verbeteren.

Daar zou je best wel eens ongelijk in kunnen hebben

Anne j "Mijn kinderen hadden op school meer rust en meer concreet begrip en concrete uitleg nodig. Dat is op het speciaal onderwijs iets makkelijker gebleken."
Dat moet je niet zo zeggen.
Jouw ervaring zegt iets over die tijd met jouw kinderen en hun problemen op die school. Het zegt niets over speciaal onderwijs in het algemeen. Er zijn op dit forum legio ervaringen gedeeld waarbij ook het speciaal onderwijs niet verder kwam dan een gedragscontract en strafpunten bij overtreding.
Ik kan me bovendien nog een verhaal over "het fijne kamertje" herinneren.
Wat je schrijft kan bovendien ook worden toegepast op een reguliere school. Het is meer een kwestie van willen dan kunnen.
"Je gaat heftig gedrag niet oplossen met een opvoeddingetje."
Nou, dat zeg je, maar daar zou je best wel eens ongelijk in kunnen hebben.
Lees http://users.skynet.be/bk337022/casusmaurice.html, lees het helemaal, vooral ook de goede afloop.
Hoe dan ook: in het so en sbo hoort gedragsremediering niet tot het takenpakket. In de hand houden wel. Als dat ook daar niet lukt, gaat het kind alsnog van school.

Ik wil geen ruzie

Calippo, ik reageer op wat jij zelf schrijft. Je schreef "Als alle hulp die hij nu gaat krijgen onvoldoende effect heeft, wie weet wordt SO/SBO wel een verademing. Ik zit al zeker anderhalf jaar in de stress en sta soms ook op instorten."
Ik weet niet welke verademing je voor je ziet als je tegelijkertijd geen verbetering verwacht op het SO/SBO.

Calippo "Wat jij zegt is formeel misschien waar, maar als ouders niet meewerken dan is het verdomd moeilijk om een kind op SO/SBO te krijgen weet ik. Het lukt wel maar duurt dan een stuk langer."
Ach, het kan wat langer duren, maar verdomd moeilijk is het niet. Juist daar is de wet passend onderwijs voor ingevoerd: om verwijzing makkelijk te maken ook als ouders niet mee willen werken.

Calippo

Calippo

05-10-2018 om 12:00

Lavell

Ik kan me voorstellen dat het gedrag daar iets is waar ze meer ervaring mee hebben en dat hij daar niet de lastige jongen is maar een middenmoter. En dat lijkt me heerlijk.

Ik heb daarnaast ook nog wel hoop dat de ondersteuning gaat werken en dat hij op deze school kan blijven.

Calippo

Calippo

05-10-2018 om 12:04

Ik draai de vraag om

Miriam, wanneer vind jij dan wel dat SO/SBO moet worden ingezet? Want het lijkt nu alsof je eigenlijk vindt dat een school zelf alles moet kunnen oplossen met de juiste inzet. Of begrijp ik je verkeerd?

Niet achteruit leunen

"wanneer vind jij dan wel dat SO/SBO moet worden ingezet? "
Vergeef me, maar die vraag kun je alleen maar zo stellen als je denkt dat het inzetten van so sbo gebeurt in het belang van de leerling. Dat is de kwestie nu juist, daar gaat het niet over. so/sbo is een hulpmiddel voor scholen en leerkrachten om een weg te vinden met moeilijke leerlingen. Zodat ze ze kwijt zijn. Of zodat er extra mankracht komt van de expert-school.
Het is dus echt om problemen voor onderwijsgevers op te lossen. Niet om onderwijsontvangers iets extra's te bieden.
Al het goede voor de leerling dat vermoed en soms wel vermeld wordt bij een verwijzing is wensdromen en vooralsnog uit veelvuldig onderzoek niet zo effectief gebleken. Net als zittenblijven eigenlijk.
Ik kan me voorstellen dat je na jaren geklaag over het gedrag van je kind, eindelijk hoopt dat er iets concreets zal veranderen. Dat je eindelijk achteruit kunt gaan zitten.
Maar juist dat moet je niet doen. Plaatsing in het so/sbo kan tot meer gedragsproblemen leiden. Dat geef je zelf eigenlijk al aan: stel je voor dat zijn gedrag voortaan niet meer ernstig verstorend is, maar middelmatig verstorend. Dan kun je op je vingers natellen dat het van onacceptabel, acceptabel wordt. Dan gebeurt er dus niks meer, terwijl hij zich nog steeds maatschappelijk onacceptabel gedraagt.
Punt twee is het onderwijsniveau. Dat gaat achteruit. Het is zinnig om dat te compenseren.
"alsof je eigenlijk vindt dat een school zelf alles moet kunnen oplossen met de juiste inzet"
Het zou al heel wat zijn als Nederlandse scholen net zo knap in het omgaan met gedrag zijn als de meeste andere scholen in Europa.
Het meest storende vind ik dat Nederlandse scholen een zak met subsidie krijgen en vervolgens zelf mogen kiezen welke leerlingen ze les willen geven (die wel, die niet).
Er zitten er duizenden thuis zonder onderwijs. Om maar wat te noemen.
Geen school die ze wil hebben.

BK

BK

05-10-2018 om 16:08

niveau

Mijn ervaring is dat een kind met gedragsproblematiek beter af is op het SO dan op het SBO. Er is op het SO meer expertise in huis is gemiddeld genomen ligt het niveau er hoger. Wij hebben er goede ervaringen mee, maar scholen verschillen dus ga vooral kijken.

Formeel beslist het samenwerkingsverband, maar het is gebruikelijk dat scholen in overleg met ouders een passende school kiezen. Je hebt wel degelijk wat te kiezen, tenzij je het op de spits laat drijven.

Instemmingsrecht handelingsdeel

http://www.onderwijsconsument.nl/instemmingsrecht-passend-onderwijs-voor-ouders-vanaf-1-augustus-2017/

"Het instemmingsrecht van ouders gaat concreet over:

De individuele begeleiding voor de leerling
Eventuele aanpassingen in leerlijn of leerstof
Onderzoek en extra ondersteuning voor de leerling
Bijstelling van van deze dingen bij evaluatie
Het instemmingsrecht geldt niet voor het uitstroomperspectief. Hier hoeven ouders niet mee in te stemmen. ""

Calippo

Calippo

05-10-2018 om 17:51

Miriam

Zeg jij eigenlijk: blijf van de school vragen dat ze zorgen dat zoon met de juiste hulp op de school kan blijven?

Je zit er middenin

Nee. Ik zeg dat je van de school (deze en de volgende) niets moet verwachten. Je moet het zelf doen. Zelf zorgen dat het gedrag bijgestuurd wordt voorzover dat kan en moet. (Lees de link in #21. Vergelijkbare klachten)
Mocht het toch van een plaatsing op een so of SBO komen, dan moet je ook nog zelf zorgen dat het onderwijsniveau voor je zoon op pijl blijft. Niet door dingen aan school te vragen (dat helpt niet) maar door buiten school met hem te oefenen. Dat kan ook via spelletjes trouwens. Als je het maar doet.
Omgaan met lastig gedrag is niet de sterkste kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Zo is dat nu eenmaal. Jij en je zoon zitten er midden in. Er is voor jullie geen ruimte om via filosofische bespiegelingen over wat eigenlijk zou moeten te proberen dingen te veranderen.
De school kan het niet, ook niet als je er vriendelijk om vraagt. Dus als je zoon zich niet aan kan passen aan de school, dan zal de school een andere school voor je zoon zoeken. Een waar er meer kinderen zijn zoals hij.
Hoewel je natuurlijk in de gaten moet houden of al dit gedoe wel zo noodzakelijk is en of er niet een eenvoudiger manier is om je zoon tot de orde te brengen (lees link in #21!), zul je als het er toch van komt je schouders eronder moeten zetten.

Lente

Lente

06-10-2018 om 11:05

Mooi om weer te lezen Miriam

De link in #21 heb je lang geleden al eens aangedragen. Ik heb het weer helemaal gelezen. Erg leerzaam voor elke ouder, leerkracht en zorgverlener.

bloemetje

bloemetje

06-10-2018 om 11:38

eens met Lente

Wat een leerzame casus in de link van #21!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.