Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Moeder

Moeder

16-08-2016 om 12:43

Speciaal voortgezet onderwijs

Na lange tijd thuiszitten is de knoop doorgehakt. Mijn zoon gaat toch proberen om zijn VMBO diploma te halen maar nu op het speciaal onderwijs. Met zijn geschiedenis twijfel ik er niet aan dat hij daarvoor een verwijzing krijgt en hopelijk kan hij snel starten.
Wat ik me wel afvraag is hoe het proces naar de verwijzing toe gaat? Wie doet wat, hoe lang zou het duren, waarmee begint het?
Zoon heeft nu geen school. Ik heb begrepen dat de laatst bezochte school hem voor het speciaal onderwijs moet aanmelden maar daar bereik ik nu niemand en ik ben nieuwsgierig.
Wie heeft hiermee te maken gehad en kan me uit ervaring wat informatie geven?

Lees je in

https://www.passendonderwijs.nl/in-en-om-de-school/toelaatbaarheidsverklaringen/

Goed dat je zo optimistisch bent maar ik zie nog wel wat knopen.
Hoe lang is je zoon al uitgevallen? Passend Onderwijs geldt pas vanaf augustus 2014. Was je zoon toen ingeschreven op voortgezet regulier onderwijs? Zo niet, dan hoop ik dat de regel geldt dat het samenwerkingsverband in je buurt nu een oplossing gaat zoeken.

Is er nu sprake van een vrijstelling? Dan is het zaak om aansluiting te maken tussen de vrijstelling en het moment dat je kind weer naar school gaat. Je wilt ook geen boete dus dat kan vrij nauw komen. Als maar duidelijk is dat er beweging in zit en dat jij en je zoon zich daarvoor inzetten.

Volgens de instructie is voor een toelaatbaarheidsverklaring wel onderzoek van deskundigen nodig en ik vraag me dan af of je die deskundigen zelf kan regelen of dat de tlv toewijzende school dat doet. En hoe het dan met de privacy zit, of er sprake is van het doorgeven van dossiers.
Er kan enige tijd overheen gaan voor er een toelaatbaarheidsverklaring is bovendien moet een speciale school ook plaats hebben en er kan sprake zijn van een wachttijd.

Hoe oud is je zoon, nu heb ik begrepen dat er vrij lang geprobeerd wordt om kinderen op school te houden ook al zijn ze al wat jaren achter en wat ouder maar ik kan me ook voorstellen dat er een grens aan zit.

https://www.passendonderwijs.nl/over-passend-onderwijs/jeugdhulp/samenwerking-onderwijs-en-gemeente/
Als er onduidelijkheden zijn is de gemeente je aanspraakpunt. Zij gaan over het passend onderwijs in de gemeente.

https://www.passendonderwijs.nl/in-en-om-de-school/problemen-tussen-ouders-en-school/onderwijsconsulenten/
Als er aansluitingsproblemen zijn die het samenwerkingsverband en de gemeente met jou en je kind niet goed kunnen oplossen kun je een beroep doen op een onderwijsconsulent. Die hebben het momenteel heel druk dus ook daar kan wat tijd overheen gaan.

Veel gemeenten staan er actief in maar het is maar helemaal de vraag hoe snel je zoon weer op school zal zitten.

Fiorucci

Fiorucci

21-08-2016 om 13:01

En daarbij...

Houd ook rekening met het feit dat scholen niet happig zijn op een kind plaatsen tijdens een schooljaar wat al begonnen is. Het brengt namelijk onrust in de klas. En eea hangt inderdaad ook af van het feit ofer een vrijstelling was, etc Een toelatingsverklaring wordt hier afgegeven door het samenwerkingsverband.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.