Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Start ADHD traject met zoon (6,5), hoe bespreken we dit met hem?

Hoi allemaal.

Na een lange wachtlijst mogen we nu eindelijk met onze zoon (6,5) een traject in waarin getest gaat worden op ADHD. Uiteraard ligt de uitslag daarvan nog niet vast, maar hij kan vrijwel alle hokjes op het gebied van ADHD aanvinken (in combinatie met een bovengemiddelde intelligentie), dus we zijn blij dat we hier eindelijk mee aan de slag kunnen, voor meer handvatten thuis en op school. 

Nu gaan we in de zomer al een aantal afspraken maken voor hem, voor verschillende onderzoeken en gesprekken, en ik ben een beetje aan het nadenken over hoe ik dit met hem zal bespreken.

Hoe veel vertel ik aan hem? Zo veel mogelijk lijkt mij, maar ik wil niet dat hij het gevoel krijgt dat hij anders is en hulp nodig heeft omdat hij niet goed genoeg is? 

Hoe pak je zoiets aan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Waarom ga je het traject in? Toch niet omdat alles zo goed loopt neem ik aan? Dus juist omdat hij niet weet wat er aan de hand is , maar zichzelf wel anders voelt geeft misschien wel meer problemen dan een stukje duidelijkheid voor hemzelf.

dat je dit onderzoek wil komt waarschijnlijk doordat je tegen dingen aanloopt met hem. Dat zal hij zelf ook weten of herkennen als je dat vertelt waarschijnlijk.  
Dat deze hulp nodig is maakt hem natuurlijk wel anders op een bepaalde manier maar niet slechter. Daar misschien op insteken?  Of dat iedereen anders is. De een heeft me hulp nodig bij het leren lezen. De ander bij concentreren, de ander bij vriendjes maken, de ander bij minder ruzie maken enz

Merkt hij zelf iets van zijn (mogelijke) ADHD?
Misschien daarop inspelen?

Dat mam en pap hem graag willen helpen, maar dat ze niet goed weten hoe?

Geen ervaring mee. Maar mijn boeren verstand zegt vooral zo min mogelijk geks van maken. Gewoon het hoort erbij zoals je ook voor controle naar de tandarts gaat en dan wel of niet behandeling krijgt. Of zoals zwemles waar de één wel extra lessen nodig heeft en de ander niet.

Hoe normaler jij (en de omgeving) het vind hoe normaler hij het zal vinden. Dus als jij hem niet als "anders" ziet zal hij dat zelf ook minder zo ervaren.

Inderdaad niet iets geks van maken 
Ons kind is in de afgelopen maanden ook getest, onder andere op adhd
Uiteindelijk is er niets uit gekomen, heeft alleen wat kenmerken van ...
Hier hebben we gezegd dat hij wat speel en test afspraken had omdat het niet zo lekker loopt en dat we graag willen weten hoe we hem kunnen helpen 

Dat is eigenlijk wat ik bedoel. Niet hebben over anders zijn maar niet teveel van maken maar gewoon benoemen wat het is. En ook waarom want waarschijnlijk vraagt een kind daarnaar.

Ik krijg het niet zo goed verwoord. 

Wij gaan binnenkort starten met onderzoeken van dochter (in maart 6 geworden). Met name haar intelligentie, maar ze nemen ook haar sociaal-emotionele ontwikkeling en prikkelverwerking mee.

Ik heb haar juist wel uitgelegd dat haar hoofd soms anders werkt dan bij anderen. Soms is haar hoofd sneller (met leren), soms bozer (als iets niet meteen lukt), soms banger (durft nog steeds niet zelf naar de wc) en soms drukker/voller (ervaart ze zelf zo). Ik heb haar gezegd dat bij het onderzoeksbureau veel mensen werken die lang hebben gestudeerd om er achter te komen hoe allerlei verschillende hoofden werken en dat ze dat ook bij haar willen onderzoeken zodat ze ons als ouders (en ook de juf) misschien kunnen leren hoe we haar het beste kunnen helpen als haar hoofd weer eens ingewikkeld doet.

De wachtlijst was enorm en de intake hebben we in maart al gehad. Ze vraagt nu regelmatig wanneer ze eindelijk naar 'drukke hoofden les' mag. In augustus is ze als het goed is eindelijk aan de beurt.

Gsleutel schreef op 05-07-2022 om 17:53:

Wij gaan binnenkort starten met onderzoeken van dochter (in maart 6 geworden). Met name haar intelligentie, maar ze nemen ook haar sociaal-emotionele ontwikkeling en prikkelverwerking mee.

Ik heb haar juist wel uitgelegd dat haar hoofd soms anders werkt dan bij anderen. Soms is haar hoofd sneller (met leren), soms bozer (als iets niet meteen lukt), soms banger (durft nog steeds niet zelf naar de wc) en soms drukker/voller (ervaart ze zelf zo). Ik heb haar gezegd dat bij het onderzoeksbureau veel mensen werken die lang hebben gestudeerd om er achter te komen hoe allerlei verschillende hoofden werken en dat ze dat ook bij haar willen onderzoeken zodat ze ons als ouders (en ook de juf) misschien kunnen leren hoe we haar het beste kunnen helpen als haar hoofd weer eens ingewikkeld doet.

De wachtlijst was enorm en de intake hebben we in maart al gehad. Ze vraagt nu regelmatig wanneer ze eindelijk naar 'drukke hoofden les' mag. In augustus is ze als het goed is eindelijk aan de beurt.

Mooi! Ik werk in de kinder en jeugd ggz en heb geregeld kinderen die in een diagnostisch traject ivm vermoeden van adhd zitten. Ik zou adviseren het zo te vertellen. Aansluiten bij waar ze zelf last van heeft, vertellen wat er gaat gebeuren en vooral benadrukken dat alle hoofden anders werken. 

Ik heb het toentertijd heel positief gebracht; dat er mensen allerlei leuke spelletjes en gesprekjes met hem gaan doen om te kijken waarom hij sommige dingen zo moeilijk vindt (voorbeeld uit de praktijk geven) thuis en op school). Dat we hem daardoor beter kunnen helpen met een dingen van school maar ook om het thuis zo gezellig mogelijk te hebben.

Gsleutel schreef op 05-07-2022 om 17:53:

Wij gaan binnenkort starten met onderzoeken van dochter (in maart 6 geworden). Met name haar intelligentie, maar ze nemen ook haar sociaal-emotionele ontwikkeling en prikkelverwerking mee.

Ik heb haar juist wel uitgelegd dat haar hoofd soms anders werkt dan bij anderen. Soms is haar hoofd sneller (met leren), soms bozer (als iets niet meteen lukt), soms banger (durft nog steeds niet zelf naar de wc) en soms drukker/voller (ervaart ze zelf zo). Ik heb haar gezegd dat bij het onderzoeksbureau veel mensen werken die lang hebben gestudeerd om er achter te komen hoe allerlei verschillende hoofden werken en dat ze dat ook bij haar willen onderzoeken zodat ze ons als ouders (en ook de juf) misschien kunnen leren hoe we haar het beste kunnen helpen als haar hoofd weer eens ingewikkeld doet.

De wachtlijst was enorm en de intake hebben we in maart al gehad. Ze vraagt nu regelmatig wanneer ze eindelijk naar 'drukke hoofden les' mag. In augustus is ze als het goed is eindelijk aan de beurt.

Wij hebben het ongeveer zo gedaan als hierboven beschreven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.