Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Pirata

Pirata

13-12-2016 om 15:56

Stage: IADH-problematiek melden?

Mijn 14-jarige IADH-zoon heeft een snuffelstageplaats gevonden, voor begin 2017.
Hij mag op een andere vestiging van mijn bedrijf meelopen voor een weekje.
Ik ken zijn begeleider een beetje. Is het raadzaam om de gebruiksaanwijzing van mijn zoon mee te leveren of is het beter om die achterwege te laten voor dat weekje?
Zijn problemen kunnen zijn: gebrek aan initiatief, neemt opdrachten niet goed in zich op. Dit alles nog versterkt door de puberteit

Triva

Triva

13-12-2016 om 16:13

tja

Je kunt ook eens kijken hoe het verloopt zonder dat je het zegt maar dat je wel een gesprek met je zoon voert over hoe hij zoiets aanpakt. Hier hangt volgens mij niet veel van af en daar kun je van leren in de toekomst.

Vogel

Vogel

13-12-2016 om 16:13

Tja...

Lastig! Wat vindt je zoon zelf? Ik zou het in ieder geval niet achter zijn rug om doen, en waarschijnlijk heeft hij zelf wel een idee waarom wel of waarom niet.

Pirata

Pirata

13-12-2016 om 16:19

hij mankeert niks

Als je het aan mijn zoon vraagt mankeert hij niks. Maar hij valt door bepaalde aspecten (zoals genoemd) best op in een groep. Hij is ook langzaam met van alles. Hij wil zelf dus zeker niet dat ik wat dan ook zeg. Ik kan misschien wel zeggen dat het een puber is dus een druiloor? Dan valt het niet zo op? :-p

Vogel

Vogel

13-12-2016 om 16:24

Dan niet

Hij zal moeten leren dat hij door zijn diagnose bepaalde problemen tegen kan komen die voor onwetenden opvallend zijn. Jij kunt het hem niet goed duidelijk maken, dus laat een ander het hem dan maar zeggen. Dus: niks zeggen, en hem gewoon laten struikelen. Hard misschien, maar leerzaam voor hem. Of voor jou, als blijkt dat hij in een weekje weinig schade blijkt aan te richten.
Zo'n stage is op vele fronten leerzaam.

Formuleren

Misschien kun je je zoon wel wat tekst meegeven wat uitdrukt wat hij precies nodig heeft. Dat iemand het nog een keer uitlegt als het niet meteen doordringt, het is hem dan even ontgaan. Of dat hij er even over moet nadenken voor hij wat zegt. Diagnoses helpen niet, maar soms wel formuleren wat je nodig hebt om het goed te doen.

Pirata

Pirata

13-12-2016 om 19:51

nadenken

Ik moet hier in elk geval nog fors over nadenken. Het is inderdaad het beste als hij zelf aangeeft wat zijn beperkingen zijn, maar hij denkt dat hij die niet heeft dus het is dan lastig hem dit te laten vertellen.
Misschien helpt het als ik nog meer probeer hem wat bewustzijn over zichzelf bij te brengen. En hoe hij op een nette manier kan aangeven dat hij de informatie niet heeft opgenomen.
Maar ik denk niet dat ze heel hoge verwachtingen zullen hebben van een 14-jarige snuffelscholier. Iemand ervaring met snuffelstage op die leeftijd toevallig? Ik vind het wel heel jong..

bij ons op t KDV

kwamen er wel eens snuffelstagiaires van het vmbo. Dat is voornamelijk kijken wat wij doen, erbij komen zitten en evt mee kleien of zo. Geen verschoningen of zo. Vragen stellen deden sommige wel, sommige niet. Initiatief nemen maar een enkeling

Vogel

Vogel

13-12-2016 om 23:25

Neuh...

... niet te hoge verwachtingen. Hier wel eens havo-4 leerlingen op school. Handig voor klusjes als het mee zit, als het tegen zit moet je steeds zeggen dat ze niet op hun telefoon mogen en heel heel soms is er een uitschieter. Maar bij middelbare scholieren zijn de verwachtingen laag. (Niet onaardig bedoeld, maar realistisch.)

Pirata

Pirata

14-12-2016 om 07:56

gelukkig

Dan valt dat mee. Ik kan de collega zeggen dat mijn zoon koffie voor hem kan halen en zijn tas dragen dus?

polli

polli

14-12-2016 om 09:54

ligt aan werkveld

Hier in de zorg wordt veel verwacht vind ik.
Misschien niet zozeer veel verwacht maar helaas net wel op de punten waarvan jij aangeeft dat hij er moeite mee heeft. Ik herken het bij eigen zoon en in mindere mate bij mezelf, zeker toen ik startte lang lang geleden..
Ik heb het wel echt moeilijk gehad op die punten.
Momenteel wordt er op die punten nog meer verwacht. Eigen initiatief wordt zeer gewaardeerd, maar eigengereid gedrag overigens totaal niet. Jezelf laten 'zien' is erg belangrijk.

Ik ken jouw zoon niet maar als hij een beetje lijkt op mij of mijn zoon dan werkt een focus op 'tekorten' volstrekt averechts. Zoon en ik zijn overmatig streng voor onszelf en voelen ons al zo tekort schieten... (bij mij sterk verbeterd hoor!!)
Bij mijn zoon werken zelfs positieve, concrete tips niet. (=al kritiek bij zoon)
Maar wellicht bij de jouwe wel: tip hem véél vragen te stellen, te vertellen over wat hij van iets vindt, kortom zich te laten horen.
Juist binnen een weekje komt jouw zoon wrs slecht uit de verf, een eerste indruk kan dan niet gecorrigeerd worden. Nu maakt een snuffelstage niet veel uit, maar een beetje goed gevoel erover kan belangrijk zijn voor zijn zelfvertrouwen. Voor hem is het natuurlijk óók een eerste indruk, van een werkend leven.

Pirata

Pirata

14-12-2016 om 10:10

Polli

Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk. Ik ga het doen zoals je zegt.
Mijn zoon gaat niet in de zorg meelopen maar in een kantooromgeving (facilitaire afdeling).
Hij komt gelukkig altijd beleefd, verzorgd en vriendelijk over, dat scheelt weer. Alleen nog zeggen dat die afgezakte broek met een onderbroek in beeld echt niet kan in een kantoor :-p

Triva

Triva

14-12-2016 om 10:12

vraagje

Wilde hij daar stage lopen of heb jij dat voor hem 'geregeld'? Met andere woorden: is hij geïnteresseerd in dat werk want ik denk dat dat wel wat uitmaakt. Of moest hij gewoon ergens een week werken en was dit wel handig?

Pirata

Pirata

14-12-2016 om 10:17

geholpen

Natuurlijk heb ik het voor hem geregeld. Hij heeft geen flauw idee wat hij wil, maar in elk geval iets dat tegen de techniek/handel/ICT aanleunt. En dan zit hij daar prima. In werk geïnterresseerd is hij totaal nog niet, hij hoopt wel dat hij later al gamend rijk wordt.
Hij was eigenlijk van plan een week in de kleuterklas te gaan helpen met kleuren en knippen. Maar dat kon niet en dat was maar goed ook, want dat past echt niet bij hem.

polli

polli

14-12-2016 om 10:20

echte interesse

hoeft helemaal niet voor een snuffelstage.
Doen alsof is wel handig, wordt graag gezien bij stagaires.
Voor dit soort jongeren soms lastig, concrete tips (veel vragen) kunnen dan helpen.
Vaak kom je 'ego's' tegen die graag die interesse zien.
Ik was op die leeftijd te naief en eerlijk, niet bezig met hoe ik overkwam, had ik ook te weinig besef van.

Kantoor klinkt beter Pirata!
Handig dat je begeleider kent, misschien kun je inschatten wat betreffende begeleider graag ziet en vandaar uit tips geven? (kun je meteen een luchtig lesje geven over dat verschillende mensen graag verschillende dingen zien)

Pirata

Pirata

11-01-2017 om 20:46

Gisteren

Gisteren is hij op gesprek geweest en ik heb hem gechauffeerd. Dus ik heb van een afstand meegekeken.
Hij maakte toen hij terugkwam zelfs grapjes met zijn a.s. begeleider dus ik geloof dat het wel goed zit.
Zoon zelf maakt zich totaal niet druk over zijn stage, hij ziet het allemaal wel als hij begint. Een relaxte houding dus.
In de vakantie heb ik hem nog wat tips gegeven, veel vragen stellen over wat er voor een werk gedaan wordt en waarom dingen zo gaan zoals ze gaan.

Vogel

Vogel

11-01-2017 om 22:10

Ben benieuwd

Laat je het nog weten na de stage?

Op tijd

Het belangrijkste is dat ze op tijd komen.

Hier liep kind stage in een tuincentrum terwijl het geen groene vingers heeft. Maar de taken en de zelfstandigheid hierin, maakte dat puber het naar de zin had en ook werd ingezet op heel andere klussen. Een prettige begeleider maakt het verschil in werkhouding. Als je kind het gevoel krijgt dat wat hij doet gewaardeerd wordt, is dat een prikkel voor hem om te laten zien wat hij in zijn mars heeft.
Meestal is een puber ervan bewust dat hij niet thuis is en zal proberen zodoende zijn best te doen omdat hij tussen onbekenden zit.

Pirata

Pirata

16-02-2017 om 20:22

Stage is geweest

De stage is afgelopen en het was een hele ervaring voor hem.

Ik heb niet gezegd dat ie "iets" heeft. Hij ook niet. Hem wel op het hart gedrukt goed te luisteren en koffie te halen voor de collega's.
Hij heeft een voldoende beoordeling gehaald. Hij blonk uit in de omgang met de collega's en de leidinggevenden en hij blonk het minst uit op het onderdeel luisteren. Verder heeft hij zelfstandig met het OV gereisd (een klein uur enkele reis). Wij reizen nooit met het OV dus dat was ook een goede leerschool. Op het werk meegedaan aan allerlei voorkomende werkzaamheden (facilitair). Het nadeel is, nu wil hij liever werken dan naar school.

Ik ben erg opgelucht, het had ook anders kunnen uitpakken maar nu is hij een succeservaring rijker!

Spannend Pirata

Gefeliciteerd. Ben blij voor je. Hoe belangrijk het is dat je kind een succeservaring rijker is. Dat kan niet iedereen zich indenken.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-02-2017 om 20:42

Wat fijn!

Niets is zo opbouwend als een goede ervaring! Fijn!

Pirata

Pirata

16-02-2017 om 20:47

Ben echt blij

Ik maakte me stiekem zorgen of hij met zijn IADH wel in staat zou zijn binnen een bedrijf mee te draaien. De eerste werkervaring was in elk geval gunstig.
Nu kijken of hij het komende jaar een carriere als vakkenvuller ambieert.

Vogel

Vogel

17-02-2017 om 19:32

Wat goed!

Is hij net zo trots als jij?
Wat fijn dat dit goed verlopen is, geniet er van.

Pirata

Pirata

19-02-2017 om 17:39

Ik merk dat zijn motivatie voor de toekomst ietsje is opgekrikt. Hij weet nu iets beter waarvoor hij het doet op school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.