Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Netel

Netel

17-03-2011 om 09:22

Staart kat geamputeerd, pdd-nos zoon overstuur.

Ik ben een enthousiast meelezer van dit forum, doch reageer zelden of nooit, maar heb zoveel aan de tips die ik hier lees.
Maar nu hebben we een probleem waar we even niet uitkomen. Een uitlegje: zoon van 11 (PDD-NOSer) is erg gehecht aan onze twee katten, waarvan er eentje elke avond bij hem op bed ligt en elke avond speelt zoon met het staartje van deze kat. Het is een soort ritueel om in te slapen.
Helaas hebben wij na anderhalve maand letterlijk pappen en nathouden moeten besluiten de staart van deze kat te amputeren en de operatie is geslaagd. Zieke kat wordt weer gezonde kat, maar zoon kan het niet accepteren dat de staart er niet meer is. Hij wil een nepstaart maken van ijzer, de oude staart ophalen bij de dierenarts om die er weer aan te zetten, of om de staart te begraven. Hij zoekt en denkt want een kat zonder staart is in zijn ogen een kat die niet compleet is en hij heeft zo'n diep medelijden met de kat (niet nodig, want kat doet het prima) en hij mist de staart zo erg.
Hoe kan ik hem beter laten accepteren dat de staart er niet meer is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

17-03-2011 om 11:37

Netel

Lastig hoor, en vervelend voor je zoon! Hoe lang geleden is de staart geamputeerd?
Kun je een beetje tegemoetkomen aan de wensen van je zoon? Een vervangende staart is misschien helemaal geen gek idee. Dan niet voor de kat, maar voor je zoon, om wat mee te spelen als hij naar bed gaat. Desnoods een staartje aan het halsbandje van de poes, heeft poes tóch een staartje. Je weet wel, van die pluizige vossestaartjes, je hebt ze ook als sleutelhanger.
Ik vind dat je zoon goed in oplossingen denkt, alleen moet hij wel gaan accepteren dat de staart er nooit meer aan komt. Probeer in elk geval samen met hem een acceptabele oplossing voor het staartprobleem te zoeken, iets dat uitvoerbaar is.

Een vervangende staart...

...is natuurlijk uitgesloten.
Een oplossing moet toch gevonden worden in de acceptatie. Misschien kun je uitleggen dat de staart van een kat vooral belangrijk is voor wilde katten die in hoge bomen klimmen. En dat jullie kat een gewone huiskat is die gelukkig niet in hoge bomen hoeft te klimmen om zijn kostje bij elkaar te krijgen.
En dat de staart wel echt bij de kat hoorde maar ziek was. Illustratief kan een appel zijn met een rotte plek. Die kan je niet eten, maar snij je met een mesje de rotte plek eruit dan is het een prima appel.
En misschien kun je ook een illustratie/info laten zien van een bijzonder kattenras: de Manx. Deze katten komen van oorsprong van het eiland Man en bestaan daar al heel lang. Bewoners van het eiland Man vinden katten mét een staart juist raar.
Zie o.a.: http://nl.wikipedia.org/wiki/Manx_%28kattenras%29

Netel

Netel

17-03-2011 om 21:12

Thnx

Die Manxkatten, daar had ik het ook al over gehad, maar hij wilde er nog niks van weten.
Vanmiddag kwam de kat in kwestie beneden en ging enthousiast eten en drinken (ze is afgelopen woensdag geopereerd) en ze keek wat helderder uit haar ogen en dat zorgde ervoor dat zoon ietwat meer begrip kreeg voor haar situatie, maar het gevoel wat erbij hoort heeft ie niet. Een kat zonder staart is niet compleet. Punt.
De tip met de appel ga ik zeker doen, dat is lekker duidelijk.
Zoon is ontzettend druk, hij kan zijn rust niet vinden en zijn slaapritueel is verstoord. Ik vind het zo triest voor hem.
@Guinevere: een vervangende staart is geen optie, dat kunnen we de kat niet aandoen, er is al genoeg met haar gesold de afgelopen tijd.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-03-2011 om 23:54

Gossie

Ach gossie, wat sneu voor je zoon! (en natuurlijk voor de kat, maar laten we ons maar beperken tot je zoon). Wij hadden vorige maand een drama toen we een nieuwe bank kregen en de oude banken weg moesten. Ik zie dus wel wat overeenkomsten. Ik heb hier toen ook een draadje over gehad, en daar heb ik veel nuttige tips en adviezen gekregen. In het archief kun je het terug vinden, misschien heb je er wat aan.
Sterkte!

Guinevere

Guinevere

18-03-2011 om 08:31

Denken jullie nou werkelijk dat ik de poes een staartje wil aannnaaien? Dat staat er toch niet? Nee, het gaat om een vervangend frutselding voor je zoon, dat hetzelfde aanvoelt als die staart. En dat ding kun je desnoods aan het halsbandje van de kat hangen, dan kan je zoon alsnog met de kat op schoot aan de "staart" prutsen.
De kat een nieuwe staart aannaaien, ik ben niet helemaal maf!!

Kobalt

Kobalt

18-03-2011 om 08:34

Ik had je wel begrepen hoor, Guinevere. Ik vond het ook een goed idee. Ik ben tegen bont, maar voor dit geval zou je een uitzondering kunnen maken, misschien valt er iets in elkaar te knutselen van een kraag van een bontjas.

Guinevere

Guinevere

18-03-2011 om 09:12

Oef

Oef dan maar Kobalt, ik vreesde al dat mijn taalgebruik 99% onbegrijpelijk was voor andere mensen.

Nepbont

ik heb via stiefvader een hele stapel nepbont te koop en dat spul is niet van echt te onderscheiden (door een leek, dan). Als je zoiets vindt, is dat heerlijk kroelen, hoor.

Jons

Marieke-

Marieke-

18-03-2011 om 11:46

Acceptatie en vervanging

Netel,
Eigenlijk beschrijf je 2 (samenhangende) problemen: de acceptatie van een staartloze kat en de benodigde vervaging van zijn 'knuffel'.
Helpt het misschien wat in de acceptatie als je uitlegt dat het niet 'zielig' is voor de kat, maar juist ene 'geluk' dat het mogelijk was om die staart te amputeren? Zonder staart kan de kat nog een lang en volwaardig gelukkig leven met je zoon hebben. Zonder staart was de kat misschien wel heel snel doodgegaan?
En dan is er een probleem met die knuffel. Het is denk ik het beste als je samen met je zoon op zoek gaat naar een alternatief, zoals Guinevere ook schrijft (geloof ik). Help hem zoeken naar een goed alternatief, hij heeft vast wel ideeën en ongetwijfeld heeft hij een heel precies idee over hoe het moet voelen.

Netel

Netel

23-03-2011 om 14:25

Reactie

We zijn een week verder en kat knapt zienderogen op. Helaas kunnen we dat van zoon niet zeggen. Het is niet alleen het kroelen dat ie mist, maar ook die kat die zonder staart door het huis banjert. Het hoort niet, de kat is niet compleet. Punt. Einde discussie.
Ook al ziet hij de kat zo opfleuren, weer genezen, hij probeert het te accepteren, maar het gaat hem slecht af.
Een vervangende staart zoals voorgesteld (Nee, geen nepstaart aan haar stompje, Guinevere, al zag ik het wel even voor me ) is geen optie. Onze katten hebben geen halsbandjes, dus niks om iets aan te hangen. Bovendien zou onze kat dat ook niet accepteren.
Het kroelen heeft onze zoon wel een beetje opgelost door met zijn gezicht over de zijkant van de kat te gaan, als die bij hem ligt. Het grote probleem is die oncomplete kat. Zoon heeft nooit een of ander dierbaar knuffeltje gehad, wilde ie niet. Die staart was het eerste wat ie als knuffel gebruikte en is het niet zozeer dat knuffelen, dan is het wel het complete ritueelbeeld bij het naar bed gaan wat nu verstoord is.
Ik ga dat draadje van die bank opzoeken.
Nogmaals allemaal bedankt voor de tips.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.