Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Sther

Sther

21-02-2009 om 08:45

Sociale contacten en add

Mijn zoon van 11 heeft een concentratiestoornis met daarbij symptonen van ADD. Hij heeft medicatie. Nu hij ouder wordt merk ik dat hij veel moeite heeft met sociale contacten met leeftijdsgenootjes en oudere kinderen. Contact met jongere kinderen is geen probleem. Er komen nagenoeg geen vriendjes hier spelen, en hij speelt ook niet bij vriendjes thuis. Hij zit op voetballen (vindt hij erg leuk om te doen) maar houdt zich altijd afzijdig van zijn teamgenootjes, en negeert ze volkomen als ze tegen hem praten. Hij zegt dat zijn teamgenootjes stom zijn, omdat hij wordt genegeert door hen, terwijl deze jongens hem juist complimenten geven, als hij een goede actie maakt in het veld en hem altijd groeten (wat hij ook negeert). Ik heb hem al zo vaak uitgelegd dat een simpel "hoi" al een heel verschil maakt. Ik vind het heel lastig om de juiste manier te vinden om hier mee om te gaan. Iemand ervaring of advies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ervaring

Mijn zoontje van 10 met ADD heeft ook problemen om contacten te leggen met leeftijdgenootjes. De paar vriendjes die hij had waren kinderen die hij al heel lang kent en waarbij het contact niet van hem uit hoeft te gaan dus buurmeisje en zoontje van vrienden van mij.
Maar sinds dit jaar is er een hele ommeslag. Hij zit nu twee jaar in het BO en sinds dit jaar krijgt hij een uurtje per week 'les' in sociale omgang. Dat gaat echt heel eenvoudig met prentjes waarin situaties worden getoond. En met rollenspel. En echt van de grond af. Dus 'hoe vraag je aan iemand om te spelen. Wat doe je als hij nee zegt, als hij ja zegt. 'Add'ers leren visueel dus je moet de situaties echt uittekenen en repeteren. Zoon is echt enthousiast en probeert de lessen ook echt uit in de praktijk. Mét resultaat. Hij heeft de laatste maand er al vier vriendjes bij in de klas. En dat terwijl hij vroeger altijd beweerde zich prima in z'n eentje te vermaken. En hij kent nu eindelijk alle kinderen van zijn klas bij naam.
Ik denk dat je dat zelf ook wel kunt doen. Rollenspel waarbij jullie om beurten hem zijn.

Sther

Sther

25-02-2009 om 16:45

Magraat

Heel erg bedankt voor je reaktie. Mijn zoon gaat binnenkort op een Sovatraining, ik hoop dat dit iets uit gaat halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.