Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Rafelkap

Rafelkap

22-03-2010 om 17:46

Spelletjes om te doen met jonge autist

Het ziet er naar uit dat het nog maanden kan duren voordat onze jongste van 3 geplaatst kan worden op st. marie. Waarschijnlijk pas na de zomervakantie. Dat vind ik wel erg moeilijk, eerst zo lang wachten voordat er wordt getest en nu weer zo lang wachten tot er hulp is. En juist NU kan er volgens mij zoveel bereikt worden. Ons schatje is 3 en heel enthousiast! Maar ik ben maar een eenvoudige moeder en geen therapeut. Ik ben in staat om me om te scholen, maar dat gaat te lang duren.
Toch wil ik heel graag wat DOEN! Zijn er spelletjes die jullie deden of doen met jullie autistische peuter? Om hem wat meer aan het praten te krijgen en te oefenen in dingen als omstebeurt? Ik hoor heel graag tips of boeken. Het mag ook heel simpel zijn, misschien dingen waar ik niet eerder op was gekomen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hanen

Hallo
Ken je het boek Praten doe je met zijn tweeën al? Van Ayala Manolson. In dit boeken staan een heleboel tips om praten te oefenen in alledaagse situaties. Voor het beurtnemen zou je bijvoorbeeld ook kunnen denken
- om zijn beurt een blok op de toren zetten (steek je handen uit je mouwen, want we gaan een toren bouwen, nu ik, nu jij weer, boem en nog een keer)
- een bal naar elkaar toe rollen, gooien, schoppen
- kleurentorentjes van Jumbo, eenvoudig spelletje vanaf 3 jaar, om zijn beurt met de dobbelsteen gooien etc.
- puzzelen, om zijn beurt een stukje
- samen achter elkaar met een auto door de kamer
En vooral geniet dit voorjaar nog heerlijk van je zoon.

Tineke

Tineke

22-03-2010 om 20:07

Xylofoon

Liedjes zingen terwijl je (of kind) xylofoon speelt (of er lukraak op timmert). Met liedjes is het vrij eenvoudig contact te maken, en misschien zelfs wat mee te zingen (laatste woord aan laten vullen door kind). Daarnaast kun je om de beurt oefenen door maar een stokje te gebruiken. Dit is een veel gebruikte methode binnen de muziektherapie.
Andere manieren voor beter contact is zijn spel volgen. Dus enthousiast meedoen met wat hij doet, of dat nou tollen, draaien, wiegen of autootjes op een rijtje zetten is. Benoem vooral zingend wat je doet, alle kans dat hij gaat papegaaien.

Rafelkap

Rafelkap

23-03-2010 om 07:28

Dank!

Tollen, draaien en wiegen doet ons zoontje niet, maar ik merk dat ik niet veel anders hoeft te doen dan ik nu doe, samen bouwen, puzzelen enz., ik zing ook altijd van alles, hij papegaait al flink. Maar die xylofoon is wel een idee, wij hebben er nog een op zolder, en tijd ongebruikt omdat onze oudste hem dreigde te mollen Muziek is wel iets waar ons zoontje goed op reageert, wij zingen veel samen, hij kent ontzettend veel liedjes (alleen amper te verstaan)
Ik zal ook eens kijken naar dat kleurentorentje, of dat niet te moeilijk is.

Tineke

Tineke

23-03-2010 om 14:39

Plus baby/peuter-spelletjes

Veel kinderen met autisme vinden als baby de baby-spelletjes niks aan, het is ze snel teveel of ze begrijpen het niet. Toch zijn die spelletjes wel belangrijk voor de ontwikkeling (TOM). Denk dan aan kiekeboe. Maar ook schootspelletjes, zoals hop-paardje-hop, in de maneschijn, etc. Plus natuurlijk voor een goed en compleet lichaamsbeeld: kijken en voelen: spelen met voor/ met een spiegel, masseren -als de tactiele afweer niet te groot is-, alle lichaamsdelen benoemen (waar zit je neus? heeft mama ook een neus?).
Schommelen helpt prikkels beter te verwerken. Spelen in de rauwe bonen of met scheerschuim stimuleert zintuigelijke ontwikkeling.

Rafelkap

Rafelkap

23-03-2010 om 17:16

Wederom dank

Ja dat klopt. Die liedjes vindt hij nog steeds erg leuk.
Ik heb trouwens al dat boek dat werd genoemd besteld, leek me een goed boek.
Scheerschuim is een leuk idee, zou ik niet opgekomen zijn (niet in huis), en we moeten zeker wat meer voor de spiegel doen.

Wij hebben de cd´s met kinderliedsjes grijs gedraaid destijds. spelletjes met een knikkerbaan inderdaad een grote bal rollen, autoot´sjes wassen etc ect

K. heksenvet

ben jij soms bekend met contact gericht spelen en leren van horison??

ik werk namelijk met autistische kinderen in de speelkamer en ik herken dingen die je noemt..

met scheerschuim spelen heeerlijk ...

Tineke

Tineke

26-03-2010 om 13:16

Inkie

Jups, ik ben bekend met Horison. Maar ik leer momenteel heel veel van mijn werk met EMG-kindjes. Onder bezielende leiding van de fysiotherapeut leer ik veel over alle mogelijke senso-motoriek. Over prikkels, zintuigelijke ervaringen, over afweer en hoe je stapje voor stapje een kind kan leren wennen. Daarnaast gebruik ik veel van de modellen van Delfos.
Dat allemaal tegelijk pas ik toe in de opvoeding en begeleiding van mijn klassiek-autistische kind, met verbluffende resultaten.

Rafelkap

Rafelkap

26-03-2010 om 17:27

Kaatje

Weet jij nog wat boeken/leesvoer voor mij? Ik zou ook zo ontzettend graag ons zoontje verder helpen (we moeten ws nog zeker een half jaar wachten op plaatsing op sint marie)

Tineke

Tineke

26-03-2010 om 17:57

Boeken

De boeken die het meest indruk op me hebben gemaakt: Mary Mc Cracken: Lovey en 'kinderen in de kring'. Misschien dat een bieb ze nog heeft. Wat ik hiervan geleerd heb is hoe goed je naar een kind moet kijken om gedrag te kunnen begrijpen. Het zijn geen theoretische boekjes, maar gewoon bijzondere verhalen uit de praktijk. Een onervaren lerares krijgt een klasje vol heel moeilijke kinderen..'veel plezier ermee, zoek het maar uit'. Wat ze doet is fantastisch. De dikke dossiers bestudeert ze wel, maar in de praktijk heeft ze er weinig aan. Ze zoekt heel creatief haar eigen weg om de kinderen te begeleiden. En daarover schrijft ze. Het is tamelijk oud, uit jaren '60, dus zonder de kennis van nu, toch blijven de boekjes nog steeds heel interessant. En voor mij: 'zo wil ik het ook doen".
Martine Delfos: "een vreemde wereld". Een stevige pil, maar goed om de achtergrond van autisme te leren begrijpen. Je leert van dit boek waarom autisten moeite hebben met oogcontact, etc. Heel verhelderend.
"Uit de pas" van Carol Stock Kranowitz, gaat in op de prikkelverwerking. Dus niet speciaal autisme. Maar wel nuttig om overgevoeligheid beter te leren begrijpen, maar ook om er in de praktijk iets mee te kunnen doen.
Tot slot het ontroerende verhaal van Kaufman: "verbroken stilte" over een diep-autistisch kind en hoe de ouders eigenzinnig een behandelmethode 'option-methode' tot stand brengen. Op z'n tijd zeer vaag en heel zweverig, maar tegelijkertijd heel inspirerend en ook toepasbaar op kinderen die minder diep-autistisch zijn. Een goede basis.
Ik heb nog meer boeken gelezen, maar bovenstaande zijn leidend voor me. Eerlijkheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat ik een paar keer bij Martine Delfos een consult heb gekregen, waardoor de kloof tussen haar theorie en praktijk nog kleiner werd.

Rafelkap

Rafelkap

26-03-2010 om 18:47

Je bent een schat!

Kaatje, bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! Dat boek van Delfos had ik al net in huis en nu heb ik weer even vooruit.

Rafelkap

Rafelkap

26-03-2010 om 18:49

Ik bedoel

nu kan ik weer even vooruit Op bol.com was zelfs nog wat tweedehands te vinden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.